برگزاری بیستمین جشنواره چاپ با نگاهی متفاوت

    0
    65
    بیستمین جشنواره چاپ

    بیستمین جشنواره چاپ، با توجه به دو چندان شدن اهمیت بسته بندی در تداوم حیات و سلامت جامعه،  نگاهی کیفی و محتوایی به صنعت بسته بندی دارد.در جشنواره امسال، تمامی آثار و طرح های ارسالی  که به لحاظ محتوایی قابل طرح در جامعه هستند، مورد ارزیابی و نقد قرار می گیرند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه چاپخانه داران تهران، صبح امروز جلسه ای با حضور احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران و محمد حسین شهامت پور دبیر علمی جشنواره چاپ در ساختمان محل اتحادیه برگزار شد.

    در این جلسه احمد ابوالحسنی با اشاره به شیوع ویروس کرونا  و تاثیر آن بر صنعت چاپ و بسته بندی گفت:

    در دوران شیوع کرونا همانطور که انتظار می رفت، تقاضا برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات بهداشتی افزایش یافت.

    وی افزود: از سال پیش و   همزمان با شیوع  ویروس کرونا در ایران، فعالیت واحدهای تولید بسته بندی در کشور بسیار بیشتر شده است.

    رئیس اتحادیه چاپخانه داران  با بیان اینکه بسته بندی در دوران کرونا اهمیتی دو چندان یافته، چرا که آگاهی مصرف کننده از بهداشت و نگرانی های ایمنی، به طرز چشمگیری بالا رفته است، اظهار داشت: واحدهای تولیدی بسته بندی  در این دوران با فعالیت شبانه روزی  حتی در روزهای تعطیل از جمله تعطیلات نوروز، اجازه ندادند هیچ کمبود و خلایی در بخش بسته بندی محصولات مختلف به ویژه محصولات خوراکی و بهداشتی پیش بیاید.

    به گفته ابوالحسنی، با توجه به پررنگ تر شدن نقش صنعت بسته بندی در  تداوم حیات و سلامت جامعه، امسال یکی از محورهای مهم جشنواره چاپ به صنعت بسته بندی اختصاص دارد.

    وی ادامه داد: پیش بینی می شود در جشنواره امسال، تعداد آثار و شرکت کنندگان مرتبط با صنعت استراتژیک بسته بندی ، نسبت به دوره های قبلی از رشد چشمگیری برخوردار شود.

    بیشتر بخوانید:

    جشنواره ملی چاپ و نشان شیرازه؛ همنشینی نه ادغام

    نیاز جشنواره ملی چاپ؛ برگزاری تخصصی است

     

    بر پایه این گزارش،  دکتر محمد حسین شهامت پور دبیر علمی جشنواره چاپ نیز با تاکید بر اهمیت بسته بندی در زندگی امروز بشر گفت:  در دوره بیستم جشنواره چاپ و بسته بندی،  رویکرد دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد این است که باید همچنان نظارت بر محتوای تولید شده ویا در حال تولید جهت ورود به بازار از سوی این وزارتخانه تداوم یابد. به همین دلیل قرار شده بیستمین جشنواره چاپ  با رویکرد محتوایی برگزار شود.

    وی افزود: تا پیش از این، رویکرد دوره های قبلی جشنواره کاملا فنی و بیشتر شامل ماشین آلات و موارد سخت افزاری می شد.

    شهامت پور با اشاره به اینکه بسته بندی بخش بزرگ  و تاثیر گذاری از یک محصول را تشکیل می دهد،  اظهار داشت: با توجه به معیارهای تعریف شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  در حال حاضر محتوای بسته بندی محصولاتی  که روانه بازار شده، از استانداردهای لازم به لحاظ بصری و فرهنگی برخوردار نیست.

    وی ادامه داد: از این رو  مبنای بیستمین جشنواره چاپ تا حدود زیادی بر سطح کیفی و محتوایی بسته بندی متمرکز شده است.

    به گفته دبیر علمی جشنواره چاپ،  امسال جشنواره بر چهار محور، طراحی، فنی، هنجارهای معیشتی  و پاسداشت زبان فارسی استوار شده است.

    وی افزود: علاقمندان و فعالان صنعت چاپ و بسته بندی در صورتی که تمایل به شرکت در بخش آثار برتر جشنواره چاپ را دارند، می توانند با پر کردن فرم هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شده و در اختیار اتحادیه چاپخانه داران قرار گرفته، نسبت به ارسال آثار خود تا دهم بهمن ماه سال جاری اقدام کنند.

    شهامت پور تصریح کرد: با توجه به اینکه  امسال نگاه بیستمین جشنواره چاپ نگاه محتوایی است بنابراین تنها چاپخانه ها،  مخاطب این جشنواره نخواهند بود و شرکت کنندگان می تواند از طیف های گسترده  فکری و اجرایی باشند. به طور کلی هر اثری که به صورت محتوایی در جامعه قابل طرح است، می تواند در جشنواره بیستم چاپ شرکت کند.

    به گفته دبیر علمی جشنواره در شرایط اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم ها  که کسب و کارها از رونق افتاده شاهد هستیم به لحاظ کیفی  و محتوایی، بسته بندی ها از استانداردهای لازم برخوردار نیست و ما امیدواریم با برپایی دوره بیستم جشنواره چاپ، زمینه حرکت صنعت بسته بندی به سمت استاندارهای برتر  فراهم شود.

    دکتر شهامت پور در خصوص اضافه شدن یک بخش دیگر به بیستمین جشنواره چاپ نیز گفت: برای تشویق صادرات محصولات چاپی  بنا داریم یک بخش جنبی هم به جشنواره اضافه کنیم تا پوشش بیستمین جشنواره چاپ جامع تر شود.

     وی افزود: با توجه به وجود جشنواره دو سالانه ” نشان شیرازه” که به بررسی و نقد  کتب و نشریات می پردازد،  برخی از تولیدات و محصولات  چاپی قابل ارائه در هیچ یک از جشنواره ها نیستند  از این رو  تلاش داریم این محصولات که شامل انواع تقویم ها و اقلام تبلیغاتی می شود را  نیز در این جشنواره مورد توجه و نقد قرار دهیم.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    16 + 16 =