اولین جلسه شورای سیاستگذاری بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته، دیروز (۲۲ شهریورماه) با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان حوزه چاپ در محل اتحادیه چاپخانهداران تهران برگزار شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ اولین جلسه شورای سیاستگذاری با حضور احمد ابوالحسنی مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر مجری برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته، جلیل غفاری رهبر رئیس هیئتمدیره شرکت نمایشگاهی آروین مهر فجر، بهمن پورمند نائبرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران، احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی و عضو هیئتمدیره اتحادیه چاپخانهداران تهران، غلامرضا شجاع نماینده تشکلهای صنعت چاپ و مصرفکنندگان کاغذ و مقوای استانهای کشور و مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران، مجتبی محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانهداران قم و حشمتالله بسطامی مدیر روابط عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته، برگزار و طی آن چگونگی برگزاری بیست و هفتمین دوره از این نمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت.
حشمتالله بسطامی مدیر روابط عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی و ماشینآلات وابسته در آغاز این نشست ضمن بیان خیرمقدم به نمایندگان و مسئولان حاضر در جلسه، ابراز امیدواری کرد تا با توجه به مشکلات موجود همچون بیماری کرونا و رکود اقتصادی که دامنگیر کشور شده است، بتوانند با برگزاری این نمایشگاه رویداد خوبی را در صحنهی چاپ کشور رقم بزنند.
کاری در خور تقدیر
بهمن پورمند نایبرئیس اتحادیه چاپخانهداران ضمن تشکر از حضور مسئولان و نمایندگان برگزارکننده نمایشگاه در جلسه بیان داشت: برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته با توجه به معضل بیماری کرونا کار بسیار مشکلی بود که با همت جناب احمد ابوالحسنی و جلیل غفاری رهبر عملی شد، این کار شایسته، جای تقدیر و تشکر دارد. این جلسه برگزار شده تا ما از نظرات مسئولان و حضار برای هر چه بهتر برگزار کردن نمایشگاه استفاده کنیم که امیدوارم سایر دوستان با اعلام نگرشهای خود ما را در این مهم یاریرسان باشند.
نمایشگاه چاپ یک نمایشگاه تخصصی
حشمتالله بسطامی در ادامه با ارائه آماری از دوره پیشین نمایشگاه چاپ و بستهبندی بیان داشت: ما با توجه به آماری که از بازدیدکنندگان سال پیشین نمایشگاه داشتیم متوجه شدیم که حدود ۴۲ درصد از بازدیدکنندگان تحصیلاتی تا درجهی کارشناسی ارشد و بالاتر داشتهاند که این خود مبین تخصصیتر شدن نمایشگاه است و میتوان گفت که نقطه عطفی در کارنامه برگزاری نمایشگاه بهحساب میآید. از سوی دیگر بازدیدکنندگانی از کشورهایی همچون آرژانتین، چین، افغانستان، عراق، هند، ترکمنستان، عربستان و دیگر کشورها داشتیم که این نیز در مقایسه با دیگر نمایشگاهها یک رکورد محسوب میشود. امیدواریم تا روز برگزاری این نمایشگاه در ابتدای آذر ماه سال جاری، پیک بیماری منحوس کرونا نیز فروکش کند و ما شاهد برگزاری هر چه پربارتر بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران باشیم.
برگزاری نمایشگاه در شرایط سخت
جلیل غفاری رهبر رئیس هیئتمدیره شرکت نمایشگاهی آروین مهر فجر با اشاره به سختی های اضافه شده اخیر در روند برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: امسال ما با یک وضعیت بحرانی روبرو بودیم، به همین دلیل هر روز بحث بر سر این بود که نمایشگاه امسال برگزار خواهد شد یا خیر که خوشبختانه با بحث و تبادلنظرهای صورت گرفته قرار بر این شد تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی این آوردگاه بزرگ برگزار شود. در حدود بیست روز پیش ما شروع به نامنویسی کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی داشت. تا اینجای کار حدود ۲۱۰ شرکتکننده ثبتنام کردهاند و تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر بهصورت ریالی و ۳۰۰ متر نیز به شکل ارزی واگذار شده است و فکر میکنم تا ۱۵ مهرماه ما پیش ثبتنامها ادامه داشته باشد. با توجه به سایر مشکلات امید داریم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که این دوره از نمایشگاه در جلب نظر غرفهداران و شرکتکنندگان موثر واقع شود.
حامی معنوی ماندگار
محسن شمس که بهعنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه حضور داشت درباره نحوه برگزاری نمایشگاه بیان داشت: انتظار بنده از نمایشگاه این بود که به سمت تخصصیتر شدن هرچه بیشتر پیش برود و خدا را شکر استارت این کار در سال گذشته زده شد و امیدوارم که امسال هم همین رویه ادامه پیدا کند. یکسری کارهای نو و خوب همچون تقدیر از غرفه داران برتر انجام شد و امسال هم امیدوار هستیم که شاهد تداوم هر چهبهتر و بیشتر اقدامات مثبت اینچنین باشیم. وزارت فرهنگ و ارشاد همواره به عنوان حامی معنوی نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران حضور پررنگ داشته است و ما کمافیالسابق در این راستا از انجام هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.
دو پیشنهاد کارساز
احمدرضا مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی و عضو هیئتمدیره چاپخانهداران تهران در ادامه و ضمن تشکر از حضور مسئولان در جلسه به بیان دو پیشنهاد مهم پرداخت و افزود: یکی از مطالبی که باید به آن توجه شود انجام سیاستگذاریهای لازم در جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی است که باید از ابتدا برنامهریزیهای لازم برای آن صورت بگیرد. باید برای شرکتکنندگان مشخص شود که چه انتظاراتی در این موارد از آنها داریم.
وی همچنین افزود: مسئله مهم بعدی بحث امور مالیاتی صنف است، باید در کنار برگزاری نمایشگاه سمینارهایی با جهتگیریهای انتقادی در این مورد داشته باشیم و اطلاعرسانیهای لازم را انجام دهیم تا این خواستهی صنفی مهم، به گوش مسئولان مربوط برسد. مسئله مالیات یک معضل بسیار حاد است که باعث از بین رفتن بسیاری از واحدهای چاپی شده است.
مظاهری در همین رابطه پیشنهاد داد: باید تبلیغات وسیعی در این مورد داشته باشیم و با کمک اتحادیههای حاضر در این جلسه و سایر اتحادیه های استانی، مسئله را پیگیری کنیم. باید توجه داشت که یک ممیز ساده مالیاتی میتواند سرنوشت یک واحد صنفی را دگرگون کند. بنده معتقدم باید از این رویداد مهم استفاده کرده و توجه مسئولان و تصمیم گیران را به این معضل خانواده چاپ کشور معطوف کنیم. با برنامهریزیهای لازم می توان شرایط را برای برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی قوی با حضور خبرگزاریهای مهم فراهم کنیم تا صدایمان به گوش تصمیم گیران و مسئولان دولتی برسد.
دعوت از بزرگان چاپ جهان
غلامرضا شجاع نماینده تشکلهای صنعت چاپ و مصرفکنندگان کاغذ و مقوای استانهای کشور و مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران ضمن تشکر از تلاش برگزارکنندگان بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشین آلات وابسته بیان داشت: امسال با توجه به تمام مشکلات پیش رو جناب ابوالحسنی و غفاری رهبر موفق شدند با رایزنیهای لازم نمایشگاه را برپا کنند و امیدوار هستیم که نمایشگاه چاپ تهران امسال پر بارتر از همیشه برگزار شود.
وی با اشاره به جایگاه نمایشگاه چاپ تهران در منطقه و جهان ابراز داشت: نمایشگاه چاپ تهران اکنون یک آوردگاه شناخته شده و مطرح است، ما باید بتوانیم برنامهریزهایی انجام دهیم که طی آن بزرگان صنعت چاپ دنیا برای حضور در این آوردگاه ترغیب شوند. ما باید در کنار برگزاری نمایشگاه سمینارهایی ترتیب دهیم تا این بزرگان در آن به ایراد سخنرانی بپردازند. ما باید بتوانیم مهمانان خارجی معتبری که در سراسر دنیا نمایشگاه برگزار می کنند را در این آوردگاه مهم در کنار خود داشته باشیم که امیدوارم در این خصوص تصمیمات مقتضی گرفته شود.
شجاع در ادامه بیان داشت: برگزاری نمایشگاه به شدت در امر صادرات تأثیرگذار است، به این معنی که میتوان گفت نمایشگاه چشم صادرات است؛ ما زمانی میتوانیم از صادرات خوبی برخوردار شویم که در چنین آوردگاههایی خود را به خوبی به همتایان خارجیمان معرفی کنیم، بنابراین باید تمام تلاش خود را در جهت هر چهبهتر برگزار کردن این آوردگاه به عمل بیاوریم.
نمایشگاه ملی چاپ
در ادامه مجتبی محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانهداران قم نیز از آمادگی فعالان چاپی این استان خبر داد و افزود: نمایشگاه یک امر ملی است و در این بخش هر تصمیم جمعی که گرفته شود ما نیز برای برقراری آن در خدمت هستیم. شاید امسال به دلیل بیماری کرونا با یکسری مشکلات و معضلات روبرو شدیم اما همین امر باعث شد تا افراد متخصصی بیشتری در این آوردگاه حضور پیدا کنند. بنده معتقدم با حذف شلوغیهای بیمورد، افراد متخصص و کسانی که در این حوزه کار میکنند باکیفیت بهتری در نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.
وی افزود: باید توجه داشت که گاه ازدحام بیمورد باعث میشود کیفیت نمایشگاه پایین بیاید، امسال نمایشگاه شیرینی و شکلات برگزار شد و این امر نیز با حذف افراد غیرمتخصص و کسانی که در این حوزه حرفی برای گفتن ندارند همراه بود و ما امید داریم تا همین اتفاق نیز برای صنعت چاپ رخ بدهد. اتحادیه چاپخانهداران استان قم نیز برای انجام هرگونه خدمتی به نمایشگاه آمادگی خود را اعلام میکند.
چاپ یعنی زندگی
در ادامه احمد ابوالحسنی مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر مجری برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی ماشینآلات وابسته ضمن خوشآمد گویی به نمایندگان و مسئولان حاضر در جلسه بیان داشت: بنده بسیار خوشحالم که در حضور عزیزانی هستم که دغدغهی صنعت چاپ کشور را دارند و برای هر چهبهتر برگزار شدن این نمایشگاه قبول زحمت کرده و در این جلسه حضور پیدا کردند.
وی ضمن اشاره به نقش پر رنگ اتحادیه های استانی در دوره های اخیر نمایشگاه چاپ خاطر نشان کرد: جناب انصاری پور رئیس اتحادیه چاپخانهداران اصفهان به دلیل مشغله کاری نتوانستند در این جلسه حضور پیدا کنند که طی نامهای عذرخواهی خود را بیان داشتند. همچنین جناب مغانی از مشهد نیز اعلام آمادگی کرده بودند که به علت مشکلاتی از حضور در این جلسه بازماندند. اینها نشاندهنده این مطلب است که صنعت چاپ برای متولیان آن مهم است و این همدلی جای امیدواری دارد.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته در ادامه افزود: همینجا از همهی عزیزان خواهش میکنم تمام نقطه نظرات خود را بیان کنند، این مهم باعث ایجاد همافزایی خواهد شد و درجهت هر چه بهتر برگزار کردن نمایشگاه ما را همراهی خواهد کرد.
ابوالحسنی اظهار داشت: در مورد مسئله مالیات که جناب مظاهری اشاره کردند نیز باید بگویم که ما همراه ایشان صحبت هایی را با مسئولان داشتیم؛ خدمت هیئترئیسه مجلس هم رسیدیم و مطالبات خود را بیان کردیم، در این مورد آنها نیز نظرات همراهی با ما داشتند که جای امیدواری است. ما حتما پیگیری های خود را تا وصول به نتیجه ادامه خواهیم داد. این اقدامات از دل همین جلسات و همدلیها به وجود آمده است. جایی که رقابت به همدلی تبدیلشده است خروجی آن صد در صد مثبت است. امیدوار هستیم که این نمایشگاه با همکاری شما عزیزان حضور پرقدرت خبرگزاری ها و رسانهها بهخوبی برگزار شود. دغدغه ما صنعت چاپ کشور است و امید داریم که بتوانیم به آن خدمت کنیم. اخیرا تیتری را در رسانه ها دیدم که به شدت به دلم نشست و به آن معتقدم؛ «چاپ یعنی زندگی» و حالا ما به عنوان نماینده و ویترین این صنعت موظفیم تا بهترین صورت از این صنعت معظم را به نمایش بگذاریم.
معضلی به نام سالن ۳۸
در ادامه جمعی از خبرنگاران به ایراد سؤالاتی برای شفافسازی در مورد برگزاری این دوره از نمایشگاه چاپ پرداختند. یکی از خبرنگاران با توجه به اهمیت حوزه بستهبندی به حضور فعالان برجسته این صنعت در نمایشگاه چاپ و درخواست همگانی آنها برای حضور در سالن ۳۸ (سالن آلمان) اشاره کرده و راهکار مدیران نمایشگاه را جویا شد.
گفتنی است که یکی از معضلاتی که هرساله برگزارکنندگان با آن مواجه میشوند؛ درخواست های بی شمار برای اخذ غرفه در سالن ۳۸ است. این سالن در طی سالها برگزاری نمایشگاه چاپ به یک برند تبدیلشده است و اکثر شرکتهای بنام در حوزه چاپ در این سالن حضور پیدا میکنند، این مطلب باعث شده تا اکثر شرکتکنندگان طالب حضور در این سالن باشند چراکه عدهای از بازدیدکنندگان به دلیل کمبود وقت تنها به بازید از همین یک سالن بسنده میکنند و شرکتکنندگان در این بین گمان میبرند که از رقبای خود عقبمانده و آنطور که باید دیده نشدهاند. به همین دلیل است که با وجود کیفیت بالای سالنهای دیگری همچون سالن ۳۵، بازهم سالنهای دیگر به نسبت سالن ۳۸ طرفداران کمی دارد.
یکی از خبرنگاران در ادامه و برای حل بحران سالن ۳۸ پیشنهاد کرد: اگر طی قانونی لایتغیر متراژ غرفههای سالن ۳۸ را پایین بیاورید خودبهخود شرکتهای بزرگتر که به دنبال غرفههای بزرگتری هستند به سالنهای دیگر نیز توجه نشان میدهند.
در همین رابطه جلیل غفاری رهبر بیان داشت: شرکتهای معتبری همچون نقش الماس و آسان پک همیشه در این سالن حضور دارند و امسال شرکت تک نگار نیز به آن اضافهشده است. این واقعیت است که اگر به میل شرکتکنندگان باشد تمامی آنان که تابهحال ثبتنام کرده اند مایلند در این سالن باشند درصورتیکه این موضوع امکانپذیر نیست و باید فکری برای آن اندیشیده شود تا میل و رغبت شرکتکنندگان به حضور در سالنهای دیگر پیدا شود.
در ادامه احمدرضا اعتماد مظاهری نیز در همین باره افزود: باید یکسری جذابیتهایی برای جلب مخاطبان به سالنهای دیگر فراهم کنیم که سالن ۳۸ از آن برخوردار نباشد.
حشمتالله بسطامی نیز در این رابطه افزود: برگزاری سمینارها و کنفرانس های مطبوعاتی در سالن های دیگر میتواند یکی از این راهکارها باشد. برای مثال می توان کنفرانس مطبوعاتی در مورد سازمان امور مالیاتی، که پیشنهاد آن توسط جناب مظاهری داده شد، در غرفههای دیگری غیر از سالن ۳۸ برگزار شود. اگرکارگاه های آموزشی در سالنهای دیگر برگزار شود، مخاطبان به آن سمت کشیده می شوند و بعد از مدتی برند شدن سالن ۳۸ از بین خواهد رفت. البته پروسه زمانبری است اما قابل انجام است.
جلیل غفاری رهبر نیز در ادامه بیان داشت: یکی از این راهکارها نیز میتواند حضور یکی دو برند از شرکتهای چاپی در سالنهای دیگر باشد. برای مثال سالن B 38 از سالن ۳۸ کیفیت بهتری دارد اما باید برای جا انداختن آن زمان گذاشت.
در ادامه یکی از خبرنگاران به ایراد پرسشی در مورد عواید حاصل از نمایشگاه پرداخت و بیان داشت: همواره اتحادیه چاپخانهداران، لیتوگرافان و صحافان ادعاهایی در مورد منافع نمایشگاه داشته اند خبر داریم که حتی گاه این کار به اعلام نارضایتی و شکایت نیز رسیده است، لطفا در این مورد نیز توضیح دهید.
احمد ابوالحسنی در پاسخ به این پرسش بیان داشت: ابتدا باید روشن کنم که این به هیچ وجه سؤال و مشکل اتحادیههای نام برده نیست چراکه نمایندگان اتحادیههایی که فرمودید اینجا حضور دارند و اگر مطلبی که شما میفرمایید وجود داشت این عزیزان دور این میز حضور نداشتند و یا اینکه خودشان اینجا این مسئله را مطرح میکردند.
وی در ادامه افزود: بهصورت کلی هر رویدادی که برگزار میشود آرم و لوگوی یکسری از ارگانها را بهعنوان حامی معنوی وارد پوستر خود می کند و ما نیز این مسئله را رعایت کرده ایم اما این نکته نباید با مسائل دیگر خلط شود. سازمان تجارت در نامهای که بهتازگی منتشر کرده است بهصراحت اعلام کرده که اتاقها، انجمنها و اتحادیهها میتوانند در برگزاری نمایشگاه صاحبنظر باشند اما درزمینه اجرای آن نباید دخالتی عملی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: هر ساله حدود ۱۱۰ الی ۱۲۰ نمایشگاه در محل برگزاری نمایشگاه های بینالمللی تهران برپا میشود که ۷۰ الی ۸۰ عدد از آنها در زمره نمایشگاههای بزرگ بهحساب میآیند و نمایشگاه صنعت چاپ نیز یکی از آنها است، در برگزاری این نمایشگاهها اداره دارایی ورود پیدا میکند و هرساله نیز با بررسی جزئیات کامل مبلغی بیشازحد آنچه باید دریافت میکند.
ابوالحسنی تصریح کرد: لازم می دانم یکبار برای همیشه این موضوع را توضیح دهم تا رفع ابهام شود. رقمی که مجری نمایشگاه دریافت میکند البته که رقم بالایی بهحساب میآید اما دوستان توجه کنند که ما درست ۱۰ روز قبل از برگزاری هر دوره نمایشگاه ۷۰ درصد از کل مبالغ اخذ شده بابت غرفه ها را طی پیشقراردادی به محل نمایشگاه های بین المللی تهران تسلیم میکنیم. در این بین مجری برگزاری باید از ۳۰ درصد باقیمانده آن هزینههایی همچون موکت کردن، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، پذیرایی، نظافت و مسائل جنبی اینچنینی را پرداخت کند که امسال هم با به وجود شیوع بیماری کرونا هزینههای دیگری نیز بر آن اضافه خواهد شد.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته اضافه کرد: باید بگویم چنین شائبه هایی که شما فرمودید هرگز توسط اتحادیههای مربوط به چاپ مطرح نشده است چراکه نمایندگان آنها اینجا حضور دارند؛ بلکه عمدتا توسط افرادی مطرح می شود که هیچ جایگاه صنفی ندارند و صرفا منتقد هر اوضاعی هستند.
احمدرضا اعتماد مظاهری بهعنوان یکی از اعضا هیئتمدیره اتحادیه چاپخانهداران تهران در همین رابطه بیان داشت: بنده در حدود یک دهه است که در اتحادیه چاپخانهداران حضور دارم، ما هیچ زمان مسئله مالی را مطرح نکردیم و هر زمان هم نقطهنظری را بیان داشته ایم صرفا برای بهتر برگزار شدن نمایشگاهها و مسائلی از این قسم بوده است و این مطلب جزو حواشی بهحساب میآید. اساسا اتحادیهها طبق قانون از مشارکت در کارهای مالی منع شده اند و در مورد کارهای اقتصادی و تجاری دخالتی ندارد. هدف همهی ما برگزاری نمایشگاه با کیفت بهتر است.
بیشتر بخوانید: برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی
حضور مسئولان و تصمیم گیران دولتی در نمایشگاه
یکی دیگر از سوالات این جلسه به حضور بازدیدکنندگان اتحادیه شهرستان ها و مسئولان دولتی بود که غلامرضا شجاع درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنان داشت: در این مورد مذاکراتی با وزارت ارشاد خواهیم داشت و در نظر داریم تا از استراحتگاههای این وزارت خانه برای اسکان این عزیزان استفاده کنیم و در غیر این صورت خود نمایشگاه هزینههای آنها را تا حدودی متقبل خواهد شد. ما از مجلس تا دولت و کلیه وزارتخانههایی که با صنعت چاپ و صنایع وابسته به چاپ سروکار دارند کتباً دعوت به عمل میآوریم که در نمایشگاه حاضر شوند و اگر بهروزهای آدینه برخورد نکنیم شاهد حضور گسترده مسئولین نیز خواهیم بود، همانطور که در سال گذشته با حضور گسترده مسئولان روبرو بودیم.
در پایان محسن شمس نمایند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان شهرستانی افزود: بهعنوان حامی معنوی نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته در سال گذشته گروههای یکروزه بازدید برای بازدیدکنندگان شهرستانی داشتیم؛ امسال نیز حتماً خدماتی برای استانهای نزدیک تهران خواهیم داشت. در بحث اطلاعرسانی نیز سال گذشته پوستر برگزاری نمایشگاه در صفحه اول سایت وزارت خانه کار شد و با نمایندگان و مسئولان نامهنگاریهای لازم انجام شد تا در نمایشگاه حضور پیدا کنند که با استقبال گستردهای همراه شد و امسال نیز به همین ترتیب ادامه خواهیم داد.