رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: صنعت چاپ و بسته بندی از صنایع مهم و پیشران در اقتصاد کشور است صنعتی که صنایع دیگر برای عرضه و معرفی خود باید با آن تعامل داشته باشند و تا وقتی در این حوزه شاهد حضور ایده های خلاقانه مبتنی بر حضور دانش بنیان ها و فناوری های نوین نباشیم نمی توانیم از آن انتظار رشد و شکوفایی داشته باشیم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل ازایران اکونومیست: بابک عابدین در نشست خبری شرکت هودیس پارس در حاشیه نمایشگاه ایران فارما ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر تاثیر علوم دانش بنیان درصنعت چاپ و بسته بندی افزود:تاثیر هوش مصنوعی و چاپهای دیجیتال در این حوزه بر کسی پوشیده نیست و نشان از به روز بودن این فناوری در میان صنایع دیگر دارد.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حمایت ها دولتی در این حوزه گفت:حمایت از صنایع زیر دستی می تواند ارزش صنایع وابسته را چند ده برابر کند ،افزایش فروش و تاثیر آن در رونق تولید حلقه مفقوده ای است که مدیران دولتی باید نگاه تازه ای به آن داشته باشند.
این فعال صنعت چاپ و بسته بندی می گوید: واردات فناوری های نوین می تواند گام بلندی در رقابتهای منطقه ای ایجاد کند.در حوزه “لیبل”می توان به حوزه کسب و کارها ورود کرد و برای انتقال دانش و آشنایی با فناوری های جدید ورود کرد. هوش مصنوعی و دیجیتال در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و فرایندهایی مانند دانش بنیانها و دیجیتال مارکتینک در حال رشد هستند.
عابدین به تاثیر حضور دانش بنیانها اشاره کرد و گفت:تا کنون ۲۰ شرکت فعال دانش بنیان در صنعت چاپ و بسته بندی شناخته شده اند و با اقداماتی نظیر چاپ هولوگرام هفت لایه در بسته بندی چاپی و دیگر مصارف محصولات خود را عرضه می کنند به گونه ای که در این موارد به خود کفایی و صادرات رسیدیم.
امیر هومن محمدی نایب رئیس اتحادیه صادر کننده گان صنعت چاپ و بسته بندی ایران نیز در این نشست گفت: در صنعت چاپ و بسته بندی دارو ۲۵ درصد صادرات داریم.
وی افزود: ۲۵ درصد از تولیدات فعالان این حوزه در سال صادر می شود که از این رقم ۱۰ درصد صادرات اولیه است و ۱۵ درصد صادرات ثانویه است.
او با اشاره به عدم حمایت های دولتی در این حوزه افزود: تمرکز ما در این سالها حضور فعالانه در بازار تخصصی چاپ و بسته بندی دارو است؛ شرکت در نمایشگاههای وابسته به این حوزه می تواند ما را به شرکت های مختلف در کشورهای دیگر مرتبط کند.
محمدی توسعه توانمندی ها در این حوزه را منوط به معرفی توانمندی ها در بازارهای داخلی و خارجی دانست و اعلام کرد:۵ درصد بازار منطقه در دست فعالان چاپ و بسته بندی دارویی ایران است و ۷۰ درصد آن در دست شرکتهای ترکیه است.
استانداردهای جهانی برای صنعت چاپ و بسته بندی کشور
فعال حوزه چاپ و بسته بندی تاکید کرد: آماده سازی بستری برای حضور در بازار هدف مطابق با استانداردهای مورد نظر و ارائه محصول نهایی کار آسانی نیست. ما در این حوزه ملزم به رعایت jmp، دارویی و ce اروپایی هستیم برای صادرات و isoتخصصی داریم برای چاپ و انواع ایزوهای مدیریتی و شکایت مشتریان که همه در خط تولید پیاده سازی و اجرا شده است.
بیشتر بدانید: برگزاری نمایشگاه «آینده چاپ IFPEX»
او درباره موانع فعالان این حوزه بیان داشت: بزرگترین مشکل ما در این عرصه وجود تحریم ها ست که باعث شده نقل و انتقال پولی و واردات تکنولوژی های روز را دشوار سازد. واردات مواد اولیه و قطعات دستگاهی به کشور باعث از دست رفتن زمان و سرمایه زیادی می شود.
محمدی درباره نحوه رسیدگی و تعیین مالیات فعالان این عرصه گفت:مشکل ما مالیات دادن نیست بلکه نحوه رسیدگی به مالیات ها و تعیین آن بر اساس سود باشد نه بر اساس فروش چرا که ممکن است ما امسال نسبت به سال گذشته فروش بیشتری داشته باشیم ولی سود کمتری کرده باشیم ،سر ممیزهای مالیاتی باید این موضوع را درک کنند و نسبت به آن مالیاتها را تعیین نمایند.
نایب رئیس اتحادیه صادر کننده گان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با اشاره به دیگر مشکلات این حوزه افزود:در مواقع بحرانی مانند قطعی های برق در تابستان برخی از واحدها با تهیه موتور برق با هزینه های هنگفت مانع تعطیلی در خط تولید شدند اما قطعی های مدام برق در صنایع به برخی دیگر از شرکت ها خساراتی به بار آورد.