تولید محتوا در فضای مجازی و نگرانی های ناشران

    0
    69
    امور فرهنگی

    فضای دیجیتال متعلق به مردم است بنابر این باید نیازها و خواسته هایشان شناسایی شود و تولید محتوا بر مبنای خواست آن ها و نیازشان تولید شود.

    احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:  مشکلاتی در وزرات آموزش و پرورش وجود دارد ، در مناطق دور افتاده امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی وجود ندارد اما با به وجود آمدن فضای مجازی سدهای اینچنینی برداشته می شود و در این خصوص عدالت برقرار می شود.

    وی همچنین به این نکته اشاره کرد که باید در زمینه فضای مجازی فرهنگ سازی کنیم، بسیاری از ناشران از فعالیت در فضای مجازی هراس دارند چرا که این فضا را به خوبی نمی شناسند و از پتانسیل های آن آگاه نیستند. علاوه بر آن از نبود امنیت در خصوص حق مالکیت برای ناشران نگران هستند. وی همچنین تاکید کرد یکی از دلایلی که ایران در خصوص فضای دیجیتال نتواسته درست عمل کند نبود فرهنگسازی مناسب در این خصوص است.

     این مقام مسئول ادامه داد: ناشران این روزها با گرانی کاغذ مواجه هستند اما با این وجود نمی توان کتاب کاغذی را حذف کرد و کتاب دیجیتال را جایگزین آن کرد بلکه این دو باید در کنار هم قرار داشته باشند.

     وی افزود ما در فضای مجازی همواره با مشکل عدم اعتماد مواجه هستیم، محتوایی که در فضای مجازی تولید می شود باید اعتماد مخاطب را بر انگیزد.

    احمدیان بیان کرد: با توجه به مکانیزم‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر، تهدیدهای پیش‌روی ناشران کمتر شده است و  می‌توانیم برای‌ آماده‌سازی و انتشار محتوای مناسب تلاش کنیم؛ البته امروزه در فضای تولید  محتوا برای فضای مجازی به تئوری‌های مختلف نیاز داریم.

    احمد همچنین اضافه کرد در دنیای کسب و کار به خصوص در فضای مجازی باید بتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و نیازهایش را بشناسیم موسساتی مانند خانه‌کتاب باید به شکل‌گیری خلاقانه و نوآورانه تولید محتوای کمک کنند.

    مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ستادهای ملی مانند ستاد اقتصاد خلاق باید نقش گسترده و پررنگی در این بخش داشته باشند تا تئوری‌های مورد نیاز تولید محتوا براساس تعامل و مشارکت شکل بگیرد. صنعت نشر و تولید محتوا برپایه اقتصاد استوار است و اگر اقتصاد بر مبنای درستی شکل بگیرد، تولیدکننده و مصرف‌کننده را متقاعد می‌کند. ما به خلاقیت نیاز داریم و هدف، صرفا دیجیتالی کردن یک کتاب فیزیکی نیست؛ بلکه باید تعامل محکمی میان مصرف‌کننده و تولیدکننده شکل بگیرد.

    ایجاد امنیت در فضای مجازی برای تولید محتوا

     وی همچنین اضافه کردن که فضای دیجیتال متعلق به مردم است بنابر این باید نیازها و خواسته هایشان شناسایی شود و تولید محتوا بر مبنای خواست آن ها و نیازشان تولید شود. بنابر این باید ارتباط محکمی میان تولید کننده محتوا و مخاطب محتوا برقرار شود. و در این خصوص ما به یکسری تئوری نیاز داریم. تئوری هایی علمی که ما را در خصوص پیشرفت در زمینه فضای مجازی راهنمایی کنند.

    احمدیان با بیان اینکه باید از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی حمایت‌های مستمر صورت بگیرد، گفت: به‌عنوان کارشناس حوزه دیجیتال توصیه می‌کنم به برگزیدگان دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی توجه شود و از تجلیل‌شدگان این جشنواره برای موفقیت در عرصه تولید محتوا کتاب در فضای مجازی کمک گرفته شود.

     احمد یان در پایان افزود امیدوار است تا شاهد حضور گسترده ایران در زمینه صنعت نشر حوزه دیجیتال باشیم و بتوانیم در حوزه های بین المللی حرفی بار گفتن داشته باشیم.

    در این مراسم نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب؛ محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس؛ امیر خوراکیان، معاون امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی؛ ایوب دهقانکار مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا زائری؛ عضو هیأت مدیره موسسه خانه‌کتاب حضور داشتند.

    بیشتر بخوانید:کسب و کار اینترنتی در ایران

    مقاله قبلیآلودگی هوا و تهرانی مه آلود/ باران سد تخلیه شهر تهران شد
    مقاله بعدیشانزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.