کپی‌ غیر‌مجاز مهم‌ترین مساله تولید‌کنندگان کتاب صوتی است

    0
    41
    کتاب صوتی ورود به حوزه نشر الکترونیک

    مدیر انتشارات سماوا، کپی غیر‌مجاز و هزینه‌های سنگین تولید را مهم‌ترین مسائل کتاب صوتی دانست و درباره حضور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: هدف، پیدا کردن مخاطبان جدید است. مخاطبانی که ما را ببینند و صدای ما را بشنوند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا محسن نادری، مدیر انتشارات سماوا ، درباره حضور در نمایشگاه «فناوری‌های محتوای فضای مجازی» بیان کرد: این نمایشگاه که با عنوان رسانه‌های دیجیتال شناخته شده، دقیقا جایی است که باید حضور داشته باشیم. سماوا به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان محتوای صوتی، می‌تواند مخاطب اصلی خود را در این نمایشگاه پیدا کند.

    وی درباره فعالیت اصلی «سماوا» ادامه داد: چند محصول صوتی مانند کتاب صوتی، سریال صوتی، اخبار صوتی، پادکست و گوینده شو را داریم. در بخش «گوینده شو» کسانی که مستعد هستند و در کلاس‌های گویندگی شرکت کرده‌اند، می‌توانند آزمون صدا دهند و اگر استانداردهای لازم را داشته باشند، در سماوا مشغول به‌کار شوند. سماوا بخشی به نام رادیکو (رادیوی کودک) هم دارد که در آن کودکان هفت تا ۱۵ ساله به‌عنوان گوینده، کتاب‌ها را برای هم سن و سال‌های خود می‌خوانند.

    کتاب صوتی صدور مجوز کتاب‌های گویا و الکترونیکنادری با بیان اینکه می‌خواستیم صدای کتاب‌ها را بشنویم، بیان کرد: بیشتر علاقه داشتیم که کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و رمان‌های داخلی را به گوش مردم برسانیم؛ بنابراین از سال ۹۹ موفق شدیم، ۳۰۰ کتاب صوتی تولید کنیم. سماوا سه استودیو در تهران دارد و آماده همکاری با علاقه‌مندان است.

    تولید کتاب صوتی مسئله کپی است

    مدیر انتشارات سماوا درباره مهم‌ترین مسائل تولید کتاب صوتی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ناشران، بحث کپی است. متاسفانه این کپی‌ها در انواع شبکه‌های اجتماعی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. محتوا را با هزینه زیاد تولید می‌کنیم و قابل خریداری است؛ درصورتی که به این روش به‌صورت رایگان و بدون بازگشت هزینه تولید، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

    کتاب صوتی کتاب های صوتیبیشتر بخوانید: کتابفروشی‌ های افغانستان محلی برای عرضه آثار ایرانی

    مدیر انتشارات سماوا ادامه داد: پیگیری قانون‌شکنی برخی گروه‌های اینترنتی هم خیلی سخت است؛ چراکه در نهایت می‌بینیم یک نفر در شهرستانی کوچک این گروه را ایجاد کرده و اما به یک عذرخواهی ختم می‌شود؛ اما تا لحظه عذرخواهی، آن فایل حداقل ۲۰ هزار بار دانلود شده است و دیگر برگشت‌پذیر نیست. بارها این مساله را مطرح کرده‌ایم. باید بتوانیم سازوکاری داشته باشیم تا از محتوای صوتی تولید‌شده صیانت و آن را حفظ کرد. فکر می‌کنم این مساله دغدغه اصلی همه ناشران صوتی است. هزینه‌های زیاد تولید، دغدغه دوم ناشران است؛ از هزینه ساخت، استودیو گرفته تا نگهداری تجهیزات استودیو.

    نادری، درباره حضور انتشارات سماوا در نمایشگاه «فناوری‌های محتوای فضای مجازی» بیان کرد: هدف، پیدا کردن مخاطبان جدید است. مخاطبانی که ما را ببینند و صدای ما را بشنوند. اطلاع‌رسانی هزینه‌بر است؛ البته خیلی از ارگان‌ها و نهادها به کمک سماوا آمده‌اند؛ مانند مترو. سماوا کتاب‌های صوتی کوتاهی را به‌صورت رایگان در مترو در اختیار مردم قرار داده تا بتوانند در مسیر ۳۰ دقیقه‌ای مترو گوش کنند. باید خود را به مردم بشناسانیم تا سماوا را بشناسند، محتوا را ببینند و انتخابش کنند؛ برای همین در نمایشگاه حضور داریم.

    وی به مهم‌ترین دغدغه مجموعه سماوا اشاره کرد و گفت: جای یک برنامه تلویزیونی خوب درباره محتوای صوتی خالی است. فرقی نمی‌کند این محتوا، محتوای رادیویی باشد یا کتاب صوتی و پادکست. برنامه‌ای که فرهنگسازی کند، برنامه‌ای که بگوید چگونه کتاب صوتی گوش کنیم، چه کسانی تولید‌کننده محتوای صوتی هستند و تولیدکننده‌ها در کدام موضوع به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند؛ حتی پادکست‌های خوب را معرفی کند.

    مقاله قبلیرییس انجمن علمی و فناوری چاپ ایران: موسسه تخصصی چاپ ایجاد می شود
    مقاله بعدیاهدا سیب سبز سلامت به پتروشیمی شهید تندگویان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.