تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران، اتحاد در قیمت گذاری
جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران در روز یکشنبه (۲۴ مهر ماه) با حضور اعضای این انجمن برگزار شد و در پایان صورت جلسه این گردهمایی به امضا رسید.
به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین، جمعی از فعالان صنف صحاف با دعوت انجمن صحافان ایران گردهم آمدند تا برای تعرفه گذاری قیمت های سطوح مختلف کاری این صنف با یکدیگر مشورت کرده و به نتیجه گیری در این باب برسند. در ابتدای نشست تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران سعید فراهانی دبیر انجمن صحافان ایران ضمن خوشامدگویی به مدعوین اظهار داشت: امروز جمع شدیم تا برای قیمت گذاری محصولات تولیدی پایان سال، تصمیم گیری کرده و اتفاق جدیدی را در این حوزه رقم بزنیم. در ادوار گذشته شاهد قیمت هایی متفاوت با قیمت های مصوب اتحادیه بودیم.
وی ادامه داد: سیاست ما نزدیک کردن ارقام به واقعیت های بازار همچنین رعایت این ارقام و اعداد از سوی همکاران است. در این قیمت گذاری باید تمام دغدغه های دوستان در نظر گرفته شده سپس در رابطه با آن تصمیم گیری شود.
فراهانی تصریح کرد: اتحاد در رعایت قیمت های مصوب مهم ترین موضوعی است که در پی آن هستیم. به همین منظور گردهم آمدیم تا قیمت های پایه ای را آنالیز و تعیین کنیم تا تمام مجموعه ها اعم از واحدهای بزرگ و کوچک بتوانند خود را ملزم به رعایت آن کنند.
در ادامه جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران فرهاد جهانگیری مدیر صحافی چیترا بیان داشت: افزایش قیمت در حوزه صحافی در مقابل تورم ایجاد شده در مواد اولیه و سایر هزینه ها مانند دستمزد کارگر جزئی است اما بنده به عنوان یک تولیدکننده خیلی راحت آن را می پذیرم به شرط اینکه همه این قیمت مصوب را رعایت کنند تا به این شکل چرخه تولید از حرکت بازنماند.
قاسم نصرالله پور مدیر صحافی حبیب بیان داشت: از ابتدای تشکیل انجمن صحافان و به تبع آن تشکیل گروه مجازی اتفاقات خوبی رخ داده است به طوری که در طول بیش از نیم قرن تجربه کاری خود موفق شدیم قیمت های خوبی را تعیین و سود خوبی را دریافت کنیم.
مصطفی فرد مدیر صحافی فرد نیز در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران اظهار کرد: این نخستین باری است که در این جلسات شرکت کردم اما دورادور شاهد زحمات دوستان در انجمن بودم و قدردانشان هستیم. اقدامات انجمن در راستای قیمت گذاری تاثیرگذار بوده و در نسبت با گذشته با افزایش تعرفه روبرو بودیم که جای تشکر دارد.
محمد رضا ترکمنی مدیر صحافی اندیشه نیز در همین رابطه در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران گفت: در رابطه با قیمت گذاری، اتحاد میان همکاران مهم ترین اصل است که این امر در نهایت منجر به موفقیت کلیت صنف خواهد شد. متاسفانه این اتحاد میان همکاران وجود ندارد که باید با التزام به رعایت تعرفه های تصویبی آن را تقویت و موفقیت صنف را تضمین کرد.
عباس نیکونام مدیر چاپ و صحافی امیرکبیر نیز در ادامه جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران پیشنهاد کرد تعرفه قیمت گذاری برای جلدسازی آماده مبلغ ۱۲ هزار تومان باشد.
حسین صادقیان مدیرعامل چاپ نقشینه در رابطه با تعرفه قیمت های سررسید در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران اظهار داشت: در حوزه تعرفه گذاری هرکس باید به زعم خود قیمت ها را مشخص کند چرا که امروز همه کارها تخصصی است و هرکس با نظم و برنامه خود کار می کند. اگر امروز قرار است قیمتی تعیین شود باید ابتدا کارها سطح بندی شود.
به گفته صادقیان سطح یک تولیدکنندگان بازاری، سطح دوم تولیدکنندگان برندهایی هستند که فروش شرکتی دارند و سطح سوم تولیدکنندگانی هستند که محصولات خاص را تولید می کنند؛ وی ادامه داد: به نظر می رسد برای کارهای بازاری تعرفه ۱۰ هزار تومان کافی است و اگر با جلدسازی همراه باشد قیمتی بین ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان مناسب است.
مدیر چاپ نقشینه در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران بیان کرد: صنف صحاف نیز همانند بسیاری از اصناف دیگر هزینه هایی چون تعمیر و نگهداری، استهلاک، مالیات و بیمه دارد. بنابراین باید برای قیمت گذاری چنین موضوعاتی در نظر گرفته و برای آن فکر شود. در نهایت باید بگویم که طرح موضوعات با صداقت نتایج بهتری به همراه خواهد داشت ضمن اینکه صداقت، رقابت ها را نیز مثبت خواهد کرد.
صادقیان در انتها خاطرنشان کرد: افزایش اطلاعات تخصصی، حقوقی، حسابداری، اداری موجب پیشرفت صنف ما خواهد شد. اگر با در نظر گرفتن همه این موارد همچنین از یاد نبردن کارگاه های کوچک برای قیمت گذاری اقدام کنیم، نتیجه چیزی جز موفقیت نخواهد بود.
علی یازرلو در ادامه جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران بیان داشت: سال گذشته کارها به درجه یک و درجه دو تقسیم بندی شد که قیمت کارهای درجه یک ۹ هزار و درجه دو ۶ هزار تومان بود اما شاهد بودیم که دوستان قیمت های مختلفی از جمله سه و چهار هزار تومان را از مشتریان خود دریافت می کردند.
وی ادامه داد: خواهش من این هست که امسال یک قیمت تعیین کنیم و سررسید را در کارهای بازاری قیمت گذاری کنیم. اگر قیمت کار بازاری مشخص شود قیمت کارهای شرکتی، نفیس، فانتزی و غیره هم طبق رتبه ای که دارند مشخص شده و بالا می روند.
مهدی ترابی مدیرصحافی نگار نیز در ادامه جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران گفت: من یک صحافی معمولی دارم که قیمت های بالا و خارج از عرف را به مشتریان خود اعلام نمی کنم. قیمت مجموعه بنده برای کارها ۱۰ هزار تومان است که اگر دقیق تر نگاه کنیم پنج هزار تومان آن هزینه کارگر است و معمولا بابت پرداخت ها به من چک می دهند که ۲۰ درصد آن کم می شود.
وی ادامه داد: جای تاسف دارد وقتی می شنوم مجموعه هایی هستند که با پرداخت هشت هزار تومان راضی می شوند کار را انجام دهند؛ در صورتی که حداقل قیمت همان ۱۰ هزار تومان است. من از همه همکاران خواهش می کنم که زیر این قیمت کار انجام ندهند.
سید حسن داورزن مدیر صحافی سیمی ساز در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران با اشاره به عدم رعایت تعرفه قیمت های مصوب از سوی برخی از فعالان صنفی اظهار داشت: به عقیده بنده اجبار در رعایت قیمت های مصوب کارساز نیست. اگر کسی تعرفه ۱۰ هزار تومانی یا تعرفه هشت هزار تومانی یا حتی چهار هزار تومانی دارد یعنی ارزش کار او همین قدر است. در حقیقت این مشتری است که با هوشمندی متوجه کیفیت کار خواهد شد.
وی ادامه داد: من به عنوان یک تولیدکننده هزینه های مختلفی از جمله بیمه، مالیات و … پرداخت می کنم بنابراین هیچ گاه قیمت پایین به مشتریانم نمی دهم چون می دانم ممکن است در ابتدای سال سود کنم اما قطعا در دراز مدت باتوجه به هزینه های یاد شده محکوم به تعطیلی خواهم شد. بی شک این ما هستیم که بنا به سطح و کلاس کارمان و میزان آینده نگریمان قیمت ها را تعیین می کنیم.
سیدحمیدرضا میری مدیر صحافی مهدی در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران بیان داشت: اگر همه همکاران خود را ملزم به رعایت قوانین کنند، بدون شک کسی که قیمت پایینی می دهد در نهایت مجبور می شود که قیمت های مصوب را اجرا کند.
یوسف رضایی مدیر صحافی ریحانی تصریح کرد: در منطقه ای که ما فعالیت داریم سال گذشته وقتی همه جا تعرفه تقویم رومیزی هشت هزار تومان بود، در آن منطقه سه هزار تومان قیمت گذاری می کردند. قیمت ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان معقولانه است اما در منطقه ما رعایت نمی شود چون کارها رقابتی است و برای جذب مشتری ناگزیر به کاهش قیمت ها هستند.
مسعود اسماعیلی از صحافی تات نیز در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران اظهار داشت: من سه نکته را در رابطه با موضوع جلسه بیان می کنم که عبارت از صداقت در عمل، رعایت قیمت یکسان و عدم ترس از ارائه قیمت ها به مشتری است که در صورت رعایت این سه اصل قطعا موفق خواهیم شد.
علی عرب از صحافی نوین نیز که از حاضران در جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران بود و از او به خاطر قیمت های پایین انتقاد کردند، ضمن رد این موضوع اظهار داشت: بنده ابتدای سال قیمت چهار هزار تومانی را به مشتری ارائه کردم که اعتراف می کنم اشتباه بود و بعد از آن دیگر قراردادی با این قیمت نداشتم. تمام قراردادهایی که تا پایان سال بسته ام در حوزه جلد آماده ۱۰ هزار تومان و سلفون دو هزار تومان و با مقوا ۵ هزار تومان بوده است.
بیشتر بخوانید: انتخابات هیئت مدیره انجمن صحافان ایران برگزار شد
در پایان جلسه تعیین تعرفه انجمن صحافان ایران همه حاضران قیمت پیشنهادی خود را ارائه کردند و در نهایت قیمت ها تصویب شد و به امضای اعضای انجمن صحافان رسید. همچنین در این صورت جلسه مقرر شد که قیمت های تعیین شده که به عنوان حداقل قیمت مصوب شده اند که باتوجه به شرایط و جزئیات قابل افزایش هستند.
گفتنی است قیمت های سررسید بازاری معمولی تیراژدار با جلد آماده ۱۲ هزار تومان و با جلد سلفونی با مقوای معمولی ۲۰ هزار تومان، سررسید شرکتی با جلد آماده ۱۵ هزار تومان و با جلد سلفونی با مقوای معمولی ۲۵ هزار تومان، تقویم رومیزی بازاری معمولی ۱۳ هزار تومان و سررسید فنری (فنر با مشتری و ناشر) ۲۵ هزار تومان تعیین شد.