دبیر اسبق مسابقات تخصصی چاپ با اشاره تثبیت جایگاه جشنواره چاپ و ضرورت توجه به ابعاد بین المللی برای این جشنواره گفت: ما هیچ رویکرد بینالمللی برای این جشنواره نداشتهایم و خوب است یک رویکرد صادرات در این جشنواره داشته باشیم.
به گزارش ستاد خبری بیستمین جشنواره ملی چاپ، مسعود فرشی فرید فعال حوزه چاپ و دبیر اسبق مسابقات تخصصی چاپ با اشاره به نقش جشنواره چاپ گفت: هر حوزه فعالیتی باید در یک زمانهایی نقاط عطف خود را نشان بدهد و توانمندیهای خود را در بخشهای مختلف تولید به نمایش بگذارد و بهنظر میرسد جشنواره چاپ چنین نقشی بر عهده دارد.
وی افزود: اینکه بهترین تولیدات تولیدکنندگان و فعالان شاخص این حوزه در این مسابقات به داوری گذاشته میشود و جامعه میتواند با این تولیدکنندگان و محصولات آشنا شوند یک ویژگی مهم است و بر اهمیت جشنواره چاپ میافزاید.
فرشی فرید با بیان اینکه جشنواره چاپ جایگاه ویژهای دارد و میتواند به اهمیت این حوزه در زندگی مردم بپردازد، عنوان کرد: ما در این جشنواره میتوانیم به گستره وسیع ابعاد حوزه چاپ بپردازیم زیرا معتقدم بیشترین اهمیت جشنواره چاپ در نمود آن در تولیدات مختلف است و اگر بشود این بخش از چاپ را بیشتر نشان داد قطعا کارکرد و رویکرد بهتری خواهد داشت.
وی تاکید کرد: معتقدم که جشنواره چاپ اختصاصا نمایانگر بهترین تولیدات، باکیفیتترین محصولات و بهترین رویکردها در حوزه کیفیت در طول سالهای مختلف برگزاری آن بوده است و نوعی رقابت در میان تولیدکنندگان حوزه چاپ ایجاد کرده است.
فرشیفرید همچنین درباره جایگاه این جشنواره در میان فعالان چاپ توضیح داد: در این سالها فعالان حوزه چاپ که طی سالیان مختلف توانستهاند تندیس دریافت کنند و به عنوان واحد برگزیده انتخاب شدهاند در تبلیغات خود به این موضوع اشاره میکنند و برای مشتریان و مخاطبانشان هم این موضوع اهمیت ویژهای دارد.
بیشتر بخوانید:
تشویق به استفاده از خط فارسی در محصولات چاپی
وام های ارزان قیمت بانکی برای چاپخانه داران
بخش تبلیغات به بیستمین جشنواره ملی چاپ اضافه شد
موانع صادرات محصولات چاپی ایران به کشورهای همسایه
به گفته وی، این موضوع نشان میدهد که جشنواره چاپ در طول سالیان مختلف توانسته است جایگاه خود را در میان اهالی این حوزه پیدا کند و خارج از این حوزه نیز به آن اهمیت داده میشود و یک جشنواره قابل دیدن است.
فرشیفرید با بیان اینکه هر سال جمع زیادی از اهالی چاپ منتظر برگزاری این جشنواره هستند، گفت: از سویی فعالان این حوزه به دنبال فرصتی هستند تا دیدارها تازه شود و هم اینکه میتوانند تولیدات خود در یک رقابت محک بزنند.
وی همچنین با طرح پیشنهادی برای جشنواره چاپ عنوان کرد: بنظرم یکی از بخشهایی که همیشه از آن غافل بودیم توجه به بخش بینالملل است. ما هیچ رویکرد بینالمللی برای این جشنواره نداشتهایم و خوب است یک رویکرد صادرات در این جشنواره داشته باشیم.
فرشیفرید در این زمینه توضیح داد: معتقدم کیفیت تولیدات ایرانی الان به میزانی رسیده است که بتوان آن را صادر کرد و کارهای صادراتی انجام داد و بتوانیم از طریق جشنواره سفارش خارجی برای تولیدکننده ایرانی بگیریم زیرا بسیاری از کشورهای همسایه ما به غیر از ترکیه نسبت به ایران توانمندیهای چاپی ندارند و ما باید از این فرصتها استفاده کنیم.
به گفته وی، میتوان مجموعهای از فعالان حوزه کشورهای منطقه را به جشنواره دعوت کرد و کالاها و محصولات تولیدکنندگان داخلی را ببینید، از سوی دیگر میتوان کمک کرد که تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاههای بینالمللی حضور داشته باشند و رویکردهای حمایتی را برای توسعه صادرات در این بخش داشته باشیم.
بیستمین جشنواره ملی چاپ در زمستان ۱۳۹۹ برگزار میشود و متقاضیان حضور در بخش مسابقات چاپی میتوانند برای شرایط حضور در رقابت و ثبتنام در بخش مسابقات به پایگاه جشنواره ملی چاپ به آدرس https://nppf.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.