گزارشی از کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    0
    49
    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی به همت اتحادیه چاپخانه داران تهران و با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ در روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه در محل اتاق اصناف تهران برگزار شد.

    جداسازی هزینه مواد اولیه از اجرت

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    به گزارش چاپ و نشر، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران و نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران در ابتدای جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی، گفت: حل مسائل و مشکلات مبتلابه صنعت چاپ یکی از وظایف اتحادیه چاپخانه داران تهران است. ما معتقدیم که اعضای صنف بزرگ چاپ در بزنگاه ها با همدلی و حمایت به نتایج مثبتی دست یافته اند. بحرانی که امروز صنعت چاپ همانند دیگر صنایع به آن دچار شده است افزایش نرخ ارز است که موجب شده خرید و جایگزین کردن مواد اولیه برای آنها تبدیل به یک معضل شود.

    وی اظهار داشت: سه سال پیش وقتی خواستیم در روند قیمت گذاری ها تغییراتی ایجاد کنیم این هشدار را دادیم که خیلی از دوستان نمی دانند در آینده چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد. در آن زمان بیشتر بحث چاپخانه های کوچک مطرح بود چون چاپخانه های بزرگ به صورت دانه ای کار می کردند و نسبت به چاپخانه های کوچک شرایط خیلی بهتری داشتند. رقابت بین بزرگان وجود داشت اما چون سودشان خوب بود، مشکلات نمود کمتری داشتند. بر همین مبنا چاپخانه های کوچک به مرور یا حذف شدند و یا به سراغ کارهای تیراژ پایین رفتند تا بتوانند اموراتشان را بگذرانند.

    رئیس اتحادیه چاپخانه داران تصریح کرد: من همان زمان گفتم اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند با بحران روبه رو خواهیم شد. اتفاقی که امروز افتاده است باعث شده تا همه درجا بزنیم. جلوتر که آمدیم باز گفتیم که خودمان با دست خودمان توقع سفارش دهنده را بالا می بریم و به جایی می رسد که ما با این سرمایه موجب می شویم افرادی که با چاپ آشنایی ندارند برای ما قیمت تعیین کند. خروجی این مسئله هم همین اتفاقی است که امروز می بینیم.

    ابوالحسنی خاطرنشان کرد: جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی امروز بر این مبنا است که در رابطه با مشکلات به یک تصمیم گیری و جمع بندی برسیم که نتیجه هرچه باشد اتحادیه در کنار صنف خواهد بود و از آنها حمایت خواهد کرد. فکر می کنم بهترین اقدام برای تعیین قیمت تمام شده محصولات چاپی محاسبه جداگانه هزینه مواد اولیه از اجرت کار است.

    همدلی؛ راه حل عبور از بحران

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی محمود پیشعلی مدیر چاپ و بسته بندی فرارنگ آریا اظهار داشت: من فکر می کنم امروز کار از نامه نگاری با مسئولان گذشته است. مصرف کنندگان به ارزان خریدن عادت کرده اند. مسائل امروز فقط به تعیین قیمت ربط ندارد و بحران بزرگ تری است، بحرانی که ریشه آن به نبود اتحاد و یکپارچگی میان اعضای صنف باز می گردد.

    وی ادامه داد: در مورد پیشنهاد جناب ابوالحسنی مبنی بر جدا سازی قیمت مواد اولیه از اجرت کار باید بگویم که ما اعضای صنف برای نگهداری قیمت اتحاد نداریم. تا این همدلی وجود نداشته باشد نتیجه ای حاصل نخواهد شد و نمی توانیم مشکلاتمان را حل کرده و نسبت به تواقاتی که با یکدیگر داشتیم وفادار بمانیم.

    بدرفتاری ها عامل جدایی صنف

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    مجید خادمی مدیرعامل صنایع چاپ و بسته بندی پویا هنرنوین به عنوان سخنران دیگرجلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی بیان داشت: بازار رقابت باز توافق نیست. در نشست های مشترک حرف از توافق می شود اما روز بعد متوجه زیرفروشی می شویم. این بد رفتاری هایی که در صنف چاپ رخ داده است موجب کمرنگ شدن اعتماد میان اهالی صنف شده است. امروز موضوع کل صنعت چاپ است به این معنا که کلا صنعت چاپ در اثر این بی اخلاقی ها در حال باخت است.

    وی ادامه داد: بحث تورمی که امروز وجود دارد از سال ۱۴۰۲رقم خورده است. بازار صنعت چاپ کوچک شده است؛ هنگامی که عرضه و تقاضا برابر نباشد مجبور می شویم که از سود خودمان کم کنیم تا مشتریان را جذب کنیم. باید بدانیم فضای امروز طوری است که موجب شده همه صنف فقط یک خواسته داشته باشد اما باید چه کاری انجام بدهیم؟

    خادمی تصریح کرد: اینکه همکاران به یکدیگر تهمت ارزان فروشی و زیرفروشی را می زنند در نهایت به نفع بازرگانی می شود که از فاصله میان اعضای صنعت چاپ سوءاستفاده می کند. حق هم دارد چون هرکس به دنبال منفعت خودش است اما باید بدانیم که این جدایی باعث باخت ما می شود.

    سوءاستفاده مشتریان از عدم وحدت رویه چاپخانه داران

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    علی نجفی مدیر عامل مجتمع چاپ پیشرو اورامان نیز در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی بیان داشت: برخی مشتریان خدمات چاپی با سوءاستفاده از نبود وحدت رویه در میان اعضای صنف، سعی می کنند با دستکاری فاکتورها، قیمت های مورد نظرشان را به چاپخانه ها دیکته کنند.

    وی ادامه داد: این اقدامات و سوءاستفاده ها درحالی صورت می گیرد که نوسان افسارگسیخته قیمت مواد اولیه نیز موجب شده حاشیه سودکارهای چاپی به کمترین میزان خود برسد. در این شرایط چاپخانه ها حتی در پرداخت دستمزد ماهیانه کارکنان هم با مشکل روبه رو هستند.

    وحدت رویه و اتحاد؛ چاره ارزان فروشی

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    ماشاءالله اسحاقی مدیر عامل چاپخانه گلبرگ ساز نیز با تاکید به وحدت رویه و اتحاد میان اعضای صنف بیان داشت: تا این اتفاق نیفتد مشکل ارزان فروشی در صنف به قوت خود باقی می ماند. من در مقابل ارزان فروشی که برخی مشتریان و همکاران به ما تحمیل می کنند حاضر به خاموش کردن ماشین چاپ و عدم سفارش گیری هستم به این دلیل که نمی خواهم مفت فروشی و ارزان فروشی کنم.

    وی ادامه داد: معضل ارزان فروشی علاوه بر ضررهای کوتاه مدت، آسیب های بلندمت نیز برای صنف دارد که عدم رغبت برای سرمایه گذاری و نوسازی ماشین آلات از سوی فعالان صنعت و همچنین از سوی سرمایه گذاران یکی از نمونه های این موضوع است.

    فعالیت های چاپ تحت تاثیر قیمت مواد اولیه

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    حسین کیان احمدی مدیرعامل مجتمع چاپ صنوبر نیز در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی با بیان اینکه چاپ تنها صنفی است که با وجود شرایط پرنوسان بازار نرخنامه ای ثابت و بدون تغییر برای یک سال دارد، گفت: در حال حاضر چاپ و فعالیت های چاپی به اندازه ای تحت تاثیر قیمت مواد اولیه قرار گرفته است که تقریبا سودکارهای چاپی به صفر رسیده است. با وجود اینکه قیمت محصولات چاپی برای یک سال ثابت است اما نرخ مواد اولیه به صورت روزانه افزایش می یابد.

    بیشتر بخوانید: آگاهی از قیمت تمام شده محصول صنعت چاپ معجزه‌ای برای تولیدکنندگان

    وی ادامه داد: اگر می خواهیم به درستی کار کنیم باید قیمت مواد اولیه را طوری تعیین کنیم که بتوانیم روی داشته هایمان حساب کنیم. کاغذ فروشان برای فروش نرخ دلار را صرف نظر از ترجیحی یا رقابتی در نظر می گیرند اما با ما با آخرین نرخ ارز را حساب می کنند. باید با هم دلی و اتحاد فکری برای این معضلات بکنیم.

    عدم صداقت؛ مشکلی آسیب زا

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    حمیدرضا شکیبا که از مجتمع چاپ هزارنقش در جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی حضور داشت به عنوان سخنران دیگر کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی بیان داشت: ما از معدود جوانانی هستیم که راه شما بزرگان را ادامه می دهیم اما شرایط به شدت برایمان سخت است. متاسفانه در میان همکاران یک نوع عدم صداقت در رابطه با پایبندی به نرخنامه وجود دارد که موجب شده بسیاری از دوستان را به رقابت بیندازند. من به عنوان یک چاپخانه دار وقتی می بینم در آستانه بیکار شدن هستم مجبورم رقابت کنم تا چرخ کارم بچرخد.

    وی ادامه داد: فارغ از عشقی که ما به چاپ داریم ما فقط کار می کنیم تا چراغ را روشن نگاه داریم. خارج از این اتاق من ترس از بیکاری و روبه رو با مشکلاتی نظیر بازار کم با فروش پایین هستیم. نظری در رابطه با راهکار ندارم اما پیشنهادی برای مقابله و برخورد با ارزان فروشی داشتم که دوستان گفتند ارزان فروشی جرم نیست. به هرحال  ما پیرو تصمیم بزرگان هستیم اما به شرط اینکه همه به آن عمل کنیم.

    حفظ کرامت صنعت چاپ

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    وحید محمدی مدیر چاپ ایماژ در جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی اظهار داشت: مهمترین راهکاری که برای برون رفت از این مشکلات می توانم پیشنهاد بدهم این است که اگر تصمیمی گرفته شد، همه به اتفاق برای اجرای آن همدل باشند. باید بدانیم که همه چیز به کرامت صنعت چاپ و انسانیت خودمان باز می گردد. ما در این صنعت سرمایه گذاری کرده ایم و هدف همه ما نیز پیشرفت است اما اگر قرار باشد که درجا بزنیم یا به عقب بازگردیم کرامت همه ما زیر سوال می رود.

    وی ادامه داد: دوستانی که در اجرای نتایج و جمع بندی جلساتی از این دست پایبند نیستند و نمی توانند روی قیمت های تعیین شده بایستند نیز این کرامت را زیر سوال خواهند برد. در نهایت من در شخصیت صنعت چاپ این را می بینم که بتوانند به یک جمع بندی در این رابطه برسند که قصدشان از فعالیت در این حوزه کار و پیشرفت است و اگر به این نتیجه گیری برسند برعهد و پیمان خود پایبند خواهند ماند.

    ایجاد وجه التزام در تصمیم گیری ها

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    مهرداد میر اسماعیلی مدیر چاپ و بسته‌بندی آفرینش نیز در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی با بیان اینکه در ابتدا باید هدف حضور در این جلسات مشخص باشد، گفت: فرهنگ سازی یا دریافت خروجی ملموس می تواند اهداف برگزاری این جلسات باشد. اگر هدف فرهنگ سازی است به دلیل در پی داشتن آگاه سازی خوب است اما دریافت خروجی ملموس مستلزم این است که به سمت یک التزام در این جلسات حرکت کنیم.

    وی با اشاره به بحث نسبت قیمت گذاری چاپخانه داران با فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: ما دو بخش جدا از هم هستیم. فروشندگان مقوا فروش از دست رفته ندارند درصورتی که اگر یک شیفت از سه شیفت چاپخانه ها خالی شود، هزینه از دست رفته سنگینی را در پی خواهد داشت از همین رو نحوه قیمت گذاری برای این دو صنف نیز تفاوت دارد. این هست که هرچه مجموعه بزرگتر باشد، فروش از دست رفته و یا هزینه فرصت های بزرگتری هم دارد. امکان کاهش شیفت برای چاپخانه بزرگ ممکن نیست. بزرگترین معضل در صنف ما استخدام کارگر است، به همین دلیل نباید پرسنل را از دست داد چون جایگزین کردن آن کار بسیار مشکلی است.

    میراسماعیلی تصریح کرد: در نهایت به نظرم اگر بخواهیم در این دست از جلسات به نتیجه برسیم در ابتدا باید وجه التزام داشته باشیم یعنی هنگامی که در موضوعی به توافق رسیدیم و آن را امضا کردیم به هر نحوی که قانون اجازه می دهد باید به آن پایبند باشیم. دوم باید طوری برنامه ریزی شود که به نقاط قوت رقبا احترام گذاشته شود.

    وی خاطرنشان کرد: نکته سوم هم اینکه اگر قرار است به توافقی برسیم بهتر این است که یک مقدار توافقات را ساده سازی کنیم. محاسبه قیمت، نحوه تسویه و شرایط تسویه سه مشکلی است که در حوزه قیمت گذاری وجود دارد. اگر بخواهیم به این مسائل بزرگ نگاه کنیم قطع به یقین به نتیجه نخواهیم رسید. شاید بهتر باشد مسائل را بشکنیم، کوچکشان کنیم و به صورت بخش بخش به آنها بپردازیم. شاید امروز باتوجه به تورم وحشتناکی که وجود دارد بهتر این باشد که از مسائل ساده تر شروع کنیم.

    تورم، مشکل اصلی صنعت چاپ

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    محمود ذوالفقاری مدیرعامل هلدینگ خجستگان نیز در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی بیان داشت: مشکل بارز است اما این اتفاق در همه جای دنیا رخ می دهد منتها تفاوت ما این است که ما علاوه بر این بحران یعنی بازار رقابتی عرضه و تقاضا مشکل تورمی هم داریم. برای این مشکل راهکاری برای ارائه ندارم. در حوزه بازار رقابتی باید به دنبال این باشیم که چگونه هزینه های سربار را برای ادامه حیات کاهش بدهیم که پیشنهاد من این هست که سعی کنم در محدوده ای قدم بزنم که تعداد رقبای کمتری داشته باشم تا بتوانم با آنها به توافق برسم. همچنین سرویس بهتری ارائه کنم و بتوانم بالانسی بین دارایی ها و اعتبارم ایجاد کنم.

    وی ادامه داد: ما اتفاقات بدتری هم داریم و این است که یک سری مراکز دولتی، شبه دولتی یا رانتی وجود دارند که رقبای سرسخت ما محسوب می شوند. این مراکز سود و زیان برایشان معنی ندارد و زیر قیمت ما کار می گیرند. اینها معضلاتی هستند که برای مقابله با آنها همانطور که اشاره کردم راهکار من تمرکز روی سرویس دهی، تعادل میان منابع و حرکت به سمت بازار صادراتی است.

    توجه به وعده های دریافتی و نقدشوندگی

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    بیژن گلستانیان مدیر چاپ رازی در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی به ارائه آماری از چاپخانه خود ارائه کرد و گفت: قیمت تمام شده مجموعه من ۷۹ درصد مواد، ۱۳درصد دستمزد کارگر و هشت درصد هزینه سربار می شود که این نشان می دهد ما تا چه اندازه به مواد وابسته هستیم.

    وی افزود: مواد مصرفی ما نیز شامل ۶۸ درصد مقوا، سه درصد مرکب،دو۲ درصد ورنی، یک درصد الکل، سه درصد یووی، دو درصد چسب می شود. اینکه دوستان از گرانی الکل می گویند، الکل یک درصد پارامتر ما است اما مقوا بیشترین تاثیر را دارد که در قیمت ها این موضوع را رعایت کردیم و قیمت چاپ را اجرتی کرده ایم به طوری که مقوا را جدا و به روز حساب می کنیم.

    وی ادامه داد: همه ما با بازی تورم زندگی کرده ایم. ما سه مشکل عمده داریم که شامل وابستگی به اعتبار مشتریان، نقدشوندگی و وعده های دریافتی می شود. ما روی قیمت تمام شده بحث نداریم چون مقوا را به روز می گیریم و دستمزد هم که اول سال مشخص می شود. اگر بتوانیم روی وعده های دریافتی آگاه باشیم و نقدشوندگی مشتریان را هم درنظر بگیریم می توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

    دامپینگ، معضل صنعت چاپ

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    هومن محمدی مدیرچاپ هودیس در جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی اذعان داشت: نکته ای که من زیاد می بینم و اذیتم می کنم، قیمت است. چراکه می بینیم برخی قیمت ها که دوستان ارائه می کنند حتی قیمت تمام شده ما نیز نیست. هیچ کس حاضر نیست به خودش ضرر بزند در نتیجه یا محاسبه دوستان درست نیست یا می خواهند از طریق دامپینگ و گرفتن مشتری بعدا سود کنند که این هم راه حل درستی نیست و هیچ وقت به نتیجه نمی رسند.

    وی ادامه داد: در این شرایط مشتری من را متهم به گرانفروشی می کند و یا اینکه برای خرید شرط می گذارد. در این شرایط محکوم به ورشکستی خواهیم شد. باید به یک راهکاری در این حوزه برسیم و به آن عمل کنیم. حتی اگر ۲۰ درصد هم به تصمیم گیری ها پابند باشیم، شرایط بهتر خواهد شد.

    تورم، معضل صنعت چاپ

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    مهرداد نبات چیان مدیرعامل مجموعه آسان پک قزوین در جلسه کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی بیان داشت: تورم یک بحث خیلی جدی است. همین امروز که با هم صحبت می کنیم ۳۲ موسسه سرمایه پذیری ایجاد شده است که همه می توانند از آنها وام بگیرند. این موسسات ۴۲ درصد به شما سود می دهد. این نشان می دهد تورم آنقدر بالاست که سیستم بانکی نمی تواند پاسخگو باشد بنابراین این موسسات قطعا باید ایجاد می شدند تا با نرخ گرانتری پول بدهند.

    وی ادامه داد: واقعیت این است که من حل این مشکلات را به کرامت صنفی، همدلی یا عشق ربط نمی دهم. اینها حرف های اقتصادی نیست بلکه نظر شخصی من این است که تجارت بسیار بی رحم است و رقابت رحم نخواهد کرد. من پای بیزینس خود ایستاده ام و حاضر نیستم از حق خود و کارگرم کوتاه بیایم.

    نبات چیان تصریح کرد: من در بحث قیمت متوجه شدم چند فاکتور وجود دارد که من به آنها توجه نمی کنم. با اینکه با بهترین کیفت و بهترین ماشین کار کردیم اما امروز با مشکل مواجه شدیم و به همین علت مجبوریم به صورت دقیق محاسبات قیمت را انجام بدهیم.

    وی خاطرنشان کرد: امروز اجرت چاپخانه در همه جای دنیا بالاتر از سود بازرگانی مقوا است اما در ایران اینطور نیست. این نشان می دهد ما یک منطقی را رعایت نمی کنیم که باید به آن بیشتر توجه کنیم. در تمام پیش فاکتورهای کاغذی که ما خریداری می کنیم نوشته شده است که افزایش یا کاهش قیمت در روز تحویل کالا محاسبه می شود. ما هم باید سعی کنیم که این کار را انجام بدهیم.

    کمیسیون مشورتی بهایابی خدمات چاپی

    مقاله قبلیظرفیت های بالای چوب و کاغذ مازندران و پایداری تولید
    مقاله بعدیبازاریابی موفق با تولید محتوای به روز

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.