نمایشگاه های داخلی تنها محل عرضه ی محصولات داخلی نیست، این روند برای پیشرفت و ترقی صنعت مطلوب نیست، برای توسعه و پیشرفت حتماً باید به بخش صادرات هم اهمیت خاصی داده شود.
علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانهداران مشهد در گفتوگو با روابط عمومی بیست و ششمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته با بیان این مطلب اظهار کرد: هرساله در نمایشگاه برای بازدید حضور پیدا میکنم و از نزدیک پیگیر مسائل مربوط به نمایشگاه و ارائهی تکنولوژی روز هستم.
مغانی در ادامه نکاتی از نمایشگاه را حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به نیاز کنونی کشور، باید به بخش آموزش بیشتر ارج نهاده شود. علاوه بر آن نباید در نمایشگاه فقط به عرضه محصولات داخلی پرداخت، چنین رویکردی برای پیشرفت و ترقی صنعت مطلوب نیست. برای توسعه و پیشرفت باید به بخش صادرات هم اهمیت خاصی داده شود و بدین منظور بهتر است قسمتی از بودجه و زمان نمایشگاه را به آموزشهای تخصصی به ویژه در بحث صادرات اختصاص داد.
وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که میتواند به ارتقای این نمایشگاه کمک کند، به تصویر کشیدن بازخورد دورههای پیشین نمایشگاه است، این کار زمینه را برای پذیرش و پیشبرد اهداف و رسیدن به افقهای روشن صنعت چاپ و بستهبندی آماده میکند.
رئیس اتحادیه چاپخانهداران مشهد درباره نمایشگاه سال گذشته ابراز خرسندی کرد و گفت: در سالهای اخیر نمایشگاه به شکل مطلوبتری برگزار شد. من حتی این موضوع را نیز با احمد ابوالحسنی که از مجریان برگزاری نمایشگاه است هم در میان گذاشتم؛ امیدوارم این روند صعودی را امسال نیز شاهد باشیم.
وی در ادامه با برپایی نمایشگاههای استانی ابراز مخالفت کرد و توضیح داد: در کل بنده با نمایشگاههایی که در استانهای کشور برگزار میشود مخالف هستم، چون مهمترین اصل را مخاطب نمایشگاه میدانم و معتقدم یک نمایشگاه باید بازدیدکننده مکفی و مرتبط و بازخورد مثبت داشته باشد. وقتی برای حضور در نمایشگاه سرمایه و زمان هزینه میشود، باید مخاطبی برای بازدید وجود داشته باشد؛ اما اکثر نمایشگاههای استانی بدون بازدیدکننده هستند.
مغانی درباره دو نمایشگاه چاپ و بستهبندی که در تهران برگزار میشود، اظهار کرد: در حال حاضر در تهران در طول سال دو نمایشگاه چاپ و بستهبندی برگزار میشود که یکی در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب و دیگری در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران است.
وی ادامه داد: بهتر است مسئولان این دو نمایشگاه باهم تبادلنظر کرده و با یک برنامهریزی جامع و کامل، این دو آوردگاه را ادغام کنند. همچنین بهتر است نمایشگاه در مکانی که همگان به آن دسترسی آسانی دارند برگزار شود. بدین صورت قطعاً نمایشگاه خیلی پربارتر، متنوعتر و بهتر خواهد شد. بیشک با چنین روندی، حضور و بهره بری برای مخاطبان نمایشگاه چاپ و بستهبندی نیز خیلی راحتتر و کمهزینهتر خواهد بود.