تأمین ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ با خرد جمعی

    0
    97
    ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ

     ۸۵ درصد ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ و بسته بندی نظیر مرکب، حلال‌ ها و غیره از خارج کشور وارد می شود.از این رو با توجه به شرایط روز اقتصاد، مهم‌ترین مشکلی که فعالان این صنف با آن روبرو هستند، تأمین به موقع ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ و همچنین ارزان بودن آنها است.

    از سوی دیگر صنعت چاپ به دلیل نقشی که در تکمیل فرآیند تولید بسیاری از محصولات دارد، به هیچ وجه نباید با مشکل کمبود و گرانی مواد اولیه دست به گریبان باشد چرا که عدم تأمین ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ، فرآیند تأمین و توزیع تمامی کالاهای مصرفی جامعه را با مشکل بسیاری روبرو می کند که اگر چاره‌ای برای آن‌ها یافت نشود بحران به دنبال خواهد داشت.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه چاپخانه داران تهران، از آنجایی که ضرورت تأمین به‌موقع مواد اولیه با قیمت مناسب یکی از دغدغه های رئیس و هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران است، عصر روز گذشته جلسه ای بر همین اساس برگزار شد که در آن به موضوع تأمین مواد اولیه و ملزومات پرمصرف صنف چاپ از طریق اتحادیه چاپخانه داران پرداخته شد.

    در این جلسه احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران، سعید حاجیلو عضو هیئت مدیره و مدیر چاپ نقش الماس، امیر شهلائی مقدم بازرس اتحادیه، امید سحاب مدیر چاپ هنر آفرین، داریوش دهقان پور مدیر آیین چاپ، محمود ذوالفقاری مدیر چاپ خجسته، امیرحسین رازقی مدیر چاپ فرارنگ آریا، عزیزاله نصرالهی مدیر چاپ طلوع آزادی و مصطفی پور شب حضور داشتند.

    در این مقاله می خوانید

    تأمین ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ

    احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران با اظهار امیدواری نسبت به خرد جمعی و همدلی ایجاد شده در صنف گفت: ما می توانیم از طریق خرد جمعی، ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ را با قیمت مناسب تر تأمین کنیم. افرادی که به این جلسه دعوت شده‌اند، قریب به‌اتفاق از پُرمصرف ‌های صنف چاپ هستند که یا خود مواد اولیه موردنیازشان را وارد کنند و یا در حجم های بالا آن را از واردکنندگان و فروشندگان خریداری می کنند.

    وی افزود: ما سعی داریم با همت چاپخانه های بزرگ و سرمایه گذاری آن‌ها، مواد اولیه پرمصرف صنف را در حجم بالا با قیمت و کیفیت مطلوب تر تأمین کنیم. برای تحقق این امر هم درصدد هستیم شرکت تعاونی صنف را فعال تر کنیم.

    به گفته ابوالحسنی، در صورت اجماع خریدها، سود شرکت تعاونی از تأمین و توزیع ملزومات خریداری شده که در حال حاضر حداقل 7 درصد است، بسیار کمتر خواهد بود و همین امر موجب می شود تا نرخ های شرکت تعاونی به اعضای صنف بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه تر از بازار باشد.

    ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپپشتوانه و حمایت اتحادیه

    محمود ذوالفقاری مدیر چاپ خجسته نیز در این جلسه با تأکید بر تأمین حداکثری ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ از طریق شرکت تعاونی صنف با پشتوانه و حمایت اتحادیه اظهار داشت: در صورت تحقق این امر، شرکت تعاونی اتحادیه چاپخانه داران تهران به اندازه ای قدرتمند می‌شود که می‌تواند در بازار مواد اولیه تعیین کننده باشد. هدف این است که از طریق اجماع خریدها در یک سری مصارف کلی مانند مرکب، لاستیک، مقوا و … قیمت پایین تر و مزیت های بهتری از فروشندگان آن‌ها در بازارهای خارجی گرفته شود.

     وی افزود: در حال حاضر چاپخانه های پرمصرف، هریک به صورت مستقل و جداگانه اقدام به واردات مواد اولیه خود می کنند که این مسئله منجر به سخت تر و گرانتر شدن فرایند واردات می شود. این در حالی است که با اجماع خریدها از طریق شرکت تعاونی صنف، واردات حجم بالایی از مواد اولیه می تواند با قیمت پایین تر انجام پذیرد. البته چاپخانه های پرمصرف باید نقدینگی لازم را جهت تحقق این مهم تأمین کنند.

     

    واردات مواد اولیه در حجم گسترده

    سعید حاجیلو عضو هیئت مدیره و مدیر چاپ نقش الماس هم موافقت خود را با واردات مواد اولیه در حجمی گسترده از طریق شرکت تعاونی را اعلام کرد و افزود: به طور قطع این امر می‌تواند منجر به تنظیم بازار و تعدیل قیمت ها و ارتقای کیفیت مواد اولیه وارداتی شود.

     

    ایجاد زیرساخت همراه با آموزش

     امیرحسین رازقی مدیر چاپ فرارنگ آریا دیگر عضو شرکت کننده در این جلسه بود که توجه جمع را به آسان نبودن اجرای این تصمیم جلب کرد و گفت: همه ما می دانیم که تجارت در شرایط فعلی، کار آسانی نیست چرا که به واسطه تحریم ها هر شرکت خارجی به شکل علنی با ایران کار نمی کند.

    وی ادامه داد: برای اجرایی شدن چنین خواسته و تصمیمی اتحادیه باید نخست ساختارهای آن را درست کند تا اعتماد صنف به طور کامل جلب شده و این ضمانت به وجود آید که در صورت پیوستن اعضا به زنجیره تأمین و توزیع اتحادیه، کسی لنگ مواد اولیه مورد نیاز برای واحدش نمی ماند.

    رازقی تأکید کرد: برای شکل گیری چنین ساختاری می بایست زیرساخت همراه با آموزش ایجاد شود. چرا که ما در این ساختار نیازمند وجود افرادی هستیم که تخصص کافی در تشخیص کیفیت و کشف قیمت واقعی مواد اولیه و ملزومات چاپی را داشته باشند.

     

    تسهیل امور اداری

    احمدرضا مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی صنف در ادامه این جلسه گفت: اجماع خریدها توسط تعاونی از مزایایی چون خرید اعتباری، قیمت مناسب، تسهیل امور اداری به دلیل اینکه اتحادیه پشتوانه آن می باشد برخوردار است. ولی ضعف تعاونی در کمبود نقدینگی لازم است که قطعاً باید از سوی اعضا به ویژه چاپخانه های پرمصرف تأمین اعتبار شود.

     امیر شهلائی مقدم بازرس اتحادیه نسبت به اجرایی شدن طرح اجماع خریدها اظهار خوش‌بینی کرد و گفت: در اجرای این طرح باید اعضا در مورد برند یا برندهای مطلوبشان توافق کنند که پس از واردات و تأمین ملزومات و مواد اولیه صنعت چاپ از سوی تعاونی مشکل و اختلاف نظری در میان اعضا پیش نیاید.

     

    شکست قیمت ها

    عزیز اله نصراللهی مدیر چاپ طلوع آزادی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه در صورت تحقق اجماع خریدها، قطعاً اتحادیه از توانایی شکستن قیمت ها در بازار برخوردار می شود، گفت: باید ابتدا کمیسیون خریدی از اعضای پرمصرف صنف چاپ تشکیل شود تا بر اساس تصمیمات این کمیسیون، اقلام مورد نیاز اعضای صنف خریداری و تأمین اعتبار شود.

    وی ادامه داد: این طرح در صورت اجرا و موفقیت می تواند کاهش دهنده قوی قیمت ها باشد. تجربه نشان داده زمانی که مثلاً قیمت مقوا در بازار n+4 است، اقدام شرکت تعاونی نسبت به تأمین همین کالا موجب کاهش نرخ بازار به رقم 2+ n می شود. البته همیشه باید قیمت تعاونی کمتر از قیمت بازار باشد تا انگیزه اعضای صنف جهت خرید از اتحادیه پررنگ شود.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    سه × 5 =