مخالفت مدیرعامل طاقچه با ورود دامپینگ قیمت به بازار نشر الکترونیکی

    0
    234
    طاقچه

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ مدیرعامل اپلیکیشن طاقچه با اعلام اینکه مساله تخفیف و دامپینگ قیمتی در بازار نشر باعث لطمه خوردن به کیفیت محتوای این بازار می‌شود، در گفت و گو با دیجیاتو اعلام کرد که طاقچه به خاطر رقابت با رقبا تخفیف‌هایی برای کاربران در نظر می‌گیرد اما سعی دارد تا حد امکان کاربران را به شکل دیگری راضی نگه دارد.

    «امیر حسین لطیفی» مدیرعامل طاقچه با اشاره به اینکه این اپلیکیشن تاکنون ۵ میلیون بار نصب شده و حالا طاقچه در طول ماه نزدیک به ۱ میلیون کاربر فعال دارد می‌گوید که آنها از ابتدا موافق عرضه کتاب‌ها با تخفیف‌های هیجانی نبودند.

    وی در پاسخ به این پرسش که طاقچه چرا در روزهای اخیر مانند ایام عید به ارائه تخفیف‌های زیاد روی آورده گفت: دامپینگ قیمت توسط رقبا به وجود آمد و این موضوع دردسر ساز شده اما طاقچه همچنان به سیاست‌های پیشین خود تاکید دارد و دوست ندارد که «قیمت» اولین و آخرین عامل خرید کتاب توسط مشتریان باشد.

    وی افزود: اساسا «تخفیف» در بازار نشر آنچنان وجود ندارد و نمی‌توان آن را در نشر الکترونیکی نیز پیاده سازی کرد. در هر حال به اجبار رقابت ما هم سعی کردیم تخفیف‌های بیشتری نسبت به گذشته به مشتریان بدهیم اما سعی کردیم که این ارائه تخفیف سر و شکل دامپینگ به خودش نگیرد. تخفیف‌ها را شخصی سازی کردیم و در کنار آن سعی کردیم با تولید محتوای بیشتر خوانندگان را در کنار خود داشته باشیم.

    بیشتر بخوانید:

    اپلیکیشن نوار؛ نخستین تولیدکننده کتاب صوتی در ایران

    رقابت کتاب های چاپی با انواع کتب الکترونیک در دوران کرونا

    طاقچهلطیفی با بیان اینکه ارائه تخفیف در همه جای دنیا در یک بازه زمانی کوتاه باعث فروش بیشتر خواهد شد گفت: طبیعتا از سبد درآمد ما و ناشرین کم می‌کند. فکر می‌کنم این موضوع به یک بالانسی نیاز دارد که بازار کم کم به آن دست پیدا خواهد کرد، فعلا این بازار خیلی جوان است.

    مدیرعامل طاقچه در پاسخ به این پرسش که بخش کتابخانه بی‌نهایت طاقچه در این دو سالی که فعالیت می‌کند به چه آمار و ارقامی رسیده اظهار کرد: این موضوع با استقبال خوبی مواجه شده و هدف ما از راه‌اندازی این سیستم این بوده که بتوانیم کاربرانی که مدل مطالعه متفاوتی دارند را جذب کنیم و تا به امروز کاربران این بخش همیشه روند صعودی داشته است. بیش از ۲۰ هزار کتاب در کتابخانه وجود دارد و ۴۰۰ نشر با ما در این بخش همکاری می‌کنند.

    لطیفی تاکید کرد: ناشرین به این روند بیزینس شک داشتند و باور نداشتند می‌شود از آن کسب در آمد داشت. ما سعی کردیم منصفانه‌ترین حالت ممکن را برای ناشرین به وجود بیاوریم و اعتماد آنها را جلب کنیم. تا به امروز ناشرین درآمد خوبی از این بخش داشتند و سهم درآمدی بسیار شفافی برایشان تعریف کردیم.

    وی بیان کرد: کتابخوان‌های آنلاین به قدر VODها در دوران کرونا رشد نداشتند اما از طرفی سقوطی هم برایشان مانند برخی کسب و کارها به وجود نیامده است؛ هرچند ضررهایی هم به این تیم رسیده است: شاید زمان تفریح مردم در دورانی بیشتر شد اما واقعیت اینجاست که اکثر تفریح مردم به مواردی چون فیلم و سریال ختم می‌شود تا کتابخوانی. می‌توانم بگویم کرونا و خانه‌نشینی مردم منفعت خاصی برای طاقچه نداشته و رشد ما همان روندی را داشته که پیش‌بینی می‌شد. ضررهای مالی هم به ما وارد شد چرا که کرونا باعث شد سیستم اداری و کاری ما عوض شود تا به آن عادت کنیم طول کشید و مشکلاتی به وجود آمد.

    لطیفی در پاسخ به این سوال که طاقچه برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌ای دارد گفت: می‌خواهیم دسترسی پذیری را برای مشتریان خود بیشتر کنیم و می‌خواهیم تعداد عناوین موجود در طاقچه نسبت به سال ۱۳۹۹ دو برابر باشد. همچنین می‌خواهیم تجربه کاربران در حین کار کردن با طاقچه بهتر باشد و در اپلیکیشن تغییرات زیادی خواهیم داشت.

    مدیرعامل طاقچه به توسعه هوش مصنوعی در طاقچه در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره می‌کند و می‌گوید قصد دارند ه توسعه سرویس پیشنهاد کتاب به خوانندگان در دستور کار آنها قرار گرفته است: اسم این سرویس گلدون نام دارد و در نسخه آخر ما کاربر می‌تواند علایقش را انتخاب کند و ما در صفحه اول طاقچه پیشنهادهای کاملا شخصی سازی شده به او ارائه‌ می‌کنیم.

    مقاله قبلیبررسی مشکلات بازار کاغذ تحریر و مقوا
    مقاله بعدیتاکید مدیرعامل چاپ تک بر لزوم تدوین تعرفه و قیمت‌ گذاری سفارشات

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.