نوسانات قیمت ارز و نبود مواد اولیه از یک سو و نبود برنامه مشخص سر و سامان دادن به وضعیت بازار از سوی دیگر، تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی را دچار سردرگمی و مشکل کرده است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از تسنیم، نوشت افزار ایرانی اسلامی که کار خود را با دو برند آغاز کرده بود، امروز با بیش از ۱۰۰ تولیدکننده فعال، یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار نوشت افزار ایرانی را در اختیار دارد.
تولیدکنندگان این حوزه که در سال های گذشته با مشکلات متعددی مانند جلب نظر بازار، طراحی شخصیت های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ، تأمین مواد اولیه، واردات محصولات چینی و … مواجه بودند، امسال اما وضعیت ناپایدارتری نسبت به سال های گذشته دارند.
شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تأثیری مستقیم بر روند کار این تولیدکنندگان داشته است. آن ها که در سال های قبل این روزها گُل کارشان بود، حالا می گویند خریداری نیست.
نامشخص بودن وضعیت باز یا بسته بودن مدارس در سال تحصیلی جدید، آینده نامعلومی را برای تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی رقم زده است. از سوی دیگر، نوسانات قیمت دلار بر کار این تولیدکنندگان نیز تأثیر منفی گذاشته است؛ به طوری که اکثر آنها برای تأمین مواد اولیه خود دچار مشکلاند.
مصطفی سپهریمنش، از تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی در استان فارس، با اشاره به مشکلات پیش آمده برای تولید نوشت افزار در ماههای اخیر، آینده فعالیت در این حوزه را نامعلوم توصیف و اضافه کرد: تولید نوشت افزار در ماههای اخیر تحت تأثیر دو عامل مهم کرونا و تعطیلی مدارس قرار گرفته است؛ به همین دلیل تولید و فروش اقلام این حوزه تقریباً به صفر رسیده است.
وی ادامه داد: عمده خرید نوشت افزار توسط دانشآموزان و دانشجویان صورت میگیرد، وقتی مدارس و دانشگاهها تعطیل هستند و فعالیت مجدد آنها نیز نامعلوم است، آینده تولید و فروش نوشت افزار ایرانی اسلامی نیز مبهم خواهد بود.
مدیر برند نوشت افزار «هیرون» با اشاره به تلاش تولیدکنندگان برای حفظ سرمایه هایشان گفت: تولیدکنندگان در حال حاضر خواب سرمایه دارند و سرمایه اصلیشان در دل محصولاتی است که الآن در انبارها مانده است. برخی از تولیدکنندگان تلاش دارند تا این محصولات خود را با کسر قیمت و با تقبل ضرر بفروشند تا سرمایه شان زودتر به پول تبدیل شود. این وضعیت در شرایطی است که بازار با تورم مواجه است.
سپهریمنش با بیان اینکه تهیه کاغذ یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این عرصه است، یادآور شد: کاغذ از جمله لوازم مورد نیاز و اساسی برای تولیدکنندگان نوشت افزار است که در روزهای اخیر تحت تأثیر نوسانات شدید قیمت دلار و طلا، دچار افزایش قیمت شده است. الآن قیمت کاغذ را مانند قیمت دلار و طلا، دقیقهای اعلام میکنند. قیمت صبح کاغذ با قیمت عصر آن متفاوت است.
وی با اشاره به وعدههای بیسرانجام مسئولان در سالهای اخیر برای حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: تولیدکننده در ایران کار جهادی میکند. ما اگر تنها در پی کسب سود بودیم، بهتر بود که سرمایهمان را در جای دیگری خرج میکردیم. اما تولیدکننده تنها به سود فکر نمیکند. متأسفانه وعدههایی که مسئولان در سالهای گذشته دادند، در حد همان وعده بود و هیچگاه برای ما تولیدکنندگان عملی نشد.
به نظر میرسد تأمین مواد اولیه برای به راه انداختن چرخ تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی پس از چند ماه خاموش ماندن چراغ تولیدیها، یکی از معضلات اساسی و مشکلاتی است که این روزها تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. علاوه بر کاغذ، تهیه دیگر مواد اولیه نیز با سختیهایی همراه است. امیر شیخالملوکی، مدیر برند «آراد» نیز در اینباره به تسنیم گفت: تهیه کاغذ تنها یک بخش است، متأسفانه فروش چندانی در بازار برای کاغذ وجود ندارد. کاغذ را با دلار ۱۰ هزار تومان وارد کردهاند، اما حالا دلار به ۱۹ هزار تومان رسیده است و این در فروش کاغذ مؤثر است. از سوی دیگر، ما برای تهیه دیگر مواد اولیه مانند چسب، مقوا، فنر، مرکب و … نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه ما تا جایی که رمق داشته باشیم، فعالیت خواهیم کرد، به وعدههای بیسرانجام مسئولان اشاره و اضافه کرد: در سالهای اخیر وعدههایی برای حمایت از تولیدکننده داخلی داده شد، اما ما تولیدکنندگان هیچ کدام از این حمایتها را ندیدیم. پارسال در بحث کاغذ نیز از سوی ارشاد و صمت حرفهایی زده شد و قرار شد به تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی کمک شود، اما به سرانجامی نرسید.
به نظر میرسد بیش از تأمین مواد اولیه، نیروی کار و دیگر مقدمات، آنچه تولیدکنندگان این حوزه را دچار سردرگمی کرده است، نبود برنامه مشخص برای تولید است. این موضوع بر عرضه و تقاضای بازار نیز تأثیر گذاشته است.
بیشتر بخوانید: بررسی مشکلات صنف کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد
تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی هر ساله، در چنین روزهایی با افزایش میزان تولید سعی در پاسخگویی به نیازهای بازار داشتند، اما حالا در نبود این نیاز چرخ تولید آنها نیز رفتهرفته خاموش میشود. در چنین شرایطی نقش دولت که باید حامی تولید باشد، بیش از پیش پررنگ می شود. می توان با برنامه ریزی و سر و سامان دادن به وضعیت آشفته موجود، تا حدی از میزان ضرری که به تولیدکنندگان وارد خواهد شد، کاست.