تامین و تولید کاغذ نشر در برنامه معاونت امور فرهنگی

    0
    65
    تامین و تولید کاغذ

    دومین جلسه از سلسله نشست‌ های معاون امور فرهنگی با تشکل‌ ها و انجمن‌ های حوزه نشر روز دوشنبه (۱۲ مهرماه) با هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با موضوعیت حل مشکل تامین و تولید کاغذ و حضور در نمایشگاه‌های خارجی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست عبدالعظیم فریدون، فتح‌اله فروغی، محمدحسین محمدی، محسن طایب و محمدتقی حق‌بین حضور داشتند و با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری انجمن ناشران کودک و نوجوان فعالیت‌های این انجمن را در حوزه ترویج، آموزش و برگزاری نشست‌های کودک و نوجوان تشریح کردند.

    اعضای هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در این جلسه درباره لزوم ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای کتاب، نظام‌مند شدن خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حل مشکل تامین و تولید کاغذ و حضور در نمایشگاه‌های خارجی نظراتشان را بیان کردند.

    تامین و تولید کاغذبازبینی در روش‌های حمایتی معاونت امور فرهنگی

    یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی با تاکید بر ضرورت هدفمند شدن یارانه‌های حوزه نشر گفت: مدل اختصاص یارانه باید از اساس تغییر کند زیرا هدفمند نیست. در حوزه خرید کتاب نیز ضعف‌هایی وجود دارد زیرا فلسفه تشکیل «هیئت انتخاب و خرید کتاب» حمایت از کتاب خوب برای مخاطب متناسب با آن است.

    وی ادامه داد: این حمایت‌ها باید تغییر کنند و بازبینی شوند. کتابی باید مورد حمایت قرار گیرد که ارزشمند باشد و مخاطب هم مشتاق خواندن آن باشد. در حال بررسی برای ایجاد مدلی برای این منظور هستیم.

    ضرورت آموزش به ناشران

    معاون امور فرهنگی ادامه داد: ما وظیفه داریم محتوای پیام را درجه‌بندی کنیم. ما در اداره کتاب باید به سمت کیفیت‌سنجی اثر حرکت کنیم و بر اساس کیفیت اثر به ناشر رتبه دهیم. در صورتی که رتبه‌بندی ناشران انجام شود ما می‌توانیم حمایت‌های خود را ساماندهی کنیم و هدفمند سازیم. اگر حمایتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اثری صورت می‌گیرد باید بر اساس اصول باشد.

    یاسر احمدوند با اشاره به ضرورت آموزش ناشران و کمبود آثار منتشر شده در این حوزه گفت: تعداد منابع آموزشی در حوزه نشر انگشت‌شمار است. آموزش به ناشر ضرورت دارد اما باید بدانیم از چه راهی این آموزش را به ناشر بدهیم زیرا غالب ناشران ما احساس نیاز برای آموزش نمی‌کنند. بهترین محیط برای آموزش ناشران انجمن‌ها هستند.

    تامین و تولید کاغذروش‌های کتابخوان کردن کودکان را بلد نیستیم

    یاسر احمدوند با اشاره به فعالیت‌های ترویجی برای کتابخوانی نیز گفت: برگزاری جشنواره ومعرفی و ترویج کتاب‌های برتر از کارهایی است که انجمن‌ها می‌توانند در آن فعال باشند. همه ما انتقاد می‎کنیم که سرانه مطالعه پایین است در صورتی که مهارت‌های کتابخوان کردن دیگران را فرا نمی‌گیریم و آموزش نمی‌دهیم.  در این حوزه اگر طرح‌هایی مطرح شوند می‌توانیم پیگیری و حمایت کنیم و باید تلاش شود این فعالیت‌ها در مجموعه انجمن‌ها و نهادهای غیر‌دولتی صورت گیرد زیرا تجربه نشان داده است دولتی کردن این کارها کارگشا نیست.

    مذاکره برای تامین و تولید کاغذ نشر

    معاون امور فرهنگی با اشاره به مشکلات تامین و توزیع کاغذ گفت: یکی از دلایلی که حرف‌ های متفاوتی از عملکرد اختصاص کاغذ به ناشران به گوش می ‎رسد این دلیل که شفاف‌سازی در این حوزه صورت نگرفته است. برای این منظور هر اقدامی باید زیر نظر شورای تشکل های نشر و با حضور نمایندگان این تشکل‌ ها انجام و با حضور اعضای شورا درباره نظام توزیع کاغذ تصمیم گیری شود.

    وی با اشاره به مذاکره با کارخانه های تولید کاغذ برای تامین بخشی از نیازهای داخلی گفت: در حال مذاکره با این کارخانه ها برای تامین و تولید کاغذ هستیم تا بخشی از نیازهای داخلی را تامین کنند.

    تامین و تولید کاغذدر نمایشگاه ‎های خارجی نباید توریست باشیم

    وی همچنین درباره نحوه حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز گفت: برای حضور در عرصه‎ های بین‎ المللی باید با برنامه وارد شویم و از این نمایشگاه‎ ها آورده داشته باشیم. ما در نمایشگاه های کتاب خارجی نباید توریست باشیم. تجربه خوبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و با مشارکت ناشران فعال در این عرصه می‌توانیم موثرتر عمل کنیم.

    بیشتر بخوانید: ضرورت رتبه ‌بندی ناشران

    رویکرد معاونت امور فرهنگی حمایت از انجمن‎‌های فرهنگی است

    وی با اشاره به تناسب کار فرهنگی با انجمن‌های فرهنگی حوزه نشر گفت: انجمن‌های فرهنگی عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و این وزارتخانه خانه آنهاست. انجمن‌ها با مشارکت با این وزارتخانه فعالیت‎های حوزه نشر را پیش می‌برند و حمایت از انجمن ها یکی از رویکردهای این معاونت خواهد بود.

    مقاله قبلیسومین دوسالانه بین المللی چاپ ارمنستان با حضور ۵۳ کشور جهان
    مقاله بعدیژئومارکتینگ سرفصلی نوین در بازاریابی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.