چه با «کرونا» یا بدون آن، صنعت نشر به سرعت به سمت گزینه های بدیل می رود و با توجه به تغییر الگوی مصرف محتوا، تنوع زیاد محتوا، روش های جدید توزیع و به طور کلی تغییر در رفتار مصرفکننده، کتاب ها و مجلات زیبا و دوست داشتنی جای خود را به صفحه های نوری لپتاپ، تبلت، آیپد و تلفن همراه می دهند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ کرونا ویروس همه ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است- در سبک زندگی، سفر، کار و حتی مطالعه. در حالی که به نظر می رسد اکنون مردم وقت بیشتری برای خواندن دارند، که نشانه خوبی برای صنعت نشر است، مطمئناً همهگیری کووید-۱۹، صنعت چاپ را تحت تأثیر قرار داده، همانطور که تقریباً بر تمام کسبوکارها تأثیر بدی گذاشته است. خوشبختانه مانند سایر کسبوکارها، ناشران نیز خود را با این شرایط در حال تغییر سازگار کردهاند.
قبل از همهگیری، مردم معمولاً خواندن کتاب های فیزیکی را به کتاب های الکترونیکی یا صوتی ترجیح می دادند، اما اکنون با توجه به مسائل بهداشتی و سلامتی، تغییر قابل توجهی در انتخاب آنها در چند ماه گذشته رخ داده است؛ بهطوری که جهش قابل توجهی در فروش کتاب های الکترونیکی و صوتی رخ داده و ما خوشحالیم که می بینیم مردم خرید این قالب ها را بیشتر ترجیح میدهند.
خوشبختانه موضوع افزایش قالب های دیجیتالی، یکی از تغییرات قابل توجهی است که به دلیل همهگیری رخ داده و روند انتشار کتاب و سایر گونههای صنعت نشر را متحول کرده؛ بدین ترتیب که کتابهای الکترونیکی پیش از نسخههای چاپی منتشر شدند.
همچنین فروش بدون حضور فیزیکی از فروشگاه های آنلاین و آفلاین در حال افزایش است. مردم از طریق ایمیل، وبسایت، شبکه های اجتماعی یا تماس تلفنی با فروشگاههای فروش، کتابها و محتواهای موردنیاز خود را سفارش میدهند.
مسیر دیگری که در صنعت نشر در حال جریان است افزایش فروش محتوا به صورت کوتاه است. اینها متنهای کوتاهی هستند که بهصورت دیجیتالی و در ژانرهای مختلف ارائه میشوند.
بهعلاوه مقدار بیشتری از خدمات دیجیتال صرف تولید و انتشار محتوای دیجیتال مانند اخبار، مقالات، مجلات وسایر موارد میشود. انتظار میرود «بازار محتوای دیجیتال با ۵/۷ درصد نرخ رشد مرکب سالانه تا سال ۲۰۲۳ تثبیت شود و به ۹/۵۹ میلیارد دلار» برسد.
تغییر الگوی مصرف محتوا
کووید-۱۹، چالش های زیادی برای صنعت چاپ ایجاد کرده و سبب اختلال اساسی در صنعت نشر شده است. در مقابل، ناشران بهسرعت به انواع مختلف محتوای موردنیاز پاسخ مثبت داده و صنعت را با الگوی جدید مصرف محتوا سازگار و هماهنگ کردند.
روش های جدید توزیع
امروزه بهلطف فناوری دیجیتال، دسترسی به محتوا در هر زمان، هر مکان و همچنین در دستگاه های مختلف دیجیتالی فراهم شده و مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای دسترسی به محتوا دارند و سیستم های هوشمند همه چیز را ساده کرده است.
همچنین مصرفکنندگان از گیرنده دیجیتال برای توزیع و مصرف محتوای ویدیویی و صوتی با کیفیت بالا نیز استفاده میکنند.
نکته آخر
چه با «کرونا» یا بدون آن، صنعت نشر به سرعت به سمت گزینه های بدیل میرود و با توجه به تغییر الگوی مصرف محتوا، تنوع زیاد محتوا، روش های جدید توزیع و بهطور کلی تغییر در رفتار مصرف کننده، کتاب ها و مجلات زیبا و دوستداشتنی جای خود را به صفحه های نوری لپتاپ، تبلت، آیپد و تلفنهمراه میدهند.
منبع: فصلنامه کارگزار روابطعمومی، ۱۳۹۹