از افزایش تعرفه محصولات چاپی ایران تا دقت کم در آمار صادرات

    0
    9
    محصولات چاپی ابوالحسنی

    رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از افزایش ۲۵درصدی تعرفه خدمات و محصولات چاپی به‌پیشنهاد اعضای این صنف در ماه‌های آینده خبر داد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از تسنیم، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران،‌ از افزایش تعرفه خدمات چاپ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اعضای صنف چاپ طی ماه‌های گذشته پیشنهاد افزایش تعرفه خدمات و محصولات چاپی را با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و… مطرح کرده‌اند،‌ که البته هنوز اجرایی نشده است.

    وی ادامه داد:‌ پیشنهاد اعضا،‌ افزایش حداقل ۲۵درصدی تعرفه‌هاست،‌ که اتحادیه مشغول بررسی این پیشنهاد است.

    ابوالحسنی در پاسخ به این پرسش که افزایش تعرفه خدمات چاپ موجب کاهش سفارشات نخواهد شد،‌ گفت: سفارشات چاپ رابطه مستقیمی با تعرفه ندارد‌، کیفیت است که با تعرفه رابطه مستقیم دارد،‌ در عین حال اجرای این تعرفه اجباری نیست.

    ابوالحسنی بازار تولیدات چاپ را بازار رو به رشد توصیف نکرد و افزود: با توجه به اینکه در صنف چاپ امروز کار را تولید می‌کنیم و هزینه را به‌صورت چکی برای چند ماه آینده دریافت می‌کنیم،‌ فعالان از بازار متغیر قیمت‌ها ضررمی‌کنند،‌ چرا که امروز محصولی را با قیمت مشخصی از مواد اولیه تولید و قیمت‌گذاری می‌کنند و چند ماه بعد که قیمت‌ها چند برابر شده استف باید وجه آن را دریافت کنند و این برای چاپخانه‌دار مقرون به صرفه نیست، برای نمونه یک تولیدکننده جعبه دارویی امروز مقوا خریده و کار را تولید کرده است، سه ماه بعد که هزینه را دریافت کند،‌ نمی‌تواند همان مقوا را تهیه کند.

    رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی کاغذ و مقوا اضافه کرد: اگر جعبه دارویی چاپ‌شده ۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شود،‌ ۲ هزار و ۱۹۰ تومانش پول مقوا خواهد بود و این مقرون به صرفه نیست.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان صادرات کالاهای چاپی از تهران در سال جاری کاهش داشته است،‌ گفت:‌ متأسفانه ما آمار مشخصی از صادرات محصولات چاپی نداریم،‌ چرا که بسیاری از کالاهای تولیدی چاپ در قالب بسته‌بندی محصول دیگری صادر می‌شوند،‌ بنابراین جزو آمار صادرات محسوب نمی‌شوند،‌ برای نمونه ایران در صادرات شکلات موفق است،‌ بسته‌بندی شکلات یکی از پرکاربردترین محصولات چاپی است که آمار صادرات آن در جایی ثبت نمی‌شود، در حالی که حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد ارزش افزوده بسته‌های شکلات بسته‌بندی آن‌هاست.

    وی ادامه داد: در عین حال آن بسته‌هایی که به‌صورت خام ارسال می‌شود،‌ کاهشی را نشان نمی‌دهد‌، اما با توجه به برخی موانع پیش‌بینی می‌کنیم که در ماه‌های پیش‌ِرو کاهش داشته باشیم‌، چرا که امروز یک تاجر عراقی می‌تواند در ایران سفارش کار دهد و بعد برای صادرات محصولش به عراق مشکلی در گمرک نداشته باشد،‌ اما یک چاپخانه‌دار ایرانی بخواهد کالایی را برای نمونه به همان عراق صادر کند‌، به‌لحاظ ارزی با مشکل مواجه خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: دیدار مدیرکل چاپ و نشر از پیشکسوت لیتوگرافی به مناسبت سال نو میلادی

    وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین حجم صادرات محصولات چاپی از تهران چیست و به کدام کشورها ارسال می‌شود،‌ گفت:‌ بیشترین حجم صادرات تهران جعبه تیشو و لیبل است، البته صادرات جعبه‌های دارویی به اروپا نیز رشد داشته است،‌ در لیبل تقریباً به همه کشورهای منطقه به‌جز ترکیه صادرات داریم و در چاپ‌های روی ظروف نیز به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

    ابوالحسنی در پایان با اشاره به اینکه مطالبات صنف چاپ در وزارت صمت به‌خوبی پیش می‌رود‌، گفت‌: در سوی دیگر ماجرا در وزارت ارشاد با آمدن دولت تازه هنوز در بخش چاپ شاهد تغییراتی نبوده‌ایم.

    محصولات چاپی

    مقاله قبلینائب‌رئیس و دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی انتخاب شد
    مقاله بعدیاصول بازاریابی هوشمند همراه سعودی با شیب زیاد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.