رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها از دید فعالان این صنعت

    0
    57
    چاپخانه ‌صادرات، مهار تورم و رشد تولید

    گردآوری نظرات فعالان صنعت چاپ درباره موضوع رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها

    روز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران با طرح موضوع رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها در جمع مجازی اهالی چاپ موضوع رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها را به بحث گذاشت. در ادامه تعدادی از نظرات ارائه شده در این باره را می‌خوانید.

     

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین، رتبه‌بندی چاپخانه‌ها موضوعی است که گاه و بیگاه نقل محافل چاپی می‌شود. اما هیچگاه به مرحله عمل نمی‌رسد. جالب است که در کشور ما سالیان سال است درباره هر موضوعی بدون آن که مشابه آن در نقاط دیگر جهان جستجو شود به تصمیم‌گیری و اجرا می‌ رسید.

    جاری کردن مکنونات ذهنی امری بدیهی و جا افتاده است و اغلب ما بدون مطالعه و بی‌مقدمه نسبت به هر موضوعی اعلام نظر می‌کنیم. غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران با طرح موضوع رتبه‌ بندی چاپخانه ‌ها در جمع مجازی اهالی چاپ موضوع رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها را به بحث گذاشت. در ادامه تعدادی از نظرات ارائه شده در این باره را می‌خوانید. 

     

    نظم، اولین شاخص رتبه بندی چاپخانه ها

    محمود نام‌ آور مدیرعامل شرکت آلتین نام آور در رابطه با موضوع رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها با اشاره به اینکه اولین شاخصه رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها نظم است، نوشت: متأسفانه متولی این نظم برای صنعت چاپ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هیچ گونه آمار مدونی از مجموعه های تحت نظارت خود و تجهیزات آنها ندارد. در ضمن ایجاد رتبه بندی در قدم اول یعنی هزینه که متاسفانه اکثر همکاران از هزینه در این مسیر خودداری می کنند.

    وی در ادامه بیان داشت: برای رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها فقط و فقط تجهیزات، مدنظر نخواهد بود بلکه تحصیلات و دوره های طی شده مدیران و شاغلین مورد بررسی و ارزشیابی قرار خواهد گرفت که این حرکت با تنش های فراوان مواجه خواهد بود. در نهایت وقتی رقابت ناسالم بین اعضای صنف و همکاران وجود داشته باشد باز رتبه بندی محلی از اعراب نخواهد داشت.

     

    رتبه‌بندی چاپخانه ‌هامعیارهایی برای رتبه بندی

    در ادامه رضا نورائی مدیرمسئول پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌ بندی نیز با قبول این موضوع که رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها معیاری لازم دارد که رتبه‌ بند باید در آن وجاهت داشته باشد، نوشت: برای مثال در پیشگاه خدا معیار رتبه‌بندی تقوا است و داور آن هم خود خدا. چاپخانه‌ها باید بر اساس معیارهایی چون اقتصاد، کیفیت، فناوری، قدمت، ظرفیت تولید، تعداد مشتریان، تربیت نیروی ماهر، فعالیت صنفی رتبه بندی شوند.

    «رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها موضوع هیجان‌انگیزی است به شرطی که نتیجه‌ به نفع مطلوب پیش برود» این نکته دیگری بود که نورائی در ادامه نوشت و اظهار کرد: ضمن آن که خوب است ببینیم رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها در کشورهای توسعه یافته انجام شده است یا نه! اگر انجام شده چگونه بوده و چه تاثیراتی گذاشته است؟ خوب است مانند بسیاری از باقیات‌الصالحات که با مدل آلمانی در کشور ایجاد شد از این مدل موفق بدون هیچ دخالت و خرابکاری (به بهانه بومی‌سازی) در کشور استفاده کنیم.

     

    خطر جایگزین شدن روابط به جای ضوابط

    حسین احمدی مدیرعامل شرکت چاپ مادرول دیگر شرکت کننده این بحث در فضای مجازی بود که با تایید نظرات دیگر کارشناسان اجرایی شدن رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها را کاری دشوار برشمرد و نوشت: در صورت اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها، در ارزیابی ها بیم جایگزین شدن روابط به جای ضوابط مثل همه کارهای دیگر وجود دارد. از طرفی شما ببینید چند سال است اتحادیه وارد بحث قیمت گذاری و اعلام آن به چاپخانه ها شده است؟ به گمان شما چقدر طرح رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها موفق بوده و چند درصد چاپخانه ها به قیمت مصوب احترام می‌گذارند؟

    وی تصریح کرد: اشکال اساسی در صنعت چاپ عدم توازن عرضه و تقاضا با واردات بی رویه ماشین آلات و صدور مجوزهای بیش از حد و همین طور فعالیت تعداد زیادی چاپخانه بدون پروانه ارشاد و جواز کسب است تا تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد نشود طرح های درجه بندی و قیمت گذاری نمی تواند زیاد موفقیت آمیز باشد.

     

    تاثیر رتبه بندی در کسب بازارهای منطقه ای

    در ادامه حمید طهرانی صادرکننده صنعت چاپ با نگاه متفاوتی به موضوع رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها خطاب به حاضران در بحث نوشت: جا دارد در خصوص رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها به بیان خاطره ای بپردازم. حدود سال ۱۳۸۹ یا شاید سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۰ سال پیش بود که این ذهنیت بنا به دلایل بسیار زیادی برای بنده ایجاد شد، در آن مقطع بنده به واسطه رابطه شخصی به صورت تقریبا رایگان موفق شدم که غرفه ای در نمایشگاه چاپ باکو آذربایجان برای آثار برتر صنعت چاپ ایران بگیرم. 

    وی ادامه داد: با مذاکراتی که با صاحبان صنایع مختلف باکو داشتم و نیز قبل تر از آن، نمایشگاه پکو مشهد و گفت و گو با مدعوین کشورهای CIS احساس کردم که می شود با در پیش گرفتن رویه مارکتینگ خارجی برای بهبود وضعیت چاپخانه ها کمک کرد.

    وی تصریح کرد: پیش نیاز این کار این بود که چاپخانه ها یا سایر واحدهای صنعتی که به هر حیث و امکانات توانمند هستند با یک طرح اساسی و سالم مانند سایر کشورهای پیشرفته (بومی سازی نکنیم) از پایش و آمارگیری درستی بر اساس جغرافیا و … بر مبنای پارامترهای مختلف به منظور معرفی شاخص و ساکت شوند که البته باید در ابتدا کلیه واحدها احراز شوند و سپس گرید بندی شوند که البته برای این موضوع احتیاج به نگاه بالادستی هست که بالاتر از فعالیتهای صنفی است. این کار شاید خیلی در مشتریان داخلی تاثیر نداشته باشد اما برای کسب بازارهای منطقه ای و جهانی و مشتریان خارجی میتواند موثر باشد.

    طهرانی در ادامه نوشت: همواره من معتقدم که در بازار داخلی تعدادی از مشتریان محدود وجود دارد که چاپخانه ها برای بدست آوردن آنها دائما با هم وارد رقابت بعضا ناسالم می شوند و به قول آقای احمدی اتحادشان بر هم می خورد اما کشورهای همسایه که خیلی هم موضوعات مالیشان با تحریم ها گره نخورده است میتواند باعث ارزآوری شود. بنده معتقدم، میشود در نهایت دقت این قبیل طرحها را اجرا کرد.

    وی خاطرنشان کرد: بعد از پیمایش و تعیین پارامترها همچنین آمارگیری سخت افزاری متعاقبا گریدبندی انجام شود و پس از آن با رصد کردن باید متوجه پیشرفت یا پسرفت آنها شد و کمک کرد که در حوزه صادرات و اخذ سفارشات خارجی، بازرگانی پویا و فعالی داشته باشند صد البته محاسن و موارد مشوق گونه بیشمار دیگری هم هست که در این مجال نمی گنجد.

     

    رتبه‌بندی چاپخانه ‌هاضوابط رتبه بندی برای رشد صنعت چاپ

    رضا منصوری عضو شورای سیاست گذاری صنعت چاپ در ادامه با تایید رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها نوشت: شناسایی و رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها اگر در قالب اهداف زیر باشد، قطعا طی یک برنامه ‌ریزی یک تا دو ساله کمک قابل توجهی به رشد و توسعه‌ صنعت چاپ و بسته بندی خواهد کرد.

    شناسایی توانایی‌های واحدهای چاپی برای ارائه خدمات مناسب‌تر، آگاهی از مشکلات واحدهای چاپی و تلاش برای مرتفع کردن آنها،  اختصاص تسهیلات متناسب با نیاز و نوع فعالیت هر واحد چاپی، شناسایی دوره‌های آموزشی مورد نیاز واحدها و تلاش در جهت افزایش دانش تخصصی آنها، معرفی بازارهای متناسب با محصولات تولیدی هر واحد چاپی و معرفی تامین کنندگان ملزومات، قطعات و مواد اولیه مصرفی مورد نیاز هر واحد با توجه به نوع فعالیت و تجهیزات سخت افزاری آن واحد با محصولات چاپی از جمله اهدافی بودند که وی به آن اشاره کرد.

    منصوری در ادامه نوشت: امروزه یکی از مهمترین اقدامات برای هر کسب و کاری بدست آوردن رتبه یا گرید است. در این رتبه بندی (طبقه بندی) کارفرمایان در تلاش هستند تا خود را به رتبه یا گرید A و یا نزدیک رتبه A برسانند؛ چرا که داشتن رتبه تاثیرات مثبت زیادی بر روی برند هر کسب و کار از جمله واحدهای چاپی خواهد داشت و از طرف دیگر نیز انگیزه بسیار خوبی برای برداشتن گام های بزرگ در رشد و توسعه واحد چاپی و در جایگاه بالاتر، صنعت چاپ و بسته بندی است.

    بنا به اظهارات وی در این مناظره مجازی یک رتبه بندی زمانی معیار قابلیت، صلاحیت و توانمندی دارد که بر اساس صلاحیت های تخصصی دارای رتبه یا گرید باشند و در این شرایط است که سفارش دهندگان کالاهای چاپی مایلند با واحد چاپی ارتباط کاری داشته باشند.

    منصوری در ادامه فواید رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها را برشمرد و نوشت: آگاهی از نقاط ضعف و قوت و تلاش در جهت پوشش و یا تقویت آنها یکی از این فواید است. همچنین با آگاهی از رتبه و گرید کاری واحد چاپی، مدیران با آگاهی بیشتری با رقبای خود به رقابت می پردازند و استراتژی و اهداف بلند مدت برای رسیدن به دستاوردهای مورد نظر را در کوتاه ترین زمان ممکن ، برنامه ریزی می کنند.

    عضو شورای سیاست گذاری صنعت چاپ در ادامه به بیان ویژگی ها و توانمندی هایی که یک واحد چاپی باید داشته باشد، پرداخت و نوشت: میزان توان و مهارت های فنی و حرفه‌ای کارکنان مجموعه و سوابق کاری قابل استناد و مرتبط با نوع فعالیت هم برای کارکنان و هم برای واحد چاپی، میزان تجربیات و توان مالی مجموعه، امکانات و تجهیزات سخت افزاری نصب شده در آن واحد برای تولید محصول باکیفیت از جمله این ویژگی ها است.

    منصوری خاطرنشان کرد: فواید طبقه بندی یا رتبه بندی واحدهای چاپی همانطور که در بالا هم اشاره و نوشته شد ایجاد حس رقابت سالم بین واحدها و تلاش برای کسب رتبه برتر در میان سایر واحدهای تولیدی، رشد و توسعه صنعت چاپ و بسته بندی کشور، مشخص شدن نقاط ضعف و قوت واحد چاپی و در نهایت هم قدرت تصمیم گیری بهتر و سریع تر سفارش دهندگان کالا برای برگزیدن واحد چاپی با رتبه یا گرید مورد نظر است.

     

    اهمیت دستگاه های استاندارد سازی و کالیبراسیون

    حسین رضازاده، مدرس رشته چاپ در ادامه با تایید اظهارات رضا منصوری، نوشت: اگرچه موارد بسیار خوبی در رابطه با  رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها لیست شدند و با تجمیع آنها به نتیجه بهتری خواهیم رسید اما در بین موارد ذکر شده موضوع ابزار و دستگاه های استاندارد سازی و کالیبراسیون مغفول ماند. توصیه می کنم وجود این ابزار به انضمام ماشین های نمونه گیری (پروف) و استفاده صحیح از آنها را در کسب امتیاز و رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها لحاظ بفرمایند.

     

    عبث بودن رتبه بندی پیش از یکپارچگی نهادهای متولی

     حمید فریور مدیر روابط عمومی شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی نظری مخالف با دیگر حاضران در بحث رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها داشت. وی با اشاره به اینکه پیش از این به انتشار یادداشت هایی در مورد رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها اقدام کرده است؛ نوشت: از تجربه بازتاب آن یادداشت‌ها، به این نتیجه رسیدم که اولاً سخن از رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها قبل از یکپارچگی نهادهای خصوصی متولی چاپ یعنی اتحادیه‌ها کاری عبث است.

    وی افزود: دوم این که شاخص‌های رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها وقتی چاپ در ذیل تولیت وزارت ارشاد یا وزارت صمت باشد متفاوت خواهد بود. بحث‌هایی مثل گرید کارفرمایان، مشتری‌مداری، زنجیره تأمین و چه و چه‌های دیگر شاخص‌هایی نیست که در مجموعه ارشاد با ماهیتی فرهنگی ملاک رتبه‌بندی باشد و در آخر این که باید بدانیم هدف از رتبه‌بندی چیست؟ و می‌ خواهیم به چه چیزی برسیم؟ و چه عوایدی برای توسعه دارد؟ روشن شدن پاسخ سوالات فوق، بستر لازم برای ادامه بحث رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها را فراهم می‌سازد.

     

    ابعاد مختلف روشن شود

    خدایار صادقی کارشناس مدیریت در صنعت چاپ با اشاره به سردرگمی خود در موضوع بحث رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها نوشت: اولا در مطالب مطرح شده شاهد این بودیم که بارها دو اصطلاح رتبه بندی و درجه بندی همراه هم و جابه جا استفاده شد در حالی که معنای این دو متفاوت ولی مرتبط است. بنابراین بنده ملتفت نشدم که موضوع بحث رتبه بندی چاپخانه ها است یا رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها. ثانیا، پرداختن به این موضوعات، احتیاج به تشکیل گروه های کارشناسی دارد تا با هدف بهبود فضای رقابتی محیط کسب و کار مسئله از جهات مختلف ابتدا تحلیل و سپس راهکار مناسب اتخاذ شود.

    وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه باب شده که در مورد پیچیده ترین مسائل، سرسری و ذوقی تصمیم گیری شود. در نتیجه فعالان اقتصادی و حتی عموم مردم تبدیل به موش آزمایشگاهی متولیان امر شدند و رویکرد مدیریت کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم بر صحیح و خطا کردن و در ادامه رفع آثار سوء تصمیم گیری های غلط و مخرب است که نمونه آن را در حوادث چند روز اخیر شاهد هستیم.

     

    بررسی عایدی رتبه بندی برای صنعت چاپ

    جلال ذکایی نایب رئیس اتحادیه صنف لیتوگراف و چاپ دیجیتال در پاسخ به خدایار صادقی ضمن بیان اینکه «به نظر می رسد مراد دوستان رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها است» نوشت:  تصور می کنم قبل از پاسخ دادن به این سوال که رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها چقدر ضروری است؟ باید به این فکرکنیم که نتیجه و عایدی این رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها چیست و چه مابه ازایی برای چاپخانه ها دارد؟

    وی تصریح کرد: در تقسیم بندی چاپخانه ها می توان به دوگروه چاپخانه های صنعتی و چاپخانه های صنفی اشاره کرد. در چاپخانه های صنعت، اساسا ماجرای رتبه بندی موضوعیت ندارد، چرا که این دست از چاپخانه ها با استانداردهای بین المللی شناخته و رتبه بندی می شوند. چیزی که در دنیا هم مرسوم است و مبنای تصمیم گیری در بسیاری از سفارشات است. به عنوان مثال یکی از شاخص های پذیرفته شدن چاپخانه ها در مناقصات بین المللی، داشتن همین استانداردهای شناخته شده است و فرآیند اخذ این استانداردها نیز کاملا شفاف و قابل دستیابی است.

    وی در ادامه نوشت: اما در چاپخانه های صنفی یا خرد باید دید رتبه بندی با چه هدفی انجام می شود و سرانجام آن چیست. در واقع چه ارزش افزوده ای برای این واحدهای صنفی ایجاد می کند. در شرایطی که رقابت منفی و قیمت شکنی به عنوان یکی از ابزار رقابت بین این دسته از چاپخانه ها جاافتاده و هیچ مکانیزمی برای کنترل آن وجود ندارد، آیا رتبه بندی چاپخانه ها دردی دوا می کند؟ به نظرم بجای آزمون و خطا، باید از روش هایی که دنیا تجربه کرده و هم اکنون نیز جاری و ساری است ، بهره برد.

     

    رتبه بندی چاپخانه ها، یک اقدام اساسی

    غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان نیز با نوشتن این نکته که رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها یکی از اساسی‌ترین اقدامات اتحادیه ها و تشکل ها می تواند باشد تا افراد بر اساس توانمندی ها، دانش، تجهیزات و نیروهای کارآمد در واحد چاپی و سطح تحصیلات کارکنانشان و آموزش هایی که دیده اند اظهار نظر کنند، بیان داشت: در دهه گذشته که موضوع درجه بندی واحدهای چاپی مطرح شد اولین مخالفین روسای اتحادیه ها و هیئت مدیره ها بوده اند که کمترین سرمایه‌گذاری تجهیزات و متخصص را در واحد چاپی خود داشته اند.

    وی در ادامه اظهار نظر کرد که در صورت این اتفاق اگر می خواستیم برای واحد های چاپی چهار رتبه یا درجه یا کلاس انتخاب کنیم و ملاک واحد ها را با توجه به مساحت ، تعداد تجهیزات ، دارای سه بخش پیش از چاپ ، چاپ و پس از چاپ ، میزان همچنین براساس سطح سواد مدیر و کارکنان آموزش دیده و رعایت موازین های بهداشتی، تعداد کارکنان و رعایت استاندارد و … تعیین کنیم، رئیس اتحادیه ها در پایین ترین رتبه یعنی درجه چهار قرار گرفته و می گیرند.

    شجاع همچنن تصریح کرد: ارزیابی و رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها هیچ هزینه ای برای چاپخانه ندارد. این وظیفه متولیان صنعت چاپ یعنی اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل سلولزی، چاپ وزارت صمت است که با تشکیل کار گروه تخصصی بدون اعمال نظر کوتوله های صنفی واحد های چاپی شامل لیتوگراف ها، چاپخانه ها و صحافی ها و صنایع وابسته را مشخص کنند. 

    این فعال صنفی افزود: این امر با امتیاز دادن به مساحت، تعداد ماشین آلات و تجهیزات، تعداد کارکنان، سطح سواد مربوط به حوزه تخصصی و مرتبط مدیر و کارکنان، مدارک موجود آموزش مرتبط، رعایت استاندارد های لازم برای یک واحد چاپی، رعایت بهداشت در محل، رعایت امنیت برای شاغلین، امتیاز محصول چاپی استاندارد و صادرات محور پیشرفت واحد چاپی در سنوات گذشته و … انجام می شود. 

    وی در ادامه با تایید نظرات نورائی نوشت: کشور آلمان که البته کشوری پیشرفته است نه توسعه یافته. اطلاع دقیق دارم در جلسه ای که با اتحادیه چاپ آلمان داشتیم آنها گفتند که واحدهای چاپی ما رتبه بندی شده اند و گفتند هر سه سال یک بار به طور گردشی نوبت ارزیابی به منظور ارتقا رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها رسیدگی می کنیم که اگر واحد چاپی از جهت تجهیزات، آموزش و تعداد کارکنان و …. پیشرفتی داشته باشند و امتیاز لازم را کسب کرده باشند ارتقا رتبه می گیرند.

    شجاع در  ادامه نظرات مکتوب خود تصریح کرد: در این جلسه تاکید شد که برای واحدهای چاپی رتبه از  جهت جذب سفارشات بازار کار و مشتریانشان خیلی مهم است. همچنین تاکید داشتند که به هیچ عنوان در آنجا لیست اجرت چاپ وجود ندارد بلکه به همه واحد ها آموزش حسابرسی صنعتی داده شده تا خودشان قیمت تمام شده با سود مورد نظرشان را تعیین کنند.

    بیشتر بخوانید: رتبه بندی چاپخانه ها بر اساس کیفیت

    مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان همچنین با اشاره به نظرات حسین احمدی مدیرعامل شرکت صنایع چاپ مادرول اشاره کرد و نوشت: یک نکته اساسی در سخنان جناب احمدی جایگزین شدن روابط به جای ضوابط بود که کاملا درس است و بنده به همین علت معتقدم که باید دو وزارتخانه ارشاد و صمت حضور داشته باشند تا رتبه بندی از بیم روابط به جای ضوابط در امان باشد. همچنین در رابطه با موضوع قیمت گذاری که مطرح شد نیز باید بگویم که بنده با قیمت گذاری موافق نیستم.

    شجاع با تاکید بر آموزش حسابرسی صنعتی به واحدهای چاپ و بسته بندی نوشت: با این حساب خودشان به قیمت گذاری درست با توجه به تورم و قیمت لحظه ای مواد اولیه به حاشیه سود معقول خواهند رسید، قیمت گذاری به علت عدم رعایت آن از سوی چاپخانه داران پیشاپیش امری شکست خورده است.

    رتبه‌بندی چاپخانه ‌هاوی تصریح کرد: موضوع دیگر که اشاره شد ورود بی رویه ماشین آلات و واحدهای بی مجوز بود که باید گفت ده سال قبل در شورای سیاست گذاری اول صنعت چاپ کشور، این نکته اساسی و مهم یعنی هدایت سرمایه گذاری یکی از چهار اولویت اصلی بود. حالا شورای سیاست گذاری تبدیل به شورای راهبردی شده که باید مجدد به ده سال قبل برگردند تا اولویت ها، عدم وجود آمار، آموزش، هدایت سرمایه گذاری، نوسازی تجهیزات و … را مشخص کنند.

    این فعال صنعت چاپ در ادامه بیانات خود در مباحثه مجازی رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها در پاسخ به نظرات رضا منصوری، نوشت: جناب منصوری برای شناسایی واحدهای چاپی و مشخص شدن رتبه یا درجه آنها ویژگی ها و توانمندی هایی را برشمردند و نظراتشان را بیان کردند اما خوب است که نظرشان را در ارتباط با مزایا و معایب این طبقه بندی هم بیان کنند که باید متولیان دولتی و بخش خصوصی که بدون دخالت و اعمال نفوذ کسانی که خودشات مسئول در تشکل ها هستند اما واحد چاپی مستقل در سطح متوسط هم ندارند چه باید کرد؟البته همه واحد های کوچک، متوسط و بزرگ حتماً می بایست نظرتشان دیده و ارزیابی شود.

    وی همچنین در ادامه با اشاره به دیدگاه های مختلف شرکت کنندگان در این بحث اظهار نظر کرد: به رتبه بندی از نگاه های مختلفی از جمله اجرت در چاپ، نگاه صادراتی، مشتری مداری، استانداردسازی دیده می شود. بنده هم نظر خود را بیان کردم که شامل رقابت مفید در راستای استاندارد سازی مجهز به تکنولوژی جدید با ماشین آلات جدید، اهمیت دادن به موضوع آموزش در نزد مدیران برای خود و کارکنانشان و اهمیت به محیط بهداشتی و امنیت شغلی  در محل کار و … می شود.

    شجاع در پاسخ به دکتر صادقی و جلال ذکایی نوشت: طرح مبحث رتبه‌بندی چاپخانه ‌ها در فضای مجازی توسط بنده (رتبه بندی چاپخانه ها) به واسطه مصاحبه هومن محمدی عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و یکی از چاپخانه داران بزرگ که دارای مجموعه ای مجهز و استاندارد است در رابطه با همین موضوع انجام گرفت. چرا که وی در این مصاحبه خواستار رتبه بندی چاپخانه ها شده بود و به اعتقاد وی تعرفه های یک چاپخانه با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه با یک چاپخانه با ۵ میلیارد تومان تجهیزات مقایسه می شود که این شتباه است.

    بیشتر بخوانید: توسعه پایدار صادرات با رتبه بندی واحدهای چاپ

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این نکات از زبان شخصی متخصص، باسواد و دارای یکی از مجهزترین چاپخانه های کشور مطرح شد، بنده نیز این مسئله را طرح موضوع کردم تا دوستان نظراتشان را در رابطه با مزایا و معایب رتبه بندی واحدهای چاپی بیان ک نند. دوستان هم لطف کرده و نظراتشان را بیان کردند و قرار هم نیست که تصمیمی در این جلسه مجازی گرفته شود. بنابراین قصد فقط بیان نظرات بود، نه خانی آمده و نه خانی رفته است که شما و جناب ذکایی به جای پاسخ و اظهار نظر به بنده تاختید. انتظار داشتم که مسئولین و متولیان ارشاد و صمت هم در این رابطه نظرات خود را بیان کنند.

    مقاله قبلیافزایش ۷۰ درصدی میزان تولید کاغذ صنایع چوب و کاغذ مازندران
    مقاله بعدیتاب ‌آوری در سازمان ‌ها «بخش دوم»

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.