جلسهی بررسی تعرفه قیمت چاپ کتاب های کمک درسی یکشنبه دوم خردادماه با حضور احمد ابوالحسنی؛ رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، حسین صادقیان مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه؛ علی مزرعتی مدیر چاپخانه طلایی؛ محمود ذوالفقاری مدیر چاپ خجستگان؛ سعید شکوهی کتابچی مدیر چاپ اندیشه برتر؛ محمدرضا هاشمی مدیر چاپ و نشر شادرنگ؛ فریبرز رضایی مدیرچاپ ترانه؛ منصور دادوند مدیر چکاد چاپ؛ علی آذرآئین مدیر چاپ منصور و جمعی دیگر از بزرگان حوزه چاپ در رسته نشر برگزار شد.
جلسه ی مذکور با تلاش و پیگیری دو تن از چاپخانه داران و فعالان صنعت چاپ و نشر برگزار شد؛ در همین رابطه چاپ و نشر آنلاین با بانیان برپایی این جلسه (علی مزرعتی و حسین صادقیان) گفت و گوی کوتاهی داشت که در ادامه می خوانید و پس از آن مشروح جلسه به نظر شما خواهد رسید.
تثبیت قیمت ها با صبوری
علی مزرعتی مدیر چاپ طلایی و از بانیان برگزاری جلسه تعیین تعرفه برای صنعت چاپ در رسته نشر گفت: ما گروهی متشکل از ۱۵۰ نفر با حضور فعالان صنعت چاپ در رسته نشر داریم؛ که در رابطه با تعیین تعرفه قیمت چاپ از آنان دعوت به عمل آوردیم در جلسه تعیین تعرفه قیمت کتابهای درسی شرکت داشته باشند؛ از این تعداد ۴۰ نفر از چاپخانهداران فعال در بخش نشر و چاپ کتب کمکدرسی به دعوت ما پاسخ داده و در این جمع حضور پیدا کردند.
وی هدف از برگزاری این کارگروه را تعیین تعرفه قیمت برای فعالان این حوزه دانست و در ادامه گفت: همانطور که میدانید هزینههای چاپ طی چند سال گذشته بهشدت بالا رفته است و از همین رو نمیتوان با قیمتهای سابق کار کرد؛ اگر به همین منوال بخواهیم پیش برویم شاهد تعطیلی مجموعههای چاپی فراوانی خواهیم بود. این جلسه با محوریت تعیین قیمت و چگونگی اجرای تعرفه در حوزه چاپ کتب کمکدرسی برگزار شد.
مزرعتی در ادامه بیان داشت: اتحادیه چاپخانهداران تهران با توجه به معیارهای حوزه بستهبندی و چاپ جعبه، نرخهایی را تعیین کرده بود؛ اما این قیمتها برای فعالان حوزه نشر کتب کمک درسی بسیار بالا بود، بر همین اساس عزیزان و همکاران این بخش نمیتوانستند با چنین قیمتهای کار بگیرند، از این رو هرکدام از چاپخانهداران این رسته با توجه به مختصات مجموعهی خود قیمتی را اعلام کردند و کارگروه مذکور نیز با توجه به قیمتهای اعلام شده میانگینی را برای تعرفه در نظر گرفت.
مدیر مجموعه چاپی طلایی اظهار کرد: تمام قدرت ما در اتحادیه خلاصه میشود، از اتحادیه در خواست دارم تا از اجماع ما حمایت لازم را به عمل بیاورد و تمام قدرت خود را برای اجرایی کردن قیمتها به کار بگیرد تا بتوانیم از نابودی این رسته مهم صنعت چاپ کشور جلوگیری به عمل بیاوریم.
وی افزود: من از تمامی چاپخانهداران فعال در این حوزه نیز مصرانه درخواست دارم تا پایین تر از قیمتهای تعیینشده کاری را نپذیرند. اتحادیه یکسری قیمت مشخص کرد که به دلایلی و برای یکسری از چاپخانهها قابل اجرا نبود؛ اگر میتوانند قیمتهای خود را بر اساس آن تنظیم کنند و اگر هم قدرتش را ندارند حداقل از قیمتهای تعیینشده توسط کارگروه تبعیت کنند و با این کار بقای صنعت چاپ در حوزه نشر را تضمین کنند.
مدیر مجموعه چاپی طلایی در ادامه گفت: راضی نشوید که یکسری از چاپخانهها تعطیل شده و خانوادههای بسیاری در پی این تعطیلی دچار مشکل شوند. این امر نیاز به همدلی و صبوری ما در به تثبیت رساندن قیمتهای تعرفه دارد.
حل مشکل تعرفه قیمت چاپ با هم اندیشی و همدلی
حسین صادقیان مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه بهعنوان یکی از بانیان برگزاری جلسه به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: اتحادیه چاپخانه داران تهران تعرفه قیمتی برای حوزه نشر در نظر گرفته بود؛ اما این تعرفه برای یکسری از چاپخانه های بزرگ این حوزه قابل اجرا نبود. بر این اساس این جلسه با محوریت بررسی قیمت های حوزه ی نشر و با توافق فعالان این حوزه برگزار شد.
صادقیان در ادامه بیان داشت: ۲۰۰ چاپخانه در حوزه نشر فعالیت دارند و ما یک گروه تلگرام داریم که این عزیزان در آن عضو هستند؛ بنابراین ما از تمامی افراد حاضر در این گروه دعوت به عمل آوردیم تا در این جلسه حضور به هم برسانند. تعدادی از این عزیزان تمایل نداشتند که در جلسه حضور یابند و عده ای نیز اختیارات خود را به کارگروه آنالیز قیمت واگذار کردند؛ این کارگروه متشکل از ۳۰ الی ۴۰ چاپخانه دار بودند که تصمیم گیری های لازم را با توجه به میانگین قیمت های موجود انجام دادند؛ در واقع ما یک سازمان به نام انجمن چاپخانه داران با حضور چاپخانه داران بزرگ و بنام حوزه نشر گرد هم آوردیم که در راستای مطالبات بر حق صنف چاپ فعالیت می کند.
وی اظهار داشت: این انجمن به مدت یک ماه و به صورت مجازی قیمت های مربوط به حوزه نشر را با توجه به هزینههای مصرفی، تعمیرات و پرسنلی … ، بهصورت دقیق و حرفهای بررسی کرد. پس از بررسیهایی که به شکل مجازی انجام شد؛ به این نتیجه رسیدیم که باید یک جلسه حضوری با نمایندگان انجمن و اتحادیه چاپخانهداران تهران داشته باشیم؛ در همین راستا این جلسه با حضور رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران تشکیل شد؛ بعد از ساعتها شور و مشورت پیرامون آنالیز قیمتها، همکاران به جمعبندی درست و منطقی دست پیدا کردند.
صادقیان افزود: جناب ابوالحسنی در این جلسه به چاپخانهداران حوزه نشر این اطمینان را دادند تا در صورت به توافق رسیدن بر سر قیمت ها سازوکار اجرایی لازم را فراهم کنند؛ تا در صورت تخلف با افرادی که کمتر از نرخ مصوب کار می کنند بهصورت قانونی برخوردهای لازم انجام شود.
مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه بیان داشت: این قیمتگذاری با کمک نرمافزارهای آنالیز قیمت انجام شد؛ حتی تعدادی از همکاران به این نتیجه رسیدند که بسیاری از ضررهایشان به دلیل عدم قیمتگذاری صحیح بوده است؛ آنها نیز متوجه مشکل ساختاری مجموعههای خود شدند و توافق بر سر حداقل قیمتها انجام شد.
صادقیان اظهار کرد: برخی از همکاران ما در حوزه نشر به موضوع رقابت اشاره داشتند که با این سازوکار ممکن است بازار رقابت از بین برود و مشکلاتی ایجاد کند؛ باید بگویم که بازار همچنان بهصورت رقابتی باقی خواهد ماند اما این معیار رقابت است که در این بین تغییر خواهد کرد. معیار رقابت از این پس سرعت، دقت و کیفیت بالای کار چاپی است.
وی همچنین افزود: بنده و جناب علی مزرعتی بعد از بررسی میانگین قیمتها صورتجلسه را تنظیم کردیم. صورتجلسه دیروز (سوم خرداد ماه) به اطلاع بخش آنالیز قیمت های کارگروه رسید؛ بر این اساس مقرر شد که به دیگر اعضای گروه تلگرام نیز اطلاعرسانیهای لازم انجام شود (تعرفه مذکور با توضیحات آن در پایان این گزارش درج شده است).
صادقیان اشاره کرد: همهی همکاران و عزیزان این حوزه متعهد شدند زیر قیمت مصوب کاری انجام ندهند و بر این مبنا اگر چاپخانه داری زیر قیمت سفارشی را انجام دهد به پشتوانهی اجرایی اتحادیه چاپخانهداران تهران با آن برخورد قانونی خواهد شد. اتحادیه نیز بر اساس اطلاعاتی که انجمن به آن میدهد وارد عمل خواهد شد.
وی تاکید کرد: قیمت های مصوب انجمن اندکی با قیمتهای مصوب اتحادیه چاپخانهداران تهران متفاوت است و دلیل آن نیز تفاوت قیمت ها در بخش بستهبندی و حوزه نشر است. قیمت های اتحادیه چاپخانهداران تهران بر اساس قیمت حوزه بستهبندی تنظیمشده بود که با حوزه نشر اندکی تفاوت دارد.
صادقیان نقش انجمن های خود جوش و مردمی را در حل مشکلات هر حوزه ای بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: امیدوارم این جلسات با حضور چاپخانه داران همواره برگزار شود تا با هم اندیشی یکدیگر به شناسایی و حل مشکلات موجود اهتمام بورزیم.
وی در پایان ضمن تشکر از حضور احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در جلسه و حمایتهای صریح و شفاف ایشان در مورد موضوع تعرفه قیمت بیان داشت: جناب علی مزرعتی مدیرعامل چاپ طلاییه در به نتیجه رسیدن این جلسه نقش بسیار مهم و پر رنگی داشتند که جا دارد از ایشان و زحماتشان تشکر ویژه داشته باشم.
توجیهی برای ارزانفروشی وجود ندارد
احمد ابوالحسنی در جمع فعالان صنعت چاپ درباره لزوم اجرای تعرفه قیمت چاپ و اجتناب از ارزان فروشی اظهار داشت: تنها صنعتی که در ایران وجود دارد و میل شدیدی به ارزان کار کردن دارد صنف چاپ است؛ اگر به صورت معقول و منطقی بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم متوجه میشویم که ادامه دادن این روند، خودمان را نابود خواهیم کرد.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران بیان کرد: در سال جدید قیمت مواد اولیه موردنیاز صنعت چاپ به شدت با افزایش قیمت مواجه شد؛ یکی از کالاهای مهم و استراتژیک در این حوزه کاغذ است که هماکنون در خوشبینانهترین وضعیت، بندی ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. سوال بنده این است که با این میزان سود چطور میشود به کار ادامه داد؟! هیچ توجیهی برای ارزانفروشی وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه ما در صنعت چاپ دچار یک نوع خود زنی شدهایم. رقابت برای گرفتن یک کار لازمهی ادامه حضور در یک بازار رقابتی است؛ اما به چه قیمتی! خیلی از همکاران و عزیزان ما در این حوزه ترس از دست دادن مشتری را دارند، این یک ترس نا بهجا است، ما باید در این مورد با اتحاد به همدلی برسیم؛ اگر همه صنف باهم همصدا شوند و روی یک قیمت پافشاری داشته باشند مشتری را از دست نخواهیم داد چراکه مشتری هرکجا برود با همین قیمت روبرو خواهد شد؛ در نتیجه ملاکش برای سپردن کار به یک چاپخانه قیمت پایین کار نخواهد بود.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: همکاران برای حفظ مشتری، قیمتهایی میگویند که به ضرر مجموعه خود و کل صنف چاپ تمام میشود، نترسید از اینکه مشتری کارش را به چاپخانهای دیگر در تهران و یا حتی به شهرستانی مانند قم بسپارد؛ در حال حاضر با توجه به قیمتهای مواد اولیه و هزینه حملونقل چاپخانهای که در قم کار میکند نیز نمیتواند زیر قیمت تعرفه، کار کند چون او نیز در این صورت ضرر خواهد کرد.
ابوالحسنی با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه صنعت چاپ افزود: این جلسه مربوط به تعرفه قیمتها است، کارشناسان اتحادیه قیمت مشخصی با احتساب سود و زیان کارهای چاپی مشخص کردهاند؛ اما بنده بهعنوان رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران و عضو کوچکی از صنعت چاپ نمیخواهم نظر خودم را تحمیل کنم از این رو اینجا جمع شدهایم تا با تمرکز بر این مطلب مهم به یک اجماع منطقی و همدلی مؤثر دست پیدا کنیم. فعالان این حوزه باید با قاطعیت به یک نقطه اتکا مشترک برسند؛ در یک جمله بگویم که باید یککلام شویم.
در ادامه رئیس اتحادیه چاپخانهداران در خصوص فعالیت چاپخانههای بدون مجوز گفت: یکسری از چاپخانهها وجود دارند که تعدادشان نیز کم نیست، این چاپخانهها علاوه بر آنکه از اتحادیه جواز ندارند به انجام کارهای زیر قیمت نیز مبادرت میکنند؛ یکی از مواردی که دست ما بهعنوان اتحادیه چاپخانهداران تهران باز است در همین بخش است؛ ما اگر مطلع شویم که چاپخانهای جواز ندارد میتوانیم ظرف مدت ۱۵ روز آن را پلمپ کنیم. در همین رابطه کارگروهی تشکیل دادهایم تا آمار چاپخانههای تهران را مشخص کنند؛ شما هم بهعنوان فعالان و دلسوزان این بخش اگر چاپخانهای سراغ دارید که زیر قیمت کار میکند تنها کافی است که آدرس و شماره تلفنش را در اختیار بنده قرار بدهید؛ ما فوراً بعد از راستی آزمایی های لازم وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
وی در ادامه اظهار داشت: نکته مهمی که اینجا باید به آن اشاره کنم همکاری و همراهی شماست؛ اگر کل جمع خواهان قیمتگذاری و اجرای تعرفه باشند من پشتکار خواهم ایستاد و قول میدهم تا با متخلفان برخورد داشته باشم؛ اما انجام این مهم حمایت و توافق کلی شما را در اجرای تعهداتتان میطلبد.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران تاکید کرد: بهموجب قانون تنها چهار الی پنج صنف میتوانند تعرفه قیمت داشته باشند و مابقی مشمول تعرفه نمیشوند. صنعت چاپ نیز مشمول قیمتگذاری نیست از همین رو من تمام قدرت خود را در بخش تخلفات گذاشتهام؛ در همین رابطه نیز با نمایندگان وزارت اطلاعات، نمایندگان اماکن و وزارت ارشاد جلسات متعددی برگزار کرده و به توافق رسیدهایم.
ابوالحسنی همچنین افزود: ارزانفروشی جرم بهحساب نمیآید، هرکسی میتواند مالش را اگر بخواهد ارزان بفروشد اما این در صورتی است که برای مثال این مال خانه و ماشینش باشد و این حرکت به ضرر کسی تمام نشود؛ اما شما وقتی در یک صنف اقدام به چنین کاری میکنید ضرر بزرگی به افراد فعال در این حوزه میزنید، این موضوعی است که قابل اغماض نیست.
رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در ادامه بیان داشت: بنده بهعنوان رئیس این حوزه اقدامات و برنامههای بسیار زیادی برای اجرایی شدن مدنظر دارم که البته به ثمر نشاندن آنها نیاز به زمان دارد اما یکسری کارها مانند نشان دادن جایگاه این صنعت به دولت مدنظر بوده که به انجام رسیده است؛ هماکنون این بخش صدایی دارد که به گوش مسئولان امر میرسد. اقداماتی نیز در مورد مسائل مربوط به دارایی در دست انجام است و نیاز به پیگیری دارد.
بالا رفتن هزینهی کارهای تولید مؤثر در تعیین قیمت
سید محمد علی هاشمی؛ مدیر چاپ و نشر شادرنگ بیان داشت: صنعت چاپ تهران اولین بار است که با یک اتحادیهی قوی در صحنه حاضر شده و این موضوعی است که میتواند در بالا رفتن اعتمادبهنفس فعالان این حوزه تأثیرگذار باشد؛ ما نیز بهعنوان فعالان این بخش باید همکاریهای لازم را با اتحادیه داشته باشیم و علاوه بر آن بدانیم که به ثمر نشستن هر کاری نیاز به زمان و فرصت دارد.
وی در ادامه درباره لزوم اجرای تعرفه قیمت اتحادیه توسط چاپخانهداران اظهار داشت: طی سالهای جدید ما با افزایش قیمت باور نکردنی در بخشهای مختلف مواجه بودیم، افزایش حقوق ۴۸ درصدی کارکنان یکی از این اقلام بود که فشار مضاعفی برای ما به همراه داشت.
مدیر چاپ و نشر شادرنگ در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که با آن مواجه هستیم افزایش قیمت مواد اولیه است. بالا رفتن قیمت مرکب یکی از آیتمهای بسیار مهمی است که در این مورد باید در نظر گرفته شود. تنها با افزودن هزینههای دو آیتم مرکب و حقوق کارمندان متوجه میشوید که قیمتها تا چه میزان افزایش پیداکرده است. مرکب در کارهای رنگی بسیار حائز اهمیت است؛ از همین رو مجموعه ما در هر فرم قیمت مرکب را بهصورت اضافه فاکتور میکند.
هاشمی دربارهی اهمیت محاسبه صحیح قیمتها در تعین قیمت دهی درست بیان داشت: نرمافزارهایی وجود دارد که به شما در رسیدن به قیمت درست کمک میکند. این نرمافزار به شما میگوید با توجه به کاری که انجام میدهید چه مقدار مرکب موردنیازتان هست. بدون محاسبه قیمت مواد اولیهی موردنیاز، شما قادر نخواهید بود یک قیمت معقول و مناسب به مشتری خود ارائه بدهید. ما این موارد را لحاظ کرده و قیمتهای خود را در سال جدید تغییر دادهایم؛ بسیاری از مشتریهایمان را نیز به همین دلیل حذف کردهایم؛ چراکه کار با قیمتهای گذشته بههیچعنوان منطقی نبود و چیزی بهجز ضرر برای مجموعه ما به همراه نمیآورد. ما باید بتوانیم بهصورت معقولی مشتریان خود را در مورد دلایل افزایش قیمتها قانع کنیم.
وی با تأکید برافزایش قیمت مرکب و تأثیر آن بر بالا رفتن هزینههای کارهای چاپی اظهار داشت: یکسری کارها بهخصوص در بخش تبلیغات نیاز به مصرف بالای مرکب دارند؛ مرکب کیلویی ۲۰۰ هزار تومان پارامتر بسیار مهمی است که در تعیین قیمت نقش مهمی ایفا میکند. باید به لحاظ علمی و فنی مشتریان را قانع کنیم.
رسیدن به یک قیمت واحد راه نجات صنعت چاپ
فریبرز رضایی مدیر چاپ ترانه، یکی از مهمترین مشکلات تعیین قیمت در صنعت چاپ را نداشتن اتحاد بین چاپخانهداران دانست و افزود: افراد حاضر در این جلسه از بزرگان این حوزه محسوب میشوند و متوجه افزایش هزینهها نیز هستند اما مشکل اساسی ما در صنف این است که میخواهیم زیردست قیمتهای یکدیگر کارکنیم؛ این مسئلهی مهمی است که با آن دستبهگریبان هستیم و برای حل این معضل تنها کاری که باید انجام دهیم رسیدن به قیمتی واحد است که هیچکدام از آن عدول نکنیم.
رقابت به بهای نابودی
محمود ذوالفقاری مدیر چاپ خجستگان اظهار داشت: بنده بهعنوان فعال حوزه چاپ در رستههای مختلف این بخش کارکردهام؛ اما تا اطلاع ثانوی کار در رستهی نشر را متوقف کردهام تا این کارگروه بتواند خودش را پیدا کند و بر سر قیمتها به یک نظر واحد برسد.
وی در ادامه گفت: قبل از انجام هر کاری ما باید به سود و زیان مجموعه کاری خودمان دقت داشته باشیم. طوری که در پایان سال بعد از محاسبه به ضرر نرسیم. این موضوع که در بازار رقابتی از همکارانمان عقب نمانیم نباید اسباب ورشکستگی مجموعه را فراهم کند. صنعت نشر این کشور مرده است، همین تعداد محدودی نیز که در این بخش فعال هستند باید به فکر باشند، مجموعههای بزرگ و برتر بیش از همه در معرض تهدید و خطر قرار دارند.
بودجهبندی اصل مهم بقا
منصور دادوند مدیر چکاد چاپ بیان داشت: هر چاپخانهای بر اساس مختصات کاری که انجام میدهد بودجهبندی مشخصی دارد. بودجهبندی یک اصل مهم و مشخص است که نهتنها در اداره کردن هر بنگاه اقتصادی باید در نظر گرفته شود بلکه در سطح کلان یعنی در اداره یک کشور نیز اصل بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: هر مجموعه در هر سطحی که فعالیت میکند با توجه به مشخصههای کاری خود بودجهبندی مشخصی دارد که نمیتواند از آن تخطی کند؛ از همین رو ما با قیمتهای تعرفهی تهیهشده توسط اتحادیه نمیتوانیم کار کنیم. معیار تعیین قیمتها باید بهگونهای باشد که آن همدلی و همکاری لازم را برای چاپخانهداران به ارمغان بیاورد.
رسیدن به یک قیمت پایه
علی آذرآئین مدیر چاپ منصور اظهار داشت: تعیین قیمت با توجه به تغییرات زیادی که در بازار وجود دارد کار بسیار سختی است؛ باید به یک اجماع دست پیدا کنیم و حتی یک تا دو سال دست نگاه داریم تا به یک ثبات در قیمتها برسیم.
وی افزود: هزینههای یک کار چاپی تنها مختص به قیمت مرکب نیست، یک کار چاپی با پنج هزار تیراژ به انواع و اقسام اقلام مختلف نیاز دارد که شامل الکل، نفت، ابر، کاغذ و غیره است که باید قیمت تمامی این موارد را در نظر گرفت. قیمت نفت تا شش ماه پیش کیلویی هزار تومان بود و در حال حاضر کیلویی ۴ هزار تومان شده است. ما به همین دلیل اینجا جمع شده ایم تا به پایه کلی قیمت برای کارهای پر تیراژ و کارهای کم تیراژ برسیم.
اجرای تعرفه قیمت چاپ با همدلی
سعید شکوهی مدیر چاپ اندیشه برتر اظهار داشت: بعضی عزیزان در صنعت نشر با قیمتهایی کار میکنند که به هیچ عنوان با توجه به هزینههای تمامشده در کارهای چاپی همخوانی ندارد. مجموعه بنده ۸۰ درصد در حوزه بستهبندی و ۲۰ درصد نیز در بخش نشر فعال است. حداقل قیمتی که برای مجموعه اندیشه برتر در حوزه نشر در نظر گرفته شده در کارهایی با تیراژ هزار عدد، ۵۰۰ هزار تومان است؛ شما با هر ماشینی هم که کار کنید کمتر از این میزان برایتان تمام نخواهد شد.
وی در ادامه گفت: متأسفانه دوستانی در این حوزه هستند که با قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان کار کردهاند و این برای خود بنده جای سؤال دارد که چطور این مهم با توجه به هزینههای جاری امکانپذیر است.
شکوهی تاکید کرد: امروز ما یک اتحادیه خوب و یک رئیس اتحادیه قوی داریم که از این صنعت حمایت میکند، تقاضای بنده این است که با جناب ابوالحسنی همکاری لازم را داشته باشیم؛ اگر تا دیروز زیر قیمت بازار کار میکردیم امروز و با یکدیگر همکلام و هماهنگ شویم و این کار خطا را تکرار نکنیم. این کار بزرگی است، ما باید به اتحادیه و جناب ابوالحسنی تعهد داده و قدرت اجرایی لازم را نیز به ایشان بدهیم تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدامات لازم را انجام بدهد.
وی در انتها خاطرنشان کرد: جلسه امروز در خصوص تعرفه قیمت حوزه نشر بود؛ در ادامهی همین برنامه ما باید از جناب ابوالحسنی درخواست کنیم تا تعیین تعرفه قیمت را در مورد انجام دیگر کارهای چاپی همچون کارهای لوکس، بستهبندی و کاتالوگ نیز تدوین کنند، البته تعرفه قیمت باید با ضمانت اجرایی همراه و همگام باشد تا نتیجه آن به ثمر بنشیند.
طی این جلسه و روزهای آتی آن خروجی گفت و گو ها و نظرات به یک قیمت گذاری مجدد و توافق بر تعرفه ای جدید انجامید که در ادامه صورت جلسه ی تایید شده آن را از نظر می گذرانید.
صورت جلسه انجمن چاپخانه داران تهران
با توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه اطهار در جهت رشد و اعتلای صنعت بزرگ چاپ، روز یکشنبه تاریخ ۰۲/۰۳/۱۴۰۰ هجری خورشیدی، تعدادی از چاپخانه داران محترم تهران و مسئولان دلسوز به ویژه آقای احمد ابوالحسنی ریاست محترم اتحادیه چاپخانهداران تهران به همراه همکار ایشان سرکار خانم نرجهپور مدیر روابط عمومی اتحادیه و خبرنگاران محترم نشریه چاپ و نشر گرد هم آمده و در راستای موارد مشروحه ذیل به اجماع رسیدند:
– تمامی چاپخانهداران محترم موظفاند به قیمت توافقی انجمن چاپخانهداران پایبند بوده و نسبت به عهد و پیمانی که با انجمن بستهاند احساس مسئولیت کرده و در راستای اجرایی شدن آن کوشا باشند.
– انجمن قیمت توافقی خود را به اتحادیه محترم ابلاغ کرده و اتحادیه نیز برای اجرایی شدن آن تمام تلاش خود را به کار گرفته و از آن حمایت کنند.
– چنانچه همکاران محترم کارگاه صنفی بدون مجوز کسب را میشناسند و یا در آینده از وجود آن مطلع خواهند شد، آن واحد صنفی را به اتحادیه معرفی کنند تا اتحادیه نیز در چارچوب ضوابط و مقررات این موضوع را پیگیری کند.
– تعرفه چاپ نشریات، کتاب، مجله، بروشور و کارهای مربوط به نشر به شرح ذیل است:
تبصره: چنانچه میزان مرکب مصرفی فراتر از حد معمول (۳۰ درصد) باشد هزینه مصرفی مازاد، جداگانه محاسبه می شود.
اعضای شرکتکننده در جلسه مذکور عبارتاند از احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران؛ محمود ذوالفقاری مدیرعامل چاپ خجستگان؛ منصور دادوند مدیر چکاد چاپ؛ سید محمدعلی و امین هاشمی مدیر چاپ شادرنگ؛ سعید شکوهی کتابچی مدیرعامل چاپ اندیشه برتر؛ حسین صادقیان مدیرعامل چاپ نقشینه؛ اعلایی از چاپ هستی؛ ابراهیمی و سرپولکی از چاپ واژهپرداز اندیشه، رضاییه از چاپ طیف نگار؛ علی آذرآئین مدیر چاپ منصور؛ احمد و مصطفی براتی از چاپ سهند؛ ایمان از چاپ هدف نوین؛ صفاری از چاپ خاطره؛ شیرمست مدیر چاپ تیراژه؛ گنجی مدیر چاپ گنج حروف؛ بیات از چاپ ایماژ؛ طایفه مدیر چاپ طایفه؛ سرابی از چاپ احرار مبین؛ مهدیزاده از چاپ محمد؛ طهماسبی از چاپ گیتی؛ وطنخواه از چاپ وطن آرا؛ رضایی مدیر چاپ ترانه؛ غفاری از چاپ نور حکمت؛ مزرعتی مدیر چاپ طلایی؛ شهروز مهاجری، محمد براتی و اسماعیل لاری، اعضای افتخاری جلسه.
این صورتجلسه در دو صفحه تهیه و تنظیم شده است و امید است با همکاری و همدلی اعضای محترم صنعت چاپ موارد مشروحه در صورتجلسه اجرایی شود.