مدیر مجموعه امیران گفت: آنچه بیش از همه کار بازار سررسید را با مشکل مواجه کرده است وجود تحریمها و مافیای کاغذ با دوچندان کردن قیمتها است.
امیر شفیعی، مدیر مجموعه امیران در گفت و گو با چاپ و نشر آنلاین درباره بازار سررسید در سال ۹۸ گفت: بازار سررسید امسال نسبت به سالهای گذشته حداقل ۳۰ درصد ضعیفتر شده است. یکی از مشکلات اساسی که بازار سررسید با آن مواجه است وجود تحریمها است. چون ایران در تحریم به سر میبرد و انتقال پول و واردات اجناس چرمی ممنوع است؛ جنسها کیفیتشان پایین آمده و بازار سررسید تنها روی خلاقیت تولیدکنندگان میچرخد.
وی افزود: مواد اولیه که مورد نیاز بازار تولید سررسید است باید تأمین شود تا بازار به جنسهای درجه دو و سه روی نیاورد. یکی از موارد دیگری که در این بازار باید به آن دقت شود، زمان برگزاری نمایشگاه های این حوزه است که باید تاریخ آن جلوتر بیاید. شروع کار ما از آبانماه آغاز میشود و بهترین زمان برگزاری نمایشگاه نیز در همین زمان است.
شفیعی با اشاره به مسئله فرهنگسازی از طریق تیزرهای تبلیغاتی گفت: باید فرهنگسازی و اطلاعرسانی شود تا مردم زودتر خریدهایشان را انجام دهند و همه چیز را برای دقیقهی ۹۰ نگذارند.
وی تاکید کرد: آنچه بیش از همه کار بازار تولید سررسید را با مشکل مواجه کرده است وجود تحریمها است. شرکتهایی که نقل و انتقال پول انجام میدادند، واردکننده و یا تولیدکننده بودند به دلیل وجود تحریمها نمایندگیهایشان را در خارج کشور از دست دادهاند. شرکتهایی بودند که در کشورهای اروپایی، چین و حتی کره نمایندگی داشتند اما هماکنون دیگر فعال نیستند، برای این شرکتها هدایای تبلیغاتی دیگر اولویتی ندارد حتی به قیمت از دست دادن مشتری.
وی افزود: تولید سررسید بهگونهای است که همه چیز به شکل زنجیروار به یکدیگر وابسته است؛ تحریمها بیشترین اثر را روی مشتریهای ما گذاشتهاند. شغل ما بهطور مستقیم با کارخانجات و شرکتها مرتبط است، اگر آنها کارشان بر وفق مراد باشد و روی روال کار کنند ما هم کارمان روی روال خواهد افتاد اما وقتی چرخ تولید آنها دچار مشکل شود بهطور یقین کار تبلیغات از حوزه اولویتشان خارج خواهد شد و تأثیر مستقیم آن در کسبوکار ما مشهود است.
سلب اعتماد از بازار سررسید
مدیر مجموعه امیران همچنین از بعضی تولیدکنندگان انتقاد کرد و افزود: متأسفانه بعضی از همکاران با دادن محصولات بیکیفیت به بازار اعتماد مردم را نسبت به این صنف از بین بردهاند، این مطلب باعث میشود تا مردم به صنف ما نگاهی منفی پیدا کنند، این کار باعث میشود تا اگر برندی هم بخواهد در این بین با تعهد و شرافت کار کند نتواند چراکه اعتماد مردم آسیب دیده است.
وی ادامه داد: بعضی از تولیدکنندگان سررسید که تنها به سود خودشان فکر میکنند و به تنها چیزی که بها نمیدهند چرخیدن چرخ اقتصاد کل است. برای مثال یک تولیدکننده میتواند با استفاده از یک چرم مناسب و مرغوب کیفیت کار سررسید خود را بالا ببرد اما به جای پنج هزار تومان، سه هزار تومان سود ببرد اما قید کار را میزند چون تنها چیزی که در این بین برایش اهمیت دارد میزان سود بالایی است که از این کار میبرد، اینها حوزههایی هستند که ما در آنها نیازمند فرهنگسازی هستیم.
مدیر مجموعه امیران درباره عملکرد مجموعهاش گفت: نویدی که میتوانم به مشتریهایمان بدهم این است که مجموعه ما خلاقیت را سرلوحه کار خود قرار داده است، خلاقیت در تمامی کارهای ما از صفحات داخلی گرفته تا روی جلد و حتی کارتنهایی که کارمان را در آن ارائه میدهیم مدنظر قرار داده شده است.
بیشتر بخوانید: حرکت به سمت نوآوری در بازار تولید سررسید
شفیعی در پایان با انتقاد از دستاندرکاران حوزه کاغذ گفت: کاغذ یکی از مهمترین مواد اولیهای است که در بازار تولید سررسید بیشترین اثرگذاری را دارد. همانطور که ذکر کردم فعالیت ما از آبانماه آغاز میشود، در همان زمان و بر اساس قیمت کاغذ، ما قیمتها را اعلام میکنیم، مشکل اینجاست که در بهمنماه زمانی که باید تجدید چاپ داشته باشیم، مافیای کاغذ قیمتها را دوچندان میکنند و به این ترتیب ما نهتنها به سود دست پیدا نمیکنیم بلکه متضرر هم میشویم چراکه نمیتوانیم قیمت اعلام شده را تغییر دهیم. من همین جا از دستاندرکاران بازار کاغذ خواهش میکنم این بازی را تمام کنند و بگذارند بازار روال عادی خود را طی کند.