برپایی جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب برای اولین بار

    0
    119
    ارزش آفرینان کار و کسب

    حمیدرضا فرخ رئیس جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب به ارائه توضیحاتی در رابطه با چگونگی و روند برگزاری این رویداد در دل سی امین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران پرداخت. این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. 

     

    حمیدرضا فرخ در گفت و گوی خود با خبرنگار چاپ و نشر درباره جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب بیان داشت: در طی سال هایی که ما در فضای کسب و کار فعالیت داشتیم بحث کارآفرینی بسیار مطرح می شد. همان طور که می دانید کارآفرینی زمانی ارزشمند است که با ارزش آفرینی همراه باشد. در دنیای کسب و کار برای دستیابی به منافع باید خدمات و راه حلهای مناسب ارائه شود. ارزش آفرینی در کار و کسب موضوع اولی است که ما برای رویکرد جشنواره انتخاب کردیم. ما ارزش آفرینی در زمینه توسعه محصول جدید یا new product development را برای رویکرد جشنواره انتخاب کردیم.

    اهداف برپایی جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    رئیس جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب در توضیح مبحث توسعه محصول جدید اظهار داشت: این موضوع سابقه زیادی در حوزه کار و کسب دارد اما در سال های گذشته توجه بیشتری به آن شده است. این فرآیندی است که از هیچ به هست شکل می گیرد. هر محصولی یک زمان وجود نداشته؛ در واقع ما ابتدا یک ایده داریم و بر اساس آن به مرور تعریف محصول شکل می گیرد و بعد از آن نمونه اولیه ساخته می شود. بعد از شکل گیری نمونه و تست‌های مختلف بر روی آن؛ محصول در فاز تجاری سازی قرار می گیرد و تولید انبوه شکل می گیرد.
    این فرآیندی است که در حال حاضر در دنیای رقابت می تواند تغییرات بزرگی را ایجاد کند. شما می توانید در این پروسه رفتار بازار را سنجیده و بر اساس آن نمونه اولیه را کامل کنید. ارزش آفرینی و ایجاد مزیت رقابتی در این فرآیند تعریف می شود.

    فرخ افزود: طراحی محصول، بحث های مارکتینگ پیشرفته، مشتری مداری، مشخص کردن قیمت تمام شده با فرمول ها و روش های دقیق، رساندن قیمت تمام شده به حدقل ممکن، بازاریابی محصول نهایی و برنامه ریزی تولید از جمله مواردی هستند که در فرآیند توسعه محصول جدید مطرح هستند.جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    رئیس جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب  در این بین با اشاره به صنعت چاپ و نقش این دو موضوع محوری بر آن اظهار داشت: برخی از افراد صنعت چاپ را یک صنعت پیشران معرفی می کنند؛ این در حالی است که چاپ به تنهایی معنایی ندارد، یک محصولی باید وجود داشته باشد که برایش چاپ و بسته بندی طراحی و اجرا شود. بنابراین این صنعت یک حوزه تکمیلی است؛ و نقشش در فرآیند توسعه محصول معنادار است. آنجا که شما محصول را طراحی می کنید برای قسمت بسته بندی و چاپش هم برنامه ریزی می کنید. ما یک محصول و یک بسته بندی داریم. بسته بندی نیز انواع مختلف دارد، بسته بندی اولیه و ثانویه، ظرف محصول، جعبه، انعطاف پذیر، شرینگ و…

    وی بیان داشت: بسته بندی، حلقه آخر زنجیره تولید است ولی باید از همان ابتدای تولید محصول برای این مهم برنامه ریزی های لازم انجام شود؛ یعنی برای مثال اگر یک محصول می خواهد تولید شود طراحی ظرف و بسته بندی مختلف آن چگونه باشد؟ چه ابعاد و متریالی برایش در نظر گرفته شود؟ کاربردی که برای مخاطب دارد چیست؟ چه نوع چاپ و کدام چاپخانه برای اجرای آن مناسب است؟ چاپ و بسته بندی را باید در توسعه محصول جدید در نظر گرفت. اینجاست که معنا و ارتباطش با صنعت مشخص می شود. در نمایشگاه چاپ و بسته بندی از این مهم رونمایی شد و چند پروژه ذیل این جشنواره تعریف شد.

    تقدیر شدگان درجشنواره ارزش آفرینان کار و کسب  

    فرخ افزود: در پاویون ارزش آفرینان در چندین بخش سعی کردیم به توضیح مفاهیم این موضوع بپردازیم. مالک برند، طراحان در حوزه صنعتی و گرافیک، تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه برندینگ زنجیره افراد مختلف هستند که دست به دست هم داده اند تا محصولی آماده و به بازار رسیده است.
    وی افزود: در همین راستا در جشنواره امسال بخشی به عنوان (پنجره افتخار) را در نظر گرفتیم که از مرحوم گوتنبرگ مخترع چاپ، مرحوم خسروشاهی موسس برند مینو، مرحوم ایروانی موسس برند کفش ملی، جناب مصطفی زاده مالک برند بیژن، در حوزه چاپ و بسته بندی نیز از مرحوم نوریانی و مرحوم دمیرچی همچنین جناب استاد خمسه پور، سعید حاجیلو نماینده هیئت مدیره برند نقش الماس که کارهای بزرگی درحوزه طراحی فرم های عمومی این صنعت داشتند، جناب مخزن در حوزه تولید تی بگ، حمیدرضا طاهری آشتیانی به عنوان یکی از افراد موثر در طراحی و تولید محصولات انعطاف پذیر مثل بسته بندی سس های تک نفره، جناب وازگن طراح محصول آزمایش و ارج، مرحوم جناب ممیز در بخش طراحی، دکتر مقدم در بخش برندینگ، مرحوم دکتر روستا در بخش بازاریابی و ارزش آفرینان دیگری تقدیر شد.
    البته قطعا” و حتما” جای نام بسیاری از افراد و برندها در این فضا خالی بود که به صورت نمادین از افراد ارزش آفرین محدودی امکان تقدیر بود.

    دریچه نو آوری در جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    رئیس جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب اظهار داشت: این زنجیره افراد در ترکیب با هم توانستند محصولات خوبی را به مارکت ارائه بدهند. ما در کنار هم معنا داریم. در قسمت دریچه نو آوری از نو آوری هایی که برای اولین بار در ایران انجام شده بود تقدیر شد. بخشی نیز به نام پلکان تغییر، تغییر محصول و بسته بندی در بستر زمان را نمایش دادیم. در تالار اصفهان نیز به مدت سه روز  حدود ۱۵ برنامه با محوریت توسعه محصول با تمرکز بر بخش بسته بندی برگزار شد. شنواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    وی افزود: از دیگر برنامه های انجام شده می توانم به تهیه استوری لاین ها، (داستان طراحی یک محصول) اشاره کنم؛ در این برنامه افرادی چون علی جناب و شهرام سیف هاشمی در رابطه با مسیر خلاقیت در طراحی و تولید محصولاتشان سخنرانی کردند؛ سه محصول سیلانه سبز  از تولیداتشان را آنباکس کرده و به توضیح پروسه ساخت و بسته بندی آن پرداختند. دکتر محسن کریمی درباره ری دیزاین بسته بندی، دکتر محسن سیفی درباره گیمیفیکیشن، حسین فیروزی در چاپ امنیتی، مهندس آزادی منش درباره نقش بسته بندی در برندسازی، دکتر حریری زاده درباره چالش های محیط زیستی در بسته بندی ارائه داشتند.

    فرخ در ادامه اظهار داشت: گفتنی است با آقایان طاهری آشتیانی از «شرکت پوشان پلاستیک» ، فرهاد کهبدی از «شرکت کاغذ پیک فراز» ، امیرحسین توکلیان از «شرکت پویا فرازخلاق» و همچنین جمالی از «فراچاپ آترین» درباره چالش های بسته بندی پایدار گفتگوهایی انجام شد.

    فرخ تصریح کرد: یاشار مشیرفر درباره محصول خلاق و خلاقیت، دکتر شکری خانقاه در خصوص رفتارشناسی و روانشناسی محصول و بسته بندی، دکتر قدیری مدیر اجرایی کانون کارآفرینان برترسمی کشور درباره ارزش آفرینی در چاپ و بسته بندی، دکتر امام پور رییس انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران درباره استانداردها و چند تن از اعضای انجمن درباره محیط زیست و بسته بندی های که برای این مهم وجود دارد، دکتر علی منیری درباره بازاریابی فرامرزی، فرشاد هوشیار و رامین لاهیجی درباره بسته بندی چای فردوس و فرآیند تولید این محصول سخنرانی کردند.نواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    رئیس جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب در ادامه بیان داشت: بحث ها، ارائه ها و گفتگوها درباره توسعه محصول جدید و با تمرکز بر موضوع بسته بندی بود. همچنین در خلال تورهای تخصصی به صورت رودرو با مجموعه ها و غرفه داران وکارشناسان در نمایشگاه گفتگو کردیم.

    وی افزود: در این مسیر، حمایت های جناب احمد ابوالحسنی مدیر عامل آروین مهر فجر و ، جناب جلیل غفاری رهبر رئیس هئیت مدیره آروین مهر فجر موجب اجرایی شدن این جشنواره بود. همچنین حمایت و پشتیبانی استاد خمسه پور و آقایان میثم اسدی مدیر اجرایی نمایشگاه، فرهاد عماد، مجید رضا اسماعیل زاده، سید محمد رضا نجفی، امیر رضا و امیر محمد صالحی، سید هاشم احمدی، مجید خادمی مزده، افشین فرنگی، بابک و رسول شیرزادی، برادران حاجیلو و حجت جمالی باعث دلگرمی دبیرخانه جشنواره بود.

    همکاری انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران به ریاست دکتر مصطفی امام پور، دکتر سید حسن قدیری (مدیر اجرایی کانون کارآفرینان برتر رسمی)، مجید تربتی (مدیر مجموعه تشریفات پلاس)، دکتر محسن سیفی (مدیر و موسس کنفرانس و جایزه ملی گیمیفیکیشن ایران) از دیگر نکات مهم در مسیر طراحی و پیاده سازی طرح جشنواره بوده است.

    به هر حال در بدنه صنعت همواره مقاومت هایی برای رویارویی با موضوعات جدید وجود دارد، با اینهمه بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. باید بگویم این جشنواره نقطه شروع خوبی بود که می توانیم با تجربیات به دست آمده دوره های آتی را پربارتر برپا کنیم و از حضور بزرگان حوزه بسته بندی دعوت کنیم تا با بیان چالش ها، مشکلات و دستاوردهای خود در این بخش راهگشای کسانی باشند که تازه به این صنعت ورود پیدا کرده اند.

     فرخ بیان داشت: یکی از چالش های ما در حوزه بسته بندی این است که این بخش به دلیل مشکلات متعدد دچار روزمرگی شده و کمتر به مسایل پژوهشی و آمار و اطلاعات و تحلیل آنها پرداخته شده است. بنابراین در جلسات با مسئولان معمولا ارائه مناسب و مستندی از اهمیت، کارکرد و تنوع این صنعت وجود ندارد و طبعا” از عمق استراتژیک و کاربردهای مهم این صنعت کم اطلاع هستند؛ با برگزاری رویدادهای مختلف مثل جشنواره ارزش آفرینان ما می توانیم فرصت تعامل بیشتر مسئولان و دست اندرکاران این بخش را فراهم کنیم؛ علاوه بر آن این رویداد ارتباط ذی نفعان مختلف را در بخش توسعه محصول تسهیل می کند. متخصصانی که در بخش تولید و توسعه محصولات هستند مانند مدیران برندها می توانند به این ترتیب با حوزه بسته بندی دیالوگ برقرار کرده و تجربیاتشان را به هم منتقل کنند.

    بیشتر بخوانید: رونمایی از محصولات دانش‌ بنیان صنعت چاپ؛ حرکتی به سمت خودکفایی

    آغاز و تکرار

    رئیس جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب  اظهار داشت: نکته مهم آنکه از ابتدا قرار بر آن بود که این برنامه به صورت سریالی انجام شود، یعنی هدف ما این نیست که کار را در یک ایونت تمام کنیم، ما تازه در ابتدای راه هستیم و رایزنی های لازم را با دیگر نمایشگاه ها انجام داده ایم تا بتوانیم این صنعت را هر چه بهتر و بیشتر معرفی کرده و راه تعامل بین صنایع مختلف، حوزه بسته بندی و مسئولان را باز کنیم. برنامه ما آن است که این پروژه را به شکل های مختلف و در آوردگاه های متفاوت اجرا کنیم تا به این شکل سال بعد با برنامه ریزی و هم افزایی بیشتری در نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی تهران حضور یابیم.جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    وی بیان داشت: «سفیر جشنواره» یکی از برنامه هایی بود که ما آن را دنبال کردیم؛ در قالب این برنامه در رویدادهایی مانند نمایشگاه شیرینی و شکلات و تبلیغات حضور یافتیم و در آنجا درباره نمایشگاه و جشنواره ارزش آفرینی گفتگوهایی را به عمل آوردیم. سفیر نمایشگاه نیز کماکان به کار خود ادامه خواهد داد. بعد از نمایشگاه بسته بندی نیز در نمایشگاه های ایران ریتیل شو، ایران ساخت و… نیز حضور پیدا کردیم و در حال رایزنی برای حضور در آوردگاه های دیگر نیز هستیم.

    فرخ در ادامه اظهار داشت:  تمام این برنامه ها به صورت زنده از شبکه های اجتماعی پخش شد؛ در همین راستا مستندسازی هایی نیز انجام شد که به مرور منتشر خواهد شد.جشنواره ارزش آفرینان کار و کسب 

    ارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسبارزش آفرینان کار و کسب

    مقاله قبلیدنیای بازاریابی و آینده شبکه های اجتماعی
    مقاله بعدیدستورالعمل نحوه قطعی سازی و تعدیل مالیات و عوارض ارزش افزوده

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.