نشست قیمت گذاری خدمات صنف صحاف در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ با حضور اعضای انجمن صحافان ایران روز گذشته -۲۹ مهرماه- در تالار اسپیناس برگزار شد.
تولید چسب های گرماذوب؛ مناسب صحافی
فریدون مصباحی داریان مدیرعامل شرکت الماس فناوران گیتا که اسپانسری جلسه هم اندیشی انجمن صحافان در خصوص قیمت گذاری های جدید را عهده دار بود، گفت: هدف از برگزاری این جلسه ارائه ای از فعالیت های شرکت و همچنین آشنایی اولیه با فعالان محترم صنف صحافی بود.
وی با بیان اینکه شرکت الماس فناوران گیتا از سال ۱۳۹۳ در زمینه تولید چسب گرماذوب فعالیتش را آغاز کرده است، گفت: این شرکت در سال ۱۳۹۵ تبدیل به دانش بنیان شد و به این ترتیب فعالیت هایمان گسترش یافت. ما در قدم های اول سعی کردیم که مزایای رقابتی خود را نسبت به برندهای بین المللی و برندهایی که در بازار ایران فعالتی داریم حفظ کنیم که به این منظور برنامه های متعددی در زیرساخت های شرکت گنجانده شد.
مصباحی داریان تصریح کرد: ما در حوزه تولید چسب های گرما ذوب همپای شرکت های بزرگی همانند هنکل به صورت تخصصی در بیش از ده صنعت مختلف از جمله صنایع بهداشتی، صنایع غذایی، صنعت بسته بندی، صنعت چاپ، چسب های خودرو، فیلتر، چراغ، تشک، چوب و لیبل کار می کنیم. ما در این ده صنعت مختلف سعی کرده ایم از مواد اولیه تخصصی استفاده کنیم. در واقع کنترل کیفیت، پایداری کیفیت و استفاده از مواد اولیه تخصصی در فرآیند تولید اصولی است که ما در شرکت الماس فناوران گیتا بر آنها پایبند هستیم.
ایجاد یک هسته پژوهشی در تهران به غیر از فازهای تولیدی این مجموعه در قزوین و ایجاد واحد تخصصی صادرات با حضور متخصصان مسلط به زبان های گوناگون از دیگرفعالیت های این شرکت بود که مصباحی داریان به آن اشاره کرد و ادامه داد: چشم اندازی که ما برای خودمان تعریف کرده ایم تبدیل شدن به رقابتی ترین برند در حوزه خاورمیانه و CIS است که خوشحالم بگویم امروز در گزارش های بین المللی نام برند ما در کنار برندهای بین المللی آمده است.
مصباحی داریان ادامه داد: شعار ما در شرکت قیمت پایین نیست بلکه کاهش هزینه است. ما انتظار داریم که مشتریانمان با کنترل دقیق میزان مصرف چسب هایشان و بازدهی و بهره وری بالای آن به پیچیدگی مصرف چب گرماذوب اشراف داشته باشند. چسب گرماذوب همانند یک موجود زنده است و با برنامه ریزهای مختلف می تواند کارآمدی های متفاوت داشته باشد. اگر بتوانیم این پیچیدگی را انتقال بدهیم و همچنین با پشتیبانی هایی که انجام می دهیم به طور حتم مشتریان امنیت خاطر بهتری خواهند یافت.
وی بیان داشت: ما در حوزه صحافی به دنبال این هستیم که با درک دقیق نیازمندی ها بتوانیم خط ارزش تعیین کنیم و در تلاشیم که با ایجاد یک ارتباط نزدیک تر خواسته های این صنف را به صورت دقیق تری پوشش بدهیم.
طراحی چسب مناسب نیاز مشتریان
دکتر آرش دهقانیان مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت الماس فناوران گیتا در ادامه این نشست به ارائه توضیحاتی در رابطه با چسب گرما ذوب مورد استفاده در صنف صحافی اظهار داشت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی چسب های گرماذوب به دلایل مختلفی همچون زمان خشک شدن، چسبندگی سریع، نبود حلال و نبود آب مورد توجه قرار گرفته است. ما در این صنعت با دو شرکت چاپ و نشر کتب درسی و شرکت افست درحال همکاری هستیم.
وی با بیان اینکه چسب های گرما ذوب دارای چهار جزء اصلی است ادامه داد: در زمینه صحافی ما براساس نیاز مشتریانمان انواع چسب ها با سرعت ها و زمان های چسبندگی مختلف طراحی کرده ایم. از آیتم های مهم در صنعت صحافی شفافیت چسب، زمان مناسب برای چسبندگی و مدت چسبندگی چسب است که شرکت با توجه به نیاز مشتری چسب مناسب را برایشان طراحی و تولید می کند.
ائتلاف برای آینده صنعت چاپ
بابک عابدین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در رابطه با موضوع ادغام اتحادیه چاپ، صحافی و لیتوگرافی در ادامه این جلسه بیان داشت: با رویکرد روسای دو اتحادیه صنف صحاف و چاپخانه داران تهران مبنی بر ادغام دو اتحادیه، در دوره آتی شاهد انتخاباتی یکپارچه خواهیم بود.
وی ادامه داد: بدیهیات اصالت اتحادیه ها و تشکل های صنفی شامل پیگیری مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی، موانع واردات و زنجیره تامین برای اعضا است. برای ایجاد انسجام در بین اعضا باید منافعشان در دوره آتی هیئت مدیره این اتحادیه در نظر گرفته شود؛ ما برای ایجاد این همنظری میان چاپخانه داران، صحافان، تابلوسازان به انضام رسته هایی که هرکدامشان داشتند یک گروهی را به نام «ائتلاف برای آینده صنعت چاپ» ایجاد کرده ایم که حدود هزارنفر از دوستان صحاف، چاپخانه دار و غیره در آن عضو هستند.
عابدین تصریح کرد: از خدمات ویژه ای که ما برای آینده اتحادیه روی آن کار و فکر کردیم می توانم به مشاوره فنی و حقوقی، توسعه واحدهای عضو به منظور سودرسانی به اعضا، ارائه اطلاعات روز، استفاده از تکنولوژی های جدید، ادغام تکنولوژی های جدید در مسیر توسعه، خدمات سرمایه گذاری هدفمند، بهینه سازی فرآیندهای تولید و ایجاد شبکه های حمایتی(آموزش، آشنایی با بازارهای صادارتی و بازارهای جدید در داخل کشور) اشاره کنم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران اذعان داشت: حضور جوانان در صنف صحاف نشان از توسعه راه دارد. اینکه بتوانیم انتقال دانش دو طرفه میان خلاقیت جوانان و تجربه پیشکسوتان را کنار هم قرار بدهیم راه را برای این صنف به منظور توسعه هموار می کند.
عابدین با بیان اینکه هرچه کسب و کارها جدیدتر می شوند نیازشان به خدمات چاپ، پس از چاپ، صحافی و بسته بندی افزایش می یابد، گفت: شناسایی بخش های جدید در بازار و تعریف خدمات برایشان بسیار مهم است.
وی ادامه داد: شبکه سازی بین رسته ها یکی دیگر از اقداماتی است که ما روی آن تاکید داریم. در این زمینه ایجاد شبکه اطلاعاتی، میز آمار و یا یک بخش اطلاع رسانی در اتحادیه برای انتقال تجربیات و عملکرد بسیار اهمیت دارد و می تواند سرعت بیشتری به فرآیند تولید و کاهش هزینه ها بخشد.
عابدین خاطرنشان کرد: تصمیم گیری برای آینده دست خودمان است. از دوستانی که پروانه فعالیت خود را از صنف صحاف تهران دریافت کرده اند می خواهم که به صورت منسجم برای تصمیم سازی درباره آینده خود در انتخابات شرکت کنند.
ضرورت قیمت گذاری خدمات صنف صحاف
بخش دوم این مراسم به نظرسنجی در رابطه با قیمت گذاری صنف صحاف در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ گذشت. سعید شاهواروقی (فراهانی)، دبیر هیئت مدیره انجمن صحافان ایران در این بخش از مراسم اظهار داشت: برای صحافی سررسید جلد درسال ۱۴۰۰ قیمت دو هزارتومان بود اما امروز صحبت از ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان است.
وی ادامه داد: می خواهم از شما خواهش کنم قدر خود و زمانی که می گذارید را بدانید و اجازه ندهید افراد تلاش و همت شما را زیر سوال ببرند. جالب است که بازار این کار را قبول دارد و منتظر نتایج این جلسات برای قیمت گذاری در فصل جدید کاری شان است اما خود ما حاضر نیستیم این اتفاق را قبول کنیم که این ناراحت کننده است. همه این تجمعات و تلاش ما برای این است که فرد ناآگاه را به عواقب عدم رعایت قیمت تعیین شده آگاه کنیم.
فرصت ۲۵ روزه برای دریافت مجوز واحدهای غیرمجاز
علی یازرلو، رئیس هیئت مدیره انجمن صحافان ایران در ادامه جلسه قیمت گذاری صنف صحاف در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: امیدوارم خروجی این جلسه برای همه مفید باشد و ما نیز بتوانیم به آن پایبند باشیم. بنده پیش از حضور در این جلسه در نشست انجمن کارفرمایی کل کشورحضور داشتم که در نتیجه آن قرار بر این شده است که یک سری مسئولیت ها به انجمن ها داده شود و دستشان برای برخی اقدامات باز شود. بنابراین ذکر این نکته ضروری است که نتایج این جلسات برای قیمت گذاری قطعا اهمیت خواهد داشت.
وی ادامه داد: انجمن کارفرمایی حکمی از اتاق اصناف گرفت مبنی بر اینکه واحدهای بدون مجوز بین ۱۵ تا ۲۰ روز برای دریافت جواز وقت دارند. وقتی این واحدها به صورت قانونمند فعالیت کنند در نتیجه قیمت ها نیز برایشان اصولی و درست خواهد شد در غیر اینصورت محکوم به شکست خواهند بود.
بیشتر بخوانید: افزایش ۵۰ درصدی قیمت گذاری صنف صحاف در سال ۱۴۰۳
یازرلو تصریح کرد: دوستانی که در این جلسه حضور دارند، قطعا یک آنالیز از قیمت های مدنظرشان دارند. قیمت هایی که برخی از همکاران به مشتری می دهند هیچ توجیهی ندارد. بنابراین خواهشمندم که پیشنهادهای خود را مطرح کرده و نتیجه هرچه که بود را پذیرا و بر عهد خود برای رعایت آن پایبند باشند. پیشکسوتان تکلیفشان معلوم است و زیر ۳۵ تا ۴۵ هزارتومان در کارهای تیراژ جلدسازی دریافت نمی کنند اما این ما هستیم که باید برای حقمان بجنگیم.
در ادامه نشست اعضای انجمن پیشنهادات خود در رابطه با قیمت گذاری خدمات صنف صحاف در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ را بیان کردند. در نهایت مقرر شد نتیجه پس از نظرخواهی از دیگر اعضای صنف، در آینده ای نزدیک اعلام شود.
گزارش تصویری از نشست قیمت گذاری خدمات صنف صحاف در نیمه دوم سال ۱۴۰۳