نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز از دیدگاه غرفه داران – بخش اول

    گزارشی از برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ تبریز

    0
    5
    نمایشگاه بین المللی

    تبریز؛ یک نمایشگاه بین المللی و تخصصی

    بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی و صنعت چاپ ایران-تبریز، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت تبلیغات و بازاریابی و بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرآورده‌های غذایی ماشین‌آلات و صنایع وابسته ایران از ۳ تا ۶ آبان ماه در سالن‌های پروین اعتصامی، شهریار و آذربایجان مرکز نمایشگاهی بین‌المللی تبریز برگزار شد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین، در این نمایشگاه‌ها شرکت‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان، البرز، قزوین، یزد، اردبیل، مرکزی گلستان و خراسان رضوی و در قالب نمایندگی از کشور‌های چین آلمان و ترکیه درزمینۀ انواع محصولات و فرآورده‌های غذایی، صنایع تبدیلی، ماشین‌آلات صنایع غذایی، دستگاه‌های آرد و نان، صنایع چاپ و بسته‌بندی، چاپ و ملزومات چاپ، ماشین‌آلات کارتن‌سازی، طراحی گرافیک و تبلیغات، قالب‌سازی، ملزومات تابلوسازی، سامانه اطلاع‌رسانی و… مشارکت داشتند.

    جای خالی هیئت‌های تجاری خارجی

    نمایشگاه بین المللیآرش حصاری مسئول فروش محصولات پشت‌چسب‌دار گروه تولیدی نقش الماس کاسپین درباره نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز گفت: ما در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز سلفون‌ها و لمینت‌های تولیدی نقش الماس کاسپین را به نمایش گذاشتیم و علاوه بر آن محصولات پشت چسب‌دار جدید و نوارهای هات استمپ و لیبل‌های متالایز آب چسب را نیز ارائه کردیم.

    حصاری ادامه داد: اولین دوره بود که نقش الماس کاسپین در این نمایشگاه بین المللی شرکت کرده و ما در این تجربه از شهرهای ارومیه، اردبیل و طبعاً بیشتر از تبریز بازدیدکننده داشتیم.

    مسئول فروش محصولات پشت چسب‌دار گروه تولیدی نقش الماس کاسپین اظهار داشت: با توجه به گفت‌وگویی که با غرفه‌گذاران سال‌های قبل این نمایشگاه داشتم، به این جمع‌بندی رسیدم که نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های قبل به‌صورت تخصصی‌تر برگزار شد و مخاطبان نیز تخصصی‌تر بودند.

    وی در همین باره توضیح داد: طبق گفته همکاران، در سال‌های گذشته شرکت‌های فعال در حوزه چاپ و بسته‌بندی با دیگر صنوف نامرتبط ازجمله فعالان تجهیزات پزشکی و یا تصفیه آب در کنار هم غرفه‌گذاری می‌کردند ولی امسال این مشکل رفع شده و یک سالن مجزا را در اختیار فعالان چاپ و بسته‌بندی قرار داده بودند و همین امر تخصصی‌تر شدن بازدیدکنندگان را سبب شده بود.

    حصاری تصریح کرد: شهر تبریز و در کل آذربایجان پتانسیل بیشتری در حوزه چاپ و بسته‌بندی دارد و جای شرکت‌های بزرگ چاپ و بسته‌بندی این منطقه خالی بود اما مجموعه‌هایی که حضور داشتند بازدید خوبی را تجربه کردند و ما نیز از حضور در این دوره نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز رضایت داریم.

    وی درباره مقایسه نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز با دیگر نمایشگاه‌های چاپ بسته‌بندی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شوند گفت: نمایشگاه بین المللی تبریز همپای نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی مشهد بود؛ با این تفاوت که بازدیدکنندگانی از کشورهای همسایه همچون افغانستان، ترکمنستان و غیره از نمایشگاه مشهد بازدید داشتند اما در نمایشگاه بین المللی تبریز بااینکه می‌توانستند روی بازارهای ترکیه، باکو و ارمنستان کار کنند و هماهنگی‌هایی را برای حضور هیئت‌های تجاری برای بازدید از این نمایشگاه انجام دهند؛ جای این مورد خالی بود که به نظرم می‌توان آن را از نقاط ضعف این نمایشگاه محسوب کرد.

    این مدیر فروش گروه تولیدی نقش الماس کاسپین افزود: همیشه نمایشگاه‌ها نمی‌توانند صد درصد خوب و بدون کم و کاستی برگزار شوند. روز اول و دوم در این نمایشگاه بین المللی به مشکلاتی برخوردیم و مجری برگزاری این نمایشگاه که اتحادیه چاپخانه‌داران بود؛ سریعاً درصدد رفع مشکلات برآمد و ما نیز روی هم رفته از خدمات و کارهایی که انجام شد، رضایت داریم.

    نمایشگاهی مؤثر با حضور برندهای معتبر و مطرح

    نمایشگاه بین المللیافسانه راهوار مدیر بازرگانی شرکت عافیت پرسان فیدار زیرمجموعه چاپ عافیت درباره این شرکت و خدماتی که در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز ارائه دادند توضیح داد: شرکت عافیت پرسان فیدار واردکننده مواد اولیه و ملزومات چاپ اعم از زینک، مرکب، پودرخشک‌کن، داروی آب و غیره است که در نمایشگاه بین المللی به معرفی این مجموعه پرداختیم. از طرفی در چاپ عافیت که شرکت ما زیرمجموعه آن است در زمینه چاپ کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و هرچه قابل‌چاپ روی کاغذ است فعالیت داریم که این بخش را نیز در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز معرفی کردیم.

    وی ادامه داد: ما سال گذشته از طرف اتحادیه چاپخانه‌داران در این نمایشگاه شرکت کرده بودیم ولی امسال اولین دوره است که به‌صورت مستقل حضور یافتیم. ان‌شاءلله در سال‌های آینده نیز قوی‌تر از همیشه حضور خواهیم داشت.

    مدیر بازرگانی شرکت عافیت پرسان فیدار اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی امسال از طرف اتحادیه چاپخانه‌داران مدیریت و برنامه‌ریزی‌شده بود و من شاهد تلاش‌هایشان برای هرچه بهتر و موفق‌تر برگزار شدن نمایشگاه بودم. البته این دوره نمایشگاه نیز کم و کاستی‌هایی داشت ولی در کل نمایشگاه بین المللی خوبی بود و استقبال از آن قابل‌قبول بود.

    راهوار با بیان اینکه غرفه مجموعه از شهرستان‌های مختلفی بازدیدکننده داشته؛ ادامه داد: متأسفانه در کشور ما تبلیغات رسانه‌ای کمتر دیده می‌شود؛ ما می‌توانستیم از شرکت‌های خارجی برای حضور در این نمایشگاه بین المللی بهره ببریم؛ بدین طریق فعالان صنعت چاپ ما می‌توانند از محصولات و برندهای معتبر خارجی استفاده کنند.

    مدیر بازرگانی شرکت عافیت پرسان فیدار در انتهای سخنانش خاطرنشان کرد: به‌جز یکی دو برند و شرکت معتبر و مطرح کشور در زمینه چاپ و بسته‌بندی همچون نقش الماس؛ غرفه‌گذاران زیادی در این نمایشگاه بین المللی حضور نداشتند و بیشتر شرکت‌کنندگان از استان آذربایجان شرقی بالأخص شهر تبریز بودند. اگر بتوانیم از حضور برندهای معتبر بهره‌مند شویم قطعاً این نمایشگاه بین المللی پربارتر و مؤثرتر خواهد شد.

    بازدیدکنندگان تخصصی

    نمایشگاه بین المللیساسان قاسمی مدیر شرکت TMS در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تبریز گفت: زمینه فعالیت مجموعه TMS در حوزه واردات ماشین‌آلات چاپ است، ما در TMS مشاوره، فروش و پشتیبانی ماشین‎آلات چاپ دیجیتال عریض را انجام می‌دهیم. حضور در نمایشگاه بین المللی تبریز اولین تجربه مجموعه ما بود و به نظر من مدیریت اجرایی این نمایشگاه از ضعف‌هایی برخوردار بود.

    وی در این رابطه افزود: مدیریت هزینه این نمایشگاه نیازمند تغییر و بازنگری است. ما در نمایشگاه‌های دیگری که شرکت می‌کنیم معمولاً پکیج کاملی با یک عدد مشخص را به ما اعلام کرده و ما نیز تمام و کمال آن را پرداخت می‌کنیم ولی در این نمایشگاه بین المللی دائماً به غرفه‌ها مراجعه می‌کردند و بابت هزینه‌های متفاوت مانند برق و غیره جدا جدا به دنبال کارت کشیدن بودند که بهتر است در سال‌های آتی مدیریت هزینه انجام شود و فاکتوری به‌صورت کلی به غرفه‌گذاران ارائه کنند تا غرفه‌گذار نیز درگیر بی‌نظمی در پرداخت‌ها نشود. به نظرم این‌گونه وضعیت برگزاری بسیار مرتب‌تر و بهتر خواهد شد.

    قاسمی با بیان اینکه سال آینده نیز در این نمایشگاه حضور خواهد داشت اظهار داشت: استقبال در روزهای اول و دوم بسیار عالی بود و صحبت‌هایی با مخاطبان شد که قطعاً منجر به قرارداد می‌شود ولی بااین‌وجود معتقدم تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه بین المللی باید بیشتر شود و آن را ضعیف دیدم.

    مدیر شرکت TMS تأکید کرد: سطح اطلاعات بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز نسبت به نمایشگاه‌های مشابه خیلی خوب و بالا بود و اینکه می‌دانستند از غرفه‌گذاران چه چیزی را مطالبه کنند نشان از تخصصی بودن بازدیدکنندگان بود که می‌توان آن را از نقاط قوت نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز به‌حساب آورد.

    تحریم‌ها مانعی بر رونق نمایشگاهی

    نمایشگاه بین المللیباقر برزگر مدیر گروه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ، صحافی و بسته‌بندی برزگر و همچنین چاپ برزگر درباره مجموعه خود و اینکه چه محصولاتی را در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز ارائه کرده است گفت: ما در گذشته با عنوان چاپ ترنج دو مرتبه در این نمایشگاه بین المللی شرکت کرده بودیم ولی امسال به خاطر معرفی مجموعه برزگر که در زمینه خریدوفروش ماشین‌آلات چاپ، صحافی و بسته‌بندی ازجمله لترپرس، چاپ افست، ماشین‌آلات برش و غیره فعالیت دارد در این نمایشگاه حاضر شدیم و برای مجموعه ما حکم دیدوبازدید عید را داشت.

    برزگر افزود: همان‌طور که مستحضرید هم‌زمان با نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی؛ نمایشگاه بین المللی مواد غذایی نیز برگزار شده بود و ما شاهد استقبال بیشتر از آن نمایشگاه بین المللی بودیم. من معتقدم اگر این هم‌زمانی وجود نداشت همین اندک بازدیدکننده را نیز نداشتیم زیرا بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی مواد غذایی به سالن چاپ هم سر می‌زدند.

    مدیر گروه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ برزگر درباره مراجعه‌کنندگان به غرفه‌شان گفت: نمایشگاه بازدیدکنندگانی از شهرهای اصفهان و مشهد داشت که زیاد نبودند و بیشتر بازدیدکنندگان همکاران استانی بودند که همه همدیگر را می‌شناختند.

    وی روی اهمیت نصب ماشین‌آلات در نمایشگاه‌ها تأکید کرد و در ادامه گفت: فکر می‌کنم سال ۷۴ بود که ما شاهد حضور برندهایی از ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی ازجمله آلمان، چک، سوئیس، ژاپن و غیره در نمایشگاه بودیم. این برندها ماشین‌آلاتشان را در نمایشگاه بین المللی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دادند و این‌گونه بود که فعلان حوزه چاپ ترغیب به خرید می‌شدند ولی مدتی است که با وجود تحریم‌ها این موهبت از این صنعت صلب شده و رونق از نمایشگاه‌ها رفته است.

    برزگر ادامه داد: در حال حاضر نمایشگاهی برای ماشین‌آلات چاپ در شهر استانبول برگزار می‌شود که همه برندهای مطرح دنیا؛ ماشین‌آلاتشان را در محیط نمایشگاه نصب و راه‌اندازی می‌کنند و بازدیدکنندگان از نزدیک با فرایند چاپ آشنا شده و از نزدیک آن را لمس می‌کنند. اگر تحریم‌ها رفع شود و واردات ماشین‌آلات چاپ آزاد شود در نمایشگاه‌ها ماشین‌آلات نصب می‌شوند و مثل الباقی نمایشگاه‌های بین‌المللی نمایشگاه‌های ما نیز حرفی برای گفتن خواهند داشت وگرنه همواره نمایشگاه‌ها کم‌فروغ خواهند بود.

    مدیر چاپ برزگر درباره تاریخ و ساعت برگزاری نمایشگاه تبریز گفت: ساعات برگزاری نمایشگاه که از ساعت ۱۵ تا ۲۱ بود بسیار انتخاب درستی بود ولی در تاریخ برگزاری باید دقت بیشتری می‌شد؛ زیرا اختتامیه نمایشگاه‌ها معمولاً یکی از روزهای خیلی شلوغ آن است ولی در این دوره از نمایشگاه چاپ تبریز اختتامیه نمایشگاه با بازی فوتبال تراکتورسازی تبریز برابر شده بود و باعث خاموشی شهر تبریز و نمایشگاه شده بود.

    نقش اتحادیه در برگزاری بهتر نمایشگاه

    نمایشگاه بین المللیصفرعلی علیپور مدیرعامل مجموعه دپوپک در حاشیه برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تبریز گفت: من حدود ۲۴ سال است که هم در زمینۀ کارتن‌سازی و جعبه‌سازی و هم در زمینۀ واردات و تولید ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی فعالیت دارم.

    وی بیان کرد: حدود هشت سال است که در این نمایشگاه حضور داشته‌ایم ولی در سه سال اخیر با برند دپوپک در این آوردگاه حاضر شده‌ایم.

    مدیرعامل مجموعه دپوپک درباره ارزیابی خود از این نمایشگاه گفت: به اعتقاد بنده این دوره از نمایشگاه نسبت به چهار سال قبل خیلی بهتر بود ولی به نسبت سال گذشته ضعیف عمل کرده بود و اطلاع‌رسانی درستی برای این دوره انجام نشده بود تا فعالان بیشتری در این نمایشگاه شرکت کنند، به همین خاطر کم‌فروغ بود.

    علیپور اظهار داشت: زمان برگزاری نمایشگاه امسال خوب بود و به‌غیراز استان آذربایجان شرقی، تبریز و ارومیه بازدیدکنندگانی از چند شهرستان مانند کرمان و یزد نیز به بازدید از این نمایشگاه آمده بودند.

    مدیرعامل مجموعه دپوپک تأکید کرد: پارتیشن‌هایی که در نمایشگاه تبریز استفاده می‌شود بسیار قدیمی هستند و نیاز به نوسازی دارند که باید توسط مرکز نمایشگاهی انجام شود؛ علاوه بر آن کف سالن‌ها بسیار کثیف و نامرتب بود که با اعتراض غرفه‌گذاران؛ اتحادیه چاپخانه‌داران هزینه تهیه موکت را متقبل شد تا به برگزاری بهتر نمایشگاه کمک شود.

    وی افزود: درست است که تحریم‌ها حضور برندهای خارجی را در نمایشگاه‌ها سخت کرده است ولی ما در گذشته تجربه حضور شرکت‌هایی حتی آلمانی و مطرح را در کنار غرفه خودمان در نمایشگاه‌ها داشتیم. من به مسئولان برگزاری نمایشگاه برای برگزاری بهتر پیشنهاد دادم تا تخفیفاتی را برای حضور برندهای مطرح ایرانی درنظر بگیرند؛ با حضور بیشتر شرکت‌ها استقبال نیز بیشتر شده و بدین طریق رونق نمایشگاه نیز بیشتر می‌شود.

    علیپور ادامه داد: حسن این دوره از نمایشگاه چاپ تبریز در این بود که مثل سال‌های قبل در کنار فعالان چاپ و بسته‌بندی فروشندگان چیپس، پفک و آبمیوه حضور نداشتند.

    مدیرعامل مجموعه دپوپک با بیان اینکه سال آینده نیز قطعاً در نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز شرکت خواهد کرد گفت: برای نمایشگاه بین المللی چاپ استانبول از کل دنیا حضور پیدا می‌کنند و تبریز هم به ترکیه و هم به عراق نزدیک است و این کشورها بازارهای خوبی برای حوزه چاپ و بسته‌بندی دارند؛ بهتر بود تا تبلیغات بیشتری در این زمینه انجام شود و هیئت‌های تجاری از این کشورها به بازدید از نمایشگاه بیایند. اگر این اتفاق صورت گیرد و من یا هر همکار دیگری سفارش کار از آن‌ها بگیرند، با ورود ارز به کشور منافع ایران نیز در آن لحاظ می‌شود.

    معرفی محصول، دیده شدن فعالیت‌ها و جذب مشتری

    نمایشگاه بین المللیامیر رضوانی مقدم عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی سهند و مدیرعامل شرکت برنا شیمی آریا اظهار داشت: مجموعه برنا شیمی آریا یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید جوهرهای چاپ دیجیتال از سال ۱۳۹۶ فعالیتش را آغاز کرده است. محصول محوری ما جوهر سابلیمیشن نام دارد که برای چاپ پارچه کاربرد دارد.

    وی با بیان اینکه امسال نخستین حضورشان را در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تجربه کرده‌اند، اذعان داشت: شهر تبریز، مهد چاپ است و این مهم‌ترین انگیزه ما در شرکت برنا شیمی آریا برای حضور در این رویداد بود. تلاش ما معرفی محصولاتمان در بازار گسترده تبریز و شهرهای اطراف آن بود که خوشبختانه ارتباطات مؤثری هم برقرار شد.

    رضوانی مقدم تصریح کرد: نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز، به‌صورت کاملاً تخصصی چه ازنظر حضور شرکت‌ها و چه ازنظر بازدیدکنندگان برگزار شد. ازآنجاکه فعالیت‌های چاپی در تبریز پررنگ است، حضور در این رویداد در زمینه معرفی محصول، دیده شدن فعالیت‌های شرکت و جذب مشتری مؤثر بود.

    مدیرعامل شرکت برنا شیمی آریا در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: همان‌طور که اشاره کردم ظرفیت‌های شهر تبریز در صنعت چاپ و بسته‌بندی غیرقابل‌انکار است؛ از همین رو مجریان نمایشگاه بین المللی باید تمهیداتی را بیندیشند تا در سال‌های آینده مجموعه‌های بیشتری در این رویداد مشارکت کنند. به نظر می‌آمد که فضای برگزاری نمایشگاه نیازمند رونق بیشتری باشد.

    بیشتر بخوانید:هنرآموزان رشته چاپ و مراحل چاپ کتاب

    نمایشگاه نیازمند نوسازی تجهیزات و ادوات

    نمایشگاه بین المللیحمید بشردوست مدیرعامل شرکت آسیا نگاره لیپار در توضیح مجموعه خود گفت: ما در زمینه فروش و تأمین مواد مصرفی، قطعات و خدمات پس از فروش جت‌پرینترها صنعتی فعالیت داریم.

    وی درباره حضور در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز اظهار داشت: این دومین مرتبه است که ما در نمایشگاه چاپ تبریز شرکت کرده‌ایم. دو سال قبل در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم اما متأسفانه با توجه به استقبال ضعیف از نمایشگاه بازخورد خوبی نگرفتیم، بر همین اساس دراین‌بین یک سال وقفه انداختیم و امسال مجدداً در نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز شرکت کردیم و خوشبختانه امسال برایمان خیلی خوب بود و باعث شد نظرمان نسبت به این نمایشگاه تغییر کند.

    مدیرعامل شرکت آسیا نگاره لیپار در ادامه بیان کرد: این تغییر رویه نمایشگاه شاید به دلیل شناخته شدن نمایشگاه و یا تبلیغات گسترده بود که باعث استقبال بیشتر شده بود.

    وی درباره طیف بازدیدکنندگان نمایشگاه گفت: در این دوره ما نه‌تنها از شهرستان‌های مختلف اطراف و اقصی نقاط کشور همچون بوشهر و شیراز بازدیدکننده داشتیم بلکه از اربیل عراق و افغانستان نیز به غرفه ما مراجعه کردند و برای ما این همه استقبال جای تعجب داشت.

    بشردوست درباره تاریخ برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: دوستان مجری تاریخ خوبی را برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب کرده بودند زیرا هرچه جلوتر برویم قطعاً سرمای هوا بیشتر ‌شده و باعث کاهش استقبال از نمایشگاه می‌شد؛ با توجه به بازخورد خوب امسال اگر عمری باقی باشد در نمایشگاه دوره آتی نیز شرکت خواهیم کرد.

    مدیرعامل شرکت آسیا نگاره لیپار در ادامه بیان کرد: ما در نمایشگاه‌هایی همچون شیراز و اصفهان شرکت کرده‌ایم و بر اساس آن باید بگویم که هزینه غرفه‌گذاری در نمایشگاه تبریز خیلی زیاد بود. وقتی چنین رقم‌هایی را برای برگزاری نمایشگاه می‌گیرند ما انتظار داریم یکسری تجهیزات و ادوات نمایشگاهی را نوسازی کنند. دو سال پیش هم همین تجهیزات را در اختیار ما قرار دادند. این تجهیزات در نمایشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود و به‌مرورزمان کثیف و مستهلک می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال ما پایه کاتالوگی را سفارش دادیم که شکسته تحویل ما دادند و هرچه اعتراض کردیم که آن را عوض کنند تا روز آخر نمایشگاه ترتیب اثر ندادند.

    وی در انتها خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است و برای همه شرایط را سخت کرده ما نیز نمی‌توانیم به مسئولان برگزاری نمایشگاه فشار زیادی بیاوریم فقط برای بهتر برگزار شدن این نمایشگاه انتظار داریم بخشی از هزینه‌ای که بابت نمایشگاه از غرفه‌گذار گرفته می‌شود صرف نوسازی محل برگزاری شود.

    حضور طیف گسترده‌ای از صنعت‌کاران

    نمایشگاه بین المللی چاپ تبریز از دیدگاه غرفه داران - بخش اولسعید کهنمویی مدیر مرکب‌سازان نوآور پارس در معرفی این مجموعه گفت: مجموعه ما عامل پخش و فروش مرکب‌سازان در تبریز است. ما انواع مرکب‌های چاپ، چسب لمینت، فلکسو، هلیو، فلکسو آبشور، سیلک اسکرین، افست و یو وی را ارائه می‌دهیم.

    وی ادامه داد: امسال اولین دوره بود که با هدف بازاریابی برای محصولاتمان در نمایشگاه چاپ تبریز شرکت کردیم و سال آینده هم شرکت خواهیم کرد؛ ازنظر من استقبال بد نبود ولی نمی‌توانم بگوییم که عالی بود. فکر می‌کنم تبلیغات نمایشگاه ضعف داشت که استقبال را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

    کهنمویی در ادامه بیان کرد: وقتی صحبت از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی می‌شود باید تمام جنبه‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی در نمایشگاه حضور داشته باشند. متأسفانه این نمایشگاه بیشتر در زمینه افست و کاغذ و بسته‌بندی کارتنی بود و به بخش انواع بسته‌بندی‌ها پلی‌اتیلن؛ پلیمری و سلفونی کمتر پرداخته شده بود. به نظرم اگر طیف گسترده‌ای از صنعت‌کاران در این نمایشگاه شرکت کنند، نمایشگاه رونق بیشتری می‌یابد.

    تعامل، ارتباط و جذب مشتری

    نمایشگاه بین المللیعلیرضا طهماسبی مدیر مؤسسه چاپ و تبلیغات جهان گرافیک در توضیح فعالیت‌های مجموعه خود گفت: ما مؤسسه چاپ و تبلیغات هستیم و بیست و اندی سال است که در حوزه چاپ دیجیتال، چاپ افست، لارج فرمت و همچنین در زمینه چاپ بسته‌بندی و هدایای تبلیغاتی فعالیت داریم؛ البته اصل فعالیت ما در زمینه چاپ دیجیتال و لارج فرمت است.

    وی افزود: ما در چاپ دیجیتال در تبریز و شمال غرب کشور جزو اولین‌ها هستیم و امسال موفق شدیم تجهیزات چاپ دیجیتال را در شهر تبریز گسترش بدهیم؛ البته در زمینه چاپ افست نیز مشتریان زیادی داریم و در زمینه طراحی و گرافیک از کادر مجربی برخورداریم و برای مشتریان سناریوسازی و برندینگ می‌کنیم و همچنین به خلق سوژه‌ها می‌پردازیم.

    طهماسبی درباره اهداف مجموعه جهان گرافیک برای حضور در نمایشگاه چاپ تبریز بیان کرد: ما اولین دوره بود که در نمایشگاه چاپ تبریز شرکت کردیم و اهداف و شعارمان مبنی بر این است که اجرای دقیق، کیفیت بالا و مدیریت زمان داریم. علاوه بر آن از قیمت‌های مناسبی نیز برخورداریم و شرایط اقتصادی مشتریان را در نظر می‌گیریم و همیشه یک کار خوب و ایدئال را به مشتریان ارائه می‌دهیم.

    وی ادامه داد: ما با هدف تعامل و ارتباط‌گیری با همکاران فعال در زمینه چاپ دیجیتال و جذب مشتریان بیشتر در این نمایشگاه شرکت کردیم. اکثر همکاران در تبریز نمی‌دانستند که ما در مجموعه‌مان تجهیزات پیشرفته چاپ دیجیتال و لارج فرمت را در اختیار داریم و حضور در این نمایشگاه برای معرفی تجهیزاتمان عالی بود.

    مدیر مؤسسه چاپ و تبلیغات جهان گرافیک ادامه داد: من به‌واسطه معلولیتی که دارم قدری مشکل در حرکت دارم و به همین خاطر سال‌های گذشته در نمایشگاه شرکت نمی‌کردم ولی الان متوجه شدم که در اشتباه بوده‌ام؛ اکنون با ماشین تا نزدیک غرفه تردد می‌کنم و از شرکت در نمایشگاه تبریز خیلی راضی هستم و سال‌های بعد نیز حتماً در آن شرکت خواهم کرد.

    وی تأکید کرد: اتحادیه چاپ استان برای برگزاری بهتر این نمایشگاه خیلی تلاش کرد که من به‌شخصه از این تریبون از آن‌ها تشکر ویژه می‌کنیم.

    طهماسبی درباره استقبال از نمایشگاه چاپ تبریز گفت: با توجه به گفت‌وگو با همکاران استقبال به نسبت سال‌های قبل خوب نبوده ولی به نسبت نمایشگاه‌های شهرستان‌ها خوب و قابل‌قبول بوده و بار اطلاعاتی بازدیدکنندگان قابل قبول بوده است، مراجعه‌کنندگان به غرفه ما می‌دانستند چه می‌خواهند.

    وی درباره تاریخ برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: زمان برگزاری نمایشگاه خوب بود ولی بهینه‌تر می‌شد اگر نمایشگاه از روز سه‌شنبه آغاز به کار می‌کرد و روز جمعه اختتامیه آن می‌بود، چون به شکلی که برنامه‌ریزی‌شده بود، روز شنبه و یکشنبه عملاً بازدیدکنندگان خیلی کم بودند.

    مدیر مؤسسه چاپ و تبلیغات جهان گرافیک نقاط ضعف را به هزینه‌های زیاد این آوردگاه نسبت داده و ادامه داد: هزینه‌های نمایشگاه در تبریز خارج از استاندارد بود، مخصوصاً برای نصب سازه‌ها و اجاره تجهیزات نمایشگاهی؛ علاوه بر آن کف سالن مشکل داشت و اصلاً به آن رسیدگی نکرده بودند. خوشبختانه اتحادیه چون بانی برگزاری این نمایشگاه بود از جیب خودش موکت خرید و این ایراد را پوشاند، با اینکه این کار وظیفه مرکز نمایشگاهی بود. ما از مسئولان نمایشگاه تشکر ویژه داریم و بهتر است در جهت رفاه حال غرفه‌داران و همچنین بازدیدکنندگان در سال‌های آینده مسائل این‌چنینی رفع شود تا نقطه منفی در کارنامه نمایشگاه ثبت نشود.

    نمایشگاه را جدی بگیرید

    نمایشگاه بین المللیحسن ضیایی جباری مدیرمسئول چاپخانه آذرتاش آفاق و مدیر انتشارات چیت‌سازان و پایگاه خبری آذرتاش آنلاین درباره نمایشگاه چاپ تبریز گفت: ما اولین دوره است که در این نمایشگاه شرکت کردیم و چون چاپخانه جدیدالتأسیسی هستیم در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی که در زمینه نشر و انتشار اخبار داریم در این نمایشگاه به معرفی خدماتی که در چاپخانه ارائه می‌دهیم، پرداختیم.

    به گفته مدیرمسئول چاپخانه آذرتاش آفاق نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تبریز؛ تخصصی و راضی‌کننده بود و نباید آن را با دیگر نمایشگاه‌ها قیاس کرد.

    ضیایی جباری افزود: علاوه بر شهرستان‌های آذربایجان شرقی از کردستان عراق نیز مراجعه‌کنندگانی داشتیم که به ما پیشنهاد همکاری دادند.

    وی درباره تاریخ برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: هر نمایشگاهی نقاط ضعف و قوتی دارد که می‌توان برگزاری این نمایشگاه در فصول سرد را از نقاط ضعف آن برشمرد و بهتر بود برگزاری نمایشگاه را به شش ماه اول سال موکول می‌کردند، بدین‌صورت استقبال نیز بیشتر می‌شد. البته این نمایشگاه نقاط قوتی نیز داشت که به نظر بنده مدیریت و روابط عمومی آن نقطه قوتش بود.

    مدیر انتشارات چیت‌سازان برای بهتر برگزاری این نمایشگاه در سال‌های آتی گفت: از همکاران می‌خواهم این نمایشگاه را جدی بگیرند و برای رونق بیشتر در آن شرکت کنند زیرا تبریز مهد صنعت چاپ است. البته شهر تبریز با توجه به پتانسیلی که در خود دارد قابلیت این را دارد تا نمایشگاه‌هایی را در حد نمایشگاه تهران برگزار کند چون مجموعه‌های بزرگی که در زمینه پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ فعالیت دارند در این استان کم نیستند. منتها برگزارکننده می‌تواند با ارائه طرح‌های تشویقی آن‌ها را ترغیب به شرکت در نمایشگاه کند.

    ضعف در اطلاع‌رسانی

    ابوالفضل احمدی مدیرعامل شرکت ایده کنترل سها درباره زمینه فعالیت و محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه داده گفت: مجموعه سها تولیدکننده ریبون‌های پرینترهای چاپ پی‌وی‌سی و ریبون‌های لیبل پرینتر و کارت پی‌وی‌سی است.

    مدیرعامل شرکت ایده کنترل سها اظهار داشت: ما مشتریان زیادی در سطح کشور داریم، بانک‌های بسیاری در ایران مانند بانک ملی، بانک مسکن، بانک ملت و بانک سپه مشتریان ما هستند؛ علاوه بر آن دفاتر پیشخوان، برخی از دانشگاه‌ها و پست‌بانک‌های شهرستان‌ها نیز از مشتریان ما محسوب می‌شوند.

    وی با بیان اینکه برای اولین بار است که در نمایشگاه چاپ تبریز شرکت کرده، گفت: ما تاکنون تجربه شرکت در نمایشگاه‌ها را نداشتیم و بنابراین تصمیم گرفتیم در یکسری از نمایشگاه‌های شهرستان‌ها شرکت کرده تا تجربه کافی برای حضور در نمایشگاه‌های بزرگی چون تهران را کسب کنیم و بر همین اساس تبلیغات خودمان را از نمایشگاه چاپ تبریز شروع کردیم که متأسفانه اصلاً تجربه خوبی نبود و استقبال چندانی را از این نمایشگاه شاهد نبودیم که فکر می‌کنم این مسئله به عدم تبلیغات نمایشگاه برمی‌گردد.

    احمدی تأکید کرد: با اینکه اطلاع‌رسانی نمایشگاه ضعیف بود و ما شاهد استقبال از آن نبودیم ولی رفتار مسئولان و مجری نمایشگاه خیلی خوب بود و برای بهتر برگزاری این نمایشگاه پیشنهاد می‌کنم که این عزیزان برای سال‌های آینده بیشتر بر اطلاع‌رسانی تمرکز کنند.

    وی در انتها خاطرنشان کرد: احتمالاً هدف مجموعه ما در آینده، شرکت در نمایشگاه‌های شهر تهران و شهرستان‌هایی همچون اصفهان، شیراز و مشهد خواهد بود.

    بازدیدکنندگان تخصصی

    نمایشگاه بین المللیاحد اظهری مدیر شرکت آذر کاسپین در خلال برگزاری نمایشگاه بین المللی تبریز گفت: ما در شرکت آذر کاسپین در زمینه پخش و فروش ملزومات چاپ فعالیت داریم و پنجمین دوره‌ای است که در نمایشگاه بین المللی تبریز با هدف بازاریابی و دیدار با مشتریان شرکت کرده‌ایم و سال آینده نیز شرکت خواهیم کرد.

    وی درباره استقبال از نمایشگاه چاپ تبریز اظهار کرد: متأسفانه هرسال رونق نمایشگاه کمتر و کمتر می‌شود و فکر می‌کنم به دلیل استفاده بیشتر از فضای مجازی دیگر اشتیاقی برای کارهای چاپی وجود ندارد و این موضوع خود دلیلی بر کاهش رونق نمایشگاه‌ها می‌شود ولی باید اذعان کنم که همین اندک بازدیدکننده نیز تخصصی بودند.

    اظهری با بیان اینکه مجموعه‌اش هزینه بسیاری برای حضور در نمایشگاه کرده ولی انتظارات آن برآورده نشده؛ ادامه داد: متأسفانه امسال شرکت‌های معتبر فعال در زمینه چاپ در نمایشگاه حضور نداشتند و چون نمایشگاه چاپ با نمایشگاه صنایع غذایی مقارن شده بود استقبال از آن کاهش یافته بود. اگر مجریان بتوانند در سال‌های آینده شرکت‌های بزرگ و تولیدکننده‌ها و واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی را به میدان بیاورند، استقبال بیشتر می‌شود و به‌تبع آن‌ها بازدید از غرفه‌های کوچکی مثل ما نیز بیشتر می‌شود.

    حضور شرکت‌های مطرح؛ بانی ارتقا

    نمایشگاه بین المللیسعید هاشمی مدیرمسئول کانون تبلیغات فاطر با بیان اینکه امسال سومین حضور در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز را تجربه کرده است گفت: ما در سال‌های ۸۰ و ۸۲ در این نمایشگاه حضور داشتیم و به نظرم امسال استقبال بیشتری از این نمایشگاه صورت گرفت و نمایشگاه تخصصی‌تر از دوره‌های قبل برگزار شد.

    وی ادامه داد: حضور بازدیدکنندگان برای ما خوب و چشمگیر بود و علاوه بر اطراف تبریز و ارومیه از شهرهایی همچون اصفهان نیز بازدیدکننده داشتیم.

    مدیرمسئول کانون تبلیغات فاطر در انتها برای هرچه بهتر برگزاری این نمایشگاه در سال‌های آینده گفت: برای اینکه نمایشگاه مؤثر و مفیدی را در سال‌های آینده داشته باشیم مسئولان و مجری نمایشگاه باید تلاش کنند تا شرکت‌های مطرح و قدر در زمینه چاپ و بسته‌بندی که در تهران و شهرستان‌ها فعال هستند در این نمایشگاه حضور یابند؛ بدین طریق استقبال نیز بیشتر و نمایشگاه پرشورتر خواهد شد.

    هانیه صراف‌زادگان

    مقاله قبلیدغدغه‌ فعالان حوزه نشر با اعضای شورای شهر
    مقاله بعدیتعاونی کاغذ و مقوا در مسیر رشد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.