نشست همکاری فیمابین اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران و اداره کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت ارتقای صادرات صنعت چاپ، ظهر روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه در دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ در این نشست سیدمسعود عرفانی مدیر امور تشکلهای اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، علیاکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد، بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران و امیر هومن محمدی نایبرئیس این اتحادیه بهمنظور بررسی پارهای از مشکلات و ایجاد ارتباط مؤثر بین دولت و بخش خصوصی حضور داشتند.
الزام تفویض اختیارات به تشکل ها
بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران درباره لزوم همکاری و همبستگی بخش خصوصی و حاکمیت بیان داشت: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی همواره ارتباط خوبی با وزارت ارشاد داشته است؛ تولیت صنعت چاپ سالهاست که بر عهده وزارت ارشاد است و همین مطلب نیز نیاز به هماهنگی و همبستگی این دو بخش را به یکدیگر دو برابر میکند.
وی در ادامه بیان داشت: هدف ما از برپایی این نشست ها آشنایی بیشتر و فراهم آوردن زیرساخت هایی برای ایجاد گفتمانهای بعدی است.
سیدمسعود عرفانی مدیر امور تشکلهای اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در توضیح وظایف تشکلهای اقتصادی اظهار داشت: بر اساس قانون نظام صنفی بخشی از اختیارات وزارت صمت به تشکلهایی که در اتاق اصناف هستند تفویض شده است؛ یعنی این تشکل ها پروانه کسب تولید و فروش را صادر میکنند. موضوعی که اینجا ما باید به آن توجه داشته باشیم؛ وزن دادن به این تشکلها است؛ به این معنا که آنها بتوانند جایگاه خودشان را در اقتصاد پیدا کنند و مجموع نظرات افراد تشکل مبنای مشاورههای دولتی و قوای سهگانه بشود. اگر بتوانیم این امکان را برای تشکلها ایجاد کنیم میتوان به توسعه اقتصادی کشور نیز امیدوار شد.
وی همچنین بیان داشت: ما این تقاضا را از بخش دولتی داریم تا اموری را که میتوانند و ظرفیتش را دارند به بخش خصوصی و تشکلها واگذار کنند. قطعاً ازنظر بنده و اتاق بازرگانی، تشکلی میتواند به عنوان مشاور برای قوای سهگانه مفید باشد که در همه حوزههای تخصصی خود توانایی اظهار نظر را داشته باشد. برای مثال بنده نمیتوانم درباره موضوعی که در تخصص ام نیست نظری داشته باشم؛ اما یک تشکل مربوط، با حضور اعضای متخصص میتواند با جمعبندی نظرات درست و ارائه گزارشات تحلیلی به حل مشکلات بخش خود کمک بسیار مؤثری کند.
عرفانی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۵۱ تشکل داریم، اظهار داشت: زمانی یک تشکل میتواند به رشد و بالندگی برسد که وظایفش تعریف شده و علاوه بر آن اختیارات لازم را نیز داشته باشد. یکی از مهمترین شاخصهای یک تشکل مبحث حکمرانی است؛ به این معنا که بتوانند با دولت و حاکمیت رابطه خوب و دوسویهای برقرار کنند. تشکلی که نتواند از حاکمیت یا دولت کسب امتیاز کسب کند و بخشی از وظایف دولت را بر عهده بگیرد به گریدهای پایینتر تنزل پیدا میکند.
مدیر امور تشکلهای اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران افزود: از نظر این کارگروه که نمایندگان مختلفی از وزارتخانهها در آن حضور دارند؛ تنها تشکلی که از حوزه چاپ و بستهبندی معرفی شده و گزارشش را هم به مجلس، وزارت اقتصاد و ریاست جمهوری ارائه داده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران است که باید مورد مشورت نهادها، دولت و حاکمیت قرار گیرد.
عرفانی بیان داشت: ما تمام قد از این تشکل دفاع میکنیم و انتظار داریم تا در حوزه مسئولیتهای اجتماعی واگذار شده کمک شما عزیزان در بخش حاکمیت دولتی را داشته باشیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران بیان داشت: اتاق بازرگانی کارشناسان خوبی دارد و موضوع تسهیل گری را مورد کارشناسی قرار داده است؛ در همین باره باید با معاونت فرهنگی نیز نشستهایی داشته باشیم. بانک مرکزی و دولت نیز باید به این امر ورود پیدا کنند.
برپایی نمایشگاه ها برای ارتقای صادرات صنعت چاپ
علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای بالای اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایران افزود: در طول یک دهه گذشته ما ارتباطات خوبی با این اتحادیه داشته ایم و جناب عابدین از مشاوران امین و خوب ما بوده اند. بزرگترین رویدادی که در این حوزه برپا کردیم نیز جشنواره ملی صنعت چاپ است و خوشحالیم که توانسته ایم چهار دوره آن را با موفقیت برگزار کنیم؛ در این رویداد صادرکننده برتر معرفی میشود؛ این مهم طی چهار دوره با همکاری و مشاوره های دو جانبه بین بنده و جناب عابدین به انجام رسید.
وی با اشاره به مهم خواندن برپایی نمایشگاهها در ارتقای صادرات صنعت چاپ بیان داشت: وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه پیش رو از هیچ کمکی فروگذار نخواهد بود. رویدادهای نمایشگاهی میتوانند ظرفیتها و پتانسیلهای ما را به کشورهای منطقه بشناسانند و به کمک نهادها، سازمانها و اتاق بازرگانی میتوانیم این حوزه را در برپایی چنین آوردگاههایی یاری برسانیم تا بتوانند بازارهای منطقه را از آن خود کنند.
ابراهیمی تاکید کرد: ما برای ارتقای توسعه دیپلماسی فرهنگی در بخش صادرات در خدمت شما هستیم و میتوانیم با محوریت همین موضوع جلساتی با حضور مسئولان، تصمیم گیران، وزیران و معاونان ترتیب بدهیم.
وی با اشاره به این نکته که یکی از مهمترین دغدغههای امر صادرات موضوع بازگشت ارز است؛ بیان کرد: صادرکنندگان با تجربه ما با وجود تحریم ها، راههای صادرات را پیدا میکنند؛ اما معضلی که با آن مواجه هستند بازگرداندن ارز به کشور است. ما باید مسیرها را برای توسعه صادرات هموار کنیم. صرافیهایی در کشورهای مختلف وجود دارند که میتوانند ارتباطات مؤثری ایجاد کنند و دغدغه بلوکه شدن ارز را حل کنند. یکی از راهها استفاده از تجربه صادرکنندگان است که با همه مشکلات به ترفندهایی برای بازگرداندن ارز به کشور رسیده اند.
عرفانی افزود: ما در حال حاضر ۵۲ شرکت مدیریت بازرگانی داریم که راههای دور زدن تحریمها را میدانند و صادرات کشور را هدایت میکنند. ظرفیتهای تولیدی ما بسیار بالا است اما متاسفانه تحریمها مسیرها را بستهاند و امکان صادرات را پایین آوردهاند؛ این موضوعی است که حاکمیت باید با درایت خود به آن ورود پیدا کند.
ابراهیمی اظهار داشت: ما جلسات متعددی در بخش سازمانی برای ارتقای صادرات صنعت چاپ با مشاور بینالمللی وزیر داشتیم؛ در مورد مسائلی همچون بازاریابی، بازارسازی نیز بحثهایی انجام شد و تسهیل گری به جای تصدیگری مورد بررسی قرار گرفت. حل مسئله بازگشت ارز نیز ازجمله مباحث مطرحشده در این جلسات بود.
بیشتر بخوانید: توسعه صادرات صنعت چاپ و بسته بندی منوط به ارائه تسهیلات ویژه دولتی
بابک عابدین با مهم دانستن بخش نمایشگاهی در حوزه رسیدن به بازارهای صادراتی، بازاریابی و معرفی توانمندیها بیان داشت: نمایشگاههای داخلی و خارجی میتوانند نقش بسیار مؤثری در ارتقای صادرات صنعت چاپ ایفا کنند. اتاق بازرگانی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است و اقدامات خوبی با حمایت از تشکلها در محافل بینالمللی برای معرفی توانمندیهای صنعت چاپ ایفا کرده است. شما نیز بهعنوان بخش دولتی که نگاه مثبتی به فعالیتهای نمایشگاهی دارید میتوانید هماهنگیهای بیشتری برای حمایت این حوزه در بخشهای فرهنگی، اقتصادی و صنعتی ایفا کنید. ارتقای صادرات صنعت چاپ
ابراهیمی در ادامه بیان داشت: یک تولیدکننده باید بهصورت حرفهای به امر تولید بپردازد. در جلسهای این مسئله بیان شد که شرایطی مهیا شود تا چاپخانهداران مواد اولیه مورد نیازشان را خود وارد کشور کنند؛ در صورتی که این موضوع بر عهده بازرگانان است و تولیدکنندگان نباید به آن ورود پیدا کند.
مدیرکل دفتر امور چاپ در ادامه تاکید کرد: بنده معتقدم هر حوزه باید انرژیاش را صرف ارتقای بخش خود کند. یک تولیدکننده سررشتهای از بخش واردات ندارد، افراد زیادی به همین دلیل دچار مالباختگی شدند. یک بازرگان به دلیل آگاهی از پیچوخم های راه کلاه سرش نمیرود اما یک تولیدکننده قطعا در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در انتهای این نشست خاطر نشان کرد: بحث توسعه صادرات، محوری است که ما همیشه بر آن تاکید داشته ایم و تنها نهادی که بهصورت شفاف در این امر به ما یاری رساند، دفتر امور چاپ بود.
وی افزود: اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در شرایطی پاویون ایران را در دبی برپا کرد که حتی بازدیدکنندگان ایرانی مجوز ورود به نمایشگاههای خارجی را نداشتند. جناب ابراهیمی در نمایشگاه دبی حضور پیدا کرده و از پاویون ایران دیدار کردند و از مشکلات ما مطلع هستند. یک سر زنجیره صادرات در دستان وزارت ارشاد است، واردات و صادرات ما وابسته به تصمیمات حاکمیت است؛ البته جناب ابراهیمی نیز همواره از صنعت چاپ و اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ حمایت کرده و هر زمان مشکلی بوده با یک نامه کارها را روبهراه کرده اند. ارتقای صادرات صنعت چاپ