بررسی مشکلات پیرامون مالیات بر ارزش افزوده در حوزه چاپ
جلسه هم اندیشی چاپ و مجلس با حضور فعالان اصحاب چاپ، نشر، بستهبندی و کاغذ، در حالی برگزار شد که هوای تهران بهشدت آلوده بود اما بااینحال با استقبال بینظیر ۷۰ نفر از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور همراه شد. در این جلسه جمعی از انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ کشور، نمایندگانی از انجمن واردکنندگان کاغذ، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و نمایندگانی از اتحادیههای چاپخانهداران سراسر کشور حضور داشتند. این نشست که برای نخستین بار برگزار میشد با محوریت مسائل و مشکلات مربوط به پرداخت مالیات بر ارزشافزوده انجام شد و الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به پاسخگویی به سؤالات و مشکلات این صنف درباره مسئله مالیات بر ارزش افزوده پرداخت.
در ابتدای جلسه غلامرضا شجاع (مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان) به ایراد سخنرانی پرداخت. وی به نمایندگی از ناشران کشور مسئله مالیات بر ارزشافزوده را ظلم به ناشران و اهالی مطبوعات دانست و اضافه کرد: یک ناشر برای تولید یک کتاب باید ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده را به لیتوگراف و صحاف بپردازد، علاوه بر آن باوجود معافیت کاغذ با مشکلات کمبود کاغذ نیز دست به گریبان است و تمام این ۹ درصدها باید از جیب ناشران پرداخت شود. وی همچنین خواستار کاهش مالیات بر ارزشافزوده اهالی چاپ و فرهنگ، از ۹ درصد به ۳ درصد شد.
پس از وی ورشوچی نماینده انجمن کارتن و ورق به ایراد سخنرانی پرداخت. او مالیات بر ارزش افزوده را مالیات بر مصرفکنندگان خواند و افزود: دولت به دلیل اینکه نمیتواند از فروشندگان خرد مانند میوهفروشیها و خرازیها مالیات مصرفکننده را دریافت کند، کل اقتصاد مملکت را درگیر ارزشافزوده کرده است. بهاینترتیب که مالیات بر ارزشافزوده را از واردکننده میگیرد به امید روزی که بتواند آن را از مصرفکننده نهایی دریافت کند. این در حالی است که اگر فروشگاههای زنجیرهای را کنار بگذاریم مکانهایی مانند رستورانها مالیات بر ارزشافزوده را از مشتری دریافت میکنند و بهجرئت میتوانم بگویم که مالیات را نمیپردازند و نتیجه آن افزایش قیمت فراگیری معادل ۹ الی ۱۰ درصد است که معایب خودش را نیز را دارد.
وی در ادامه صحبتهای خود افزود: دولت وظیفه جمعآوری مالیات را بر عهده تولیدکنندگان گذاشته و با کوچکترین مشکل، تولیدکننده مشمول جریمه و پرداخت میشود. مشکل دیگر آن است که گواهینامههایی که وزرات اقتصاد و دارایی برای شرکتها صادر میکند در زمان ممیزی، خودش آنها را نمیپذیرد و ما باید پاسخگو باشیم!
وی در ادامه افزود مجموعههایی که خود را درگیر ارزشافزوده نمیکنند بهصورت غیررسمی خریدوفروش انجام میدهند، ۹ درصد را میپردازند و قیمت تمامشده را بالا میبرند و آخرسر هم از مردم میگیرند و مالیات را نیز نمیپردازند اما مجموعههایی که اصولی برخورد کرده و دفاترشان را درست نگهداری میکنند و مالیات را هم پرداخت میکنند دسته آخر بازهم مشمول جریمه میشوند. ورشوچی در پایان با گله از مسئولین افزود: من سالی را به خاطر نمیآورم که دفتر مالیاتی ما را بیچونوچرا از ما پذیرفته باشند و هر بار با جریمه و تهدید مواجه میشویم.
محمدعلی انصاری پور رئیس اتحادیه چاپخانهداران اصفهان و نایبرئیس اتاق اصناف در ادامه جلسه به بیان نظرات خودپرداخت و گفت: نفت از بودجه دولت حذفشده است و با توجه به نگرش دولتمردانمان نسبت به مالیات، آینده را بسیار خطرناک میبینم. این نوع نگرش اشتغال را به سمت نابودی خواهد برد چراکه تمامی فشارها بر روی تولیدکنندگان است. این مسئله سبب تضعیف این بخش شده و کارگاهها را نابود میکند.
او همچنین در خصوص مالیات بر ارزشافزوده گفت: مأموران مالیات به سراغ کسانی که ثبتنام کرده بودند رفتند، بدون مستندات مالیات نوشته و حتی جریمه نیز کردند. وی در خصوص نوع پرداخت مالیات بر ارزش افزود بیان داشت: در این مقوله مصرفکننده نهایی است که باید مالیات بر ارزشافزوده را پرداخت کند اما اینجا به سراغ واردکننده کاغذ و مقوا میروند تا برسند به مصرفکننده و تولیدکننده هم تبدیل به کارمند بیجیره و مواجب سازمان امور مالیاتی میشود.
وی ادامه داد: از اتحادیهها بهعنوان بازوهای کمکی یاد میشود، باید درصدی از مالیاتها را به اتحادیهها پرداخت کنند که چند سالی است همان را هم پرداخت نکردهاند. وی در ادامه افزود ما مشکلات فراوانی داریم، مشکلاتی که به دلیل نوسانات ارزی و کمبود مواد اولیه در بازار برای ما ایجادشده، با توجه به این مسائل و موضوع مالیات بر ارزش افزوده، معضلات ما در سال آینده چند برابر خواهد شد.
بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از دیگر حضاری بود که به ایراد سخنرانی خودپرداخت، وی سیستم اقتصاد ایران را مدتدار و تأملاتی خواند و گفت: ما در صنعت چاپ کارها را انجام میدهیم، تولید صورت میگیرد و سفارشها تحویل داده میشود، ممکن است بعضاً ۶ ماه تا یک سال و شاید خیلی بیشتر از اینها طول بکشد تا ما اجرتمان را دریافت کنیم اما مجبوریم بهصورت ناعادلانه در ابتدای هر فصلی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنیم. این در حالی است که بعضی مواقع آن شرکتی که با ما کارکرده ممکن است ورشکسته شده و چک پرداختیاش وصول نشود، یعنی در طول کار مبلغی پرداخت کردهایم که نمیتوانیم آن را وصول کنیم؛ بنابراین در اقتصاد ما، باید اگر مالیاتی نیز دریافت میشود در نقطه فروش باشد که توسط خریدار نهایی پرداخت شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین افزود: ما در طول تولید یک کالا از تکتک اقلام مالیات بر ارزشافزوده اخذ میکنیم و این منجر به یک تورم پنهان در قیمت نهایی کالا میشود، درنهایت آنکسی که کالا را تحویل میگیرد روی کل آن اقلامی که مالیات بر ارزشافزوده رویش آمده یک ارزشافزوده دیگری میدهد که در اصل متناسب باقیمت تمامشده آن کالا بدون ارزشافزوده در تکتک مراحل نیست.
وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده ادامه داد: فقط در ایران است که ما مجبوریم در زمان صادرات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم، بهاینترتیب که در تمام خریدهایی که ما داریم و صادرات کشور مبدأ هستند، VAT محاسبه نمیشود. هیچ فروشنده خارجی مجبور به پرداخت مالیات بر ارزشافزوده در زمان صادرات به ایران نیست، درصورتیکه ما در اینجا باید در سختترین شرایط اقتصادی کالایی را تولید کنیم، سعی در رونق کالای ملی و افزایش توسعه صادرات داشته باشیم و ۹ درصد از سرمایهای که با مشقت به دست آوردهایم نیز باید بهصورت مالیات بر ارزشافزوده پرداخت کنیم. مشکل جایی بیشتر میشود که میبینیم این ۹ درصد در یک مورد هم نیست و در هر مرحلهای از کار باید پرداخت شود و معلوم نیست که ما چه زمانی بتوانیم آن را از دولت بگیریم. این مسئله بهعنوان یک بازدارنده عمل میکند.
وی مشکل دیگر را مربوط به سازمانهای مالیات بر مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده برشمرد و عنوان کرد: طبق بخشنامه مصوب سال ۱۳۹۴ فعالان صنفی حقیقی در گروه سه مؤدیان مالیاتی قرار میگیرند. اینجا به ما گفته میشود که موظف به حفظ اسناد مالیاتی هستیم نه دفاتر مالیاتی. ما هم طبق بخشنامه در انتهای سال همهی اسناد و مدارک و گزارشهای فصلیمان و نسخه نهایی مالیاتیمان را ارائه میدهیم اما هیچکدام از سازمانهای مالیاتی از ما بدون دفاتر اظهارنامههایمان را قبول نمیکنند و میگویند بدون دفاتر رسیدگی نمیکنیم.
در نهایت نیز یک مالیات علی الرأس محاسبه میکنند اما مشکل اینجاست که در پایان هر فصل گزارش مالیاتی دادهشده و مالیات بر ارزشافزوده نیز بر اساس اسناد و مدارک پرداختهشده است و در انتهای سال طبق اسناد اظهارنامه به اداره مالیات بر درآمد فرستادهشده و آنها نیز بهاصطلاح علیالرأسمان میکنند و ما هم نمیتوانیم توافق کنیم، چون هر مبلغی مضاف بر اظهارنامهمان توافق کنیم، سازمان مالیات بر ارزشافزوده استعلام میگیرد و میگوید شما این میزان به ما اظهار کرده اما با توافق این مقدار اضافه دادهاید و سعی در کتمان درآمد هم برای ما اضافه میکنند و به این صورت، بیشتر ازآنچه میخواستند بگیرند، جریمه میکنند. چراکه استعلام را از سازمان مالیاتی میگیرند و اظهارنامهها را قبول نمیکنند.
وی در پایان افزود: اینجا مشکلاتی وجود دارد که همه توافق کردیم حلشان کنیم، ما همه توافق کردیم مالیات را پرداخت کنیم چراکه این را حق میدانیم اما این شرایط هرروز باعث ضعیفتر شدن ما میشود.
دکتر علیاکبر بهبهانی، مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره شرکت تعاونی مطبوعات کشور نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: حال مطبوعات کشور این روزها بسیار بد است، تنها مطلبی که میخواهم به نماینده محترم بگویم این است که حال همه ما این روزها به دلیل مشکلات متعدد بد است. دوستان شهرستانی ما در مناطق محروم برای لیتوگرافی ارزشافزوده پرداخت میکنند و همچنین برای چاپ و این روزها بهسختی سرپا هستند، فقط خواهش ما این است که دستکم دارایی دیگر اینقدر آزار ندهد. وی با اشاره به اینکه دوستان و سخنرانان پیشین به سایر موارد در این باب پرداختهاند از تکرار مشکلات پرهیز کرد و در پایان درمان این امر را در توجه دولت و ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس دانست.
دکتر قاسمی، معاونت اقتصادی اتاق تعاون استان تهران در خصوص عملکرد دولت در این خصوص بیان داشت: در مجلس منافع ملی لحاظ و تصویب میشود اما مشکل اجرای آن است که ردههای پایینتر اهمال میکنند. وی افزود: ما هر چه در دادگاه مالیاتی اعتراض میکنیم گوش نمیدهند، خودشان مینویسند و امضا میگیرند. وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات مالیاتی بیان شده در این جلسه توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس منتقل شوند تا راهی برای رفع بحران پیدا شده و مشکلات مالی از سرچشمه حل شوند.
احمد فروزیده، مدیرعامل چاپ ۱۲۸ به نمایندگی از اعضای هیئتمدیره چاپخانهداران تهران به سخنرانی پرداخت. وی درباره مالیات بر ارزش افزوده بیان داشت: این مالیات برای مصرفکننده است، به این معنی که هر کس بیشتر مصرف کند، باید مالیات بیشتری بدهد. فلسفه مالیات بر ارزشافزوده همین است اما این مالیات برای مصرفکننده نهایی است نه تولیدکننده.
وی توضیح داد: اگر در ایران یک تولید چند دست بچرخد در هر وهله، مشمول ارزشافزوده میشود. در اینجا نیز همه ما با شکلِ گرفتن ارزشافزوده مشکلداریم و این مسئله که چندگانه و چندمرحلهای گرفته میشود نیز غلط است.
فروزیده افزود: مسئله دیگری که در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بیان میشود مربوط به تفاوت نوع مالیات برای انواع کالاها است. در همهی دنیا مالیات بر ارزش افزوده در مورد کالاهای فرهنگی در مقایسه با کالاهایی مانند آبمیوه، دخانیات و یا کالاهای لوکس و لاکچری متفاوت است اما در اینجا مالیات بر ارزشافزوده برای همه کالاها یکسان است.
وی در ادامه گفت: بودجه ایران بر روی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بستهشده که باید تأمین شود، در گذشته ایران صادرات نفت داشت که حالا ندارد،۱۵۰ هزار میلیارد تومان سهم مالیات است که این رقم افزایش خواهد داشت. ما امیدواریم جواب دکتر حضرتی به چنین روندی یک نه بلند و رسا باشد. وی در پایان از الیاس حضرتی درخواست کرد که در جلسات بعدی نیز حضور پیدا کند تا با هماندیشی در رفع مشکلات کوشش مثمری اتفاق بیفتد.
قاسمیپناه، مدیر چاپخانه روا به نمایندگی از چاپخانهداران رول و چاپ مطبوعات در صحبتهای خود بیان داشت که دوره مطبوعات تمامشده و تقریباً همه آنها ورشکسته شدهاند. وی در ادامه گفت: ما این ۹ درصد مالیات را پرداخت کردیم، یک شرکت ثبت کردیم و اظهارنامه داشتیم، گواهی ارزشافزوده را هم گرفتیم اما با تمام این تفاسیر با مشکل مواجه شدیم.
قاسمی پناه در ادامه سخنان خود گفت: ما اکنون مشکل کاغذ داریم و این ۹ درصد هم مزید بر همه مشکلات شده است. باید وضعیت بهگونهای باشد که به قول دوستان، چرخ همه بچرخد.
در ادامه جلسه علیاکبر ابراهیمی معاون مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد به نمایندگی از معاونت اداره کل چاپ و نشر این وزارتخانه به سخنرانی پرداخت. وی در خصوص مالیات بر ارزشافزوده گفت: دغدغه ما فرار از پرداخت نیست، بحث درست گرفتن مالیات است. این نوع مالیات برای هر کالا ۳۲ درصد افزایش قیمت ایجاد کرده، نکته دیگر آنکه صنعت چاپ یک صنعت وابسته است، چه در حوزه مواد اولیه و چه در باب ماشینآلات، ما در حوزه چاپ و پیش از چاپ وابستهایم. من سؤالم از گمرک این است که هر ماشینی که وارد میشود چه دلیلی به اخذ مالیات بر ارزشافزوده است. وقتی میگوییم ارزشافزوده، یعنی به کالایی یک ارزش توسط تولیدکننده اضافه شده است، من میخواهم بدانم که در گمرک چه میکنند که این کالا مشمول ارزشافزوده میشود؟!
وی افزود: در مورد مالیات بر ارزش افزوده و با شیوهای که دریافت میشود سبد فرهنگی خانوارها خالیشده است. از مجلس شورای اسلامی استدعا میکنم تا در خصوص شیوه اخذ مالیات بازنگری کنند و در مواردی که مواد و کالا وارد میشود، معافیت از مالیات برقرار کنند.
رضا رضایی، مدیر چاپ آپادانا به نمایندگی از صنعت بستهبندی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: درست است که در همه جای دنیا مالیات بر ارزشافزوده دریافت میشود اما در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که شب بخوابی و صبح ارزش پولت یکچهارم بشود. امروز حقوقبگیر ما در ازای هر دلاری که خرید میکند، هزار و ۵۰۰ تومان مالیات بر ارزشافزوده میدهد، کدام حقوقبگیری حقوقش این میزان افزایش پیداکرده است؟وی در ادامه این مسئله را یک ضایعه خواند و افزود: وقتی یک تاجر عمده در حوزه چاپ کالایی را وارد میکند ۹ درصد مالیات میدهد، در ادامه دو یا سه تاجر خرد نیز ۹ درصد مالیات میدهند و همینطور تصاعدی افزایش پیدا میکند تا برسد به لیتوگرافی و چاپخانه. بحث، بحث منافع ملی است و در این بین صادرات ما لطمه میخورد. درست است که دولت ما امروز با حذف نفت از صندوق تأمین بودجه، احتیاج به پول دارد اما پی گیری چنین روالی لطمه سنگینی به توسعه صنعت چاپ خواهد زد.
در ادامه جعفریان به نمایندگی از اتاق اصناف به سخنرانی پرداخت، وی قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از قوانین مترقی ایران خواند و افزود: همه ما در کشتی به نام ایران نشستهایم و هر که درآمد دارد باید مالیات بر درآمد خود را بپردازد. مشکلی که در این مورد با آن مواجه هستیم در اجرای قانون است. در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده به دو طرف گیرنده و دریافتکننده آموزشهای لازم در خصوص اجرای صحیح قانون داده نشده است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: دوست عزیزی در این جلسه گفتند که ما در بخش صادرات مالیات پرداخت میکنیم، درصورتیکه در قانون جدید راهحل آن اندیشیده و بیانشده هر مؤدی که تقاضای برگشت صادراتی و مالیاتی دارد، باید مدارک دال بر حذف مالیات خود را تسلیم کند و در صورت صحت مدارک، مبلغ پرداختی او بهعنوان مالیات، ظرف ۴۵ روز به او برگردانده خواهد شد اگرنه با این لایحه که دوستان در مجلس تصویب کردهاند جریمه به آنها تعلق خواهد گرفت و دادستانی نیز پیگیری میکند.
در ادامه جلسه و بعد از پایان سخنان اصحاب چاپ، نشر، بستهبندی و مطبوعات، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به پاسخگویی در خصوص مشکلات و خواستههای حضار پرداخت و گفت: مالیات بر ارزشافزوده ۲۰۰ سال است که به همین روش انجامشده، به این صورت که ۲ تا ۵ سال بهصورت آزمایشی به عمل رسیده و بعد زوایای آن مشخص شده است، اکثر کشورها همین شیوه را در اخذ مالیات بر ارزش افزوده دارند.وی در ادامه افزود: سخنانی گفته شد و انتقاداتی صورت گرفت اما باید بگویم که قانون جدیدی در این خصوص تهیه شده که اصلاحیههای لازم با توجه به بررسی و آسیبشناسی قانون موجود در آن صورت گرفت است و بهزودی در صحن علنی مجلس موردبررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود: من به همه شما قول میدهم که اگر مطلب و یا اصلاحیهای داشته باشید به آن گوشداده و عمل خواهیم کرد.
حضرتی ادامه داد: همه ما ایرانیها سعی میکنیم تا از معافیت مالیاتی استفاده کنیم. اتفاقاً این قانون به شکلی است که هرکسی بخواهد از معافیت آن استفاده کند به ضرر خودش عمل کرده است. در این مقوله شما مواد اولیه میخرید و مالیات میدهید و از طرفی کالا را میفروشید و مالیات میگیرید و مابهالتفاوتش اگر مثبت شد به سازمان مالیاتی برمیگردانید و اگر منفی سازمان به شما پرداخت میکند. پس از این نظر، فعال اقتصادی چیزی از جیب خود نمیپردازد که به دنبال معافیت باشد.
وی توضیح داد: سازمان مالیاتی نمیتواند در یکسری موارد مالیات بگیرد چراکه بسیار ریز است، مثلاً در بخش کشاورزی باید ۱۰۰ تومان بدهد و ۸۰ تومان مالیات بگیرد که اصلاً صرفهی پیگیری ندارد. پس در این مورد معافیت در مالیاتهای مستقیم خوب است اما در ارزشافزوده ضرر است.
وی در خصوص استرداد مالیاتی نیز گفت: در قانون جدید افرادی که صادرات میکنند از مالیات معاف هستند. در این خصوص ارزشافزوده نباید به تولید، سرمایهگذاری و صادرات اصابت کند. این سه خط قرمز هستند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: استرداد وجود دارد اما میدانیم که گاه دیر میدهند و میدوانند، به همین دلیل به سازمانهای مالیاتی یک ماه فرصت دادهایم تا اگر در این مدت پس ندادند دو درصد از محل وصولیهای جدید جریمه شوند. وی همچنین گفت: در بحث استرداد کسانی که بخواهند کارخانه و کارگاه راه بیندازند تا زمانی که به تولید و سوددهی برسند از دادن مالیات بر ارزشافزوده معاف خواهند شد.
حضرتی در خصوص مأخذ مالیاتی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اگر ممیز مالیاتی خریدهایی که شما بابت آن مالیات دادهاید را قبول نکرد، ما اصل را بر اظهارت مؤدیان قرار خواهیم داد مگر آنکه سازمان مدارکی پیدا کند که مؤدی دروغ گفته است.
این نماینده مجلس ادامه داد: اکنون ۸۵ درصد از مجموع درآمد مالیاتی به دوش ۳ درصد از مؤدیان است. البته سازمان وقت میگذارد و مؤدیان اصلی را و پی گیری میکند اما باقی بر اساس اظهارنامهها انجام میشود. تمامی این داستان و مشکلات به بخش مالیات بر ارزشافزوده برمیگردد. بیشتر این موارد به ممیزی مربوط میشود که با رشوه و جریمه در کار اخلال کرده است. برای حل این مشکل و قبل از تصویب قانون جدید، قانونی تحت عنوان قانون سامانه مؤدیان مالیاتی را مشخص کردهایم که قانون ارزش افزوده روی این ریل حرکت خواهد کرد. تمامی اطلاعات دستگاههای مختلف به این سامانه مالیاتی فرستاده میشوند. این سامانه میتواند به همهی سامانههای مختلف ورود پیدا کند. در این خصوص چند دستگاه دولتی امتناع کردند که توجیه شدند. اگر بخواهیم عدالت مالیاتی برقرار شود و به کسی فشار نیاید یا کسی از زیر دادن مالیات فرار نکند، باید اطلاعات لازم را داشته باشیم.
وی همچنین گفت: قانون در این خصوص ضعف داشت که باید اصلاح شود. اگر مؤدی نسبت به مالیاتی که برای او تصویب کرده بودند شکایتی داشته باشد، هرکسی که از طرف اتاق بازرگانی، تعاون و یا اتاق اصناف معرفی کند باید حضورداشته باشد و از مؤدی دفاع کند. قبلاً محور قضیه بر عهده سازمان مالیاتی بود که هماکنون بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است.
الیاس حضرتی در ادامه گفت: هر مدرکی مربوط به پرونده مؤدی بود باید در اختیار او گذاشته شود تا بتواند از حقوق خود دفاع کند. درواقع مسائلی که میشود از حقوق مؤدی دفاع شود همگی مدنظر گرفتهشده است. وی افزود: تمامی این موارد برای اصلاحات در نظر گرفتهشده اما این مطلب که اصل قانون مالیات بر ارزشافزوده زیر سؤال برده میشود، قابلپذیرش نیست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در کشورهای مختلف درصد مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است، برای مثال در ترکیه مالیات بر ارزشافزوده ۱۸ درصد است. امسال ۱۲۷ میلیارد تومان سهم مالیات است و بودجه کشور با در نظر گرفتن ضروریات زندگی و حذف تمامی پروژههای عمرانی به ۳۲۰ میلیارد تومان رسیده، کشور باید بدون نفت و با تکیهبر مالیات اداره شود. البته قرار نیست صندوق آن با ارزشافزوده پر شود اما اولین مأموریت در مالیات بر ارزشافزوده شفافیت است.
رئیس بخش اقتصادی کمیسیون مجلس در انتها افزود: محورهایی که در قانون جدید مطرحشده را بهصورت خلاصه برای شما شرح دادم. این قانون بر اساس عیبها و ایراداتی که در این ۱۰ سال وجود داشته نوشته و سعی در اصلاح قانون گذشته دارد.