عدم استقلال در صنعت نشر

    0
    68
    صنعت نشر

    نشست «چالش‌های اقتصادی ناشران وصنعت نشر در دوران کرونا» با حضور سیدعلیرضا بهشتی (مدیر نشر روزنه)  به‌صورت مجازی برگزار شد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا بهشتی در ابتدای سخنان خود درباره آثار کرونا برصنعت نشر گفت: هر تهدیدی اگر درست به آن نگاه شود یک فرصت است. کرونا هم می‌تواند همینطور باشد. از طرف دیگر اقتصاد نشر هم، خیلی اقتصاد نحیفی است. وقتی اقتصادهای بزرگی مثل خودروسازی دچار آسیب می‌شوند، دیگر از نشر چه انتظاری می‌توان داشت. وقتی کرونا آمد، ابتدا یک وحشتی بر همه غالب شد. ما فروش شب عید خود را از دست دادیم.

    بیشتر بخوانید:

    اشتباه در ارسال کتاب های نمایشگاه مجازی

    اقتصاد نشر و رابطه آن با طراحی و جلد…

    نمایشگاه مجازی کتاب ضروری برای حیات نشر

    نسل جدید با فضای نشر الکترونیک مانوس‌اند

     

    فروردین هم برای ناشران ماه خوبی نبود. همچنین تعطیلی نمایشگاه کتاب را داشتیم. به غیر از این موارد، موزعین در این شرایط، در پاس کردن چک‌هایشان، خیلی دچار مشکل شدند. ما در این شرایط مجبور شدیم از جاهای دیگر پول تزریق کنیم تا این بحران را رد کنیم. با این حال ما هیچ چک برگشتی نداشتیم. موزعین هم در اوایل اردیبهشت با اینکه می‌گفتند انتظار پرداخت از ما نداشته باشید، در اواخر این ماه شروع به پرداخت تعهدات خود کردند.صنعت نشر

    مدیر نشر روزنه یکی از مشکلات صنعت نشر را عدم استقلال آن خواند و تصریح کرد: یک مشکلی که در صنعت نشر داریم این است که روی پای خود نیستیم. کسی که ضعیف باشد، در چنین شرایطی وضعیتش بدتر می‌شود. فکر می‌کنم خیلی از ناشران ضعیف در این دوره کنار رفتند. چون ما وابسته به یارانه‌ها و حمایت‌ها هستیم، طبعاً ضعیف‌تر و در مقابل بحران‌ها آسیب‌پذیرتر هستیم.

    و با اشاره به اصول و شیوه حمایت از یک صنعت با استناد به علم اقتصاد، افزود: کتاب یک موجود معصومی‌ست و همه فکر می‌کنند خوب است که از آن حمایت شود اما مطابق آنچه که در علم اقتصاد است، هر بخشی که به آن یارانه تعلق می‌گیرد، برای اینکه یارانه حمایتی موجب ضعف آن بخش نشود، ضمن اینکه باید هدفمند باشد، باید حتماً موقت باشد چراکه اگر ادامه‌دار باشد، تنبلی پیش می‌آید و درنهایت ممکن است به رانت تبدیل شود.

    به نظر می‌رسد که همین مسأله منجربه ضعف صنعت نشر شده است. به نظرم نکته مهمتر این است که یارانه‌ها، برای حل مشکل مهم صنعت نشر، هدفگیری شوند. یارانه‌ها متوجه مشکل اصلی نشر نیستند. اگر یارانه‌ها موقت و متوجه مشکل اصلی نشر باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    چهارده − 1 =