انحصارگران نمی خواهند آوردگاه آینده چاپ ایران (IFPEX) سطح انتظار ها را  بالا ببرد

    گفت و گو با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و رئیس و مجری برگزاری نمایشگاه IFPEX

    0
    135
    دانش آموختگان رشته چاپ عابدین

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و رئیس و مجری برگزاری نمایشگاه IFPEX: ما از همه نمایشگاه های تخصصی که در صنعت چاپ و بسته بندی برپا می شوند حمایت خواهیم کرد. دیدگاه ما آن است که همه آوردگاه ها می توانند به ارائه خدمات به صنف و صنعت همت گمارند و موجبات رشد و توسعه کشور را فراهم کنند.

    بابک عابدین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران  و رئیس و مجری برگزاری نمایشگاه IFPEX در مصاحبه با خبرنگار چاپ و نشر آنلاین درباره دلیل برپایی نمایشگاه ها در حوزه های مختلف صنعتی گفت: نمایشگاه هایی که در صنایع و حوزه های مختلف وجود دارند عمدتا به دو نوع طبقه بندی می شوند، نمایشگاه های B to B و B to C  .نمایشگاه هایی نوع اول کاملاً تخصصی هستند، صاحبان مشاغل در این آوردگاه ها برای رفع نیازهایشان در زمینه تأمین مواد اولیه، تهیه ماشین آلات مربوط به حوزه مورد نظر و ایجاد زمینه سازی برای ارتباطات مؤثر داخلی و خارجی حضور پیدا می کنند. می توان گفت در چنین نمایشگاه هایی دو شغل و دو حرفه با یکدیگر در تعامل قرار می گیرند. رویداد نوع دوم اینگونه نیست، به این معنا که مصرف کننده نهایی به منظور تأمین نیازهایش در آوردگاه حضور پیدا می کند؛ نمایشگاه های بهاره پوشاک و کیف و کفش را می توان در این دسته بندی قرار داد.

    وی در ادامه افزود: مدل نمایشگاه های صنعت چاپ در دنیا از نوع تخصصی B to B هستند. این آوردگاه ها به منظور پیشرفت، توسعه و انتقال دانش برپا می شوند؛ به بیان دیگر یک جریان سازی به سمت ارتقا و پیشرفت در چنین رویدادهایی رخ می دهد. نمایشگاه های جهانی مانند لیبل اکسپو، دروپا، کی شو، اینترپک و کارتکس از این دسته آوردگاه ها هستند. این نوع رویدادها زمینه ایجاد تغییراتی در حوزه آموزش های دانشگاهی را نیز فراهم می کنند.

    عابدین همچنین تصریح کرد: ما برای آنکه بتوانیم چنین نمایشگاه هایی را در کشورمان برپا کنیم نیاز به خلاقیت و از آن مهمتر بنچ مارک کردن داریم. مسئولان برپایی نمایشگاه ها باید به نحو صحیحی از آوردگاه های مختلف دنیا الگوبرداری انجام دهند. متأسفانه در یک دهه گذشته هیچ گونه تغییر مثبتی در این راستا انجام نگرفته است. نمایشگاه هایی با سابقه ۳۰ سال برگزاری در صنعت چاپ داریم که همچنان راکد هستند و به روش های سنتی و قدیمی عمل می کنند؛ به این معنا که هیچ حرکت رو به جلویی را تجربه نکرده اند. این آوردگاه ها یکسری خدمات و روش های قدیمی دارند که انتظار غرفه دار و غرفه گذار را برآورده نمی کنند. امروز نیاز به تغییر در جهت ارتقا و پیشرفت در نمایشگاه های صنعت چاپ کاملاً احساس می شود. فضایی باید ایجاد شود که در آن شرکت کننده و غرفه گذار به بهره وری کسب و کار برسند و از آن پلتفرم با یک آورده مالی، اجتماعی و ارتباطی خارج شوند.IFPEX

    رئیس و مجری نمایشگاه IFPEX اظهار داشت: بعضی از نمایشگاه ها مانند آوردگاه چاپ دیجیتال تغییرات مثبتی به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی عرضه کرده بودند اما نمایشگاه های دیگر نیاز شدیدی به به‌روزرسانی دارند. روش های جذب بازدیدکننده و ارتباط گرفتن با بازدیدکننده باید به سمت مدلB to B پیش برود؛ بازدید کننده متخصص باید از غرفه ها دیدار داشته باشد.IFPEX

    وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در سخنان خود به خوبی بیان کردند که برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به سرعت به سمت رشد اقتصادی سریع و مستمر حرکت کنیم؛ با توجه به مسائل اقتصادی که این روزها کشور با آن درگیر است، این شعاری کاملاً به‌جا است. اگر بخواهیم معضلات اقتصادی، اجتماعی و معیشتی مردم را حل کنیم باید استراتژی های درستی در جهت حرکت های اقتصادی صحیح پی ریزی شود.IFPEX

    عابدین اظهار داشت: هر کجا که انحصار وجود داشته باشد، رشد و شکوفایی در هر زمینه ای از بین می رود. رقابت سالم همواره باعث ارتقا در هر حوزه ای می شود. صنعت خودروسازی ایران با ساخت ماشین های متنوعی مانند رانا، دنا، ساینا و… باعث شده تا در بازار رقابت سالم ایجاد شود و سازندگان سعی کنند کیفیت کار خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند؛ اگر چنین نبود ما همچنان باید شاهد تولید پیکان در کشور می بودیم. این سیاستی است که ما باید دنبال کنیم و قطعاً ایجاد انحصار مانع از اعمال آن خواهد بود. نمایشگاه ها نیز وضعیتی مشابه دارند؛ آوردگاه های متنوع و متفاوت باید در صنعت چاپ کشور برپا شوند.

    بیشتر بخوانید: آغاز ثبت‌نام دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران از ۱۰ اسفندماه

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران افزود: ما در کشور قانون منع انحصار داریم، هیچ بنگاه اقتصادی نمی تواند از پیشرفت و توسعه سایرین جلوگیری به عمل آورد. دیگر فعالان اقتصادی نیز باید به بازار بیایند تا باعث ایجاد رقابت و تغییر شوند. رقابت سالم باعث ایجاد سرمایه و سرمایه گذاری می شود.IFPEX

    در حال حاضر در کشور امارات سه نمایشگاه کاغذ در فاصله زمانی چهار ماه برپا شده که هر کدام در مقایسه با دیگری سعی در بهتر شدن داشتند؛ بنابراین رقابت سالم پیش نیاز توسعه و پیشرفت است.

    IFPEX و برپایی نمایشگاهی منطقه ای

    وی در ادامه درباره برپایی نمایشگاه آینده چاپ ایران (IFPEX) اظهار داشت: این آوردگاه با بهره گیری از بنچ مارک های بین المللی سعی کرده است یک نمایشگاه تخصصی و در خور شأن صنعت بزرگ چاپ ایران برپا کند. باید گفت این آوردگاه توانسته است تا حدود بسیار زیادی به اهداف خود نائل شود. یکی از مهمترین اهداف ما در این نمایشگاه آن بود که فضایی کاملاً تخصصی ایجاد کنیم تا فعالان این حوزه بتوانند در بخش تأمین مواد اولیه، ماشین آلات و ایجاد ارتباطات داخلی و بین المللی به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند. بازخوردی که از شرکت کنندگان داشتیم گواه بر موفقیت نمایشگاه آینده چاپ ایرانیان در این زمینه داشت.

    عابدین افزود: مصرف کنندگان بسته بندی و کارخانه هایی که در این حوزه فعالیت دارند در این رویداد جمع شدند و به بیان نیازها یشان و ارئه راه حل پرداختند.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ یکی از مهمترین اهداف نمایشگاه آینده چاپ ایران را برندسازی دانست و بیان داشت: ما درصدد ایجاد یک جریان بین المللی در این آوردگاه هستیم، در نظر داریم با (IFPEX) یک برند منطقه ای و جهانی ایجاد کنیم؛ فضایی که تولید کننده داخلی و خارجی با یکدیگر در آن حضور پیدا کنند. این جریان باعث جذب سرمایه گذار خارجی خواهد شد و در نهایت به رشد اقتصادی و تقویت اقتصاد مقاومتی در صنعت چاپ و بسته بندی کمک شایانی خواهد کرد.

    وی افزود: استقبال از نمایشگاه آینده چاپ ایران (IFPEX) در دوره اول بسیار خوب بود به طوری که از حد انتظارات ما فراتر رفت. از همان ابتدا امکاناتی تدراک دیده شد که حضور بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان را تسهیل می کرد. سایت نمایشگاهی این رویداد المان هایی خوبی در همین راستا داشت.

    عابدین اما در ادامه تصریح کرد: با وجود آنکه نمایشگاه آینده چاپ ایران مورد استقبال متقاضیان قرار گرفت، ما به مشکلاتی برخورد کردیم که دلیل اصلی آن سنگ اندازی بود که توسط افرادی شناخته شده صورت می گرفت. شبه افکنی و انتشار مطالب ناصحیح و تهدید آمیز با این پیام که نمی گذارند این آوردگاه برپا شود، باعث ایجاد ناامیدی و اضطراب در میان متقاضیان شرکت در نمایشگاه آینده چاپ ایران (IFPEX) شده بود. شرکت کنندگان با ما تماس می گرفتند و این موضوعات را در میان می گذاشتند و بخش اعظمی از انرژی ما که باید صرف برپایی هرچه تخصصی تر این آوردگاه می شد، به حل تعارضات و تلاش برای شفاف سازی و اطمینان بخشی به برندهای متقاضی شرکت در IFPEX شد.

    رئیس و مجری برگزاری نمایشگاه IFPEX اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم در یک فعالیت اقتصادی باید رقابت سالم ایجاد شود. افرادی در جهت متوقف کردن این نمایشگاه عمل کردند؛ اما این بد اخلاقی ها نتوانست باعث دلسردی ما شود؛ متأسفانه در حال حاضر نیز همچنان شاهد ادامه چنین رفتارهای غیر حرفه ای هستیم. هدف کسانی که به این ترتیب عمل می کنند ایجاد انحصار است، چرا که نمی خواهند پاسخگو باشند و با بالا رفتن انتظار شرکت ها از برگزاری یک نمایشگاه تخصصی، کیفیت برپایی آوردگاه هایی که خود سردمدار آنان هستند را بالا ببرند. شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان باید حق انتخاب داشته باشند و این مهمترین مسئله است. باید توجه داشت که چنین رفتارهای غیر حرفه ای تنها باعث ایجاد ناامیدی در بدنه صنف می شوند.

    وی بیان داشت: از اهالی صنف استدعا دارم که با اتکا به اصول حرفه ای و اخلاقی تنها از قوانین موجود تبعیت کنند و تحت تأثیر سم پاشی هایی از این دست قرار نگیرند. ما از همه نمایشگاه هایی که در این صنف برپا می شود حمایت خواهیم کرد. دیدگاه ما آن است که همه آوردگاه ها می توانند به ارائه خدمات به صنف همت گمارند و موجبات رشد و توسعه کشور را هم فراهم کنند.IFPEX

    عابدین در پایان خاطر نشان کرد: نمایشگاه IFPEX در دور اول در نظر داشت تمامی تشکل های صنعت چاپ را با یکدیگر مرتبط کند. بازدیدکنندگان به خوبی توانستند در این آوردگاه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از نیازهای هم آگاه شوند. در دوره بعدی نیز درصدد هستیم نمایشگاهی حرفه ای در چهار چوب قانون و به دور از حواشی داشته باشیم؛ اما اگر در دوره بعدی نیز با چنین بی اخلاقی ها و تخریب هایی مواجه شویم با مستنداتی که در دست داریم از حقوق قانونی نمایشگاه آینده صنعت چاپ ایران، دفاع خواهیم کرد.IFPEX

    مقاله قبلیطوفان گرد و خاک در تهران
    مقاله بعدیوضعیت تامین کاغذ کشور از زبان معاون فرهنگی وزارت ارشاد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.