تقدیر از داوران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ

    0
    94
    بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    مراسم تقدیر از داوران و دست‌اندرکاران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ  عصردوشنبه ۲۱ اسفندماه در سالن الغدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از بزرگان و فعالان صنعت چاپ برپا شد، مجموعه های چاپی  به بیان آسیب شناسی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ نیز پرداختند.

    انتخاب شایسته توسط داورانی امین

    علی‌اکبر ابراهیمی، مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان خیر مقدم به فعالان حوزه چاپ اظهار داشت: این برنامه به مناسبت تقدیر و تکریم از همراهی داوران بخش مسابقات و انتخاب برترین های بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ انجام می شود. در تداوم برنامه ها افتخار داشتیم به عنوان مجریان این رویداد در خدمت شما باشیم. بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    وی ادامه داد: در قالب این رویداد استان ها میزبان جشنواره  استانی بودند و تعداد بالایی از فعالان این حوزه در بخش های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند. در بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ برترین فعالان صنعت چاپ که  پنج تن از آن ها جزو پیشکسوتان این حوزه بودند مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند. داوران این رویداد بدون هیچ گونه جانب داری و چشم داشتی و تنها بر اساس شیوه نامه انتخاب شدند که نحوه داوری این عزیزان جای تقدیر دارد. از آقایان محسن یگانه کاری به عنوان دبیر و رضا نورایی به عنوان رئیس کمیته داوران نهایت تشکر را دارم.

    ابراهیمی تصریح کرد: از اتحادیه صادرکنندگان، جناب شجاع مدیر تعاونی لیتوگرافان، تعاونی چاپخانه داران تهران و دیگر اتحادیه های استانی تشکر و قدر دانی می کنم. قطعا اگر همراهی شما در بخش مسابقات نبود، این برنامه آنگونه که باید و شاید برگزار نمی شد.

    داورانی با دانش و بینش

    رضا نورائی مسئول کمیته داوری بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ آثار برتر ضمن تشکر از حاضران در مراسم بیان داشت: از تمامی عزیزان به ویژه جناب محمدی و مجموعه هودیس به دلیل همراهی با ما و همچنین ارائه ایده کار گرافیکی در طراحی پوستر جشنواره، تشکر و قدرانی می کنم. بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    وی ادامه داد: در بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ مواردی را برای داوری بخش آثار برتر در نظر داشتیم یکی از این موارد رعایت قوانین و روندها بود. انتخاب صحیح داوران با تجربه یکی از همین قوانین بود که به خوبی پیش رفت، آنها تخصص و بینش صحیحی داشتند علاوه بر آن عادل نیز بودند. حضرت علی میفرماید: «هر چیزی اگر سرجای خودش باشد عقلانیت رعایت شده است»، ما سعی داشتیم از افراد در جایگاه مناسب آن ها استفاده کنیم که محقق شد و این مصداق رعایت کامل عدالت است.

    آسیب شناسی

    در ادامه فعالان و بزرگان صنعت چاپ به بیان آسیب شناسی بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور پرداختند.

    برپایی جشنواره با فاصله زمانی مناسب

    مانی نورایی فعال حوزه چاپ در بیان آسیب شناسی بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ اظهار داشت: برپایی سالانه جشنواره ای برای معرفی آثار برتر صنعت، اتفاق درستی نیست؛ چرا که این حوزه برای تولید آثار خود نیاز به زمان بیشتری دارد و پیشنهاد بنده آن است که هر دو سال یکبار این جشنواره برگزار شود. نحوه ارسال نمونه های چاپی نیز برای عزیزان شرکت کننده یک چالش است. بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    وی افزود: بهتر آن است که از ۱۰ ماه قبل از برگزاری مراسم برنامه های لازم انجام و مراحل چگونگی ارائه آثار مشخص شود. تکرار تولید یک کار چاپی برای هر مجموعه ای یک توانایی ویژه به حساب می آید و باید فرصت لازم برای نشان دادن این قابلیت در طول یک زمان مشخص ایجاد شود.

     

    توجه به محتوای فرهنگی و پاس داشت زبان فارسیبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    حمیدرضا طاهری آشتیانی فعال حوزه تولید و صادرات فیلم های پلیمری بیان داشت: اگر چه ما یک فرآیند صنعتی را در جشنواره داریم اما متولی ما در حوزه فرهنگ فعالیت می کند، میلیون ها محصول چاپی انتشار میابد که می تواند با محتوای فارسی درج یابد. آثار برجسته ای نیز در بخش صادراتی داریم که می تواند از این حیث قوی تر شود.

    پختگی و بلوغ در بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ

    حسین احمدی مدیر عامل مجموعه چاپی مادرول اظهار داشت: باید بگویم بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ در مقایسه با گذشته بلوغ بیشتری داشت. یکی از نکاتی که باید به آن اشاره داشت این است که متاسفانه فضای صنعت چاپ این روزها دو قطبی شده است، امیدوارم بتوانیم به بلوغ لازم دست پیدا کنیم و متوجه شویم که اگر شخصی به دلیل کار ارزنده اش مورد تقدیر گرفت این مهم را به دور از حب و بغض ها بپذیریم. بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    مدیر چاپخانه مادرول بیان داشت: میانگین کار یک چاپخانه، در طول یک سال مشخص می شود. به همین دلیل ما نیاز به یک دبیرخانه دائمی داریم تا روند کارها را در طول این مدت بررسی کند. از سویی باید بگویم  که کارها در بخش بسته بندی انعطاف پذیر فوق العاده بود. مشکل اصلی که فعالان حوزه چاپ این روزها با آن درگیر هستند به تهیه مواد اولیه بازمی گردد؛ اگر مسئولان بتوانند در بخش تهیه مواد اولیه تسهیلاتی ایجاد کنند کمک بزرگی به صنعت چاپ کشور خواهند کرد.

    بیشتر بخوانید: ارشاد در پی ارزیابی شاخص های جدید آثار حوزه نشر

    وی در ادامه با گلایه از مسئولان بیان داشت: وفای به عهد در فرهنگ ما و مذهب ما وجود دارد و این مطلب که مسئولان، جناب وزیر و معاونان همواره با تاخیر در جلسات حضور میابند باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ چرا که خیلی از عزیزان مطالبی را در این جلسه ها عنوان می کنند که امید دارند مسئولان بشنوند.

    حضور داوران با تجربه بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران، اظهار داشت: کاری که در بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ انجام شد یک کار تیمی بزرگ بود. این مهم که اساتید بزرگی که در این حوزه وجود دارند، با کوهی از تجربه گرد هم آمده و برای انتخاب کارهای چاپی هم نظر شدند جای شکر دارد. جا  دارد اینجا از جناب آقای نورائی تشکر و قدردانی داشته باشم که این عزیزان را گرد هم جمع آوری کرده است.

    لزوم اطلاع رسانی قوی

    احمد فروزیده ، مدیر چاپ ۱۲۸ افزود: یکی از مشکلاتی که جشنواره داشت این بود که اطلاع رسانی به آن صورت که باید و شاید قوی نبود ، خوب است که شما پنج الی شش ماه قبل از این رویداد فعالیت هایتان را آغاز کنید. بسیاری از آثار به همین دلیل به دست شما نرسید. بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    وی افزود: آن ارتباط قوی را که باید با داوران پیشین برقرار می کردید انجام نشده بود. اگر ۱۰۰ چاپخانه را در نظر بگیرد از این تعداد ۹۰ چاپخانه از برگزاری این رویداد بی خبر بودند. معیار و شاخص انتخاب آثار را در کارت دعوت و یا پوستر اعلام کنید. یک دبیرخانه دائمی نیز برای این مهم لازم و ضروی است. یکی از مواردی که باید به آن توجه و تاکید بیشتری داشته باشید تمرکز برای انتخاب کارهای صادراتی است.

    استفاده از رسانه های ملی برای اطلاع رسانی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    حمید غفاری مدیرعامل مجموعه نور حکمت بیان داشت: یکی از نکاتی که دوستان نیز به آن اشاره داشتند توجه به مسئله تبلیغات است. این موضوع مهمی است. درست است که تبلیغات در فضای مجازی را داریم اما این نوع از تبلیغات جای تبلیغات به اشکال دیگر را پر نمی کند. برای این موضوع باید از رسانه های ملی همچون تلویزیون و رادیو نیز استفاده شود.

    انتقاد سازنده و ایجاد انگیزه

    بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران بیان داشت: نقد باعث پیشرفت است اما در کنار آن نباید از انتقاد مثبت غافل شد. انتقاد سازنده می تواند خیلی مفید باشد. انگیزه دادن به تیم مهم است و باید همیشه این مطلب را مد نظر داشته باشید. وزارتخانه ای مانند ارشاد آن قدر و ارزش لازم برای صنعتی مانند صنعت چاپ را قائل است و این را با برپایی جشنواره نشان داد. در ادامه ما نیز باید قدردان زحمات این عزیزان باشیم و با انتقادات به جا در این عزیزان ایجاد انگیزه کنیم تا در سال های آینده نیز شاهد برپایی هر چه باشکوهتر چنین جشنواره هایی باشیم.بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    وی افزود: منتخبانی که در این جشنواره حضور داشتند کارهایشان در بالاترین سطح کیفیت قرار داشت و داوران نیز جز بهترین و برترین ها بودند، بنابراین نشانی که این عزیزان دریافت کرده اند بسیار ارزشمند است. امیدوار هستم علی‌رغم تمامی هجمه ها انگیزه ها سر جای خود باقی بمانند و با قدرت پیش برویم.

    عابدین در ادامه افزود: این جشنواره در ادامه کار خود نشان داد که به بلوغ لازم دست یافته است و حالا نیاز داریم تا چنین برنامه هایی را در سطح ملی نیز برگزار کنیم، این مهم البته اتاق فکر و کمیته مشورتی ویژه ای را نیز می طلبد. رقابت در سطح بین المللی  باعث رشد و توسعه و بالا رفتن سطح کیفی کارها می شود.

    وی افزود: یکی از مواردی که لازم است به آیتم های کارهای برگزیده افزوده شود. توجه به بسته بندی هایی است که مسئله محیط زیست را در نظر دارند و به نام بسته بندی سبز و سازگار با محیط زیست شناخته می شوند. همانطور که می دانید در سال آینده نمایشگاه چاپ ایفپکس۳ را خواهیم داشت، جا دارد اعلام کنم برای تقدیر از برگزیدگان جشنواره به این عزیزان ۲۰ متر فضای نمایشگاهی بدون دریافت هیچ گونه مبلغی در این آوردگاه اختصاص خواهیم داد.

    آسیب شناسی در عملبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    جلال ذکایی، نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان اظهار داشت: یکی از مهترین مطالبی که باید به آن اشاره داشته باشم این است که آسیب شناسی پشت میز هیچ معنایی ندارد. باید ببینیم چه کارهای لازم است انجام شود تا یک جشنواره با تراز درست ارائه بدهیم. نمایشگاه چاپ و بسته بندی یک برند ملی است و نباید با آن شوخی کرد. در یک فضای دوستانه و بی رو دربایستی  این کار را انجام بدهیم. چرا نباید یک گروه مجازی برای بیان نقدها و بحث ها در این خصوص داشته باشیم؟ نقدها باید شنیده شود.

    ایجاد گروهی مجازی برای بیان عقایدبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    محمود پیشعلی، مدیر شرکت چاپ و بسته بندی فرارنگ آریا بیان داشت: باید اطلاع رسانی لازم به چاپخانه داران در طول یکسال انجام شود که بدانند چه کارهایی با چه معیارهایی رد یا پذیرفته می شود. به جاست تا در همین رابطه گروهی مجازی تشکیل دهیم  و علاوه بر اطلاع رسانی، پیشنهادها و انتقادات لازم در آن ها بیان و شنیده شود.

    تقدیر ویژه از کارگرانبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    حسین کلاری در ادامه بیان داشت: یکی از مواردی که مجموعه ها و مسئولان برگزاری جشنواره باید مد نظر قرار دهند زحمتکشانی هستند که  جزو نیروی انسانی به حساب می آیند. محصولات فاخر را عناصر داخل چاپخانه تولید می کنند، به همین دلیل لازم است تا از کارگران و کارمندان مجموعه ها نیز به شکل جداگانه تقدیر و تشکر صورت بگیرد.

    نگاه به بخش طراحی و گرافیک در جشنوارهبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    امیر هومن محمدی مدیرعامل مجموعه چاپی هودیس اظهار داشت: یکی از بخش هایی که باید در این صنعت دیده شود و مورد تقدیر قرار بگیرد حوزه طراحی و گرافیک است. کاری که می تواند در سال آینده انجام شود این است که بخش محصولات داخلی و خارجی را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهند. محصولاتی که صادراتی هستند یکسری محدودیت ها را ندارند و می توانند به گونه ای متفاوت عمل کنند. این موارد را نیز باید در انتخاب برترین ها در نظر گرفت و بخش های جداگانه ای را برایشان تعیین کرد.

    رویارویی با رنسانس صنعت چاپبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    اشکان شکوه فرد یکی از فعالان حوزه چاپ بیان داشت : صنعت چاپ به صورت کلی در دنیای مدرن دگرگون شده است. نوع تفکر، مدیریت و مارکتینگ در این دنیا عوض شده است. جشنواره باید برای مدیرانی که تفکر مدرن و نوین دارند نیز بخشی را در نظر بگیرد. صنعت چاپ در کشور نیازمند رنسانس است؛ چرا که تفکر، آموزش و مارکتیگ با تحولی عظیم در دنیای جدید روبرو است.

    آسیب شناسی به شکل علمیبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    حمید فریور، کارشناس صنعت چاپ در ادامه اظهار داشت: بنده معمولا حرف های مهم را می نویسم در همین رابطه نیز یک مقاله سه صفحه ای در مجله صنعت چاپ منتشر کرده ام در این مطلب به فرآیند داوری، چگونگی برگزاری رویداد و اینکه برآیند جشنواره چه بوده و چگونه باید باید باشد به طور مفصل پرداخته ام.

     

    مشخص کردن معیار سنجشبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    خشنودی یکی دیگر از فعالان صنعت چاپ بیان داشت: همانطور که دوستان و همکاران نیز به آن اشاره داشتند باید برای چاپخانه ها مشخص کنیم که محصولاتشان در چه زمینه های آزموده می شود. بخش صادرات نیز جدای از جشنواره مورد بررسی قرار بگیرد.

    به روز رسانی اطلاعات و اطلاع رسانی کاملبیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    حسین فیروزی فعال صنعت چاپ بیان داشت: یکی از مواردی که همکاران به آن اشاره داشتند تبلیغات جشنواره بود، همانطور که اشاره شد کافی نبود. مطلب دیگر قابل بیان آن است که در سایت وزارت ارشاد لینکی وجود دارد که مستقیما به برپایی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ مربوط می شود اما اطلاعات این صفحه کامل نیست. اسامی منتخبان و برگزیدگان درج نشده، یکسری از افراد هستند که مانند بنده به دنبال برترین های این حوزه می گردند تا کارشان را با خیال راحت به آن ها بسپارند و این طلاعات برای آن ها ضروری است.

    انتخاب برترین ها با شرکت در نمایشگاه هابیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    داوود تات داودی مدیر عامل ماشین سازی حرفه و فن اظهار داشت: ماشین سازان نیز مانند یگر افراد فعال این حوزه برای ارائه کارهای خود نیاز به زمان دارند، و بهتر است که این جشنواره مهلت بیشتری برای ارائه کارهای فعالان در نظر بگیرد. پیشنهادی که می توانم در این مورد داشته باشم آن است که مسئولان در نمایشگاه ها حضور داشته باشند. این مهم برای انتخاب آثار برتر می تواند به آن ها کمک کند.

     

    بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ تقدیر از داوران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ

     

    بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ 

    مقاله قبلیجلسه شورای برنامه‌ ریزی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزارشد
    مقاله بعدیحمایت تشکل‌ های صنفی از سومین نمایشگاه آینده چاپ ایران

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.