نقش رسانه ها در تغییر ذائقه کتابخوانی

    گفت و گو با لاله جعفری، نویسنده و مترجم

    0
    70
    نقش رسانه ها

    لاله جعفری درباره نقش رسانه ها معتقد است، دسترسی آسان کودک و نوجوان به رسانه‌ها سلیقه کتاب‌خوانی آن‌ها را تغییر داده است.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ لاله جعفری، نویسنده و مترجم، با این توضیح که اقتصاد در ادبیات هم عامل تعیین‌کننده‌ای است، گفت: قضیه مهم ناشران هستند که به لحاظ اقتصادی بازاریابی می‌کنند و به کارهای پرفروش توجه دارند، کتاب‌هایی که در ویترین دیده شوند. در نتیجه سراغ کتاب‌های سریالی و مجموعه می‌روند.

    جعفری اشاره کرد: یک نویسنده بارها مجبور شده یک تک قصه خوب را در قالب مجموعه منتشر کند چرا که ناشر می‌گوید یک جلد در ویترین دیده نمی‌شود و متضرر می‌شویم. نویسنده هم مجبور است زیر بار این قضیه برود. آن نوشته به‌اصطلاح دلی که در آن ادبیات مطرح بوده تبدیل به مجموعه می‌شود و حتی ممکن است ادبیات آن زیر سوال برود. نقش رسانه ها را نباید نادیده گرفت.

    وی با بیان این ‌که دسترسی بچه‌ها به رسانه‌ ها سلیقه آن‌ها را تغییر داده است، ادامه داد: کودک و نوجوان به دنبال کاری است که ریتم تند و هیجان داشته باشد. کتاب‌های ترجمه زیادی در این زمینه نشر یافتند که نویسنده و تصویرگر به شکل بازی کتاب را جلو می‌برند بدون داشتن عمق و اندیشه ماندگاری.

    جعفری تصریح کرد: مجموعه‌هایی که فقط بازیگوشی است و مخاطب یک بار بخواند و بخندد و تمام. با استقبالی که از سوی بچه‌ها از این متون صورت گرفت جریانی‌ به وجود آمد و حتی نویسنده‌ها و برخی ناشران خوب نیز خیلی مشتاق شدند سراغ چنین تولیداتی که جواب پس داده و در بازار فروش خوبی دارد بروند. شکل و فرمت‌های که با یک بار خواندن تمام می‌شوند و فقط شوخی و بازی هستند.

    وی در همین باره افزود: در حالی که یک زمانی در عرصه ترجمه شاهد چاپ کتاب‌هایی هم‌چون «شازده کوچولو» بودیم که دهه‌ها است مخاطب دارد و تا عمر داریم در ذهن‌مان باقی می‌ماند. این روند باز هم به اقتصاد منتهی می‌شود و ناشر برای جلوگیری از مرگ انتشارات به عرضه چنین متونی رو می‌آورد.

    جعفری با تاکید بر نقش رسانه ها و صداوسیما در معرفی کتاب‌های خوب نقش ایفا کنند، بیان کرد: چرا برای کودک و نوجوان برنامه‌ای در تلویزیون نداریم تا کتاب‌های خوب معرفی شوند؟ باید جریان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. جایزه «لاک‌پشت پرنده» هر فصل سری کتاب‌های برتری که ارزش ادبی دارند و به لحاظ تصویرسازی ارزشمند هستند، معرفی می‌کند. خانواده‌های اهل کتاب می‌توانند از این طریق آثار مناسبی برای فرزندان خود تهیه کنند. همه رسانه ها باید بتوانند پشتیبان یک‌سری جریان‌های فرهنگی باشند و با تولید برنامه ادبیات واقعی و مثبت کودک را تعریف کنند.

    وی دلیل مخاطب داشتن کتاب‌های بازاری را تماشای سریال‌های بی‌کیفیت دانست و تصریح کرد: وقتی از بچه سه ساله تا بزرگ‌تر هم‌پای خانواده مخاطب سریال‌های سطح پایین خارجی و ایرانی هستند و موضوعات دم دستی در ذهن آن‌ها ته‌نشین می‌شود که مانند سم است، روشن است سراغ کتاب بازاری هم می‌روند.

    جعفری با انتقاد از وضعیت کتاب‌های درسی، اظهار داشت: در کتب درسی، داستان و شعری که بچه‌ها را به هیجان بیاورد و ترغیب به کتاب‌خوانی کند چاپ نشده است. در مدارس نیز توجهی به کتاب‌خوانی نمی‌شود تا حرکتی در آن‌ها ایجاد کند.

    بیشتر بخوانید: گرانی کتاب و تیراژهای پایین

    نقش رسانه ها

    مقاله قبلیارتقاء صنعت چاپ استان مازندران
    مقاله بعدیمیانبرها و تکنیک های فروش نتیجه بخش

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.