در شرایط و روزگار کرونایی -که همه رویدادها بهخصوص فرهنگی تحت تاثیر این ویروس ناخوانده قرار گرفته- داستان بازار نشر و کتاب و تعطیلی و ورشکستگی کتابفروش ها و برخی ناشران کاغذی و از آنسو رفتن به سمت برنامه و کتاب های الکترونیک و استقبال از این برنامهها، شاید ماجرا را به نحو دیگری در آینده رقم بزند.
به گزارش چاپ و نشر به نقل از ایبنا، در روزهایی که راه مقابله با بیماری کووید ۱۹ ماندن در خانه اعلام شده و مردم قرار است کمتر و برای نیازهای اساسی به خیابان بیایند، کرکره خرید کتاب هم پایین آمده است و کسی سراغی از آن نمیگیرد. روایت دستاندرکاران نشر و فروش کتاب از احوال این روزهای فروش کتاب، حکایت اوضاع وخیمی است که تجربه غیرقابل مقایسهای را نسبت به اسفند سالهای گذشته در کارنامه ناشران و کتابفروشان ثبت کرده است.
در شرایط و روزگار کرونایی که همه رویدادها بهخصوص فرهنگی تحت تاثیر این ویروس ناخوانده قرار گرفته، داستان بازار نشر و کتاب و تعطیلی و ورشکستگی کتابفروشها و برخی ناشران کاغذی و از آنسو رفتن به سمت به سمت برنامه و کتاب های الکترونیک و استقبال از این برنامهها، شاید ماجرا را به نحو دیگری در آینده رقم بزند.
شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد و کتاب و بازار نشر نیز مستثنی نماند. بهرغم تاثیر منفی این بحران بر صنعت نشر، افزایش میزان مطالعه در دوران قرنطینه، راه را برای اندیشیدن به نوع تازهای از سامانههای فروش گشود. چنانکه در کشور ما نیز بازار خرید آنلاین و تلفنی کتاب رونق گرفت و میزان اقبال عمومی به نسخههای مجازی افزایش یافت.
افزایش فروش کتاب های الکترونیک و صوتی
ریچل کوک خبرنگار روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: روزهای قرنطینه و خانهنشینی بار دیگر کتاب را در مرکز توجهات قرار داده است. سالها بود که نقش کتاب تا این اندازه، مهم و حیاتی تلقی نمی شد. برخلاف چیزی که انتظار میرفت، در روزهای کرونایی که دسترسی به کتاب ها دشوارتر شده، تقاضا از همیشه بیشتر است. نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که ۴۰درصد از افراد روزهای سخت قرنطینه خانگی را با خواندن کتاب سر کردهاند. تمامی ناشران نیز افزایش قابل توجهی را در بازدید از سایتهای اینترنتی و فروش کتاب های الکترونیک و صوتی خود گزارش داده و نسبت به احتمال شکستهشدن انحصار آمازون بر بازار آنلاین کتاب هیجانزدهاند.
جیمز دانت مدیر کتابفروشی واتراستون در این باره گفت: درآمد حاصل از فروش آنلاین و کتاب های الکترونیک تنها بخش کوچکی از درآمدی است که از فروشگاههای خود داشتیم؛ اما خوشبختانه حالا مشتریان میبینند که بازار آنلاین کتاب انحصاری نیست.
استفن پیج مدیر کتابفروش فیبر (Faber) نیز معتقد است که باید از این شرایط مدلی حاصل شود که در آن زیستبوم فروش آنلاین جمعیتر است. با این حال ناشران درباره ورود به حیطه فروش مستقیم محتاطانه عمل میکنند. گروهی این ایده را بهعنوان طرحی پیچیده و پرهزینه رد میکنند؛ چون نمیخواهند آمازون را تحریک کنند. دیگران اما بهطور غیررسمی تایید میکنند که این روزها این ایده در بین اهالی صنعت نشر مطرح است.
جرمی تراوتان از ناشران انتشارات مک میلان انگلستان نیز درباره فصل جدیدی که کرونا برای بازار کتاب به ارمغان آورده، میگوید: در انتهای این تونل تاریک، نور است. کتابفروشیهای مستقل در این مدت، باورنکردنی ظاهر شدند و با اسکیت و دیگر ابزار به تحویل کتابها ادامه دادند.
بیشتر بخوانید: مشکلات ناشران در دوران کرونا
استفان پیج نیز در مصاحبه اینترنتی خود با خبرنگار گاردین در این باره عنوان کرد: چهار، پنج سال گذشته صنعت نشر رونق خوبی داشته است. حسرتش را میخوریم؛ اما خواندن و نوشتن هنوز وجود دارد. آثار اورجینال در این قرنطینه و خانهنشینی نیز خلق خواهد شد؛ همانطور که از دل بحران اقتصادی بیرون آمدند.