جبران خلاهای صنعت چاپ با سرمایه‌گذاری هدفمند

    0
    38
    عباس زارع صنعت چاپ

    مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هدایت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی اشاره کرد و گفت: امیدوارم سال ۱۴۰۴ سرمایه‌ها به سمت حوزه‌هایی هدایت شود که خلا وجود دارد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، عباس زارع مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به انتخاب «سرمایه‌گذاری برای تولید» به عنوان شعار سال ۱۴۰۴، عنوان کرد: معتقدم که صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند در تحقق شعار سال نقش مهم و اساسی داشته باشد. در این بخش در کنار ظرفیت‌های بسیار زیادی که داریم، ضعف‌هایی هم داریم، در این حوزه می‌توانیم یکی از ارکان اصلی برنامه‌هایمان را برای حمایت از تولید داخلی قرار بدهیم و به سمت خودکفایی نسبی محصولات چاپی مورد نیاز فعالان صنعت چاپ و نشر کشور برویم.

    وی ادامه داد: در این بخش در گام اول باید نسبت به آن برنامه ریزی شود، در این حوزه ضروری است که همه حوزه‌ها همکاری لازم را انجام بدهند، در وزارت فرهنگ نیز خوشبختانه با نگاه خوب و مثبت مقام عالی وزارت و معاونت فرهنگی، حمایت کامل را داریم و امیدوارم با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی مثل وزارت صمت، بانک‌ها و تشکل‌های صنفی در سال پیش رو نقش به‌سزایی را در تحقیق به شعار سال داشته باشیم.

    زارع با اشاره به برنامه‌های مد نظر دفتر چاپ در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۴ توضیح داد: یکی از برنامه‌ها، این است که بتوانیم از همراهی و همدلی همه نهادها به خودکفایی نسبی در محصولات چاپی برسیم و آمار ۴۶ هزار تن ثبت سفارش هشت ماهه کشور را در سال جاری کاهش بدهیم و بتوانیم در گام نخست از ظرفیت داخل برای تامین نیازمندی‌های داخلی استفاده کنیم.

    به‌گفته وی، تسهیل در صادرات محصولات چاپی نیز گام دیگری است که باید در این مسیر برداشته شود، واحدهای چاپی در کشورهای منطقه بازار خوبی پیدا کردند و امیدواریم با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بحث صادرات محصولات چاپی را به کشورهای منطقه تسهیل کنیم.

    وی با طرح این موضوع که حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند در افزایش ارزش افزوده کمک خوبی باشد، گفت: یکی از آسیب‌های جدی کشور، خام‌فروشی محصولات مختلف در کشور است، معتقدم که با تقویت صنعت چاپ و بسته‌بندی، همچنین افزایش تولید و کیفیت، از این موضوع جلوگیری کرد.

    لزوم هدایت سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ

    مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر لزوم نگاه ویژه به ایجاد اشتغال در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید به چاپخانه‌های کوچک هم نگاه خاصی داشته باشیم و در کنار واحدهای بزرگی که تشکیل شده‌اند از آن‌ها هم حمایت کنیم، این روزها مشکلات دست و پاگیری که واحدهای چاپی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند شامل افزایش قیمت مواد اولیه، ارزش افزوده، مالیات و… است که باید نسبت به هریک از این موارد بررسی و کارشناسی‌های مربوطه انجام شود.

    زارع همچنین به هدایت سرمایه گذاری در حوزه‌های چاپ و بسته‌بندی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه‌های مختلفی خلا داریم، به عنوان مثال بیش از ۷۰ درصد ثبت سفارش واردات ما در حوزه تتراپک، قوطی و فیلترهای سیگار است، در حالی که اگر طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری هدفمند هدایت می‌شد، این خلاها پر می‌شدند، امیدوارم امسال سرمایه‌ها به سمت حوزه‌هایی هدایت شود که خلا وجود دارد.

    بیشتر بخوانید:نشست خبری صنعت چاپ و چالش‌ ها و فرصت های پیش روی در سال ۱۴۰۴ برگزار شد

    وی ادامه داد: ما جلوی واردات محصولاتی که در داخل کشور ظرفیت تولید دارند را گرفتیم و با شرکت‌هایی که در این حوزه واردات دارند به شدت برخورد می‌کنیم و در حال رایزنی با مجموعه‌های مختلف سفارش دهنده هستیم.

    پیگیر خط اعتباری ویژه هستیم

    زارع با طرح این موضوع که در بخش‌هایی که توان تولید نیست، باید سرمایه‌گذاری‌ها را هدایت کنیم، گفت: باید این بخش‌ها فعال شوند تا هم نیازهای داخلی تامین شوند و هم ظرفیت برای صادرات محصولات چاپی فراهم شود.

    به گفته وی، در این میان نکته مهم این است که باید با فناوری روز پیش برویم و از هوش مصنوعی و فضاهای جدید در طراحی‌های جذاب و با کیفیت استفاده کنیم تا در حوزه چاپ و بسته‌بندی آثار با کیفیتی ارائه شود. امروزه جذابیت و کیفیت در حوزه بسته‌های اینترنت، حرف اول را می‌زند و تمام توان و همت همه شرکت‌ها این است که با بسته‌بندی شکیل در بازارهای هدف حضور داشته باشند.

    وی در ادامه بر لزوم نوسازی ناوگان صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: در این حوزه خط اعتباری ویژه که پیش از این درباره آن صحبت کردیم را به شکل جدی در سال جدید پیگیری می‌کنیم، زیرا معتقدیم که اگر بخواهیم ایران را در حوزه صادرات موفق ببینیم و بتوانیم صادرات موفقی داشته باشیم هیچ رکنی مهم‌تر از این نیست که چاپ و بسته‌بندی ایران را تقویت کنیم. زمانی می‌توانیم صادرات محصولات داشته باشیم که محصولات باکیفیتی تولید کنیم.

    مقاله قبلینشست خبری صنعت چاپ و چالش‌ ها و فرصت های پیش روی در سال ۱۴۰۴ برگزار شد
    مقاله بعدیفروش کتاب به‌ قیمت روز، حق ناشر است

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.