نمایشگاه مجازی فرانکفورت و حاشیه های آن

    0
    69
    نمایشگاه مجازی فرانکفورت

    اگر نگاهی اجمالی به تمام رویدادها و سخنرانی‌های نمایشگاه بیندازیم همه کارشناسان حاضر در نمایشگاه مجازی فرانکفورت بر مشکلات و چالش‌های بازار کتاب در عصر کنونی اشاره کردند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری  ایبنا نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال به طور رسمی در چها روز بین ۱۴ تا ۱۸ اکتبر در شرایط خاص و تماماً به صورت دیجیتال در حالی برگزار شد که با وجود استقبال گسترده ۳۰۰هزار کاربر از سایت نمایشگاه هنوز اطمینان از آینده برگزاری این رویداد ادبی در فضای فیزیکی وجود ندارد.

    مسئولان برگزاری نمایشگاه مجازی فرانکفورت امسال با کمک دولت آلمان به خوبی توانست این حجم از کاربران فضای مجازی را در پرتال این نمایشگاه سازماندهی و مدیریت کند که طبق آمار ارائه شده ۳۶۲۷ رویداد ادبی و همچنین ۷۰ ساعت برنامه و ملاقات ناشران تخصصی و ۲۰۰ ساعت برنامه برای کاربران و مخاطبان عمومی تدارک دیده شد.نمایشگاه مجازی فرانکفورت

    بر اساس این گزارش در نمایشگاه کتاب امسال در فرانکفورت که اولین تجربه آنلاین خود را پشت سر گذاشت، بیش از ۴هزار ناشر از سراسر جهان نزدیک به ۳۱ هزار جلد کتاب را در معرض نمایش عمومی مردم قرار دادند. بسیاری از نویسندگان مشهور مثل برناردینو ایواریستو برنده جایزه ادبی بوکر از سخنرانان این نمایشگاه بودند که هر کدام دغدغه‌های مختلفی از بازار کتاب و نویسندگان ارائه کردند.

    به طور کلی اگر نگاهی اجمالی به تمام رویدادها و سخنرانی‌های نمایشگاه بیندازیم همه کارشناسان حاضر در نمایشگاه مجازی فرانکفورت بر مشکلات و چالش‌های بازار کتاب در عصر کنونی اشاره کردند و اعلام کردند که کتابفروشان و ناشران به طور حتم در روزها و ماه‌های آینده با شرایط دشوار و مبهم بسیاری روبرو خواهند شد. همه چیز در دنیای کتاب تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا متحول شده است و حتی می‌توان گفت که نوع کتابفروشی و حتی چاپ کتاب نیز در دنیای پساکرونا تغییرات اساسی خواهد داشت.

    محتوای سخنرانی‌ها و نظرات ارائه شده توسط کارشناسان حاضر یافته در وبینارهای مجازی نمایشگاه امسال حاکی از این است که همه صاحبان مشاغل در دنیای چاپ کتاب روی این نظر اشتراک دارند که کتاب در عصر کرونا با کتاب در عصر قبل از آن تفاوت خواهد داشت. به طور حتم باید نوع رابطه با مشتری‌های کتاب و بازارهای دیجیتالی فکر کرد و در این تفکر نمی‌توان روش‌های سنتی گذشته را مبنا قرار داد.

    «جیمز دانت» مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب بارنزاندنوبل آمریکا یکی از سخنرانان مشهور وبینارهای نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. او در مصاحبه‌ای به نقش کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های صوتی در آینده صنعت چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: به طور حتم آینده مبهم بازار کتاب با وجود این نوع از فرمت‌های کتاب کمی روشن‌تر خواهد بود. «هلنا گاستافسون» مدیر دفتر محتوای شرکت استوری‌تل سوئد تولیدکننده کتاب‌های صوتی نیز بر همین نکته تاکید کرد که در دوران کرونا وجود این کتاب‌ها همان چراغ روشنایی این فضای تاریک بازار کتاب است.

    به طور کلی خیلی از کارشناسانی که در نمایشگاه مجازی فرانکفورت سخنرانی کردند، به آینده بازار کتاب خوش‌بین بودند ولی نمی‌شد این خوش‌بینی را خوشحالی توصیف کرد چون همگی به آینده مشکل‌دار بازار کتاب در سراسر جهان اعتقاد داشتند.

    «سوفی دی‌کلوست» مدیر انتشارات فرانسوی فایارد نیز یکی از سخنرانان نمایشگاه مجازی فرانکفورت بود که او هم به آینده کاملاً تیره و تار و مبهم بازار کتاب تاکید کرد. وی گفت: متاسفانه با وجود راهکارها و بعضاً کمک دولت‌ها به ناشران هنوز وضعیت فروش کتاب در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ کس نمی‌داند این بازار چطور می‌تواند به دوران قبل از شیوع کرونا برگردد.

    خبر اعلام شده توسط یورگن بوس برای برگزاری تلفیقی نمایشگاه فرانکفورت نیز باعث ایجاد تردیدهای بسیاری در میان ناشران شده است. هیچ کس نمی‌داند کرونا چه زمانی مردم جهان را رها خواهد کرد و همین ابهام به اکثر مشاغل مثل صنعت کتاب نیز سرایت کرده است. از گفته‌های بوس در روز پایانی نمایشگاه اینگونه برمی‌آید نیز که حتی مسئولان بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان نیز از عادی شدن شرایط برای فروش و عرضه کتاب چندان امیدوار نیستند.

    بیشتر بخوانید:

    آغاز طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ در آبان ماه

    مقاله قبلیآغاز طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ در آبان ماه
    مقاله بعدیکاهش چشمگیر فعالیت چاپخانه ‌ها در زنجان در دوران کرونا

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.