مدیر انتشارات معین معتقد است؛ کاغذ تنها عامل ایجاد بحران در بازار کتاب نیست بلکه بعد از نوروز ناشران با مشکل تامین مقوا برای تولید کتاب های گالینگور، تعطیلی چاپخانه ها و صحافی ها مواجه شده ایم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ لیما صالحرامسری، مدیر انتشارات معین درباره تاثیر ورود ناشران به حوزه عرضه کتاب در روزهای شیوع کرونا گفت: مشکلات کتاب فروشیها را می پذیریم اما ناشران هم حق دارند با علم روز حرکت کنند و البته توجه به فناوریهای نوین نیز اجتنابناپذیر است. بسیاری از ناشران، برای سهولت دسترسی مخاطبان کتاب به طراحی سایت اقدام کردهاند.
مدیر انتشارات معین ادامه داد: با همه احترامی که برای کتابفروشان قائلم، بسیاری از اهالی این صنف در مواجه با مسئول فروش واحد پخش انتشارات معین، خود را موظف به پذیرش همه کتابها نمیدانند و شاید از بین ۲۰ عنوان به پذیرش پنج عنوان کتاب اقدام میکند.
وی دلیل ورود ناشران به عرصه فروش را معضل کمبود ویترین کتاب بهویژه در شهرستانها، رفتار سلیقهای کتابفروشها در انتخاب گزینشی کتاب ناشران و نبود تناسب بین تعداد ناشران و کتابفروشان، عنوان کرد و افزود: اکثر مخاطبان سایتهای فروش ناشران، مشتریهای شهرستانی هستند. نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز تجربه قابل توجهی را برای ناشران رقم زد و بهعنوان ناشر، نخستینبار در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی با نام بسیاری از شهرستانها آشنا شدم.
رامسری خاطرنشان کرد: با توجه به این تجربه و البته درخواست مشتری شهرستانی، اگر ناشر که مخاطبانش را فقط محدود به پایتخت نمیداند، به عرصه فروش ورود نکند، دسترسی به کتاب برای ساکنان مناطق مختلف کشور چطور ممکن است؟
تامین مقوا و کاغذ و تعطیلی چاپخانه ها
درباره وضعیت بازار نشر کتاب و عوامل بحرانزا در حوزه تولید بیان کرد: کاغذ تنها عامل ایجاد بحران در بازار کتاب نیست. به عنوان ناشر کتاب های تخصصی بعد از نوروز، با مشکل تامین مقوا برای تولید کتاب های گالینگور، تعطیلی چاپخانه ها و همچنین صحافی ها مواجه شدیم. این وضعیت مصداق ضربالمثل ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند… شده است.
وی با تاکید بر مشکل تامین مقوا افزود: انتشارات معین در وضعیت فعلی بازار نشر، راهبرد کاهش شمارگان را در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین شمارگان کتابهایی که قرار بود ۲۰۰۰ یا ۱۵۰۰ نسخه چاپ شود، به ۵۰۰ و ۳۰۰ نسخه رسانیدم.
این ناشر توضیح داد: هدف اصلی از اتخاذ این راهبرد، توزیع کاغذ برای کتاب های چاپ اول است. انتشارات معین، بعد از نوروز هشت عنوان جدید با شمارگان ۳۰۰ نسخه را به بازار نشر عرضه کرده است. کتاب های تجدید چاپی را نیز که با اصرار و پیامهای ارسالی مشتریان در ۵۰۰ یا ۵۵۰ نسخه منتشر کردیم.
چشمانداز صنعت نشر
مدیر انتشارات معین درباره چشمانداز صنعت نشر در سال جاری بیان کرد: بهنظر میرسد، بحران تامین ملزومات تولید کتاب، تعطیلیهای مکرر چاپخانهها بهدلیل شیوع ویروس کرونا، قاچاق کتاب و بسیاری عوامل دیگر زمینه فاتحهخوانی برای نشر در ایران را فراهم کرده است. البته اظهارنظرهای اخیر درباره کتاب و کتابخوانی در برنامه خندوانه، نتیجهای جز ابتذال ندارد و ای کاش رسانه ملی، به اندازه ورزشکاران به اهلی قم و کتاب هم تریبون میداد.