ادامه حیات چاپخانه ها با افزایش بیش از ۳۵ درصدی قیمت خدمات چاپی

    گفت و گو با دبیر کارگروه قیمت گذاری اتحادیه چاپخانه داران تهران

    0
    66
    قیمت خدمات چاپی گلستانیان

    دبیر کارگروه قیمت گذاری اتحادیه چاپخانه داران تهران با بیان اینکه کف افزایش قیمت خدمات چاپی در سال جدید باید بیش از ۳۵ درصد باشد؛ گفت: این حداقل افزایشی است که می تواند چاپخانه ها را سرپا نگه دارد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه چاپخانه داران تهران؛ بیژن گلستانیان، دبیر کارگروه قیمت گذاری اتحادیه چاپخانه داران تهران با بیان اینکه برای سرپا ماندن چاپخانه ها در سال جدید باید کف افزایش قیمت خدمات چاپی، حداقل ۳۵ درصد باشد؛ گفت: یکی از چالش‌هایی که هر سال چاپخانه داران با آن مواجه هستند، تعیین قیمت تمام شده سال قبل و پیش بینی قیمت خدمات چاپی برای سال آتی است.

    وی افزود: تعیین قیمت تمام شده یکی از وظایف واحد حسابداری صنعتی است که شرکت با شرکت فرق می‌کند. از این رو شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت مدیریتی و نوع ماشین آلاتی که دارند، قیمت تمام شده خدمات واحد چاپی خود را تعیین کنند.

    گلستانیان با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از نقاط ضعف اعضای صنف چاپ، تعیین گزارشات تولیدی است؛ اظهار داشت: اغلب اعضا به ویژه چاپخانه‌های کوچک، گزارش دقیقی از تعداد برگی که چاپ می‌کنند و تعداد دایکات‌ها، چسب، لیبل و متراژ لفافی که تولید می‌کنند ندارند. به همین دلیل نمی‌توان قیمت تمام شده یک واحد رو به راحتی تعیین کرد.

    وی ادامه داد: به صورت عمومی و کلی، قیمت تمام شده یک واحد اقتصادی از سه مولفه مواد اولیه، هزینه‌های سربار و دستمزد تشکیل شده که البته صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    به گفته مدیر چاپ رازی، یکی از مشکلاتی که صنعت چاپ با آن روبروست به بحث مواد اولیه بر می گردد چرا که قیمت مواد اولیه (مانند مقوا، مرکب،کاغذ، ورنی و…) تابعی از قیمت دلار است و چون نوسان قیمت آن بسیار شدید است به همین دلیل پیش بینی قیمتها در سال جدید، مشکل می‌ باشد.

    قیمت خدمات چاپی

    الگویی برای تعیین قیمت خدمات چاپی

    مدیر چاپ رازی با اشاره به الگویی که خود برای تعیین قیمت خدمات چاپی به کار می بندد؛ توضیح داد: من همیشه سعی می‌کنم مواد اولیه را خارج از دستمزد چاپ و قیمتی که برای خدمات چاپ اعلام می کنم، محاسبه کنم و سپس هزینه مواد اولیه که تابعی از هزینه های روز است را به آن اضافه کنم.

    وی افزود: ما برای تعیین قیمت تمام شده یک چاپخانه نیاز به آمار تولید داریم. برای همین من چاپخانه خودم رو مثال می‌زنم که به دو صورت تولیدی و اجرتی کار می کند. در بخش تولیدی با توجه به اینکه مقوا را خودمان تامین می‌کنیم، ۸۴ درصد قیمت تمام شده ما را مواد اولیه، ۹ درصد هزینه‌های سربار و ۷ درصد آن را دستمزد تشکیل می‌دهد. البته در بخش هزینه‌های سربار، ملک متعلق به خود چاپخانه است و اجاره‌ای پرداخت نمی‌ شود.

    وی گفت: اما در قسمت اجرتی، آمار به طور کلی تغییر می‌کند. به طور نمونه مواد اولیه ۸ درصد، هزینه های سربار ۴۸ درصد و دستمزد ها  نیز ۳۹ درصد از قیمت تمام شده را تشکیل می دهند. در واقع در بخش اجرت، ما به شدت تابع حقوق و دستمزد و هزینه های سربار هستیم.

    بیشتر بخوانید: تعیین نرخ نامه سراسری صنعت چاپ دستاوردی سترگ

    به گفته دبیر کارگروه قیمت گذاری اتحادیه، از آنجایی که اغلب چاپخانه‌ها، هزینه مقوا و کاغذ را از قیمت تمام شده‌ جدا می کنند از این رو با توجه به افزایش ۳۵ درصدی حقوق و دستمزد یک کارگر صفر در سال ۱۴۰۳، پیشنهاد برای افزایش قیمت خدمات و کالاهای چاپی، حداقل باید ۳۵ درصد باشد. البته بسیاری از خدمات مثل مقوا، سلفون و طلاکوب و کارهایی که حالت‌ خاص دارند را باید به قیمت تمام شده بعدمان اضافه کنیم که چون این‌ها تابعی از نرخ ارز هستند و نوسان قیمت آنها شدید است؛ توصیه می شود در قیمت تمام شده منظور نشوند و به روز محاسبه گردند و سپس به قیمتی که قرار است به مشتری اعلام شود؛ اضافه شوند.

     قیمت خدمات چاپی

    مقاله قبلیبهترین زمان استفاده از استراتژی ایمیل سرد
    مقاله بعدیحضور در بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران مقرون به صرفه نیست

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.