دوره آموزشی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در نخستین روز از فصل تابستان با عنوان دوره آموزشی بازاریابی صادراتی با حضور رئیس بازرگانی خارجی سازمان صمت استان تهران در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین دوره آموزشی بازاریابی صادراتی با حضور بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی، هومن محمدی دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی، آرش نیک دست عضو کارگروه آموزش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی و جمعی از مدیران چاپخانه های تهران برگزار شد.
استراتژیهای ورود به بازار در دوره آموزشی بازاریابی صادراتی
در ابتدای دوره آموزشی بازاریابی صادراتی آرش نیکدست در رابطه با نحوه ورود به بازار و بررسی کشش بازار و قیمت گذاری در حوزه بازاریابی صادراتی سخن گفت. وی با اشاره به اینکه ارزشیابی محصولات در بازاریابی صادراتی اهمیت دارد، بیان کرد: برای مثال من به عنوان یک مجموعه چاپی می توانم به سایر مجموعهها کمک کنم تا با استفاده از فرآیندهای بازاریابی دیحیتال مخاطبان بیشتری را جذب کرده و در نتیجه آن فروششان را افزایش دهند.
وی در ادامه اظهار داشت: برای ورود به حوزه صادرات ابتدا باید حوزه فعالیت و به عبارتی بازار هدف مشخص باشد چرا که ورود به صنایع مختلف ممکن است موجب از دست رفتن بخشی از بازار، رقابت سخت و از دست رفتن سرمایه شود.
نیک دست در ادامه دوره آموزشی بازاریابی صادراتی به اهمیت توجه به وب سایت و بخش نظرات در آن برای صنایع مختلف، آگاهی از اصول SEO و PPC ، اهمیت تبلیغات اینترنتی و بازاریابی دیجیتال در کنار توجه به بازاریابی سنتی ، استراتژی ورود به بازار براساس قیمت گذاری اشاره و توضیحاتی را ارایه کرد.
شیوههای نوین در صادرات و واردات
در ادامه دوره آموزشی بازاریابی صادراتی هوشنگ رضایی ثمرین رئیس بازرگانی خارجی سازمان صمت استان تهران در رابطه با موضوعاتی چون تجارت بینالملل، وضعیت تجارت خارجی در ایران، نحوه تجارت الکترونیک و آگاهی از وضعیت بازار محصولات مختلف با استفاده از سایت سازمان تجارت جهانی به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنرانی خود در دوره آموزشی بازاریابی صادراتی اظهار داشت که ۵۵ درصد از کارت بازرگانی فعال در کشور در تهران صادر شده است و همینطور بخش اعظم صادرات و واردات کشور در دست تجار تهرانی قرار دارد.
وی همچنین پنج کشور چین، عراق، امارات، افغانستان و هندوستان را مهمترین مقاصد صادراتی ایران برشمرد و گفت: در حوزه صنعت چاپ بیشترین سفارشات ایران از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و عراق است که این سفارشات بیشتر در حوزه کتابهای درسی هستند.
به گفته ثمرین امارات، چین، ترکیه، سوئیس و آلمان مهمترین کشورهایی هستند که از آنها به ایران واردات انجام میشود. وی در ادامه دوره آموزشی صادراتی بیان داشت: در دو ماهه گذشته، صادرات ۳۶ درصد و واردات نیز ۲۴ درصد رشد داشته است اما این رشد نباید ما را گول بزند زیرا در دنیایی به سر میبریم که بدترین استفاده از خدمات را داشتهایم. اگر امروز میگویند ۴۸ میلیارد دلار صادرات داشتهایم، بیش از شش درصد آن کالای پتروشیمی و خام فروشی بوده است.
وی همچنین در جریان دوره آموزشی بازاریابی صادراتی به بیان قوانین و مقررات صادرات، واردات و ترانزیت پرداخت و از اینکه برای صادرات باید از چه امکاناتی بهره برد و چه مراحلی را باید طی کرد سخن گفت. ثمرین اظهار داشت: فرآیند صادرات از ارسال کالا به گمرک آغاز میشود. گاهی هم بارگیری در محل چاپخانهها توسط گمرک صورت میگیرد.
بیشتر بدانید: مزایای بازاریابی مستقیم برای مشتریان و روش های دستیابی به آن
معرفی دو کتاب مقررات صادرات و واردات ویرایش سال ۱۴۰۱ و کتاب قانون امور گمرکی بخش دیگری از سخنرانی ثمرین در دوره آموزشی بازاریابی صادراتی بود. وی همچنین به بیان مباحث دیگری چون دریافت مجوز فعالیت بازرگانی با کارت بازرگانی و ویژگیهای این کارت برای بازرگانان، اظهار نامه کالا یا برگ سبز کالا، مقررات اینگو ترمز بینالمللی یا زبان تجارت بینالمللی، شیوههای تامین، مبادله و انتقال ارز پرداخت.
رئیس بازرگانی خارجی سازمان صمت استان تهران ضمن معرفی سایت گمرک در دوره آموزشی بازاریابی صادراتی گفت: سایت گمرک آمارهای متنوع و بسیار خوبی را در رابطه با صادرات انواع کالا در کل کشور ارایه میکند.
به گفته ثمرین یکی از روشهای نوین در حوزه تجارت بینالملل مراجعه به سایت سازمان تجارت جهانی است به این شکل که در این سایت پتانسیلهای صادرات در کشورهای مختلف جهان معرفی شده است. وی همچنین استفاده از امکانات گوگل در حوزه بازاریابی را نیز توصیه کرد.
گفتنی است در پایان این نشست پس از پرسش و پاسخ به شرکتکنندگانی که در دورههای آموزشی که پیش از این از سوی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ برگزار شده بود، گواهی نامه پایان دوره اهدا شد.