سرپرست مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی گفت: نه معاونت فرهنگی و نه جامعه نشر «تکنو فوبیا» ندارند و از به روز بودن نمی ترسند، اما با شناخت از وضعیت نشر کشور، قطعا برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی با اهداف ما فاصله دارد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ ایوب دهقانکار، سرپرست مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران (موسسات فراگیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در گفت و گو با خبرگزاری فارس درباره برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی اظهار داشت: قطعا و صراحتا باید اعلام کنم که نمایشگاه کتاب مجازی جای نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را پر نمی کند. اگر نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشود، هر اقدام دیگری که معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد انجام دهد، اعم از نمایشگاه کتاب مجازی، حالت های دیگری از نمایشگاه یا سایر اقدامات حمایتی، قطعا نامش «سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» نیست.
نمایشگاه کتاب مجازی جای نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را پر نمی کند
وی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین این موضوع افزود: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را با مجموعه ای از فعالیت هایی که در آن صورت می گیرد، اعم از فروش کتاب، برنامه های فرهنگی، نشست های نقد و بررسی و معرفی، دیدارها و حضور مهمان و ناشران خارجی می شناسیم. همه این اجزا دست در دست هم پیکره واحدی را به اسم نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تشکیل می دهند.
معاونت فرهنگی و بدنه نشر «تکنو فوبیا» ندارند
سرپرست مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با این جمله که قطعا ما «تکنو فوبیا» (هراس از فناوری) نداریم، اضافه کرد: نه معاونت امور فرهنگی و نه جامعه نشر «تکنو فوبیا» ندارند و از تکنولوژی و به روز بودن نمی ترسند، اما با شناخت از وضعیت نشر کشور، قطعا برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی با اهداف ما فاصله دارد و با آن به اهداف مد نظرمان نمی رسیم. هرچند شاید پوششدهنده بخشی از اهداف باشد، اما در برگیرنده اهداف کلان نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.
بیشتر بخوانید: اما و اگرهای برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب مجازی یک اقدام مکمل می تواند باشد
دهقانکار ضمن اشاره به اینکه در عین حال با توجه به اینکه اذعان می کنیم نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نخواهد شد، اما می تواند یک اقدام مکمل خوب در کنار سایر فعالیت ها باشد، خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب مجازی را نه به عنوان جایگزین بلکه به عنوان مکملی در کنار سایر فعالیت های حمایتی با هدف تقویت صنعت نشر کشور قرار می دهد.