سومین جلسه از سری نشستهای آیین سپاس با حضور جمعی از فعالان حوزه چاپ در محل تعاونی لیتوگراف سهشنبه ۲۹ بهمن ماه در شرکت تعاونی لیتوگراف برگزار شد، در این مراسم چگونگی برگزاری آیین سپاس از پیشکسوتان چاپ موردبحث و بررسی قرار گرفت و افراد حاضر در جلسه نظرات خود را به شور و مشورت گذاشتند که در ادامه از نظر میگذرانید.
آیین سپاس از بزرگان صنعت چاپ پروژهای است که قرار است بهزودی اجرایی شود. در این پروژه عدهای از اصحاب حوزه چاپ که نقش پررنگ و بسزایی در صنعت چاپ کشور داشتهاند انتخابشده و موردتقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت. آیین تقدیر و تشکر از این بزرگان به همراه ساختن فیلمی مستند از کار و فعالیت حرفهای آنان همراه خواهد شد.
توجه به کارآفرینی و خلاقیت ورای سن و سال
غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان در آغاز جلسه و در رابطه با هدف برگزاری آیین سپاس به دوستان حاضر در جلسه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این مراسم با هدف تجلیل از بزرگان صنعت چاپ برگزار خواهد شد اما آنچه در این میان مهم است نوع گزینش این عزیزان خواهد بود.
شجاع تصریح کرد: وزارت ارشاد یکسری گزینههایی برای انتخاب پیشکسوتان مدنظر دارد که با معیارهای ما همخوانی ندارد، به نظر من آنچه اینجا مطرح است تنها سن و سال افراد فعال در این حوزه نیست بلکه نوآوری و خلاقیتهایی که در این حوزه انجام دادهاند نیز مدنظر ما است.
وی افزود: برای مثال جوانی مانند جناب نباتچیان داریم که هنوز چهلساله نشده اما با خلاقیت و تلاش خود برای چیزی در حدود ۵۰۰ کارگر اشتغالزایی کرده است؛ بنابراین برای انتخاب این عزیزان معیارهای خاصی در نظر گرفته خواهد شد؛ برای مثال یکسری نیازها در ایران وجود داشته است و کشور مجبور شده تا برای واردکردن آن ارز از کشور خارج کند اما با همت، خلاقیت و نوآوری بعضی از عزیزان ما از واردات بینیاز شدهایم.
بیشتر بخوانید: آیین سپاس از چهره های ماندگار صنعت چاپ
شجاع با بیان مثالی دیگر گفت: کیسههای بستهبندی خون تا چند سال پیش جزو واردات کشور بود اما با تولیدات داخلی کنونی ما میتوانیم این تولیدات را در داخل کشور خود داشته باشیم. من معتقدم ورای سن سال باید به بعد کارآفرینی و خلاقیت هم توجه کنیم و افراد خوشفکر و خلاق این صنعت را نیز مورد تقدیر قرار دهیم.
صد چهره ممتاز صنعت چاپ
در همین رابطه مجید پریخواه کارگردان و یکی از مجریان طرح آیین سپاس افزود: این آیینی است که قبل از ما هم بهنوعی به اجرا گذاشتهشده است. جناب دمیرچی دو جلد کتاب در همین باره دارند اما دنیای کنونی تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده و مردم با توجه به اینترنت و فضاهای مجازی بیشتر میل به دیدن تصویر و فیلم دارند تا نگهداری و خرید کتاب، در همین رابطه و برای تجلیل از این بزرگان ما اقدام به تهیه یک پکیج فیلم مستند از صد چهره ممتاز این رسته کردهایم. گفتنی است که این فیلمها در طی پانزده سال تهیهشده است، اکنون هم حدود هشتاد فیلم در همین رابطه داریم و در آینده پکیج را تکمیل خواهیم کرد.
وی همچنین در مورد هزینههای شروع کار برگزاری آیین سپاس توضیحاتی داد و هدف از این جلسات را اینگونه بیان کرد: این سومین جلسهای است که در این باره با حضور فعالان حوزه چاپ برگزار میشود، در جلسات گذشته از نقطه نظرات و پیشنهادها یکسری از عزیزان در رابطه با برگزاری آیین سپاس و انتخاب پیشکسوتان استفاده کردیم، در همین رابطه بحث دیگری که مطرح میشود بعد مالی قضیه است و زمانش رسیده تا برای عملی کردن این طرح دستبهجیب شویم و هزینههای جاری را تخمین زده و از اسپانسرها و فعالانی که در این حوزه وجود دارند کمک بگیریم. هماکنون نیز در خدمت شما عزیزان هستیم تا در این رابطه به گفتگو بپردازیم.
حق بر گردن صنعت چاپ کشور داشتن
اسکندر خمسهپور، رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران دراینباره گفت: یکی از مطالبی که در رابطه با این مسئله وجود دارد انتخاب عزیزانی است که در این حوزه کار کردهاند. من بهشخصه عرض میکنم وقتی بهعنوان پیشکسوت انتخاب شدم حس کردم خیلی از عزیزانی هستند که بیشتر از من در این حوزه فعالیت کردند و حق بیشتری بر گردن صنعت چاپ کشور دارند، بنابراین یکی از اهداف مهم ما این است که گزینش این عزیزان با دقت و بدون دخالتها و معیارهای بخش دولتی انجام بگیرد.
شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان همچنین در رابطه با انتخاب پیشکسوتان صحبتهای خمسهپور را دامه داد و افزود: خیلی از عزیزانی هستند که دیده نشدهاند برای مثال جناب آقای گلابی که برای اولین بار پرچم ایران را در دروپا بالا بردند یا یک عده از عزیزانی که در حوزه کاغذ و مقوا فعالیت میکنند، باید انتخابهای ما بهگونهای باشد که از تمامی رستهها عزیزانی وجود داشته باشند.
آیین سپاس؛ حرکتی بزرگ
دکتر رضا منصوری، عضو هیئتمدیره چاپخانه بانک ملی ایران از حاضران در این جلسه، انجام این حرکت را کار بزرگی دانست و در ادامه بیان داشت: برگزاری آیینی برای تقدیر از زحمتکشان و فعالان این رسته کار بزرگی است و متولیان برگزاری آن نیز انسانهای بزرگ و تأثیرگذاری هستند. اگر این کار بهدرستی انجام شود قطعاً تأثیرات بسیار خوبی خواهد گذاشت و باید توجه داشت که همانطور در صورت عدم موفقیت میتواند ضربه زننده باشد.
منصوری افزود: در این رابطه نکاتی وجود دارد که حتماً باید مدنظر قرارگرفته شوند، یکی از این نکات اطمینان یافتن از پشتیبانی مسئولینی است که در این حوزه فعال هستند. گاهی برای یک کار فکر و وقت فراوانی گذاشته میشود اما در نهایت و در آخرین دقایق جلویش گرفته میشود، بنابراین باید کارها و هماهنگیهای مربوط از ابتدا انجام شود.
وی تاکید کرد: ارگانهایی که در این رابطه هستند باید شناسایی شوند و هماهنگیهای لازم از قبل صورت بگیرد. مسئله بعدی اتحاد و هماهنگی است که در این صنف باید به وجود بیاید یعنی نظرات هماهنگ شوند، یک مدل نظامند در نظر گرفته شود، شرح وظایف مشخص شده و کارها مرحلهبهمرحله جلو برود، هرکس هم میخواهد کمک کند، مشخص شود.
فرمول و برنامه ای برای تقدیر از پیشکسوتان
حمید متواضع، مدیرعامل چاپ ابیانه در ادامه گفت: این اقدام شما کار بسیار مهم و تأثیرگذاری است، خیلی مسائل باید دیده شود و برای انتخاب این پیشکسوتان عزیز فرمولی باید تهیه شود. گروهی هستند که سرمایهگذارند، عدهای کار آفرینند و اشتغال ایجاد میکنند، گروهی نیز کار هنری انجام میدهند. این ایده، ایده بسیار خوبی است و تقدیر از عزیزان فعال در حوزه چاپ بسیار ارزشمند است.
نیاز به بانک اطلاعاتی و معیارهایی مشخص
حسین احمدی، مدیرعامل مجموعه صنایع چاپ مادرول نیز درباره نحوه برگزاری مراسم و انتخاب پیشکسوتان گفت: برای انتخاب پیشکسوتان ما به یک بانک اطلاعاتی نیاز داریم. وقتی میخواهیم چهرهها را معرفی کنیم باید معیارهایمان را مشخص کنیم و بهصورت مدون داشته باشیم، یعنی بگوییم این آیتمها مدنظر بوده است و با توجه به این موارد انتخابهایمان را انجام دادهایم.
احمدی ادامه داد: مورد بعدی بحث مسئله مادی است، برای تأمین هزینههای برگزاری این مراسم میتوان یکسری کارهای جانبی انجام داد، برای مثال واحدهای تجاری هستند که میخواهند خودشان را به صنعت چاپ معرفی کنند و به همین منظور میتوان پانزده الی بیست غرفه در نظر گرفت تا بهغیراز اسپانسرها، چاپچیانی که میخواهند محصولاتشان را به دنیای چاپ معرفی کنند در این مراسم شرکت کرده و بخشی از هزینههای مراسم را تأمین کنند.
اسکندر خمسهپور درباره آیتمهای انتخاب پیشکسوت افزود: انجمن پیشکسوتان آییننامهای دارد که در آن تشریح شده پیشکسوت کیست، از آیتمهایی که انتخابشده یکی سن و خدمات انجامشده است و دیگری نوآوری و خلاقیت، برای مثال اگر جوانی در این حوزه کار ارزشمندی انجام داده باشد حتماً در نظر گرفته خواهد شد. در این رابطه نیز از اتحادیهها خواهش کردیم تا برای پیشکسوتان بر اساس سن و سابقه و برای نوآور بر اساس کاری که کرده اطلاعات بدهند.
افزودن آیتم پیشکسوتان آینده
دکتر رسول طهماسبی؛ مدیرعامل شرکت تعاونی کارتن و ورق درباره انتخاب پیشکسوتان گفت: درباره انتخاب پیشکسوتان باید تیپ جوان را در نظر گرفت، بهتر است یک آیتم در نظر گرفته شود به نام پیشکسوتان آینده، بهاینترتیب یک ذوق و شوقی برای جوانان ایجاد میشود که میتواند تأثیر خوبی داشته باشد. نکته دیگر درباره اسپانسرها است، طرق مختلفی برای جذب اسپانسر وجود دارد و ما هم تا آنجا که بتوانیم در کنارتان خواهیم بود، هرکدام از عزیزانی که در تعاونی حضور دارند میتوانند با جناب شجاع هماهنگ کنند و ما تسهیلات لازم با نرخ پایین را در اختیارشان قرار میدهیم.
غلامرضا شجاع درباره انتخاب پیشکسوتان افزود: نگاه ما به این موضوع نگاه به افراد ارزشمند است، مگر ما چند نفر جناب مبارکی داریم که در سن جوانی سرمایهگذاریهای درست و ارزشمند انجام دادهاند و کشور را از واردات کشورهای ترکیه و مالزی بینیاز کردهاند. این آیتمها برای ما ارزشمند هستند.
بیتوجهی به چاپ سهبعدی
مهندس اسکندر جهانبانی از فعالان حوزه چاپ است که سالها در خارج از کشور فعالیت داشته است، وی گفت: صنعت چاپ در ایران از محدودیتهای زیادی رنج میبرد، زمانی که شما در گوگل سرچ میکنید ده صفحه ی اول درباره چاپ سهبعدی است، این مطلب چیزی است که در ایران بههیچعنوان التفات لازم به آن نشده است، عدهای از دانشجویان جوان دانشگاه شریف اما توانستهاند در این حوزه کارهای ارزشمندی انجام دهند، به نظر بنده این دانشجویان را باید در این مبحث وارد کنیم.
مهندس جهانبانی افزود: ما نمیتوانیم خیلی از ظرافتهایی که در چاپ وجود دارد را در ایران داشته باشیم و این مطلب به دلیل نداشتن فنّاوریهای لازم است. تشویق و ترغیب جوانان خلاق و مخترع می تواند در این زمینه کمک شایانی به صنعت چاپ کشور داشته باشد و در خروج ارز از کشور صرفهجویی کند.
برگزاری آیین سپاس با معیارهای بخش خصوص
داوود مهر علیان، مدیر چاپخانه رامند نگین نیز با انتقاد از دخالتهای دولتی در بخش خصوصی و اشاره به مشکلات ارزی و واردات ماشینآلات چاپ با مالیاتهای بالا افزود: ما یکبار ۱۵ سال پیش با چنین مسئلهای روبرو شدیم، میخواستیم صنعت چاپ ایران را از مرزهای داخلی گسترش دهیم و بیرون ببریم که در همین رابطه جلسات زیادی برگزار شد و مشورتهای گستردهای نیز بین مدیران بخش خصوصی انجام شد اما در آخرین دقایق نفوذ دولتی در این میان ظاهر شد و گفت سهم من از این جریان چیست؟
وی افزود: حرف ما این است که بخش خصوصی میگوید که دخالتها و نفوذ دولتی باید دور نگاه داشته شود، در همین رابطه یعنی برگزاری آیین سپاس نیز باید این مسئله در نظر گرفته شود که بخش دولتی نباید در این میان دخالت داشته باشد و این مراسم قرار است با معیارهای بخش خصوص برگزار شود.
کاری بسیار نیک
میریونس جعفری، عضو هیئتمدیره اتحادیه چاپخانهداران و مدیر چاپ جامی نیز در همین رابطه اظهار داشت: کاری که شما در نظر دارید تا به انجام برسانید کار بسیار نیک و درستی است اما یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنیم توجه به نسل جوانی است که در این حوزه موفق به انجام کارهای مهم و بزرگ شدهاند. بهخصوص باید جوانانی که در این رشته تحصیلکردهاند وارد کار کرد و به آنها انگیزه داد.
توجه به شاخصهای انتخاب پیشکسوتان
در ادامه محمد مبارکی مدیر مجموعه سینا کارت درباره برگزاری آیین سپاس گفت: شاخصهایی وجود دارد که باید قبل از انتخاب پیشکسوتان عزیز به آن توجه کرد، اگر قرار باشد در این زمینه کارها درست و اصولی انجام بشود باید یکسری تصمیمات از قبل گرفته شود. برای مثال همانطور که دوستان نیز به آن اشاره کردند، یکزمان ما جوانی داریم که کاری نو انجام داده و از طرفی پیشکسوتی که حق استادی به گردن ما دارد، اینها را باید مدنظر قرار دهیم و از طرفی اگر بخواهیم کاری انجام دهیم که نظر مسئولان و اسپانسرها را به خود جلب کند باید خیلی قویتر از این حرفها عمل کنیم.
گلایه بی گلایه
علی مخزن، مدیر چاپ طلایه مرجان در ادامه افزود: ۴۵ سال است که من شاگردی صنعت چاپ را کردهام و همیشه نیز باور داشتهام که این آبوخاک حق و دینی به گردن ما دارد که باید ادایش کنیم. ما که مردان اهل سیاست نیستم، مردانی هسنیم که در حوزه صنعت کار میکنیم بنابراین باید دین خود را اینگونه بپردازیم. من همیشه سعی کردهام ببینم که در حوزه کاریم به چه چیزهایی نیاز هست و اگر در داخل کشور تولید نمیشده سعی میکردم تا تکنولوژی آن را وارد ایران کنم.
وی افزود: یکی از کارهایی که اخیراً در همین رابطه انجام دادهام تولید تگهای تیبگ چای بوده است. البته باید گفت که دستگاه این کار بسیار گران بود اما با کمک خداوند توانستیم در این کار موفق شویم و از تولید ده هزار به ده میلیون تگ در روز برسیم.
وی در رابطه با انتخاب پیشکسوتان گفت: مطلب مهمی که باید به آن توجه شود این است که انتخاب باید طوری باشد که بزرگان صنف روی آن صحه بگذارند، یکسری گلایه گذاریهایی از گذشته وجود دارد و خاطرات تلخی را در این باب زنده میکند که چرا برای مثال حق بنده بهجا نیامده است. درباره تأمین هزینهها نیز میتوانیم صندوقی ایجاد کنیم و نیازی نیست که اعلام بشود هرکسی به چه میزانی کمک کرده است، اگر هزینهها تأمین شد که چهبهتر و اگرنه اعلام خواهد شد و بعد در این زمینه اقدامات لازم انجام میشود.
برگزاری آبرومندانه
شجاع در ادامه تاکید کرد: دغدغهای که ما داریم برگزاری آبرومندانه آیین سپاس است که با حداقل پیشبینیها در حدود ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.
شجاع افزود: در همین رابطه از محمود نامآور مدیرعامل مجموعه آلتین نامآور که فرد امینی هستند خواهش کردیم تا شمارهحسابشان را در اختیار ما قرار بدهند، پولهای اسپانسرها و کمکهای جمعآوریشده بهحساب ایشان ریخته خواهد شد. اسپانسرها در همه مراحل کار دیده خواهند شد، باید مشخص شود که کی و به چه میزان کمک کرده است، از صفرتا ۱۰۰ قضیه باید مشخص باشد. یک کمیته ۱۱ نفری از هیئتامنا در سه جلسه گذشته انتخابشده است. این ۱۱ نفر نظارتهای لازم را برای انتخاب پیشکسوتان با آیتمهای مربوط انجام خواهند داد.
شجاع تصریح کرد: طبق برنامهریزهای پنج هزار DVD تهیه میشود و برای کل کشور فرستاده خواهد شد که هم روی آن و هم داخل آن تبلیغ اسپانسرها میشود. هرکدام از دوستان هر مبلغی را که به صندوق کمک کنند نزد جناب نامآور به امانت خواهد ماند. برای اسپانسرها نیز خدماتی مشخصشده، درج آرم و لوگویشان روی DVD و روی جلد کتاب، صفحات داخل کتاب، برای حامیان خواهیم داشت.
وی گفت: در طول مراسم انواع و اقسام رسانهها حضور خواهند داشت و تبلیغ و معرفی این دوستان از طرق مختلف اعم از درج در پوسترها، بنرها، استندها، بنرهای محوطهای، کارت دعوت، تیزر، ساخت کلیپی اختصاصی برای آنها و اهدای تندیس ویژه و یادبود به اسپانسرها تعلق خواهد گرفت. همچنین درج لوگو اسپانسرها روی هر صد فیلم وجود خواهد داشت، در صفحه اول مالتی مدیا و پکیج هم نام اسپانسرها حکاکی میشود. در فضای مجازی، تلگرام، اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی که به این منظور راهاندازی می شوند نیز اسپانسرها تبلیغ خواهند شد.
بهره مندی از روابط دوستانه
مرادی مدیر چاپخانه بانکی ملی در این رابطه افزود: میتوان از یکسری امکانات و روابط دوستان در این مورداستفاده کرد، هرکدام از ما با توجه به روابطی که داریم میتوانیم مقداری از هزینههای برگزاری آیین سپاس را کاهش دهیم. برای مثال یک نفر از ما آشنا دارد و میتواند فلشها را با قیمت بهتری تهیه کند یا یک نفر هتلداری را میشناسد که میتواند با هزینههای کمتر کارهای جشن را پیش ببرد، به همین ترتیب تا به انتها میشود در هزینهها صرفهجویی کرد. به نظر من بهتر است که همه کارها را تقسیم کنیم تا همه سر یکی دو نفر نریزند و هر کس گوشهای از کار را بگیرد.
پیوند گذشته به آینده
رضا نورایی کارشناس چاپ و بستهبندی درباره برگزاری بزرگداشت پیشکسوتان صنعت چاپ و برگزاری آیین سپاس اظهار داشت: راستش را بخواهید بنده به اینجور برنامهها خیلی خوشبین نیستیم چراکه دیدهام با چه انرژی یکسری کارها انجامشده اما بعد از برگزاری مراسم هیچ اثری از آن برنامه باقی نمانده است. یادم هست زمان دانشجویی برنامهای برگزار شد به نام هزاره فردوسی اما یک ماه بعد هیچکس یادش نماند که چهکارهایی انجامشده، اینهمه انرژی میگذاریم اما چیزی ماندگار نمیماند، ثمرهای ندارد.
نورایی تصریح کرد: یک پکیج اجرائی داریم، کاملاً انجامش میدهیم اما هنر ما باید این باشد که اثر کار باقی بماند. ما در این فیلمها داریم از گذشته میگوییم و فیالذاته جنس کارمان نشاطآور نیست، یک کارگردانی قوی باید وجود داشته باشد که گذشته را به آینده پیوند بدهد، باید طوری کار کنیم که نشاط و انرژی به آینده نیز منتقل شود، باید آینده را در برنامهمان بگنجانیم.
وی افزود: مورد دیگر آن است که در کار چاپ کسانی هستند که تبلیغات نداشتهاند و به همین دلیل ما اصلاً آنها را نمیشناسیم، من ماشینسازی را میشناسم که ماشینهایی که میسازد با تمام ماشینهای اروپایی همسانش برابری میکند؛ کمال ورشوچی، شرکت آذرسایان، ۲۵ سال است ماشینهای صنعتی میسازد و در اردبیل سرش به کار خودش است. آدمهای اینچنیی نیز هستند که باید شناسایی کنیم و از یکعمر فعالیتشان در این حوزه تقدیر به عمل بیاوریم. مطلب دیگر اینکه مرز خود را مشخص کنیم تا با گروههای دیگر اشتباه گرفته نشویم برای مثال ما را با ارشاد اشتباه نگیرند.
بیشتر بخوانید: تقدیر از چهره های ماندگار چاپ
در همین رابطه و در ادامه غلامرضا شجاع افزود: در مواردی که مطرح شد ما به کمک دوستان نیاز داریم یعنی در حوزهای اگر دوستان انسانهای ارزشمندی را میشناسند به ما معرفی کنند. نوآورانی که در حوزه کاغذ و مقوا کار کردند یا هلوگرام و…، کسانی که در این حوزهها خلاقیت داشتهاند، چهرههایی که میشناسید را به ما معرفی کنید.
بهره مندی از فیلم های ۱۵ ساله صنعت چاپ
در ادامه رسولی کارگردان مجموعه صد فیلم از چهرههای ماندگار صنعت چاپ افزود: من در ۱۵ سال گذشته افتخار داشتم که بهجای جای مختلف ایران سفر کنم و از نزدیک با انسانهای شریف و زحمتکشی که در این حوزه فعال و نوآور بودند آشنا شوم اما مطلب اینجاست که فیلمهایی که تاکنون گرفته شدند در هارد من باقیمانده و در حال خاک خوردن هستند. نه ارشاد و نه اهالی چاپ به سراغ این فیلمها نیامدهاند، اینیک فرصت است تا فراموشی را از روی این فیلمها برداریم.
وی تصریح کرد: این صد فیلم برای آیندگان ارزشمند است و باقی خواهد ماند. ۱۰۰ فیلم از ۱۰۰ سال گذشته برای سالهای آینده، روز برگزاری مراسم همان یک روز است، خاطره است، تمام میشود اما این ۱۰۰ فیلم است که ماندگار خواهد ماند و دستبهدست میشود.
تنظیم برنامه ای مدون
رضا منصوری درباره هزینه های برگزاری آیین سپاس افزود: برای هزینهها و پشتیبانها و مسائل مالی باید یک جلسه جدا تشکیل شود، جلسهای که تنها به این منظور باشد. کار خیلی بزرگی است و برای انتخاب چهرهها باید حتماً یک برنامه مدون نوشته شود و معیارهای در نظر گرفته شده بهصورت مکتوب مشخص شود تا خدای نکرده حرفوحدیث و کدورتی از دل برنامه بیرون نیاید.
وی در پایان تاکید کرد: باید رسماً و کتباً نظرخواهی شود و معیارها از یکدیگر متمایز شوند. اگر بتوان درست مستندسازی کرد مشکلات کمتری پیش خواهد آمد، سناریو باید سناریویی قوی باشد و من فکر میکنم زمان بیشتری را باید به این کار اختصاص دهیم و البته چهرههای ممتاز بیشتری نیز باید در برنامه گنجانده شوند، قطعاً صد چهره برای صنعت چاپ کشور کافی نخواهد بود. کار بزرگی است و اگر بخواهیم عجله کنیم بزرگی آن زیر سؤال خواهد رفت.