سیاست حمایت از کتابفروشی‌ ها

    گفت و گو با وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

    0
    71
    ارتباطات و رسانه

    وحید شالچی با انتقاد از رواج رقابت ‌های سودگرانه در بازار گفت: با تعطیلی کتابفروشی‌ ها، نفوذ و گسترش فرهنگ ‌های عالی در جامعه سخت خواهد شد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و جامعه‌شناس امور خانواده در گفت‌وگو با ایبنا، درباره تاثیر کتاب و کتابخوانی و تعطیلی کتابفروشی‌ ها بر جامعه بیان کرد: کتاب، مجرایی است که ما را به میراث فرهنگی کشورمان و جهان پیوند می‌دهد و ما را مهمان عقلانیت و دانش می‌ کند.

    کتاب فروشی

    وی با اشاره به کارکرد مهم کتابفروشی‌ ها افزود: کتاب ‌فروشی‌ های سطح شهر در محله ‌ها، معبری برای آگاهی و دانش در شهر به ‌شمار می ‌آیند و یکی از خاطرات ما از کودکی و محله‌ ها، کتابفروشی‌ ‌ها است که راه ما را به دنیای بزرگ ‌تری هموار کرد.

    شالچی با بیان اینکه کاهش توان مردم و سهم مصرف فرهنگی در بودجه خانوارها، وضعیتی را فراهم کرده ‌است که دیگر کتاب خریدن توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر، بازار را در یک رقابت سوداگرانه می ‌بینیم که به سمت حذف کتاب و کالاهای فرهنگی پیش می‌ رود و خانواده ‌ها با درآمدهای متوسط مجبور هستند که از نیازهای فرهنگی خود کم کنند تا به نیازهای اساسی خود دست برسند. با تعطیلی کتابفروشی‌ ها هم این وضعیت نامناسب تشدید می ‌شود و آینده نگران‌کننده ‌ای پیش‌رو خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: کتاب‌ فروشان نیاز به آموزش دارند

    جامعه‌ شناس امور خانواده با اشاره به تبعات تعطیلی کتابفروشی ‌های شهر به ‌عنوان ستون ‌های فرهنگی جامعه و تاثیر منفی آن بر فرهنگ عمومی عنوان کرد: جامعه‌ ای که کمتر کتاب بخواند، کمتر تاریخ می ‌داند، حافظه تاریخی ‌اش کمتر فعال است، کمتر می‌ تواند از تجربه تاریخی خود استفاده کند و کمتر می‌ تواند از تجربیات جهانی در حل و یا بهبود مسائل خودش بهره بگیرد.

    بازار را در یک رقابت سوداگرانه می ‌بینیم که به سمت حذف کتاب و کالاهای فرهنگی پیش می‌ رود و خانواده ‌ها با درآمدهای متوسط مجبور هستند که از نیازهای فرهنگی خود کم کنند تا به نیازهای اساسی خود دست برسند. با تعطیلی کتابفروشی‌ ها هم این وضعیت نامناسب تشدید می ‌شود و آینده نگران‌کننده ‌ای پیش‌رو خواهد بود

    وی افزود: با تعطیلی کتابفروشی ‌ها و کاهش دسترسی به کتاب، جامعه پرخاشگر می‌ شود، تصمیماتش کمتر بر اساس عقلانیت و علم گرفته می ‌شود و نفوذ و گسترش فرهنگ‌ های عالی در آن سخت خواهد شد.

    شالچی با اشاره به افزایش سیاست ‌های حمایتی برای بهبود وضعیت کتاب ‌فروشی‌‌ ها بیان کرد: ما باید سیاست ‌های حمایتی خود را به‌ سمتی ببریم که کتاب‌ فروش مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. این در‌حالی است که برخی سیاست ‌های حمایتی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب زیان کتابفروشی‌ ها تمام می ‌شود.

     

    جامعه‌ ای که کمتر کتاب بخواند، کمتر تاریخ می ‌داند، حافظه تاریخی ‌اش کمتر فعال است، کمتر می‌ تواند از تجربه تاریخی خود استفاده کند و کمتر می‌ تواند از تجربیات جهانی در حل و یا بهبود مسائل خودش بهره بگیرد

    جامعه‌شناس امور خانواده عنوان کرد: از نظر من، همانطور که عرصه‌های فرهنگ و هنر در جهان، از یارانه و سیاست‌های حمایتی موثری برخوردار می‌شوند، ما نیز باید سیاست‌های حمایتی بیشتری برای توجه به کتاب و تحکیم کتابفروشی‌ها طراحی و اجرایی کنیم.

     

    وی درباره بهبود شرایط جامعه در اوضاع تعطیلی کتابفروشی‌ها خاطرنشان کرد: ما باید چرخه تولید و مصرف فرهنگی را در زنجیره‌ها حمایت کنیم. باید معافیت‌های مالیاتی را در اختیار کتاب ‌فروشان قرار بدهیم و فضاهای عمومی که در اختیار شهرداری‌ ها است، را در اختیار آن‌ها بگذاریم.

    شالچی با اشاره به اینکه باید از گسترس سرمایه‌ داری تجاری که موجب افزایش اجاره‌ بها کتاب‌ فروشی ‌ها می ‌شود، جلوگیری کنیم، بیان کرد: این جریان، عوارض و تبعات سنگینی برای جامعه و البته حوزه فرهنگ و هنر دارد که باید هر چه زودتر با آن مقابله شود.

    مقاله قبلیافتتاح تولیدی صنایع سلولزی در گنبدکاووس
    مقاله بعدی​بررسی مشکلات مالیاتی چاپخانه‌ داران

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.