کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب: با نگاهی به نشر سنتی، مدرن و پسامدرن» نوشته حسین اصغرنژاد و با ویراستاری احمد شعبانی منتشر شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از لیزنا، انتشارات سپهر دانش کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب: با نگاهی به نشر سنتی، مدرن و پسامدرن» نوشته حسین اصغرنژاد و با ویراستاری احمد شعبانی را منتشر کرد.
کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب» در برگیرنده مطالبی در حوزه چاپ و نشر کتاب و تحولات این حوزه در عصر فناوری اطلاعات است. در این اثر تلاش شده از یک طرف چگونگی چاپ و نشر کتاب به تصویر کشیده شود و از سوی دیگر منبعی فراهم آید که دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی و سایر مخاطبان و علاقه مندان را با مقوله صنعت چاپ و نشر کتاب و تحولات آن آشنا سازد. نکته قابل تأمل اینکه پدیدآوردن یک اثر چه در قالب اثری مکتوب مانند کتاب کاغذی و یا کتاب الکترونیکی، مبتنی بر اشراف به نکات محتوایی، نگارشی، فنی، اصولی و کاربردی است.
هدف از گردآوری و تألیف کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب» دستیابی به همین مرتبه است؛ یعنی کمک به مؤلف و ناشر به تولید اثری که دارای نکات اصولی و فنی لازم در تدوین و چاپ و انتشار باشد. از این نظر، دغدغه اصلی انتشار این کتاب پاسخ و یا در واقع کمک به رفع اشکالاتی است که به طور معمول از همان ابتدای نگارش کتاب، مؤلف را با خود درگیر کرده و به علت عدم آشنایی مؤلف، نقص یا نقائصی در اثر پدید می آید که تا پایان مراحل تولید و چاپ، به صورت یک آفت و ایراد با کتاب همراه خواهد بود.
تلاش شده اثر حاضر، پاسخگوی نیاز متخصصین علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان منبع درسی «آشنایی با چاپ و نشر» یا «آشنایی با فرایند انتشار» بوده و مورد استفاده استادان و دانشجویان این رشته (گرایش پزشکی و غیر پزشکی) نیز قرار گیرد.
چاپ و نشر، قبل اینکه برای کتابداران به عنوان یک حرفه یا صنعت شناخته شده باشد، به عنوان زیرساخت و عامل اصلی تولید علم و مهمترین رسانه و محمل اطلاعاتی یعنی «کتاب» شناخته می شود. کتابداران و کتابخانه ها، به ضرورت اهداف و رسالتی که بر عهده دارند، مستقیم و غیرمستقیم با نشر و ناشران ارتباط داشته تا از این طریق بتوانند جهت مجموعه سازی یک واحد اطلاع رسانی مانند کتابخانه، از دانش و تجربه خود در حوزه نشر سود برده و استفاده کنند. کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب»
در همین راستا بحث انتشار کتاب (الکترونیکی) و تحولات نشر در عصر فناوری اطلاعات نیز به عنوان یک پدیده قابل تأمل، در متن حاضر مورد توجه قرار گرفته و نگارنده جستاری از تحولات نشر در عصر جدید را به مطالب حاضر افزوده تا مفید به حال کتابداران و همچنین فعالان حوزه نشر باشد.
بدین قرار، علاوه بر اینکه در نگارش این کتاب از آثار پیشینیان و استادان ارجمند و بزرگوار، همچون عبدالحسین آذرنگ، حمید محسنی و فهیمه باب الحوائجی و سایر نویسندگان و پژوهشگران حوزه نشر استفاده بهعمل آمده، در دو فصل (دهم و یازدهم) کتاب، تحولات نشر در عصر اطلاعات و ارتباطات مورد کند و کاش قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: رضایت ناشران قم از کاغذ تولید داخل
کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب» اولین اثری است که در سال ۱۴۰۱ با حمایت مالی گروه پند (گروه پشتیبان نشر دانش) توسط انتشارات سپهر دانش (ناشر تخصصی منابع علم اطلاعات و دانش شناسی) چاپ و منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.
گروه پشتیبان نشر دانش (پند)، در تابستان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با پیشنهاد استاد ارجمند و چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی دکتر جعفر مهراد (استاد دانشگاه شیراز) و با دعوت از برخی از دوستداران در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شکل گرفت. هدف این گروه، فراهم آوری شرایط و تسهیلات لازم برای انتشار آثار با کیفیتی است که از طریق اعطای کمک مالی به ناشران حرفه ای، نویسندگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت می پذیرد.