مدیر موسسه نشر و تحقیقات «ذکر» گفت: طرح های فصلی فروش کتاب با تعیین اعتبار برای خرید کتاب به هر فرد نوعی احترام به مردم و ترغیب آنان برای خرید کتاب است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا سید ناصری، مدیر موسسه نشر و تحقیقات «ذکر» گفت: من به عنوان یک ناشر طرح های فصلی فروش کتاب را مثبت ارزیابی میکنم. اما بهتر است بودجهای که برای هر کتابفروشی در نظر گرفته میشود افزایش پیدا کند، چون ما و بسیاری از ناشران و کتابفروشان در سایت خود و فضای مجازی در این زمینه اطلاع رسانی می کنیم و مردم به ویژه خانوادهها ترغیب میشوند تا خرید کنند.
وی افزود: در شرایط کنونی و با وجود بیماری کووید ۱۹ و حضور بچهها در خانه، فروش اینترتی و غیر حضوری افزایش یافته است. در زمان برگزاری طرح تابستانه کتاب مردم بیشتر به صورت غیرحضوری خرید میکردند و با اتمام بودجهای که برای ما در نظر گرفته شد مجبور شدیم سفارش های مردم را بدون یارانه و با تخفیف از سوی خودمان تحویل دهیم.
آقای سیدناصری با اشاره به این که برگزاری طرح های فصلی فروش کتاب بسیار مناسب است، گفت: اگر در این میان یکی دو طرح دیگر نیز با توجه به مناسبتهای مختلف برگزار شود تأثیر بیشتری در جذب مخاطب خواهد داشت.
مدیر مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر با بیان این که چون برای هر نفر اعتباری مشخص شده و افراد خانواده هرکدام میتوانند از این طرح بهره ببرند عموما سقف اعتباری که در نظر گرفته میشود کفاف خانواده ها را میدهد، گفت: وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین امکاناتی را فراهم و طرحهای تخفیفی را برای مخاطب برگزار میکنند در واقع نوعی احترام به مردم است.
وی افزود: در این میان مخاطبان نیز تشویق میشوند نیازمندیهای کتابی خود را بیشتر در این ایام برطرف کنند. در اصل هر مقدار که مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد همچنان برخی از مخاطبان به ویژه در خصوص فرزندان خود نیازهایی در زمینه کتاب دارند و سعی میکنند با استفاده از این طرحها نیاز خود را برطرف کنند.
آقای سیدناصری ضمن اشاره به این که اجرای طرح های فصلی فروش کتاب سبب رونق بازار نشر و فروش میشود بیان کرد: این امر باعث میشود ناشران با کتابفروشیهای مختلفی ارتباط برقرار کنند و از سهمیه خود بهره ببرند. به نظر بنده در زمان برگزاری این طرحها به طور قطع فروش کتاب ناشران به کتابفروشیها از طریق توزیع کنندگان افزایش پیدا میکند.
بیشتر بخوانید: آغاز طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ در آبان ماه
وی برگزاری طرح های فصلی فروش کتاب را در بقا و تأسیس کتابفروشی های محلی مؤثر دانست و گفت: اکنون که در جامعه اکثر کتابفروشیها محصولات خود را در شبکههای اجتماعی به مخاطب عرضه میکنند، طرح های فصلی سبب ارتباط بیشتر مخاطب و کتابفروشی شده و باعث میشود مردم به کتابفروشیهای محلی اقبال بیشتری نشان دهند و همین امر در بقا و تأسیس کتابفروشی های محلی مؤثر است.طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب برگزاری خواهد شد.
لازم به ذکر است، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می شود.