سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو، روز گذشته (دوم اسفندماه) با حضور جمعی از فعالان چاپ دیجیتال در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
شفاف سازی، هدف سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو
به گزارش چاپ و نشر آنلاین، جلال ذکایی نایب رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه، لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ دیجیتال و اسکرین و کانون های تبلیغاتی در ابتدای سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو گفت: حوزه دیجیتال به سرعت در حال توسعه است و صرفا به چاپ محدود نمی شود. باید گفت که حوزه های مختلف لیتوگرافی، مهر، پلاک، تابلوسازی و حتی تبلیغات شهری نیز می توانند از فناوری های دیجیتال بهره ببرند که این نشان دهنده ضرورت جدی گرفتن این فضا است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر چاپ دیجیتال به کمک صنعت چاپ آمده که این یک فرصت است. این حوزه اقتضائات تکنولوژیک، آموزشی و نیروی انسانی خود را دارد. می توان بر مبنای شناخت بازار، آموزش نیروی انسانی را در دستور کار قرار داد.
ذکایی تصریح کرد: اتحادیه تنها وظیفه های مرسوم را برعهده ندارد بلکه یکی از مهم ترین رسالت های آن معرفی تهدیدها و فرصت ها همانند یک قطب نما است. بنابراین مسلح و مسلط شدن به دانش روز و استفاده از ظرفیت ها در دستور کار ما قرار دارد و از همین رو «سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو» با هدف شفاف سازی فضای چاپ دیجیتال برای افرادی برگزار شد که قصد ورود و سرمایه گذاری به این حوزه بسیار گسترده را دارند.
نایب رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه، لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین از تداوم برگزاری سمینارهای علمی و آموزشی همچنین برنامه های جدی دیگر این اتحادیه در رسته های مختلف برای سال آینده خبر داد.
ضرورت تداوم رویدادی های آموزشی
در ادامه سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان گفت: سیستم های جدید دیجیتال برای نخستین بار در نمایشگاه دروپا در سال ۱۹۹۶ رخنمون شد و چشم نوازی کرد. از آن پس در هر دوره بیشتر شاهد پیشرفت های این حوزه بوده ایم.
وی اظهار داشت: اتحادیه ها و تشکل ها به اهمیت آموزش و پژوهش پی برده و برای آن جایگاه ویژه ای را در نظر گرفته اند. اتحادیه لیتوگرافان بیش از دیگر قسمت های صنعت چاپ، درگیر چاپ دیجیتال و مسائل نرم افزاری و سیستم های جدید است و برای رشد و اشاعه آن تلاش می کند.
شجاع تصریح کرد: اتحادیه و تعاونی لیتوگراف در دوره های گذشته کلاس های متعددی را برای ارتقای سطح دانش در صنعت پیش از چاپ و مدیریت در واحدهای مرتبط برگزار کرده بود. باید اذعان داشت که ما در امر پژوهش و آموزش به شدت فقیر هستیم و نیاز به تداوم برگزاری چنین رویدادهایی بیش از پیش وجود دارد.
بخش های آموزشی سمینار
در ادامه سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو خدایار صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران در رابطه با «استراتژی رقابتی در چاپ دیجیتال» به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا تعریفی از استراتژی رقابتی را ارائه کرد و سپس به معرفی انواع آن پرداخت که شامل تمایز، رهبری هزینه، تمرکز و پاسخ می شود.
بخش دوم سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو به موضوع «چاپ دیجیتال و صنعت نسل چهارم» اختصاص داشت که حسین رحیمی یگانه در رابطه با به کارگیری فناوری های مبتنی بر داده های عظیم و هوش مصنوعی به عنوان صنعت نسل چهارم به سخنرانی پرداخت.
«چاپ دیجیتال و آینده صنعت نشر» سومین بخش از سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو بود که پیام پدیدار کارشناس چاپ دیجیتال و یکی از مدیران شرکت پدید پردازش پایدار، به سخنرانی در رابطه با آن پرداخت. وی ابتدا تاریخچه مختصری را از صنعت نشر در جهان، تاریخ چاپ در ایران و تاریخ چاپ افست و دیجیتال بیان کرد و در ادامه به ضرورت استفاده از کتاب چاپی در عصر حاضر پرداخت. چاپ دیجیتال، کاربردها و تکنولوژی مربوط به آن دیگر سرفصل هایی بود که وی به آن اشاره کرد.
حامد دیلمی چهارمین سخنران سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو بود که در رابطه با «چاپ دیجیتال و رویکردهای نوین در صنعت نساجی» سخنرانی کرد. وی تاریخچه ورود چاپ دیجیتال به صنعت نساجی را بیان کرد و در ادامه به مزایای استفاده از این نوع از چاپ در صنعت نساجی پرداخت.
بیشتر بخوانید: سمینار چشمانداز چاپ دیجیتال و فرصتهای پیشرو؛ فردا برگزار می شود
آخرین سخنران سمینار چشم انداز چاپ دیجیتال و فرصت های پیش رو نیز محمد ایوبی اردکانی بود که در رابطه با «نوآوری در جهان پر ازدحام از طریق طراحی خدمات معنادار» سخنرانی کرد. رویکرد جدید در نوآوری، انواع نوآوری، تفاوت میان نوآوری در معنا و نوآوری در راه حل از جمله مباحثی بود که وی به آموزششان پرداخت.