مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان با اشاره به افزایش بهای ۶۰ درصدی آلومینیوم به عنوان یکی از مواد اولیه زینک از سال گذشته تاکنون، از احتمال افزایش قیمت زینک در بازار خبر داد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان در گفتوگو با ایبنا، با اشاره به افزایش قیمت زینک افست، گفت: قیمت گرانی جهانی فلز آلومینیوم که ماده اولیه و اساسی تولید زینک افست یا چاپ است، پیوسته و مداوم از یک سال قبل تاکنون در حال افزایش است و مجددا در در دو هفته اخیر ۱۰ درصد گران شده است.
وی افزود: نگاهی به آمار و ارقام نشان می دهد که بهای آلومینیوم نسبت به یک سال قبل در همین زمان ۶۰ درصد گران شده است.
شجاع با بیان اینکه کارخانجات کوچک در کشور چین از فروش زینک خودداری میکنند، عنوان کرد: این در حالی است که کارخانههای بزرگ مانند هاگووانگ -که بزرگترین کارخانه و معتبرترین کارخانه تولید زینک چین و جهان و طرف قرارداد ما است- به نسبت گرانی آلومینیوم، قیمت زینک را کمکم گران میکند.
وی تاکید کرد: البته گرانی ۶۰ درصدی آلومینیوم روی افزایش قیمت زینک آماده فروش دود ۴۰ درصد تأثیر دارد و از سال گذشته تاکنون اثر خود را نشان داده است؛ زیرا زینک فقط از آلومینیوم تولید نمی شود.
شجاع در ادامه با اشاره به این موضوع که زینک در صنعت چاپ کالایی استراتژیک محسوب می شود، توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد تمام کارهای چاپی نیازمند زینک هستند و متاسفانه ۱۰۰ صد زینک در کشور ما وارداتی است و حتی کشورهای همسایه ایران هم کارخانه تولید زینک ندارند.
به گفته وی، نباید فراموش کرد که با کمبود و افزایش قیمت زینک تعداد تیراژ محصولات فرهنگی کاهش پیدا میکند و این کاهش در مطبوعات و کتاب که خوراک فکری جامعه بهشمار میآیند، مشکل دوچندان میشود.
شجاع با بیان اینکه نقش زینک و کپی زینک در قیمت تمامشده محصولات فرهنگی افزایش زیادی داشته است، گفت: به دولت قبل و دو معاونت امور فرهنگی و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رونوشتی به اتحادیه ناشران و کتابفروشان این مساله را متذکر شدم؛ ولی متاسفانه توجهی به آن نشد.
بیشتر بخوانید: صعود قیمت جهانی زینک و افزایش تعرفه های چاپی
اختصاص سهمیه ارز به واردات زینک چاپ
وی یادآور شد: تقاضای ما این بود که یکچهلم سهمیه ارز کاغذ روزنامه و ناشران را به واردات زینک چاپ اختصاص دهند؛ این در حالی است که دولت هیچ حمایتی از تعاونی های تخصصی و توزیعی نمی کند و ما تنها تعاونی تخصصی حوزه پیش از چاپ کشور هستیم که فعالیت مان کشوری است.
شجاع با بیان اینکه ما شدیداً با کمبود نقدینگی مواجه هستیم، عنوان کرد: البته در حد مصرف اعضای خود حداکثر تلاشمان را برای تامین زینک انجام میدهیم و گاهی مجبور میشویم تسهیلات ۱۸ درصدی بگیریم که همین موضوع رقابت با بازرگانان بزرگ واردکننده زینک را سخت میکند؛ زیرا هرکدام از آنان حداقل صدها برابر شرکت تعاونی لیتوگرافان قدرت مالی و نقدینگی دارند.
افزایش قیمت زینک به صورت تدریجی
وی با طرح این موضوع که کمبود نقدینگی موجب میشود هیات مدیره تصمیم بگیرد محدودیتهایی در توزیع داشته باشیم تا انبار تعاونی خالی نشود، افزود: هفته گذشته یک محموله زینک ما به انبار تعاونی رسید، یک محموله نیز سوم سپتامبر حرکت کرده و هنوز در راه است و به زودی به گمرگ بندر شهید رجایی بندر عباس میرسد، یک محموله نیز در حال تولید و یک محموله در حال ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وی تاکید کرد: البته چون حجم سفارشات کارهای چاپی در کل کشور کم شده قیمت زینک و کاغذ افزایش نسبت به قیمت واقعی نداشته، زینک نیز افزایش تدریجی قیمت را خواهد داشت؛ اما شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران در حد محدود خودش مانع افزایش ناهنجار و لجام گسیخته قیمت خواهد بود.
انتخابات شرکت تعاونی لیتوگرافان
شجاع در ادامه از برگزاری مجمع عمومی نوبت دوم شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر پلاک و چاپ اسکرین در روز ۲۴ شهریور خبر داد و گفت: حدود ۶۲ نفر از اعضا در این مجمع در حیاط شرکت تعاونی و فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی شرکت کردند.
وی افزود: در این مجمع، انتخابات هیئت مدیره تعاونی برگزار شد و اعضای هیئت مدیره به ترتیب بالاترین آرا شامل غلامرضا شجاع، احمد قرنلی، علیاکبر فیضی، رضا انصاری و بیژن بهادری انتخاب شدند و قاسم طاهری نیز به عنوان عضو علیالبدل انتخاب شد.
شجاع با بیان اینکه سید محمد سیدمیر نیز به عنوان بازرس تعاونی برگزیده شد، گفت: مهدی وفاجو نیز به عنوان بازرس علیالبدل با رای اعضا انتخاب شد.