بازدید از کتاب فروشی های محلی و توجه به جایگاه آنها در صنعت نشر برنامه اصلی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همزمان با بیستوهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش چاپ و نشر؛ هومان حسنپور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در گفتوگو با ایبنا، با اشاره به برنامههای این نهاد صنفی همزمان با هفته کتاب، عنوان کرد: محور اصلی برنامههای ما توجه به کتابفروشیهای محلی است و در این زمینه بنر و پوسترهایی با مضامین فرهنگی طراحی و در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این پوسترها به مردم درباره اهمیت کتاب فروشی های محلی توضیح داده شده و از آنها خواستهایم که همزمان با هفته کتاب به کتابفروشیهای محله خود مراجعه کنند.
حسنپور با بیان اینکه کتابفروشیهای محلی در فرهنگسازی و کتابخوان کردن فرزندان و نسل آینده نقش مهمی دارند، گفت: کتاب فروشی محله، فضایی ایجاد میکند که ارتباط بین خریدار و فروشنده و کتاب بیشتر میشود و زمینه برای ارتباط و آشنایی بیشتر خانوادهها؛ بهخصوص کودکان و نوجوانان با کتابخانهها فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این زمینه طی هماهنگی با کارگروه کتاب فروشان اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، به همراه هیات مدیره اتحادیه در کتابفروشیهای محلی خواهیم رفت و علاوه بر گفتوشنود با همکاران و پیشکسوتان این حوزه، جایگاه مهم این کتاب فروشی ها در صنعت نشر و جامعه را یادآوری خواهیم کرد.
حسنپور با بیان اینکه در برنامهریزیها اولویت ما حمایت از بخش خصوصی و کتاب فروشی های محلی است، یادآور شد: در هفته کتاب همه توجهها به سمت کتاب جلب میشود و سازمانها و نهادها نیز با برنامهریزی در حوزه کتاب بهدنبال رونق آن هستند؛ اما معتقدم که این کارها باید هدفمندتر باشد.
وی توضیح داد: ما امسال با توجه به کتاب فروشی های محلی، بهدنبال کاشت بذرهایی هستیم تا در سالهای آینده نیز سازمانها و نهادها خدماتی در حوزه کتاب و نشر آنها را ارائه کنند که به نفع صنعت نشر باشند و این بذرها را برداشت کنیم.
حسنپور با بیان اینکه معتقدم برنامهریزی برای هفته کتاب نیازمند برنامهریزی شش تا هفت ماهه است، گفت: باید به دغدغههای امروز توجه کنیم، کارها از حالت سمبلیک خارج شود و به واقعیتها نزدیک شود. همچنین طرحها و برنامههایی از سوی نهادها و سازمانها اجرا شود که مردم به سمت کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب شوند.