کاغذ در بحث صنایع کشورهای مختلف به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می شود و حتماً لازم است ما نیز نگاهی استراتژیک به اهمیت کاغذ داشته باشیم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از قدس آنلاین، سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به فضای انتخابات هستیم و به نظر نمی رسد دولت فعلی در این مدت کوتاه فرصتی برای اقدامات جدی داشته باشد، گفت: هرچند که بحث کاغذ، اتفاق جدیدی نیست و طی سالیان گذشته درباره مشکل کاغذ صحبت هایی شده بود و دولت نیز در جریان بوده اما بعید است در این دوره دیگر فرصتی باشد که اتفاق مثبتی در حوزه کاغذ رخ دهد؛ اما امیدوارم در دولتهای بعدی شاهد تغییراتی باشیم.
حسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به شبهاتی که پیرامون برپایی نمایشگاه مجازی کتاب و مصرف کاغذ مطرح میشود، تأکید کرد: شاید این نگاه وجود داشته باشد که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و برپایی طرحهای فصلی به التهاب بازار ناشر دامن زده باشد اما بعید است برپایی نمایشگاههای مجازی و تخفیفهای فصلی باعث تقاضای جدی مصرف کاغذ شده باشند.
مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اهمیت کاغذ و تولید آن افزود: به نظرم این اصلی ترین اقدامی است که باید صورت بگیرد و طبیعتاً کاری با این وسعت از عهده افراد و بخش های خصوصی برنمیآید و حتماً دولت ها باید از آن حمایت کنند و این وضعیت را به سامان برسانند.
وی افزود: در واقع افزایش قیمت دلار و تأخیر در ترخیص کالاهای مانده در گمرک از جمله کاغذ و مقوا باعث التهاب نشر شده و برپایی نمایشگاه و خرید آنقدری نبوده که ناشران را مجبور به چاپ مجدد کند. ضمن این که ناشران با توجه به عدم برپایی نمایشگاه فیزیکی، بیشتر از موجودی خود نیاز مخاطب را تامین کردند.
بیشتر بخوانید: آخرین اطلاعات از برگزاری چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا
حسینی در ادامه و در پاسخ به اینکه رفع تحریمها تا چه حد میتواند به تسهیل جریان واردات کاغذ و تامین زیرساختهای مورد نیاز برای تهیه کاغذ داخلی کمک کند، تصریح کرد: به عقیده من هر مانعی که از سر راه نشر برداشته شود و باعث شود دولت امکانات بیشتری برای صنعت نشر فراهم کند طبیعتاً باعث بهبود شرایط میشود و قابل توجه است. بنابراین از این جهت میتوان به برداشته شدن تحریمها به عنوان گام مهمی در بهبود وضعیت صنعت نشر امیدوار بود.
تاکید بر اهمیت کاغذ و تولید آن
مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت کاغذ به عنوان یک کالای استراتژیک و تاکید بر اهمیت تولید داخلی عنوان کرد: کاغذ در بحث صنایع کشورهای مختلف به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می شود و حتماً لازم است ما نیز نگاهی استراتژیک به آن داشته باشیم و بتوانیم در حد مصارف مورد نیاز خودمان آن را تولید کنیم؛ به گونهای که از این وابستگی خارج شده و در شرایط خاص دچار بحران جدی نشویم.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت کاغذ و تولید آن افزود: به نظرم این اصلی ترین اقدامی است که باید صورت بگیرد و طبیعتاً کاری با این وسعت از عهده افراد و بخش های خصوصی برنمیآید و حتماً دولت ها باید از آن حمایت کنند و این وضعیت را به سامان برسانند.
جایگزینی نشر الکترونیک به جای نشر چاپی
این فعال نشر در پاسخ به جایگزینی نشر الکترونیک به جای نشر چاپی در شرایطی که با بحران کاغذ مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: هر زمان بحث نشر دیجیتال مطرح میشود یاد جمله معروفی از مقام معظم رهبری میافتم که همیشه در ذهن من است. ایشان میگویند «هیچ چیز جای کتاب را پر نمیکند» و حس و انگیزهای که در کتاب کاغذی است در نشر الکترونیکی وجود ندارد.
وی ادامه داد: هرچند نشر دیجیتال میتواند مکمل و بستر جدیدی برای انتقال محتوا باشد اما نمیتواند جایگزین قطعی کتاب باشد. در حالی که با توجه به تغییرات در علم و فناوری میتوان از مواد جایگزینی به جای کاغذ و یا در تولید کاغذ استفاده کرد، مانند استفاده از تفاله نیشکر و یا کاغذهای سنگی که به طور محدود در داخل تولید میشود.
اما در نهایت نشر الکترونیک و چاپی می توانند همانند دو بال باشند که با هم بهتر حرکت کنند. فراموش نکنیم نشر الکترونیک (صوتی و خوانشی) اقبال خوبی دارد اما در کنار نشر چاپی باید آن را پی گرفت و نباید نشر چاپی را حذف کرد.