مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر نقش هشتمین نمایشگاه صنعت چاپ و تبلیغات در اقتصاد فرهنگ و هنر تاکید کرد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جلسه ای که با علی مغانی رییس اتحادیه چاپخانه داران مشهد داشت نقش نمایشگاه صنعت چاپ و تبلیغات در اقتصاد و فرهنگ ایران را بسیار مهم و پر رنگ دانست و بر هر چه بهتر برگزار کردن این نمایشگاه تاکید کرد.
جعفر مروارید گفت: باید سعی کنیم همه واحدهای صنفی چاپ و تبلیغات و صنایع وابسته در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند وی به نقش مهم این نمایشگاه در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه تاکید کرد و این نمایشگاه را فرصتی مغتنم برای گسترش صنعت چاپ و تبلیغات و صنایع وابسته دانست، وی همچنین افزود در این نمایشگاه باید برای تعامل و داد و ستد با همسایگانمان برنامه ریزی داشته باشیم.
یادآوری میشود، هشتمین نمایشگاه صنعت چاپ، بستهبندی و کارتنسازی، تبلیغات، تابلوسازی و ملزومات وابسته ۲۷ تا ۳۰ آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار میشود.
زمین های مهم کاری مشارکت کنندگان در این نمایشگاه چاپ، بسته بندی ،کارتن و ورق، هدایای تبلیغاتی ، سالنامه و نشر رومیزی، قالب سازی، ماشین آلات چاپ، بنر، لیزر، تابلوسازی، قطعات دستگاه چاپ، سایت های خدمات چاپ، ماشین آلات بسته بندی، ظروف یکبار مصرف، لفاف و لیبل است. هدف برگزاری این نمایشگاه تعامل هر چه بیشتر فعالان این صنعت مهم در کشور است.
این صنایع به دلیل گردش مالی فراوان باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد، چرا که با گسترش این صنایع اشتغال به میزان بالایی برای جوانان کشور ایجاد می شود. علاوه بر آن پناسیل های بالایی که در این صنعت وجود دارد که می تواند جای خالی صادرات نفت را پر کند.
مسئولان باید با سیاست های درستی که اتخاذ می کنند از این صنف حمایت به عمل آورند. نکته مهم دیگری که اینجا مطرح می شود توجه به تکنولوژی هایی است که با این صنعت مهم سر و کار دارد، این مطلب باید در نظر گرفته شود که یادگیری و انتقال دانش در این میان اهمیت ویژه ای دارد و باید در برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ مورد توجه قرار گیرد، تکنولوژی روز دنیا باید در این صنعت دنبال شود و اگرنه از قافله جهانی عقب رانده می شویم و کشور های همسایه در این مورد از ما جلو خواهند زد.
یک فعال اقتصادی که در این صنعت فعالیت می کند معتقد است کشور هایی همچون ترکیه در این صنعت توانسته در رقابت از دیگر کشورهای منطقه پیشی بگیرد چرا که با گسترش دانش خود توانسته تا ماشت آلات جدید و کار آمد تهیه کند و با سیاست های حمایتی درست دولت نیز توانسته تا حرف اول در این خصوص را در منطقه بزند، اما ایرانی هایی که تا دیروز به افغانستان صادرات داشته اند امروز از افغانستان ماشین آلات دسته دوم وارد می کنند. پس در این موارد باید به خاطر داشته باشیم که نمایشگاه صنعت چاپ فرصتی است تا دانش مان را به روز کنیم و در کنار آن محصولات چاپی نیز عرضه شود. و اگرنه از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.
در این رویداد بالغ بر ۸۰ شرکت از استان های خراسان رضوی، گیلان، تهران، البرز، قزوین، مازندران، اصفهان، خراسان شمالی، فارس مشارکت نموده اند.
در ششمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی که در سال گذشته برگزار شد نیز ۷۵ شرکت داخلی و نمایندگی خارجی در فضایی به مساحت چهار هزار مترمربع محصولات خود را در زمینه چاپ صنعتی، چاپ دیجیتال، ماشینهای اداری، بسته بندی و ماشین آلات آن، لفافهای بسته بندی و صنعت کارتن سازی ارائه کرده اند.
در حاشیه ششمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی کارگاههای آموزشی با موضوعات جاذبه های بسته بندی، الفبای چاپ، آشنایی با ماشین آلات چاپ، خلاقیت در گرافیک، ساختارهای بسته بندی، انواع بسته بندی در صنایع غذایی، خلاقیت در بسته بندی و جشنواره طراحی بسته بندی زعفران نیز برگزار شد.
بیشتر بخوانید: نمایشگاه چاپ با حضور سلبریتی ها