هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در بهینه‌سازی تولید محصولات چاپی

    0
    21
    هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در بهینه‌سازی تولید محصولات چاپی

    کارشناسان در سمینار «تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش» بر این موضوع تاکید کردند که هوش مصنوعی را باید جدی بگیریم و در توسعه صنعت چاپ از آن استفاده کنیم.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، سمینار هم‌اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش» با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ دوشنبه (۲۳ مهرماه) و به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

    در ابتدای نشست تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه انجمن با یک دهه سابقه فعالیت در حوزه‌های مختلف تلاش کرده محفل و بستری برای هم‌افزایی و همکاری و همدلی اهالی صنعت چاپ باشد، گفت: صنعت چاپ یک صنعت راهبردی با نیازهای مختلف و چالش‌های فراوان است. در این میان نیازمند توسعه نیروی انسانی در این صنعت متناسب با توسعه فناوری‌های جهانی هستیم.

    وی با بیان اینکه این صنعت می‌تواند کشورمان را به محور اقتصادی منطقه تبدیل کند، ادامه داد: هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور به دنبال هوشمند کردن فعالیت‌هاست و این هدف می‌تواند با توجه به ماهیت فناوری‌های مختلف در آن‌ها ظهور و بروز پیدا کند. به نظر می‌رسد صنعت چاپ به‌عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های فناوری، می‌تواند ارتباط مستقیمی با فناوری‌های جدید به‌ویژه هوش مصنوعی داشته باشد.

    بیطرفان افزود: هوش مصنوعی را باید جدی بگیریم و در توسعه صنعت چاپ از آن استفاده کنیم، واقعیت مجازی و افزوده، چاپ سه‌بعدی و چهاربعدی و اینترنت اشیاء، عرصه و افق‌های جدیدی را به روی بشر گشوده‌اند، هوش مصنوعی نقش در حال رشدی در کاربردها و پیشرفت‌های اینترنت اشیاء دارد.

    وی با بیان اینکه با ظهور فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین و … تحول عظیمی در زندگی بشر اتفاق افتاده است، تاکید کرد: در چند ماه گذشته هوش مصنوعی به شکل جدی در بحث حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از رسالت‌های انجمن علمی چاپ، نگاه آینده‌نگرانه برای ترسیم افق‌های نو برای این حوزه است و ما نیز تلاش می‌کنیم در سمینارهای علمی و تخصصی خود نگاهی علمی به موضوعات نو داشته باشیم.

    به‌گفته بیطرفان، اگر بتوانیم کنترلی مناسب روی فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور داشته باشیم می‌توانیم از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم و در غیر این صورت پیشرفت فناوری تبدیل به یک تهدید خواهد شد، با توجه به اینکه سرعت پیشرفت علم در حال حاضر به ثانیه رسیده است.

    در زمینه فناوری مصرف‌کننده نباشیم

    در بخش دیگر نشست تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش، مجید پورصابری، فعال حوزه چاپ درباره جایگاه فناوری در صنعت چاپ گفت: خوشبختانه این رویداد که به مناسبت هفته چاپ برگزار می‌شود، براساس بیانات رهبری درباره جهش تولید است و این نیز اتفاقی فرخنده است. براساس بیانات رهبری، باید تلاش کنیم تا در زمینه فناوری تنها، مصرف‌کننده نباشیم و خود نیز بتوانیم به خوداتکایی و ارتباطی مطلوب میان صنعت و دانشگاه برسیم.

    وی افزود: فناوری در دنیا با سرعت عجیبی درحال پیشرفت است. در تجربه‌ای که طی فعالیت علمی خود در کشور ژاپن داشتم، به این موضوع پی بردم و متوجه شدم که در ایران نیز باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

    هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در بهینه‌سازی تولید محصولات چاپی 2

    هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور دستیار انسان است

    نوید فرخی، فعال حوزه چاپ و نشر دیگر سخنران نشست تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش بود، وی با بیان اینکه فناوری‌های جدید امروزه در همه بخش‌های زندگی انسان تاثیرگذار هستند، گفت: حوزه چاپ نیز از این امر مستثنی نیست، البته هوش مصنوعی فناوری جدیدی نیست و ریشه‌های آن در دهه ۶۰ میلادی نیز دنبال می‌شود. به علت انقلاب دیجیتال و تمرکز سرمایه روی آن توجه ویژه‌ای تا به امروز به هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور نشده بود.

    وی افزود: اگر بتوانیم هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور را درست بپذیریم، می‌توانیم از آن بهترین استفاده را داشته باشیم. هوش مصنوعی در واقع دستیاری است که می‌تواند واکنشی همانند انسان داشته باشد.

    فرخی با بیان اینکه اگر از این فناوری بترسیم و خود را برای آن آماده نکنیم از دنیا عقب خواهیم ماند، عنوان کرد: تهدید اصلی هوش مصنوعی این است که هوش مصنوعی بتواند از انسان پیشی بگیرد که البته برای مقابله با این مشکل نیز راه‌حل وجود دارد، هوش مصنوعی می‌تواند ابعاد لوجستیک پروژه‌ها را نیز بهینه کند.

    وی با اشاره به کاربردهای بی‌شمار هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور، توضیح داد: یکی از مشارکت‌های هوش مصنوعی بهینه‌سازی فرایند تولید است. هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی کند که یک پروژه چقدر مواد اولیه نیاز دارد و از هدررفت زمان و پول و انرژی جلوگیری کند، این سبب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

    به‌گفته فرخی، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور همچنین می‌تواند بیگ دیتاها یا ابردیتاها را تحلیل کند و برای پیش‌بینی مناسب آینده و آماده‌سازی برای آن کمک کند. یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و هماهنگی میان اجزای مختلف دستگاه‌ها و سیستم نیز می‌تواند از کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در صنعت به ویژه صنعت چاپ باشد.

    وی با اشاره به حالت تدافعی موجود نسبت به هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در سازمان‌ها اظهار کرد: متاسفانه همان‌طور که وقتی نیروی جدیدی وارد محیط کار می‌شود نسبت به آن این حالت وجود دارد، هوش مصنوعی نیز برای ورود به سازمان‌ها و شرکت‌ها با همین مشکل مواجه است‌، این موضوع لزوم توجه به ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ورود هوش مصنوعی به محیط سازمانی را یادآور می‌شود.

    برنامه وزارت ارشاد در زمینه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور

    در بخش دیگر نشست تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش، سعید بهروان، معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی درباره اهمیت توجه به هوش مصنوعی در صنعت چاپ صحبت کرد، وی در سخنانی گفت: وزارت ارشاد قصد دارد برای هنرآموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش جلساتی برای افزایش آگاهی در زمینه هوش مصنوعی برگزار کند و این اتفاق در هفته‌های آینده رخ خواهد داد.

    وی ادامه داد: بنابراین از همه فعالان این حوزه دعوت می‌شود تا در این جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانیم از تجربیات همه صاحب‌نظران این حوزه بهره‌مند شویم‌.

    کمک هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور به شخصی‌سازی تولیدات

    محمدمهدی تینای طهرانی، فعال حوزه چاپ دیجیتال، گفت: در سال‌های گذشته در همه حوزه‌های چاپی شمارگان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و این به علت افزایش هزینه‌های تولید و تنوع سلایق مشتریان بوده است. در گذشته تصور می‌شد که چاپ کاغذی با ظهور فناوری دیجیتال از بین خواهد رفت اما این اتفاق نیفتاد اما شمارگان کاهش پیدا کرده و سلیقه مردم متنوع شده است‌.

    وی با اشاره به تحولات دیگر صنعت چاپ ادامه داد: در همه محصولات چاپی، مخاطب به دنبال روایت‌های مختلف از یک موضوع و محصول است‌. این اتفاق نه‌تنها در حوزه نشر، بلکه در حوزه‌های هنری نیز اتفاق افتاده است. با نگاهی دقیق به حوزه‌های آکادمیک، هنری و حتی رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب می‌توان به این موضوع پی برد.

    طهرانی با بیان اینکه محصولات چاپی برای هر رویداد خاص به‌صورت خاص تولید و منتشر می‌شوند، گفت: هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در این زمینه کمک زیادی به تولید و نشر این محتوا کرده است‌. در همین لحظه در کشور این موضوع در حال رشد و پیشرفت است‌، همچنین هوش مصنوعی سبب شده تا تعداد مولفان نیز افزایش پیدا کند.

    بیشتر بخوانید:دست یابی صنعت چاپ ایران به بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری جهانی

    وی با اشاره به اهمیت توجه به صنایع کوچک در کنار نگاه کلان به صنعت چاپ گفت: البته براساس گزارشی از گاردین محصولات چاپی مانند بقیه محصولات در حال متنوع‌تر شدن هستند و جایگاه خود را حفظ کرده‌اند؛ بنابراین خالی از لطف نیست که بسیاری از واحدهای صنعتی چاپ در گستره صنایع کوچک و small business ها قرار می‌گیرند. کشوری مانند چین، ۸۰ درصد GDP خود را از صنایع کوچک به دست می‌آورد. متاسفانه جایگاه این صنایع در کشور مناسب نیست و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

    به‌گفته طهرانی، یکی از مزایای هوش مصنوعی در این حوزه، فراهم آوردن امکانی برای تولید شخصی‌سازی‌شده محصولات به تعداد دلخواه است، اکنون با این امکان می‌توان محصولات را بسیار زودتر از موعد فروش آماده کرد و به فروش رساند.

    وی همچنین با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد دیگر صنعت چاپ گفت: هوش مصنوعی علاوه بر افزایش امنیت تولید، می‌تواند با بهینه‌سازی به نقطه مناسب برای تولید محصول چاپی دست پیدا کند و سود بیشتری برای تولید به ارمغان بیاورد.

    هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در بهینه‌سازی تولید محصولات چاپی 3

    همچنین علی طاهریان به‌عنوان یکی از فعالان صنعت چاپ درباره اهمیت استفاده درست و هدفمند از نرم‌افزارهای حوزه چاپ و نشر، عنوان کرد: یکی از نکات مهم درباره نرم‌افزارهای گرافیکی این است که بسیاری از آن‌ها به درد صنعت چاپ نمی‌خورند و صرفاً برای مخاطب عام جذاب هستند؛ بنابراین استفاده از نرم‌افزارهای اصلی این حوزه مانند فتوشاپ که با افزونه‌های هوش مصنوعی تقویت شده‌اند، قطعاً کمک بیشتری خواهد کرد.

    وی ادامه داد: اکنون پلاگین‌های فایر فلای (firefly) در نرم‌افزار فتوشاپ و پلاگین photo enhance در نرم‌افزار ایلاستریتور (illustrator) از جذاب‌ترین و جدیدترین افزونه‌هایی هستند که در این دو نرم‌افزار شناخته شده با استفاده از هوش مصنوعی به ما کمک می‌کنند.

    در بخش پایانی نشست تحول دیجیتالی و همزیستی با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در زنجیره ارزش نیز جلال ذکایی، فعال حوزه چاپ دیجیتال با اشاره به حوزه بازار در صنعت چاپ گفت: باید دید هوش مصنوعی برای قیمت‌شکنی و مالیات چه تمهیداتی دارد؟ هوش مصنوعی چه راه حلی برای آشفتگی بازار خواهد داشت؟ پاسخ این سوال در پلتفرم تاکسی‌های اینترنتی است.

    وی ادامه داد: این پلتفرم‌ها بازار را زیر و رو می‌کنند، هوش مصنوعی در زمینه چاپ نیز می‌تواند با مدیریت بازار، چنین نقشی را در ایران ایفا کند. هوش مصنوعی می‌تواند حتی بخشی از حوزه مالیات را نیز مدیریت کند اگر از آن درست استفاده شود.

    در پایان این سمینار از فعالیت‌های پیشکسوتان و فعالان این حوزه در زمینه‌های علمی و صنعتی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

    مقاله قبلیثبات بازار کاغذ تک نرخی شدن ارز
    مقاله بعدیسلفون کشی کاغذ و مقوا و کاربرد های آن

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.