تغییر شیوه های فروش کتاب و حذف واسطه ها در صنعت نشر
اعظم کیانافراز درباره حذف واسطه ها در صنعت نشر گفت: شیوع کرونا موجب تسریع در توسعه روش های فروش و بازاریابی کتاب است و با حذف کتابفروش و موزع به عنوان واسط بهطور تدریجی شاهد نوعی تحول در حوزه نشر خواهیم بود.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ اعظم کیانافراز، مدیر انتشارات افراز درباره تحلیلها مبنی بر تاثیر توسعه فروشگاههای مجازی کتاب بر حذف تدریجی دو شبکه توزیع و عرضه فیزیکی کتاب بیان کرد: بهنظر می رسد، حتی پیش از شیوع کرونا، ظهورغول هایی مانند آمازون و توسعه آن در سراسر دنیا، به فعالیت کتابفروشی های فیزیکی آسیب وارد کرد. در ایران نیز، از چند سال گذشته فروش اینترنتی کتاب از سوی ناشران، کتابفروشان و همچنین موزعان آغاز شده بود، اما با شیوع کرونا شاهد افزایش فروشگاه های اینترنتی هستیم که در این مدت حذف واسطه ها در صنعت نشر را شاهدیم.
وی با بیان این مطلب که مخاطبان کتاب نیز به فروشگاه های اینترنتی تمایل بیشتری پیدا کرده اند، افزود: کرونا شیوه های فروش کتاب را تغییر داده و موجب شده تا فعالیت برخی کتابفروشی های فیزیکی متاثر شود. بهنظر میرسد مانند بسیاری از مشاغل که امروزه دیگر وجود ندارند، در حوزه نشر نیز برخی فعالیت ها، مانند کتابفروشی بسیار محدود خواهند شد؛ البته نه فقط بهدلیل تاثیرات کرونا، بلکه اینترنت و فناوری های نوین، زمینهساز این تغییرات خواهند بود و همهگیری کرونا جریان این تغییرات را تسریع تشدید کرد.
افراز ادامه داد: بسیاری از فعالان حوزه نشر که رویکرد سنتی داشتند، متاثر از شرایط فعلی متقاعد شدند که باید به ابزارهای نوین مجهز و با روشهای نوین به فروش کتاب اقدام کنند.
مدیر انتشارات افراز، درباره اینکه آیا می توان ورود فناوری های نوین را آغاز تحول در صنعت نشر دانست؟ گفت: بهنظر می رسد با توسعه فروشگاه های مجازی کتاب، موزع به عنوان واسطه بین ناشر و مخاطب، حذف و ناشران بهطور مستقیم با مخاطبان در ارتباط قرار می گیرند؛ بنابراین تدریجی شاهد نوعی تحول در صنعت نشر باشیم. با شکلگیری این جریان تحولی، کتابفروشان و موزعان حتما باید به استفاده از فناوریهای نوین و تعامل با مخاطب از این طریق توجه کنند؛ درغیر این صورت با نگاه سنتی نمیتوان به کسب وکار در حوزه نشر ادامه داد.
بیشتر بخوانید: استقبال از نسخه صوتی کتاب با گرانی کاغذ
افراز با اشاره به تغییر شیوههای بازاریابی کتاب بهدلیل حذف واسطه ها در صنعت نشر و ارتباط مستقیم بین ناشر و مخاطب ادامه داد: ارتباط مستقیم مخاطب با ناشر، تاثیر قابل توجهی بر معرفی و فروش کتاب دارد. با تغییر شیوه فروش سنتی که با حضور ویزیتور کتاب در فروشگاهها اتفاق میافتاد، در روشهای نوین نیروهای انسانی جدید کنار ناشر قرار میگیرند و با تولید محتوا برای کاربر فروشگاه مجازی به جریان فروش کمک میکند.