نیلی مقدمه ایجاد تحول در صنعت نشر را مدیریت نوآورانه در زمینه ایجاد تحول در سه بخش «تولیدکنندگان» «ترویج و توزیع یا رسانش کتاب» و همچنین «مصرف» میداند و معتقد است، دولت باید با آرایش تحولی ساختار، ابزارهای ناکارآمد و روشهای کهنه سابق را حذف کند.
مدیریت نوآورانه در سه حوزه اصلی تحول در صنعت نشر
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی بحث درباره راه های ایجاد تحول در صنعت نشر را گسترده دانست و بیان کرد: بهطور خلاصه، برای تحول در صنعت نشر نیاز به مدیریت نوآورانه برای تحول در سه عرصه «تولیدکنندگان»، «ترویج و توزیع یا رسانش کتاب» و همچنین «مصرف» نیاز داریم. بنابراین در این سه عرصه، صنعت نشر و همچنین صنف، به مدیریت نوآورانه نیاز دارد.
وی همچنین تحول در حوزههای ترویج کتاب، کتابخوانی و تولید را منوط به تحول در این سه عرصه با کمک مدیریت نوآورانه دانست و افزود: برای تحقق تحول در این سه حوزه، دولت باید «آرایش تحولی» داشته باشد، ساختار، ابزارهای ناکارآمد، روشهای کهنه سابق و البته پُرهزینه را اندکاندک حذف و به بازسازی انقلابی آنها اقدام کند.
نیلی با تاکید بر قابلیت بهره مندی و بکارگیری «دولت مردمی» از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برمبنای طرح و افق جدید، بیان کرد: بهنظر میرسد، دولت جدید این قابلیت را دارد تا همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر مبنای طرح و افق جدید به کار بگیرد و به اتفاق صنف، فعالان حوزه نشر و در عموم جامعه کتابخوان کشور، طرحی نو دراندازد.
وی درباره بحث تقویت «اقتصاد فرهنگ» در حوزه نشر بهعنوان یکی از رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مخاطب کتاب بهدلیل مسائل اقتصادی، برای خرید و مصرف کالای فرهنگی تحت فشار است؛ بنابراین بهنظر میرسد دولت باید در این عرصه کمک کند.
نیلی اظهار کرد: نکته ویژهتر این است که ناشران یعنی تولیدکنندگان و صاحبان صنعت نشر، همچنین فعالان صنایع اقماری صنعت نشر، همه دست به دست هم بدهند و قیمت تمام شده کتاب را برای مخاطب کاهش دهند. علاوهبراین؛ دامنه این موضوع از تعیین قیمت کاغذ داخلی و سایر فرآیندهای تولید به نفع مصرفکننده بهینه شود.
بیشتر بخوانید: تحول در صنعت نشر را به رسمیت بشناسید
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با تاکید برتوجه به اقتصاد مصرفکننده کالای فرهنگی بیان کرد: بهعنوان یک تولیدکننده حوزه کتاب و نماینده تشکلی با بیش از ۳۰۰ ناشر انقلابی عضو، میدانم اگر قیمتتمام شده کتاب را برای مخاطب و علاقهمند به کتاب کاهش دهیم، بی تردید در بحث تقویت اقتصاد مصرف کننده موثرخواهد بود.
وی گفت: بهنظر میرسد این هدف با بهره وری در صنعت تولید کاغذ تا صنعت چاپ و دیگر مراحل تولید کتاب، شدنی است؛ بهعبارت دیگر زمینه وسیعتری برای دسترسی عادلانه و فراگیرتر مردم کمتربرخوردار به کتاب فراهم خواهد شد.