تبادل و اشتراک داده ها، استانداردسازی تولید خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذینفعان هدف اصلی بازگشایی پنجره صدور مجوز چاپ و نشر کتاب بود حالا پس از هشت ماه باید پرسید این سامانه چه کرده است؟
به گزارش چاپ و نشر به نقل از فارس، هفتم دی ماه سال گذشته بود که «آیین افتتاح پنجره سامانه صدور مجوز چاپ و نشر کتاب» با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور وزیر ارشاد برگزار شد.
بر اساس این گزارش، این پنجره قرار بود طی این مدت تسهیلاتی برای اخذ مجوز ارائه کند و مسیر را تسریع کند. هدف اصلی آن: تبادل و اشتراک داده ها، استانداردسازی تولید خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذینفعان مشترک بود. از این رو در مراسم رونمایی از آن سیدعباس صالحی وزیر ارشاد گفته بود دو استان هنوز به این حلقه متصل نشده اند که در طول اجرا ملحق خواهند شد.
وی گفته بود: امروز در پرتو همافزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب هم زمان و همپا پیش می روند. این از اقداماتی است که پیش از انعقاد تفاهمنامه آغاز شده است؛ به طوری که تاکنون در این سامانه ۴ هزار درخواست از ۴۰۰ ناشر ثبت شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به دادهها را از فواید این راه اندازی سامانه صدور مجوز چاپ و نشر عنوان کرد و توضیح داده بود: این مهم با هماهنگی سه ضلع اصلی اعم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب رخ داده و گامی برای تسهیل خدمات به ناشران است.
بازشدن پنجره صدور مجوز چاپ و نشر کتاب به روی همه استانها
حالا پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از راه اندازی سامانه صدور مجوز چاپ و نشر با محمدجواد مرادینیا، مدیر اداره کتاب گفت و گویی در این باره انجام شد. وی درباره پیوستن استان ها به این حلقه اظهار داشت: در حال حاضر تمام استان های کشور به سامانه اتصال دارند، اما بر اساس مصوبه هیئت نظارت، ۱۰ استان پرکار که تعداد ناشران قابل توجهی دارند، اختیار بررسی و صدور مجوز کتاب دارند: استان های آذربایجان شرقی، گیلان، خراسان رضوی،کرمان، قم، خوزستان، یزد، فارس، اصفهان و همدان.
ثبت روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درخواست مجوز کتاب در سامانه
وی در پاسخ به این سوال که روزانه چند درخواست در سامانه صدور مجوز چاپ و نشر ثبت می شود، گفت: روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درخواست مجوز کتاب در سامانه ثبت می شود.
مرادینیا درباره اینکه چه خدماتی در راستای تفاهمنامه ارشاد با کتابخانه ملی ارائه می شود، عنوان کرد: سامانه از اواخر سال ۹۷ فعال شده و دائما در حال ارتقا است. از جمله آن که ناشران اکنون برای ثبت درخواست مجوز کتاب به جای ورود به سه سامانه وزارت ارشاد، خانه کتاب و کتابخانه ملی، فقط وارد سامانه صدور مجوز کتاب وزارت ارشاد شده و درخواست خود را ثبت می کنند. در این سامانه صدور فیپا و شابک نیز همزمان با صدور مجوز کتاب انجام می شود که در وقت ناشران صرفه جویی قابل توجهی صورت میگیرد.
مدیر اداره کتاب خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده در سامانه برای متقاضیان پروانه نشر و انجام بیشتر امور ناشران از سامانه نیز از برنامههای در دست اجراست که با هدف حذف رفت و آمدهای غیرضروری و حذف کاغذ و صرفه جویی در وقت صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید: کاهش فروش آنلاین و فروش فیزیکی کتاب در مقابل افزایش نسخه های قاچاق