مدیرعامل چاپ سبزنگار گفت: در تکنولوژی های به نمایش گذاشته شده در دروپا ۲۰۲۴ به حداقل رساندن نیروی انسانی و کاهش آن به یکی یا دو اپراتور به چشم می خورد و این مورد با وضعیت فعلی و معضلی که در این حوزه در کشور وجود دارد، می تواند یک مزیت هم محسوب شود.
حامد مدنی مدیرعامل چاپ سبزنگار در گفت و گو با خبرنگار چاپ و نشر آنلاین در رابطه با نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ بیان داشت: نمایشگاه دروپا از دید من یک نمایشگاه کامل بود اما ۵۰ درصد از شرکتکنندگان آن چینی بودند. در این رویداد ماشینآلات چاپ و بسته بندی با تکنولوژی بالا و های تکی وجود داشت که بههرحال با رقمهایی که مشاهده کردیم و مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد و همه از آن مطلع هستیم، امکان خرید برایمان وجود نداشت مگر اینکه از طریق خرید ماشین آلات دست دوم اروپایی که برخی شرکت های چینی فروش آن را انجام می دادند، می توانستیم اقداماتی را انجام بدهیم.
مدنی اذعان داشت: در تکنولوژی های به نمایش گذاشته شده در این رویداد چیزی که بسیار به چشم میآمد به حداقل رساندن نیروی انسانی و کاهش آن به حداقل یک یا دو اپراتور بود. این موضوع با وجود اینکه بهتدریج موجب حذف نیروی انسانی از چرخه صنعت می شود اما با وضعیت فعلی و معضلی که در این حوزه وجود دارد، می تواند یک مزیت هم محسوب بشود. در این سیستم های نوین چاپ اگرچه نیروی انسانی حذف و ربات و هوش مصنوعی جایگزین آن می شود اما سرعت ماشین بالاتر و کیفیت کار تقریباً مشابه و حتی بالاتر است.
مدیرعامل چاپ سبزنگار: آینده چاپ، حرکت بهسوی سیستماتیک شدن کارها است و این را بهوضوح لمس کردم که ما از چرخه این تکنولوژی عقب ماندهایم و فاصله زیادی با آن داریم
مدیرعامل چاپ سبزنگار ادامه داد: بهطورکلی آنچه از بازدید و گشت در این نمایشگاه متوجه شدم این بود که آینده چاپ، حرکت بهسوی سیستماتیک شدن کارها است و این را بهوضوح لمس کردم که ما از چرخه این تکنولوژی عقب ماندهایم و فاصله زیادی با آن داریم. آینده چاپ، بسته بندی است و ماشینآلات هر روز در این بخش قوی تر از گذشته می شوند. ما باید فکری برای نوسازی و همگام شدن با این پیشرفتها بکنیم. ما نمیتوانیم آروز کنیم که در سال های آتی روند صعودی در صنعت داشته باشیم اما می توانیم این آرزو را داشته باشیم که صنعت بسته بندی به شکل بهتری در داخل ایران شکل بگیرد.
بیشتر بخوانید: مدیر چاپ سبزنگار: افزایش نرخ ارز؛ تعطیلی چاپخانه ها را در پی دارد
مدنی در پایان خاطرنشان کرد: نمایشگاه های داخلی ما در نسبت به نمایشگاههای اروپایی ضعف شدیدی دارند. یکی از ضعفها، تبلیغاتی است که باید برایشان انجام بشود که متأسفانه نمیشود. بعید میدانم با تحریمهای موجود روند رو به رشد صنعت را در نمایشگاههای خودمان تجربه کنیم اما بههرحال میشود با تدابیری شدت و سرعت این عقبماندگی را کاهش داد.