دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران معتقد است؛ رتبه بندی واحدهای چاپ در کشور یکی از مهمترین فرآیندها برای بهبود و توسعه کسبوکار و توسعه پایدار صادرات در بخش چاپ، نشر و بسته بندی است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ امیرهومن محمدی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با اشاره به خبر رتبهبندی واحدهای زیر پوشش این اتحادیه درباره اهمیت این فرایند گفت: رتبهبندی را میتوان یک نوع مقیاسگذاری، برای تعیین توان تولید و تضمین کیفیت و کمیت سازمانها در ارائه خدمات و دفاع از حقوق مشتریان و مصرفکنندگان دانست.
وی افزود: در ایران ارائه خدمات به مشتریان و مصرفکنندگان، از سوی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای پیمانکاران، شرکتها و سازمانها ارائه میشود و خوشبختانه مدتی است که این موضوع، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کسبوکارهایی نیز در این رابطه بهوجود آمدهاست.
محمدی با اشاره به اهمیت رتبه بندی واحدهای چاپ، توضیح داد: با توجه به قدمت صنعت چاپ در ایران، شاید این روند باید از مدتها پیش اعمال و اجرا میشد؛ خوشبختانه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایران طی یک برنامهریزی و تحقیقات داخلی و بینالمللی به زودی این روند را به مرحله اجرایی خواهد رساند.
وی درباره چگونگی انجام این طرح گفت: با توجه به تخصصی بودن صنعت چاپ، برای رتبهبندی، علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کّم و کیف امکانات فنی و نرمافزاری چاپخانهها نیز ارزیابی و طیف گسترده و وسیعی را شامل میشود.
محمدی درباره فواید رتبهبندی واحدهای مختلف صنعت چاپ، عنوان کرد: این کار فواید بسیاری دارد و نشانگر اعتبار یک شرکت است، قدرمسلم آن است که شرکتهایی که رتبه بهتری در مقایسه با سایر شرکتها، در جذب مشتری دارند موفقتر هستند و ارجحیت دارند که نشانه تخصص و تجربه شرکت است.
رتبه بندی واحدهای چاپ، اولویت سفارش دهندگان بینالمللی
دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، در پاسخ به این سوال درباره ضرورت رتبه بندی واحدهای چاپ، توضیح داد: رتبه بندی واحدهای چاپ، برای اعضای این اتحادیه الزامی نیست اما باید بدانیم در بخش داخلی شرکت ها، سازمان ها و نهادهای معتبری که مشتریان اصلی چاپخانه ها هستند توجه و اهمیت ویژهای به رتبه بندی واحدهای چاپ خواهند داشت و در بخش بینالمللی بدون شک، رتبهبندی، یک محور اصلی و اساسی برای حضور در بازارهای بینالمللی است. رتبه برتر، برای شکلگیری همکاری چاپخانه ها با سفارش دهندگان بینالمللی، امتیاز محسوب می شود.
وی با بیان اینکه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با ارائه اسامی واحدهای برتر در وبسایت و بانکهای بینالمللی، پنجرهایی به بازارهای جهانی برای این واحدها باز خواهد کرد، گفت: در این زمینه مذاکرات گستردهای با بزرگترین و معتبرترین بانکهای اطلاعاتی تخصصی جهان انجام شده است تا شرایط کار و سفارشگیری همکاران با سهولت و آسانی همراه باشد.
وی همچنین درباره نتایج رتبه بندی واحدهای چاپ در آینده نزدیک برای اهالی چاپ افزود: این نتایج بسیار گستردهتر از این است که بخواهیم اکنون به آن بپردازیم؛ ازجمله نتایج آن امکان شرکت در مناقصات دولتی و برخورداری کسبوکارها از امتیاز رتبهبندی برتر برای تولید است؛ علاوهبراین چاپخانههای دارای رتبه، میتوانند با شرکتها و سازمانهای دولتی طرف قرارداد قرار بگیرند؛ بهعبارت دیگر، دولت فقط مجاز است با واحدهایی قرارداد ببندد که رتبه داشته باشند.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: حتی اگر چاپخانهای قصد شرکت در مناقصهها یا انعقاد قرارداد با سازمانهای دولتی را ندارد، رتبهبندی موجب میشود، سرمایهگذاران و اشخاص از امکانات و توان مجموعهها، آگاهی پیدا کنند و با خیالی آسودهتر با چاپخانهها وارد معامله شوند؛ همچنین رتبهبندی، به فعالیت و برند چاپخانهدار در بازار کمک زیادی میکند و زمینهساز رونق مضاعف کسبوکار آنها میشود.
بیشتر بخوانید: رتبه بندی چاپخانه ها بر اساس کیفیت
سهولت مقایسه چاپخانه ها
محمدی درباره مزیت دیگر رتبهبندی واحدهای چاپ بیان کرد: سهولت مقایسه چاپخانهها در بخش تخصصی، تولید و کاهش هزینه و ضایعات در تولیدات، برخی از مزیتهای رتبهبندی واحدهای صنعت چاپ است، رتبهبندی دورنمای کلی از وضعیت یک واحد چاپی را بهدست میدهد، از این رو به راحتی میتوان نقاط ضعف و قوت یک مجموعه را شناسایی کرد.
وی با طرح این موضوع که نتیجه واحدهای چاپ، صادرات پایدار در حوزه چاپ و نشر و بستهبندی است، ادامه داد: در این کار با کسب اطلاعات و فراهم آوردن امکان لازم، توسعه و پیشرفت واحدهای صادراتی و ثبات آنها فراهم میشود و چاپخانهها میتوانند در شرایط شفافتری با یکدیگر رقابت کنند.
محمدی ادامه داد: بیتردید دانستن رتبه بندی واحدهای چاپ برای مشتریان و سفارشدهندگان در صنعت چاپ و نشر همچنین صنعت بستهبندی، از جوانب مختلف ازجمله اقتصاد کشور، اقتصاد صنعت چاپ همچنین برای خریدار و فروشنده بسیار مهم و حائز اهمیت است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی برای این منظور سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی را نیز ارائه خواهد کرد.
وی برندسازی را از دیگر نتایج رتبهبندی واحدهای صنعت چاپ دانست و افزود: نکته مهم برای صنعت چاپ و بستهبندی ایران که اتحادیه صادرکنندگان سالها برای آن زحمت و مشقت کشیده، ایجاد برند و کسب نام و جایگاه در عرصه بینالمللی است؛ زیرا معتقدیم رتبه بندی واحدهای چاپ به صورت دقیق، صحیح و کاربردی، به بهبود مستمر برند صنعت چاپ و بستهبندی کشور کمک بسیار بزرگی است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایران، با تلاش، پشتکار و بهرهگیری از کارشناسان خارجی و داخلی بر آن است این مهم را به تحقق رساند تا صنعت چاپ، نشر و بستهبندی با سرعت بیشتری در منطقه به جایگاه اصلی خود باز گردد.