پیچیدگی‌های اقتصادی بازار کاغذ ناشران

    0
    83
    کتابفروشی

    مدیر انتشارات کتابستان گفت: پیچیدگی‌های اقتصادی بازار کاغذ سبب شده است که هر ناشر در انتخاب محتوا دقت بیشتری کند زیرا بازگشت اقتصادی سرمایه در گرو انتخاب محتوایی است که به عنوان کتاب برای چاپ مهیا می‌شود.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین محمد حقی مدیر انتشارات کتابستان در گفت و گو با میزان پیرامون چهارچوب و خط مشی انتشاراتی‌ها برای چاپ محتوای آثار گفت: هر انتشاراتی بنا بر سیاست‌ها و خط مشی خود اولویت ها و اهدافی را در دستور کار دارد که بر اساس آن به انتخاب محتوا اقدام می‌کند.

    وی تاثیر شرایط اقتصادی موجود بر انتخاب نوع محتوا به منظور نشر را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: ناشران نمی‌توانند هر محتوایی که از سوی نویسنده ارائه می‌شود را انتخاب کنند لذا تلاش دارند تا در انتخاب محتوا دقت ویژه‌ای داشته باشند و با توجه به چهار چوب‌های انتشارات دست به انتخاب بزنند.

    مدیر انتشارات کتابستان بازگشت سرمایه را اولویت‌ انتشاراتی‌های خصوصی دانست و  تاکید کرد: پیچیدگی‌های اقتصادی بازار کاغذ سبب شده است که هر ناشر در انتخاب محتوا دقت بیشتری کند زیرا بازگشت اقتصادی سرمایه در گرو انتخاب محتوایی است که به عنوان کتاب برای چاپ مهیا می‌شود، لذا همین موضوع بر انتخاب تعداد محتوا تاثیر دارشته و از سوی دیگر سبب ریزبینی در انتخاب‌ می‌شود.

    تامین از بازار کاغذ آزاد

    حقی در همین راستا ادامه داد: انتخاب انتشاراتی‌ها عموما بر پایه نوع قلم نویسنده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، نگارش نرم و یا نگارش سخت مواردی است که همواره راه را برای انتخاب یا رد یک اثر باز می‌کند. کتاب‌هایی که نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند بازار فروشی خوبی نخواهد داشت و مورد توجه مخاطبان قرار نخواهد گرفت، از سوی دیگر برخی سوژه و یا موضوعات هستند که جذابیت خاصی برای مخاطبان ندارند و یا در مواردی اصلاً موضوع روز نیستند لذا ناشران آنان را برای چاپ انتخاب نخواهد کرد.

    حقی پیرامون مشکلات پیش روی ناشران اظهار کرد: وقتی ناشران کاغذ مورد نیاز خود را از دو طریق دریافت می‌کنند و میزان کاغذ تخصیص داده شده دولتی به ناشران آن هم به میزان محدود جوابگوی نیاز این انتشاراتی‌ها نیست، در نتیجه هر ناشر مجبور می‌شود نیاز خود را از طریق بازار کاغذ آزاد تامین می‌کند. در این شرایط بهانه‌ای برای ناشران ایجاد می‌شود که معیار قیمت کالای تولید شده خود را بر اساس قیمت بازار آزاد بیان کند.

    وی در پایان با ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت چاپ و نشر خاطرنشان کرد: با وجود شرایط پیش آمده فشار اصلی بر روی مصرف کننده نهایی یعنی مخاطب کتاب خواهد بود، همین امر دلزدگی مخاطب و کم شدن استقبال آن از کتاب را به همراه داشته است، من پیشنهاد می‌کنم برای ایجاد تعادل در بازار نشر، در گام اول نیاز ناشران به کاغذ و مواد اولیه را مورد بررسی قرار دهند و براساس آن مواد لازم برای ناشران را فراهم و در اختیار آنان بگذارند و در گام دوم نظارت قیمتی را چاشنی این تسهیلات کنند.

    مقاله قبلیمعرفی مهم‌ترین انواع لیبل پر کاربرد در بازار
    مقاله بعدیامیر هومن محمدی : سالی سرشار از سلامتی و موفقیت

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.